Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.126.2017.2.WR
z 4 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapytania, czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapytania, czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) stanowiącego odpowiedź na pismo tut. organu z dnia 18 grudnia 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.126.2017.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gminny Ośrodek Kultury w G. jest samorządową instytucja kultury wpisaną do Rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę G. pod pozycją Nr 23. Gminny Ośrodek Kultury działa od 1 maja 2001 roku. GOK posiada filie w miejscowościach: B., C., C., F., G., K., K., K., P., P., S. i S..

Zgodnie ze statutem do zadań Gminnego Ośrodka Kultury w G. należy w szczególności:

  • realizowanie gminnej polityki kulturalnej,
  • dokumentowanie działalności społeczno-kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem istniejących podmiotów działalności kulturalnej, osób zajmujących się animacją i organizacją życia kulturalnego i wydarzeń kulturalnych,
  • prowadzenia poradnictwa i informacji w zakresie upowszechniania i animacji kultury, wymiany kulturalnej z partnerami zagranicznymi, udział w organizacji imprez kulturalnych służących poszerzeniu i zbliżeniu kultur innych narodów,
  • prowadzenie zespołów artystycznych, orkiestr dętych, chórów, zespołów regionalnych, grup teatralno-obrzędowych, grup tanecznych, kół zainteresowań,
  • rozpoznawania, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców gminy,
  • kształtowanie wzorów i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze,
  • organizowanie gminnych imprez kulturalnych,
  • realizowanie zadań zleconych przez Wójta Gminy G..

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221) Gminny Ośrodek jako instytucja o charakterze kulturalnym, wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę G. podlega zwolnieniu z podatku VAT. Ponadto roczna wartość sprzedaży w Gminnym Ośrodku Kultury w G. nie przekracza wartości 200.000 zł, o której mowa w art. 113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221).

Gminny Ośrodek Kultury w G. nadal będzie działał jako instytucja o charakterze kulturalnym, wpisana do Rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę G..

Roczna wartość sprzedaży w Gminnym Ośrodku Kultury w G. nie przekraczała kwoty 19.000 zł. Przewiduje się, że roczna wartość sprzedaży w kolejnych latach będzie wynosiła maksymalnie 19.000 zł. w związku z tym nie przekroczy rocznej wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług tj. kwoty 200.000 zł.

Wyżej wymieniony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został uzupełniony pismem z 22 grudnia 2017. W piśmie tym Wnioskodawca wskazał, że Gminny Ośrodek Kultury w G. nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług lub dostaw wskazanych w art. 113, ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca we wskazanym piśmie uzupełniającym szczegółowo wskazał, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć dostaw:

  1. towarów wymienionych w załączniku Nr 12 do ustawy,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach , o których mowa w art. 43 ust. l pkt 10 lit. a i b,
  4. terenów budowlanych,
  5. nowych środków transportu.

Wnioskodawca, w uzupełnieniu wniosku, wskazał również, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

  1. prawniczych
  2. w zakresie doradztwa,
  3. jubilerskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminny Ośrodek Kultury w G. jest podatnikiem podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z tym, że Gminny Ośrodek Kultury w G. jest i nadal będzie instytucją o charakterze kulturalnym i wpisaną do Rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę G. oraz z tym, że roczna wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200.000 zł zdaniem GOK Gminny Ośrodek Kultury w G. nie jest i nie będzie podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 t.j. ze zm., zwana dalej „ustawą o VAT” lub „ustawą”) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy o Vat).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 113 ust. 13 ustawy).

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę G.. Zgodnie z opisem sprawy zadania realizowane przez Wnioskodawcę dotyczą świadczenia usług o charakterze kulturalnym.

Roczna wartość sprzedaży Wnioskodawcy nie przekraczała 19 000 zł. Wnioskodawca przewiduje, że również w kolejnych latach roczna wartość sprzedaży nie przekroczy tej kwoty. Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć żadnej z usług i dostaw wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi okoliczność, czy Gminny Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami podatnikiem podatku od towarów i usług są, miedzy innymi, osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem warunkiem koniecznym dla uznania za podatnika w podatku od towarów i usług jest samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej. Nieistotny, dla stwierdzenia, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku VAT, pozostaje cel i rezultat takiej działalności. Zgodnie z ustawą pojęcie działalność gospodarczej obejmuje wszelką działalność usługodawców.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Z kolei przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z opisem sprawy w ramach działalności Wnioskodawcy nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Tym samym Wnioskodawca, w ramach tej działalności świadczy usługi w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu tej ustawy. Wnioskodawca jako osoba prawna wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, a zatem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając to na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Pomimo okoliczności, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, do zapłaty tego podatku jednak nie dojdzie, z uwagi, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że, jak wynika z wniosku, usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami o charakterze kulturalnym, co stanowi jeden z warunków korzystania ze zwolnienia unormowanego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Wnioskodawca, zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest instytucją wpisaną do rejestru instytucji kultury, co stanowi kolejny warunek korzystania z tego zwolnienia. Tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia unormowanego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ponadto wartość sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę nie przekracza kwoty 200 000 zł, co stanowi warunek korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy. Jednocześnie Gminny Ośrodek Kultury nie świadczy żadnej z usług oraz nie dokonuje żadnej z dostaw wymienionych w przepisie art. 113 ust. 13 ustawy, których skutkiem jest brak możliwości korzystania, z wymienionego powyżej zwolnienia. Zatem Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zapłaty podatku od towarów usług przez Wnioskodawcę jednak nie dojdzie, ponieważ Wnioskodawca świadczy usługi objęte zwolnieniem przedmiotowym (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy), a niezależnie od tego Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego (na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, oceniając całościowo, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postepowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj