Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.113.2017.1.JS
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów w związku z udzielonymi rabatami – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów w związku z udzielonymi rabatami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest producentem wyrobów kosmetycznych i farmaceutycznych. Sprzedaż realizowana jest w kraju, jak i za granicą w dwojaki sposób, poprzez bezpośrednią sprzedaż do kontrahentów Spółki (dalej Sieci) oraz poprzez sprzedaż do partnerów handlowych (dalej Dystrybutorów), z którymi spółka zawarła umowy o świadczeniu usług dystrybucyjnych. Dodatkowo Spółka zorganizowała system dystrybucji franchisingowej za pośrednictwem sklepów, które prowadzone są zarówno przez Dystrybutorów jak i też inne podmioty. Sprzedaż produktów do sklepów prowadzonych przez inne podmioty realizowana jest przez Dystrybutorów.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, w związku z prowadzoną sprzedażą wystawia faktury oraz rozpoznaje przychód należny w oparciu o przepisy art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka wpłaca obecnie zaliczki na podatek dochodowy metodą uproszczoną, na podstawie art. 25 ust. 6 ww. ustawy.

Spółka zawiera zarówno z Sieciami jak i z Dystrybutorami umowy handlowe i porozumienia, które szczegółowo określają warunki przyznawania rabatów posprzedażowych, obniżek cen udzielonych po dokonaniu sprzedaży. Rabaty posprzedażowe, obniżki cen nie są udzielane bezpośrednio na fakturach sprzedaży, lecz dopiero po zakończeniu określonego w tych umowach i porozumieniach okresu współpracy handlowej, za okresy miesięczne, kwartalne i roczne.

Zgodnie z ww. umowami i porozumieniami w trakcie danego okresu rozliczeniowego Spółka wystawia faktury bez uwzględniania kwot rabatów posprzedażowych, zaś Sieci, Dystrybutorzy i sklepy zobowiązani są do płacenia pełnych kwot wynikających z tych faktur.

W zależności od warunków umownych udzielenie obniżki cen, przyznanie rabatów posprzedażowych może być uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków jak np. realizacja określonego wolumenu zakupów, terminowe uregulowanie zobowiązań czy też od osiągnięcia określonego wzrostu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Podobnie wysokość rabatów, obniżek cen uzależniona jest od spełniania dodatkowych warunków najczęściej dotyczących wielkości zrealizowanych w danym okresie zakupów. Udzielenie rabatu posprzedażowego, obniżka cen może nie być uzależniona od spełnienia żadnych dodatkowych warunków handlowych, a wystarczającym warunkiem wynikającym z umowy może być sam fakt dokonania zakupów w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok). Faktury korygujące wystawiane są w terminach zgodnych z warunkami umownymi, które zapisane są albo jako sztywne terminy, w których Spółka jest zobowiązana do wystawienia faktury korygującej, najczęściej w terminie do kilku dni po zakończeniu danego okresu (miesiąc, kwartał, rok), albo też termin na wystawienie faktury korygującej uzależniony jest od otrzymania przez Spółkę noty stanowiącej żądanie nabywcy do wystawienia faktury korygującej. Zdarza się także, że umowa, porozumienie nie przewiduje terminu na wystawienie faktury korygującej, jednak z warunków udzielenia rabatu posprzedażowego wynika, że jest on udzielany po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał albo rok).

Niekiedy w umowach strony zamiast mówić o udzieleniu rabatu, udzieleniu obniżki ceny zamiennie stosują takie terminy jak: udzielenie bonusu, premii, premii pieniężnej, przy czym zawsze strony wskazują, że właściwym dokumentem do rozliczenia tych tytułów jest faktura korygująca wystawiona przez Spółkę do faktur sprzedaży z danego okresu rozliczeniowego.

W umowach można odnaleźć takie zapisy jak np. „ Dodatkowy rabat ustalony w oparciu o wartość obrotu. Okres rozliczeniowy miesięczny. Rozliczenie rabatów nastąpi w formie faktury korekty sprzedawcy wystawionej na podstawie wygenerowanego żądania faktury korekty”, czy też „Rabat post transakcyjny za obrót, miesięczny, rozliczaną fakturą korektą”.

Mając na uwadze wyżej opisane postanowienia umowne w zakresie udzielania rabatów posprzedażowych, tj. obniżek cen, Spółka koryguje przychody podatkowe z tytułu wystawionych faktur korygujących w okresie rozliczeniowym, w którym je wystawiła.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w świetle art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty netto faktur korygujących sprzedaż z tytułu udzielanych przez Spółkę rabatów posprzedażowych, obniżek cen powinny pomniejszać przychody w okresie rozliczeniowym w którym zostały wystawione?


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty netto faktur korygujących sprzedaż z tytułu udzielanych przez Spółkę rabatów posprzedażowych, obniżek cen powinny pomniejszać przychody w okresie rozliczeniowym w którym zostały wystawione.

Zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty”. Literalne brzmienie przepisów prowadzi do wniosku, że ustawodawca związał korektę przychodów z momentem wystawienia faktury korygującej, gdy korekta nie wynika z błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, nie wskazując przy tym, na żadne inne dodatkowe warunki. W szczególności ustawodawca nie uzależnił prawa do dokonania korekty przychodu poprzez jego zwiększenie lub zmniejszenie od np. terminowego wystawienia faktury korygującej, bądź też od nabycia prawa do rabatu posprzedażowego przez nabywcę towarów, bądź też od okresu do którego udzielany jest rabat, obniżka ceny.


Art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2016 r. na podstawie ustawy, która weszła w życie dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz. U. z 2015 r. poz. 1595; dalej: „ustawa nowelizująca”). Z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wynika, że „moment ujęcia faktury korygującej, zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura:


  • jeżeli pierwotnie sporządzona faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, a więc korekta jest wynikiem błędu (zawierała pomyłki np. w ilości, cenie lub kwocie podatku VAT), wówczas korekta powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy, czyli do daty wystąpienia przychodu należnego (odpowiednio daty poniesienia kosztu), wynikającego z faktury pierwotnej;
  • natomiast w przypadku, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze, które miało miejsce w dacie jej wystawienia (stan faktyczny), a faktura korygująca została wystawiona przez sprzedawcę z powodu późniejszych zdarzeń, a więc okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej, takich jak np. obniżenie ceny, udzielenie rabatu czy zwrot towaru, fakturę korygującą należy rozliczyć na bieżąco, z datą jej wystawienia.”


W świetle opisu stanu faktycznego udzielane przez Spółkę rabaty posprzedażowe oraz obniżki cen nie oznaczają poprawiania błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek w korygowanych fakturach. Pierwotne faktury sprzedażowe na moment ich wystawienia opiewały na właściwe kwoty, były w pełni zasadne i prawidłowe.

Według Spółki, wystawienie faktury korygującej w związku z przyznanym rabatem posprzedażowym, obniżką cen jest nowym zdarzeniem gospodarczym, który powiązany jest tylko w sposób formalny z wcześniejszym zdarzeniem gospodarczym, jakim była sprzedaż produktów Spółki. Uwzględniając powyższe Spółka stoi na stanowisku, że jest uprawniona do dokonywania korekty przychodów w związku z udzielanymi rabatami, obniżką cen na bieżąco, tj. w okresie, w którym wystawiła faktury korygujące potwierdzające przyznanie rabatu, obniżkę cen.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj