Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.480.2017.2.AP
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 31 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 27 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością – mikroprzedsiębiorstwem.

Firma X jest na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Przebudowa budynku mieszkalnego na żłobek” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest przede wszystkim przebudowa budynku mieszkalnego w celu utworzenia żłobka. Budynek będący przedmiotem prac budowlanych zostanie przebudowany i nastąpi zmiana funkcjonalności i przeznaczenia budynku.

W projekcie zostaną przede wszystkim wykonane następujące prace:

  1. Prace budowlane związane z przebudową budynku, w tym:
    • roboty budowlane dachu budynku,
    • roboty rozbiórkowe,
    • izolacja murów fundamentowych,
    • ścianki działowe,
    • izolacja cieplna,
    • tynki i okładziny,
    • balustrady,
    • posadzki,
    • stolarka,
    • elewacje,
    • schody,
    • winda towarowa wewnętrzna,
    • wyposażenie kuchni,
    • wyposażenie żłobka.
  2. Roboty i instalacje związane z windą zewnętrzną;
  3. Roboty instalacyjne;
  4. Zagospodarowanie terenu;
  5. Urządzenia placu zabaw;
  6. Wywóz gruzu.

Prace związane z przebudową dotyczą przede wszystkim dostosowania wnętrza lokalu na potrzeby żłobka. Dodatkowo w ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i wyposażenie niezbędne do realizacji usług o charakterze społeczno-opiekuńczym oraz stosownych prac administracyjnych placówki.

Całkowita wartość projektu wynosi według aktualnych szacunków ok. 1.335.000,00 zł netto, tj. ok. 1.642.000,00 zł brutto.

Wnioskodawca ma prawo do dysponowania przebudowywaną nieruchomością na cele budowlane na podstawie zawartej umowy dzierżawy na okres min. 10 lat. Umowa pozwala na dokonanie przebudowy w celu świadczenia usług opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka. Wnioskodawca będzie także dysponował nieruchomością po jej przebudowie. Wnioskodawca będzie także właścicielem wszystkich środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT.

Wszystkie dokonane w ramach projektu dostawy i roboty budowlane będzie można jednoznacznie przypisać do danego rodzaju czynności wykonywanych przez podatnika, tj. do świadczenia usług opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 10 października 2003 r. W chwili obecnej działalnością przeważającą jest działalność PKD 8730Z, pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Firma jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uzyska wpis do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez Gminę. Dokona także uzupełnienia rejestru prowadzonej działalności o PKD 88.91.Z, opieka dzienna nad dziećmi. Opieka polegać będzie na całodziennym zajmowaniu się dziećmi w wieku 0-3 lat przez personel posiadający wykształcenie w wymienionym zakresie działalności Wnioskodawcy. Według aktualnych przepisów ustawy o VAT Wnioskodawca będzie mógł wówczas skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24.

Wnioskodawca uważa, że wszystkie świadczone usługi w przebudowywanym budynku mieścić się będą w pojęciu usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz stanowić będą dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywanymi przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. Jako takie podlegać będą zatem zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 grudnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie wydatki poniesione w ramach projektu zarówno te związane z przebudową budynku jak i zakupem sprzętu i wyposażenia pozostają wyłącznie w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu „Przebudowa budynku mieszkalnego na żłobek”, ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca swoje stanowisko opiera o brzmienie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powstała infrastruktura w postaci przebudowanego budynku oraz zakupywany w projekcie sprzęt i wyposażenie będą w całości wykorzystywane w celu realizacji usług opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat. W związku z tym nie będzie możliwe nawet częściowe odliczenie poniesionego podatku VAT od nakładów dotyczących prac przy budynku stanowiącym przedmiot projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością – mikroprzedsiębiorstwem.

Zainteresowany jest na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Przebudowa budynku mieszkalnego na żłobek” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest przede wszystkim przebudowa budynku mieszkalnego w celu utworzenia żłobka. Budynek będący przedmiotem prac budowlanych zostanie przebudowany i nastąpi zmiana funkcjonalności i przeznaczenia budynku. W projekcie zostaną przede wszystkim wykonane następujące prace:

  1. Prace budowlane związane z przebudową budynku, w tym: roboty budowlane dachu budynku, roboty rozbiórkowe, izolacja murów fundamentowych, ścianki działowe, izolacja cieplna, tynki i okładziny, balustrady, posadzki, stolarka, elewacje, schody, winda towarowa wewnętrzna, wyposażenie kuchni, wyposażenie żłobka.
  2. Roboty i instalacje związane z windą zewnętrzną;
  3. Roboty instalacyjne;
  4. Zagospodarowanie terenu;
  5. Urządzenia placu zabaw;
  6. Wywóz gruzu.

Prace związane z przebudową dotyczą przede wszystkim dostosowania wnętrza lokalu na potrzeby żłobka. Dodatkowo w ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i wyposażenie niezbędne do realizacji usług o charakterze społeczno-opiekuńczym oraz stosownych prac administracyjnych placówki. Wnioskodawca ma prawo do dysponowania przebudowywaną nieruchomością na cele budowlane na podstawie zawartej umowy dzierżawy na okres min. 10 lat. Umowa pozwala na dokonanie przebudowy w celu świadczenia usług opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka. Wnioskodawca będzie także dysponował nieruchomością po jej przebudowie. Wnioskodawca będzie także właścicielem wszystkich środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT. Wszystkie dokonane w ramach projektu dostawy i roboty budowlane będzie można jednoznacznie przypisać do danego rodzaju czynności wykonywanych przez podatnika, tj. do świadczenia usług opieki na dziećmi do lat 3 w formie żłobka.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 10 października 2003 r. W chwili obecnej działalnością przeważającą jest działalność PKD 8730Z, pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uzyska wpis do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez Gminę. Dokona także uzupełnienia rejestru prowadzonej działalności o PKD 88.91.Z, opieka dzienna nad dziećmi. Opieka polegać będzie na całodziennym zajmowaniu się dziećmi w wieku 0-3 lat przez personel posiadający wykształcenie w wymienionym zakresie działalności Wnioskodawcy. Zainteresowany uważa, że wszystkie świadczone usługi w przebudowywanym budynku mieścić się będą w pojęciu usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz stanowić będą dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywanymi przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. Jako takie podlegać będą zatem zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Wszystkie wydatki poniesione w ramach projektu zarówno te związane z przebudową budynku jak i zakupem sprzętu i wyposażenia pozostają wyłącznie w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu – jak wskazał Zainteresowany – będą wykorzystywane przez niego wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj