Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.288.2017.1.PR
z 25 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy Zapiekanki z pieczarkami - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy Zapiekanki z pieczarkami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży produktów piekarniczych i ciastkarskich.
Jednym z wyrobów produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów prowadzących punkty sprzedaży (dalej: „Kontrahenci”) jest wyrób półwypieczony, głęboko mrożony o nazwie Zapiekanka z pieczarkami o masie 150 g (dalej: „Produkt”).

Produkt ten stanowi pszenna, prostokątna, przecięta bułka z rozłożonym farszem pieczarkowym i posypką z sera żółtego. Jest to jednocześnie produkt głęboko mrożony, co oznacza, że produkt ten przed konsumpcją wymaga dopieku w piecu lub opiekaczu w punkcie sprzedaży.

Proces mrożenia pozwala na zakonserwowanie surowego Produktu, dlatego okres jego możliwego przechowywania (przydatności do spożycia) może sięgać nawet 240 dni od daty produkcji. Jako Produkt wypieczony natomiast jest przydatny do spożycia do 24 godzin po wypieczeniu w punkcie sprzedaży.

Dotychczas Spółka klasyfikowała Produkt zgodnie z jego właściwościami do symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże ” i dla dostawy Produktu na rzecz Kontrahentów - z uwagi na jego termin przydatności do spożycia powyżej 45 dni - stosowała stawkę VAT w wysokości 23%.


W związku jednak z wątpliwościami dotyczącymi prawidłowego stosowania stawki VAT dla dostawy Produktu, Spółka wystąpiła z wnioskiem o klasyfikację statystyczną do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej: „Urząd Statystyczny”).


W dniu 10 maja 2017 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego opinię, iż zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. wyrób Zapiekanka z pieczarkami 150 g produkt półwypieczony, głęboko mrożony mieści się w grupowaniu PKWiU 10.85.19.0 „Pozostałe gotowe posiłki i dania”. Zgodnie również PKWiU wprowadzonym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Produkt ten został zakwalifikowany do końca 2017 r. jako PKWiU 10.85.19.0 „Pozostałe gotowe posiłki i dania, włączając pizzę zamrożoną”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z zakwalifikowaniem przez Urząd Statystyczny Produktu do grupowania PKWiU 10.85.19.0, stawką właściwą dla dostawy tego Produktu jest stawka VAT 5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zakwalifikowaniem przez Urząd Statystyczny Produktu do grupowania PKWiU 10.85.19.0, stawką właściwą dla dostawy tego Produktu jest stawka VAT 5%.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Należy zaznaczyć, że Ustawa VAT dla dostawy towarów posługuje się klasyfikacjami statystycznymi. Ma to na celu prawidłowe zastosowanie stawki VAT dla dostawy pewnych grup towarów lub świadczenia usług zatem stanowi niezbędny warunek do określenia wysokości opodatkowania w danej transakcji.

I tak zgodnie z art. 5a Ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy VAT, stawka podatku, wynosi co do zasady 23%. Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2 zw. z art. 146 a pkt 2 Ustawy VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy (dalej: „Załącznik nr 3”), stawka podatku wynosi 8%.


Załącznik nr 3 stanowi zatem zestawienie towarów i usług dla których opodatkowanie według właściwej stawki zależne jest właśnie od zakwalifikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU.


W Załączniku nr 3, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 42 wskazano „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” (PKWiU ex 10.85.1).


Należy wskazać, iż Ustawodawca zawarł szereg objaśnień dla prawidłowej klasyfikacji danej dostawy lub usługi. I tak zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 30, przez PKWiU ex należy rozumieć zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Zgodnie natomiast z objaśnieniami do Załącznika nr 3, wykaz zawarty w załączniku nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy.

Zgodnie z powyższym, samo umieszczenie dopisku ex przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego w danej rubryce grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez Ustawodawcę a dotyczące nazwy wyrobu. Należy również zaznaczyć, że zgodnie z objaśnieniem, jeżeli dla danego towaru wymienione jest zwolnienie lub niższa stawka, wówczas Załącznika nr 3 nie stosuje się.


Co więcej, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy (dalej: „Załącznik nr 10”) stawka podatku wynosi 5%.


W Załączniku nr 10 stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w pozycji 28 wymienione zostały także „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.85.1.


W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy tego wyrobu, który wprost został wskazany w rubryce „nazwa towaru lub usługi”.


Odnosząc całokształt powyżej powołanych przepisów w sprawie przedstawionej przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Urząd Statystyczny, dla dostawy Zapiekanki z pieczarkami Spółka będzie uprawniona stosować zgodnie z Załącznikiem nr 3 lub Załącznikiem nr 10 preferencyjną stawkę 5% lub 8% VAT. Zapiekanka z pieczarkami jako produkt półwypieczony, głęboko mrożony mieści się bowiem w ugrupowaniu „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Należy wskazać, iż w tej kwestii wyraził się podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 listopada 2011 r. (sygn. IBPP2/443-901/11/BW): „Zwrócić należy jednakże uwagę, iż ustawodawca umieszczając ww. załączniku nr 3 i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług wyroby pod nazwą „gotowe posiłki i dania” (PKWiU ex 10.85.1) przewidział preferencyjną stawkę podatku wyłącznie dla dostawy gotowych (tj. przygotowanych, przyprawionych i ugotowanych) posiłków i dań, zamrożonych lub pakowanych próżniowo lub w puszkach, zwykle pakowanych i etykietowanych z przeznaczeniem na sprzedaż”.

Z uwagi natomiast na fakt, iż zgodnie z objaśnieniami do Załącznika nr 3, stawki 8% nie stosuje się jeżeli dla danego towaru obowiązuje niższa stawka, Wnioskodawca dla dostawy Produktu będzie mógł stosować stawkę 5% VAT zgodnie z Załącznikiem nr 10 do Ustawy VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2011 r. (sygn. ILPP4/443‑55/11‑2/EWW), w której organ stwierdził w odniesieniu do dostawy mrożonego pieczywa, w tym zapiekanki, że: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że produkowane przez Wnioskodawcę wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.85.1, to jest gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.


Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676), klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obowiązuje dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Natomiast na mocy art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. - 8%), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zostały wymienione pod pozycją 42 - „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” - symbol PKWiU ex 10.85.1.


Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Powyższe oznacza, że w przypadku gdy towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3 do ustawy, jednocześnie na mocy innego przepisu korzysta ze zwolnienia od podatku lub podlega opodatkowaniu stawką niższą niż 8% (do 31 grudnia 2018 r.), to zapis załącznika nie znajduje dla danego towaru lub usługi zastosowania.

Natomiast w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%” wymieniono pod pozycją 28 - „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” - symbol PKWiU ex 10.85.1.


Z objaśnienia do załącznika nr 10 wynika, co następuje:

  • „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania,
  • wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.


W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU „ex” - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży produktów piekarniczych i ciastkarskich. Jednym z wyrobów produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów prowadzących punkty sprzedaży jest wyrób półwypieczony, głęboko mrożony o nazwie Zapiekanka z pieczarkami o masie 150 g. produkt ten stanowi pszenna, prostokątna, przecięta bułka z rozłożonym farszem pieczarkowym i posypką z sera żółtego. Jest to jednocześnie produkt głęboko mrożony, co oznacza, że produkt ten przed konsumpcją wymaga dopieku w piecu lub opiekaczu w punkcie sprzedaży. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego opinię, iż zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. wyrób Zapiekanka z pieczarkami 150 g produkt półwypieczony, głęboko mrożony mieści się w grupowaniu PKWiU 10.85.19.0 „Pozostałe gotowe posiłki i dania”. Zgodnie również PKWiU wprowadzonym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Produkt ten został zakwalifikowany do końca 2017 r. jako PKWiU 10.85.19.0 „Pozostałe gotowe posiłki i dania, włączając pizzę zamrożoną”.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania, czy w związku z zakwalifikowaniem opisanego we wniosku wyrobu Zapiekanka z pieczarkami 150 g do grupowania PKWiU 10.85.19.0, stawką właściwą dla dostawy tego produktu jest stawka VAT 5%.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że skoro produkowany przez Wnioskodawcę, sprzedawany na rzecz kontrahentów prowadzących punkty sprzedaży wyrób Zapiekanka z pieczarkami 150 g (PKWiU 10.85.19.0 tj. pozostałe gotowe posiłki i dania) mieści się w grupowaniu PKWiU 10.85.1 i nie zawiera alkoholu powyżej 1,2%, to na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy, podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

Podsumowując, sprzedaż produkowanego przez Wnioskodawcę, opisanego we wniosku wyrobu Zapiekanka z pieczarkami 150 g, który Wnioskodawca zakwalifikował do grupowania PKWiU 10.85.19.0 - na mocy art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy - objęta jest 5% stawką podatku VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie wskazał odpowiednie grupowanie PKWiU dla sprzedawanych wyrobów. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi - w odpowiedniej części - wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej.


W związku z powyższym, nienależna opłata w kwocie 40 zł, uiszczona w dniu 23 czerwca 2017 r., zostanie zwrócona - stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej - na rachunek bankowy, z którego dokonano wpłaty.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj