Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.574.2017.1.MN
z 8 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.) oraz pismem z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 4 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismami w dniu 9 listopada 2017 r. oraz w dniu 4 stycznia 2018 r. o podpis Wnioskodawcy oraz potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej, a także o wskazanie, że Wnioskodawca oczekuje wydania jednej interpretacji w odniesieniu do obu złożonych dokumentów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi rehabilitacyjne (usługi z zakresu ochrony zdrowia). Wnioskodawca wykonuje obecnie usługi rehabilitacyjne oraz sprzedaje sprzęt rehabilitacyjny, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów usług są zwolnione z opodatkowania. Jako działalność dodatkową w niewielkim zakresie Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż sprzętu medycznego, która jest czynnością opodatkowaną.

Wnioskodawca jest na etapie przygotowania projektu pn.: „Przebudowa i rozbudowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach poddziałania 10.1.2 Infrastruktura usług społecznych.

Projekt pn.: „Przebudowa i rozbudowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)” swoim zakresem przedmiotowym obejmie rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego pod działalność żłobkową wraz z zakupem odpowiednich urządzeń oraz wyposażenia.

Budynek mieszkalny, którego właścicielką jest Pani A się z parteru oraz jednego piętra. Na etapie projektowania koncepcji (programu funkcjonalno-użytkowego) wydzielono parter, na którym znajduje się mieszkanie właścicielki, które jest odrębnym pomieszczeniem. Ponadto na parterze ma znajdować się przychodnia rehabilitacyjna Wnioskodawcy. Natomiast piętro budynku w całości ma być przeznaczone na żłobek z oddziałem integracyjnym, na którego środki ubiega się w ramach dofinansowania Wnioskodawca. Istotną kwestią jest to, iż we wniosku o dofinansowanie na projekt o nazwie „Rozbudowa i budowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)” wyraźnie będzie wykazane, iż cały parter, tj. pomieszczenie mieszkalne oraz pozostała powierzchnia na parterze, która ma być przeznaczona na usługi rehabilitacyjne w ramach działalności Wnioskodawcy będą stanowiły koszty niekwalifikowane w projekcie. Jedynie piętro budynku przeznaczone na usługi żłobkowe wraz z ich wyposażeniem i zakupem odpowiedniego sprzętu będą stanowiły koszty kwalifikowane w projekcie. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług żłobkowych nie tylko dla dzieci zdrowych, ale również dla dzieci niepełnosprawnych. Żłobek z oddziałem integracyjnym całkowicie będzie dostosowany dla dzieci niepełnosprawnych.

Dodatkowo, w budynku żłobka będzie funkcjonować stołówka, która zapewni wyżywienie dla wychowanków żłobka. Korzystanie z posiłków w stołówce będzie odpłatne. Opłaty za opiekę wraz z wyżywieniem będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z budową żłobka będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (opłaty pobierane z tytułu opieki nad dzieckiem wraz z wyżywieniem).

Nabywane do realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Cała kwota podatku naliczonego będzie przyporządkowana do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Centrum Rozwoju Gospodarki jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia wymaga od beneficjentów w ramach prowadzonego konkursu dołączenia indywidualnej interpretacji w zakresie kwalifikowalności VAT, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu pn.: „Rozbudowa i przebudowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)” beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu: „Utworzenie żłobka z oddziałem integracyjnym Małe radości poprzez rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego” Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu „Rozbudowa i przebudowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)”, ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż dochody żłobka z tytułu opłat za opiekę nad dziećmi wraz z wyżywieniem korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT. Ponadto na parterze przedmiotowego budynku będzie prowadzona podstawowa działalność Wnioskodawcy w zakresie usług rehabilitacyjnych, które również podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Koszty przebudowy powierzchni pod działalność rehabilitacyjną stanowią koszt niekwalifikowany i nie będą objęte dofinansowaniem.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy, ma on zamiar rozbudowywać i przebudowywać budynek mieszkalny w celu utworzenia w nim żłobka. Usługi opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz związane z nimi wyżywienie są usługami, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT objęte są zwolnieniem od podatku od towaru. Wnioskodawca, który będzie zarządzać budynkiem żłobka nie będzie wynajmować w nim odpłatnie żadnych sal. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (w zakresie opłat pobieranych z tytułu opieki oraz opłat za wyżywienie).

Nabywane towary i usługi związane z rozbudową i przebudową żłobka będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (opłaty pobierane z tytułu opieki i opłaty za wyżywienie).

Nabywane do realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Cała kwota podatku naliczonego będzie przyporządkowana do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi rehabilitacyjne oraz sprzedaje sprzęt rehabilitacyjny, które korzystają ze zwolnienia od podatku. Jako działalność dodatkową w niewielkim zakresie Wnioskodawca prowadzi także sprzedaż sprzętu medycznego, która jest czynnością opodatkowaną. Wnioskodawca jest na etapie przygotowania projektu pn.: „Przebudowa i rozbudowa budynku w celu utworzenia żłobka (…)”. Projekt swoim zakresem przedmiotowym obejmie rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego pod działalność żłobkową wraz z zakupem odpowiednich urządzeń oraz wyposażenia. Budynek mieszkalny, którego właścicielką jest Pani A. składa się z parteru oraz jednego piętra. Na etapie projektowania koncepcji (programu funkcjonalno-użytkowego) wydzielono parter, na którym znajduje się mieszkanie właścicielki, które jest odrębnym pomieszczeniem. Ponadto na parterze ma znajdować się przychodnia rehabilitacyjna Wnioskodawcy. Natomiast piętro budynku w całości ma być przeznaczone na żłobek z oddziałem integracyjnym, na którego środki ubiega się w ramach dofinansowania Wnioskodawca. Istotną kwestią jest to, iż we wniosku o dofinansowanie projektu wyraźnie będzie wykazane, iż cały parter, tj. pomieszczenie mieszkalne oraz pozostała powierzchnia na parterze, która ma być przeznaczona na usługi rehabilitacyjne w ramach działalności Wnioskodawcy będą stanowiły koszty niekwalifikowane w projekcie. Jedynie piętro budynku przeznaczone na usługi żłobkowe wraz z ich wyposażeniem i zakupem odpowiedniego sprzętu będą stanowiły koszty kwalifikowane w projekcie. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług żłobkowych nie tylko dla dzieci zdrowych, ale również dla dzieci niepełnosprawnych. Żłobek z oddziałem integracyjnym całkowicie będzie dostosowany dla dzieci niepełnosprawnych. Dodatkowo, w budynku żłobka będzie funkcjonować stołówka, która zapewni wyżywienie dla wychowanków żłobka. Korzystanie z posiłków w stołówce będzie odpłatne. Opłaty za opiekę wraz z wyżywieniem będą korzystać ze zwolnienia od podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca – nabywane do realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a cała kwota podatku naliczonego będzie przyporządkowana do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane – jak wskazał Wnioskodawca – do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego (w całości lub w części) w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „Utworzenie żłobka z oddziałem integracyjnym Małe radości poprzez rozbudowę i przebudowę budynku mieszkalnego”.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj