Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.213.2017.1.KK
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej i prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. nieruchomości jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej i prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. nieruchomości.


We wniosku złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:

(…)

  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

(…)


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia w S. (dalej: „Zbywca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce. Zbywca jest właścicielem nieruchomości (dalej: „Nieruchomość”), składającej się z działki gruntu oznaczonej numerem ewidencyjnym 83/15, o powierzchni 11.604 m2 (powstałej z podziału działki gruntu oznaczonej numerem 83/9), jak również działki gruntu oznaczonej numerem 84/1, o powierzchni 14.429 m2 (dalej: „Działki”), położonych w B. (Gmina S.).

Zgodnie z odpisem zwykłym z księgi wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości, składającej się z ww. Działek, sposób korzystania określono jako: R - grunty orne (Działka nr 84/1) i B - grunty rolne zabudowane (Działka nr 83/9, z której podziału powstała Działka nr 83/15).

Z kolei jak wynika z wypisu z rejestru gruntów wydanego z up. Starosty (według stanu na dzień 11 stycznia 2017 r.) Działka nr 83/9 (z której podziału powstała Działka nr 83/15) stanowi użytki sklasyfikowane jako grunty orne - Rllla, grunty pod rowami - W oraz inne tereny zabudowane - Bi, a ponadto, zgodnie z adnotacją, była wyłączana z produkcji rolnej. Działka nr 84/1 stanowi użytki sklasyfikowane jako grunty orne - Rllla.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy stanowiącym treść Uchwały nr (…) Rady Gminy S. z dnia (dalej: „Uchwała”), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) z dnia ... (nr. …), grunty wchodzące w skład Działek nr 83/9 (z której podziału powstała Działka nr 83/15) oraz 84/1 są oznaczone symbolem XX - teren przeznaczony pod usługi.


Zgodnie z § 24 pkt 1 i pkt 2 Uchwały, dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolem XX ustala się:


  1. przeznaczenie podstawowe - usługi;
  2. przeznaczenie dopuszczalne:


    1. jeden budynek mieszkalny jednorodzinny,
    2. jedno mieszkanie w budynku o przeznaczeniu podstawowym,
    3. urządzenia i obiekty infrastruktury technicznej,
    4. parkingi, budynki gospodarcze i garaże niezbędne do obsługi terenów.


Obecnie jednak Nieruchomość, składająca się z Działki nr 83/15 oraz Działki nr 84/1, jest Nieruchomością niezabudowaną.

Zbywca nie wykorzystuje i nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

G. spółka z o. o. Spółka Komandytowa (dalej: „Nabywca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce.

Przedmiotem działalności Nabywcy jest m. in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68), działalność związana z obsługą rynku nieruchomości (PKD 68), roboty budowlane związane ze wnoszeniem budynków (PKD 69).

Zbywca oraz Nabywca (dalej: „Strony”) planują zawrzeć umowę sprzedaży, mocą której na Nabywcę przeniesione zostanie prawo własności Działki gruntu o numerze 83/15 oraz prawo własności Działki gruntu oznaczonej numerem 84/1 (dalej: „Transakcja").

Po nabyciu Nieruchomości, Nabywca zamierza w ramach nabytej Nieruchomości prowadzić działalność gospodarczą podlegająca opodatkowaniu VAT.

Nieruchomość będzie w całości służyła Nabywcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy planowana transakcja powinna być zakwalifikowana na potrzeby VAT jako dostawa terenu niezabudowanego stanowiącego teren budowlany i tym samym zostać opodatkowana w całości VAT? W konsekwencji, czy w związku z nabyciem Nieruchomości Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT?


Zdaniem Zainteresowanych, planowana transakcja będzie zakwalifikowana na potrzeby VAT jako dostawa towaru (terenu niezabudowanego stanowiącego teren budowlany), która nie będzie mogła korzystać ze zwolnień przedmiotowych w VAT. W konsekwencji transakcja zostanie w całości opodatkowana VAT. W związku z nabyciem Nieruchomości Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust 1. Tym samym, zdaniem Wnioskodawców, sprzedaż przez Zbywcę Nieruchomości, składającej się z Działki gruntu oznaczonej numerem 83/15 oraz Działki gruntu oznaczonej numerem 84/1, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, w oparciu o art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.(...) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Należy zaznaczyć, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro działki o numerach 83/15 i 84/1 w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako tereny przeznaczone pod usługi, to należy uznać, że przedmiotem dostawy będą tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że transakcja sprzedaży przedmiotowych działek na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, opodatkowana będzie stawką podatku 23%. W konsekwencji, gdy zbywca nieruchomości udokumentuje transakcję fakturą zawierającą podatek należny, nabywca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, o ile nieruchomości te będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj