Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.655.2018.1.JP
z 4 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina planuje realizację zadnia inwestycyjnego pn.: „”. Celem operacji jest poprawa stanu drogi gminnej w terenie zabudowanym poprzez zmianę nawierzchni gruntowej na asfaltową na odcinku o długości 563,20 m. Projektowana droga przebiega od połączenia z drogą powiatową nr … (K. – B. – P. – L. – P. –K.) w kierunku zachodnim. Droga stanowi połączenie komunikacyjne dla przyległej zabudowy. Wykonanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do likwidacji utrudnień komunikacyjnych, ograniczających mieszkańców tej miejscowości w dotarciu do miejscowości gminnej i innych sąsiednich miejscowości oraz korzystania z usług publicznych.

Na realizację przedmiotowego zadania Gmina składa wniosek w ramach drugiego naboru wniosków o przyznanie pomocy na operację typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Rozliczenie inwestycji nastąpi w formie refundacji do poziomu 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Planując przystąpienie do realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym obejmujące m.in. zadania związane z gminnymi drogami.

Droga będzie służyć do użytku publicznego i wszyscy potencjalni użytkownicy będą mogli z niej korzystać nieodpłatnie.


W ramach realizacji przedmiotowej inwestycji planuje się ponieść następujące wydatki na:


  • prace budowlano-montażowe związane z realizacją robót drogowych,
  • nadzór inwestorski.


Do tej pory poniesiono wydatki na :


  • opracowanie dokumentacji projektowej.


Planowany termin realizacji/wykonania przedmiotowej inwestycji to termin do 20 grudnia 2019 r. Wykonawcę robót budowlanych Gmina wyłoni zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, natomiast nadzór inwestorski wyłoniony zostanie zgodnie z wewnętrznym regulaminem udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30.000 euro.

Inwestorem projektu jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawione przez wykonawców będą płacone przez Gminę, która jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji, Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za roboty związane z realizacją inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej i Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „”. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż realizowany projekt jest ogólnodostępny, publiczny i korzystanie z niego będzie bezpłatne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj