Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.652.2017.2.IR
z 4 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, czynności polegającej na odsprzedaży leków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, czynności polegającej na odsprzedaży leków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie sposobu doręczenia korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych (dalej zwany „ZPRW”) jest jednostką budżetową Powiatu ….. (dalej zwany "Powiatem"). ZPRW jest placówką całodobową prowadzącą działalność w ciągu całego roku kalendarzowego.

Do ZPRW przyjmowane są dzieci i młodzież z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce, zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym, niedostosowani społecznie, wymagający stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, socjoterapii i resocjalizacji.

Do zadań Placówki należy tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju młodzieży warunków wychowawczych, zdrowotnych i materialnych oraz umożliwienie prawidłowego przebiegu procesów rozwoju i socjalizacji przygotowujących młodzież do życia w integracji ze społeczeństwem za pomocą metod wynikających ze stanu współczesnej nauki i praktyki, a w szczególności:

  1. eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania,
  2. niedostosowania społecznego,
  3. przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi,
  4. przygotowanie do samodzielności zawodowej.

Celem Placówki jest wspieranie rozwoju młodzieży, która wymaga specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej, a ponadto:

  1. Prowadzenie wielostronnych, zintegrowanych i specjalistycznych działań terapeutycznych, dydaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych zmierzających do wyeliminowania przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego młodzieży, mających na celu przygotowanie wychowanków do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i samodzielności zawodowej.
  2. Kształtowanie u dzieci i młodzieży odpowiedzialności za własne postępowanie, wyrabianie krytycyzmu i postaw asertywnych.
  3. Promocja zdrowia, propagowanie zdrowego stylu życia, ekologicznego modelu funkcjonowania we współczesnym świecie.
  4. Działania na rzecz zaspokajania potrzeb edukacyjnych wychowanków, przygotowanie ich do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i samodzielności zawodowej.
  5. Przygotowanie młodzieży do udziału w życiu publicznym, samorządności.

Podstawą przyjęcia dziecka do ZPRW jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub wskazanie wydane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji na podstawie postanowienia sądu rodzinnego i skierowanie wydane przez właściwego starostę.

Pobyt dzieci i młodzieży w ZPRW jest bezpłatny. ZPRW ma obowiązek zapewnić opiekę dla wszystkich swoich wychowanków. W przypadku choroby dziecka, pracownik ma obowiązek pójść z nim do lekarza i jak również wykupić leki. Jeżeli w ośrodku przebywa wychowanek domu dziecka, ZPRW dokona zakupu leków na jego rzecz, właściwy dla danego dziecka dom dziecka zwraca koszty zakupu tychże leków.

Faktury zakupu leków dla dziecka są wystawiane na Powiat ….. i ZPRW, z adnotacją w uwagach na fakturze - w postaci imienia i nazwisko dziecka. Na podstawie faktury zakupu leków, ZPRW wystawia fakturę sprzedaży na Dom Dziecka. W fakturze stosuje stawkę VAT - zwolnioną - natomiast wartość brutto faktury zakupu jest wartością netto na fakturze sprzedaży. W uwagach na fakturze sprzedaży jest dodawana adnotacja: zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zwroty za leki od domów dziecka ZPRW księguje jako zmniejszenie kosztów na kontach zespołu.

W piśmie z dnia 6 listopada 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że

  1. Powiat ….. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych działa na podstawie przepisów prawa: ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe jak również ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
  3. W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: „Jaki jest status Domu Dziecka, o którym mowa w opisie sprawy oraz objętego zakresem postawionego we wniosku pytania (proszę wskazać czy jest np. jednostką budżetową, zakładem budżetowym)?” Wnioskodawca wskazał, że Domy Dziecka kierujące swoich wychowanków do ZPRW nie są jednostkami Powiatu ….. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jaki jest status prawny tych Placówek. Dzieci skierowane do ZPRW pochodzą z całej Polski.
  4. W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: „W przypadku udzielenia odpowiedzi na ww. pytanie nr 3, że Dom Dziecka, o którym mowa w opisie sprawy oraz objętym zakresem postawionego we wniosku pytania jest jednostką budżetową lub zakładem budżetowym, to należy doprecyzować opis sprawy poprzez jednoznaczne wskazanie:
    1. Czy ww. Dom Dziecka jest jednostką budżetową/zakładem budżetowym Powiatu …..?
    2. Czy ww. Dom Dziecka jest jednostką budżetową/zakładem budżetowym innej jednostki samorządu terytorialnego? Jeżeli tak, proszę wskazać jakiej”
    Wnioskodawca wskazał - nie dotyczy.
  5. Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych działa na podstawie przepisów prawa: ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty i w związku z tym świadczy usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą.
  6. Wychowawcy grup wychowawczych pełnią obowiązki w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w trakcie pobytu w ZPRW. Zastępują opiekunów prawnych pełniąc opiekę medyczną poprzez podawanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza. Placówka (ZPRW) wykupuje leki przepisane przez lekarza i tym zakupem obciąża Dom Dziecka, nie jest to celem osiągnięcia dodatkowego dochodu. Zwroty za zakupione leki księguje się, jako zmniejszenie kosztów. Zatem czynności objęte zakresem postawionego we wniosku pytania są ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.
  7. W ramach opieki nad dziećmi i młodzieżą, która stanowi usługę podstawową, dostarczanie leków dla wychowanków jest niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju i zapewnienia zdrowia psychofizycznego. Czynności te są więc niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Wykonywanie przez ZPRW powyższych czynności nie jest ukierunkowane na osiągnięcie dodatkowego dochodu i nie stanowi konkurencji dla podatników niekorzystających ze zwolnienia.
  8. Czynności objęte zakresem postawionego we wniosku pytania, o których mowa w opisie sprawy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 roku posiadają następującą klasyfikację statystyczną: PKWiU 85.60.10.0 - Usługi wspomagające edukację.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na zwrocie kosztów za leki przez Dom Dziecka na rzecz Wnioskodawcy (ZPRW) podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług wynikającemu z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221)?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność prowadzona przez ZPRW, w postaci działań polegających na zwrocie kosztów za leki przez Dom Dziecka na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegać przedmiotowemu zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221). Powiat powinien ewidencjonować ww. transakcję w rejestrze VAT jako sprzedaż zwolnioną.

Przytoczony przepis stanowi, iż usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz przepisach o systemie oświaty, podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

O spełnieniu przez Wnioskodawcę ustawowych wymagań do uzyskania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie powyżej przytoczonego przepisu, świadczy fakt, iż ZPRW na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 r., poz. 59) stanowi przewidzianą przez ustawodawcę formę działalności w zakresie pomocy dzieciom i młodzieży, której zasady funkcjonowania zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. 2016 r., poz. 1943).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy niewątpliwie można uznać ZPRW za podmiot funkcjonujący w formie i na zasadach przepisów o systemie oświaty, świadczący usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

W sprawie niniejszej, czynności zakupu leków dla dzieci będących pod opieką Wnioskodawcy spełniają wszelkie wymogi, by zostać zakwalifikowane jako usługi ściśle związane z głównym przedmiotem działalności jednostki, a tym samym realizują dyspozycję wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, i powinny być na tej podstawie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, usługi świadczone przez ZPRW, jak również usługi ściśle z nimi związane (tj. w niniejszej sprawie zakup leków dla dzieci z domów dziecka), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221) będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Jednocześnie wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 3a ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają oznaczone symbolem ex 85.60.10.0 „Usługi wspomagające edukację – wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku”.

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Jednocześnie wskazać należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla niektórych czynności.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59),
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powyższe zwolnienie uregulowane zostało w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Jak wynika z treści wniosku Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych (ZPRW) jest jednostką budżetową Powiatu ….. (Wnioskodawca) stanowiącą całodobową placówkę, do której przyjmowane są dzieci i młodzież z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce, zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym, niedostosowani społecznie, wymagający stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, socjoterapii i resocjalizacji. Do zadań placówki należy tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju młodzieży warunków wychowawczych, zdrowotnych i materialnych oraz umożliwienie prawidłowego przebiegu procesów rozwoju i socjalizacji przygotowujących młodzież do życia w integracji ze społeczeństwem. ZPRW działa na podstawie przepisów prawa tj. ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ma obowiązek zapewnić opiekę dla wszystkich swoich wychowanków. ZPRW świadczy usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą. Wychowawcy grup wychowawczych pełnią obowiązki w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w trakcie pobytu w ZPRW. Zastępują opiekunów prawnych pełniąc opiekę medyczną poprzez podawanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza. Placówka (ZPRW) wykupuje leki przepisane przez lekarza i tym zakupem obciąża Dom Dziecka, nie jest to celem osiągnięcia dodatkowego dochodu. Czynności objęte zakresem postawionego we wniosku pytania są ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. W ramach opieki nad dziećmi i młodzieżą, która stanowi usługę podstawową, dostarczanie leków dla wychowanków jest niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju i zapewnienia zdrowia psychofizycznego. Czynności te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Wykonywanie przez ZPRW powyższych czynności nie jest ukierunkowane na osiągnięcie dodatkowego dochodu i nie stanowi konkurencji dla podatników niekorzystających ze zwolnienia.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionego we wniosku pytania należy wskazać, że stosownie do art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.), system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkola integracyjne i specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
    3. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
  4. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  5. placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  6. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  7. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  8. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  9. placówki doskonalenia nauczycieli;
  10. biblioteki pedagogiczne;
  11. kolegia pracowników służb społecznych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-5, 7 i 8, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:

  1. treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
  2. treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

W myśl § 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872) zwanego dalej „rozporządzeniem” młodzieżowe ośrodki wychowawcze są prowadzone dla dzieci i młodzieży:

  1. niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i resocjalizacji - jako resocjalizacyjno-wychowawcze;
  2. niedostosowanych społecznie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i resocjalizacji - jako resocjalizacyjno-rewalidacyjne.

Do zadań młodzieżowego ośrodka wychowawczego należy eliminowanie przejawów niedostosowania społecznego oraz przygotowanie wychowanków do samodzielnego i odpowiedzialnego życia po opuszczeniu ośrodka, zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi (§ 14 ust. 1 ww. rozporządzenia).

W świetle § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia, zadania, o których mowa w § 14 ust. 1 i § 18 ust. 1, są realizowane przez:

  1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i zainteresowań wychowanków;
  2. udział wychowanków w zajęciach:
    1. umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności po opuszczeniu ośrodka:
      • resocjalizacyjnych - w przypadku młodzieżowego ośrodka wychowawczego,
      • socjoterapeutycznych,
      • profilaktyczno-wychowawczych,
      • rewalidacyjnych - w przypadku wychowanków niepełnosprawnych,
    2. sportowych, turystycznych i rekreacyjnych, w tym zajęciach organizowanych na świeżym powietrzu , o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne,
    3. kulturalno-oświatowych,
    4. rozwijających zainteresowania;
  3. zapewnienie wsparcia wychowankom w okresie poprzedzającym opuszczenie ośrodka.

Zgodnie z § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w młodzieżowym ośrodku wychowawczym i młodzieżowym ośrodku socjoterapii jest grupa wychowawcza. Grupa wychowawcza obejmuje wychowanków w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i specyficznych problemów wychowawczych.

Z kolei grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej (§ 22 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W myśl § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniają wychowankom całodobową opiekę.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wyżej powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - Powiat za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej (ZPRW) świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, z kolei czynności dostarczania leków dla wychowanków Domu Dziecka są ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą i są niezbędne do wykonania ww. usługi podstawowej oraz wykonywanie powyższych czynności nie jest ukierunkowane na osiągnięcie dodatkowego dochodu, to uznać należy, że przedmiotowe czynności korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

W związku z powyższym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj