Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.349.2017.2.IR
z 30 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania notą obciążeniową przyznanej przez dostawcę towarów premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania notą obciążeniową przyznanej przez dostawcę towarów premii pieniężnej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lipca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz przeformułowanie postawionego we wniosku pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 lipca 2017 r.).

Wnioskodawca - Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT. Szpital otrzymał od dostawcy produktów leczniczych propozycję zapłaty premii pieniężnej w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • nieprzekroczenie w danym kwartale liczby 9 zamówień oraz
  • terminowa realizacja płatności za dokonane dostawy.

Przy spełnieniu powyższych warunków Szpitalowi może zostać przyznana premia w wysokości 5%, bądź w wyższych wysokościach gdy wartość kwartalnych zamówień będzie większa (np. 8% gdy zamówienia będą mieścić się w przedziale 299.750 zł – 599.499,99 zł, 10 % - gdy wartość zamówień od 599.500 zł do 1.198.999,99 zł i 12% gdy zamówienia będą wynosić co najmniej 1.199.000 zł).

Premia rozliczana będzie kwartalnie i płatna przelewem na podstawie noty obciążeniowej obejmującej kwartał kalendarzowy.

Kontrahent wskazał, że powyższa oferta premiowa jest kierowana do wszystkich zainteresowanych podmiotów leczniczych na tych samych warunkach i premia może być przeznaczona wyłącznie na cele statutowe podmiotu leczniczego.

Otrzymywanie przez Wnioskodawcę ww. premii pieniężnych nie jest uzależnione od niedokonywania przez Wnioskodawcę nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz dostawcy, usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, jak również nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów ww. kontrahenta.

Wnioskodawca nie zobowiązał się do dokonywania zakupów określonych produktów leczniczych wyłącznie u dostawcy, o którym mowa we wniosku. Wnioskodawca jest związany przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, a dostawców wyrobów i usług wyłania w stosownych trybach przewidzianych w zamówieniach publicznych.

Dostawca z tytułu przyznania premii pieniężnej nie będzie wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktur bądź faktur korygujących. Zgodnie z umową dotyczącą warunków przyznania premii pieniężnej Wnioskodawca otrzyma premię po spełnieniu warunków opisanych powyżej, niespełnienie warunków oznacza nieprzyznanie premii, natomiast Dostawca nie może dowolnie zmniejszać wysokości premii lub odmawiać jej wypłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 lipca 2017 r.).

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym w punkcie 74 Szpital może udokumentować otrzymanie wskazanej premii za nieprzekroczenie przez Szpital w danym kwartale ustalonej liczby zamówień i terminową zapłatę należności za dostawy, przez wystawienie noty obciążeniowej czy konieczne jest w opisanej sytuacji wystawienie faktury VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest wystawienie przez Szpital noty obciążeniowej o wartości ustalonej premii pieniężnej, bowiem nie jest związana ona z konkretną dostawą, lecz jest skutkiem spełnienia przez podatnika (kupującego) wobec sprzedawcy warunku terminowej zapłaty za dostawy i nierozdrabnianie zamówień (max 9 zamówień towarów w kwartale).

Celem premii nie jest zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanych towarów lecz przyznanie Szpitalowi pewnej kwoty pieniężnej za nierozdrabnianie dostaw i brak opóźnień w zapłacie należności. W tej sytuacji premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie jest wynagrodzeniem za usługę, a w konsekwencji nie podlega dokumentowaniu fakturą.

Podatnik analizował interpretację ogólną Ministra Finansów nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618 w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych w świetle przepisów o podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika interpretacja ta w sprawie niniejszej nie znajduje zastosowania przede wszystkim z tego względu, iż wydana została w oparciu o przepis art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, który został uchylony.

Aktualnie definicja obrotu sformułowana w art. 29a ust. 1 ustawy wskazuje iż podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.

Zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie w niniejszej sprawie Szpital nie wykonuje dostawy, ani usługi na rzecz kontrahenta, jedynie spełnia wobec kontrahenta obowiązek terminowej dostawy i nierozdrabniania zamówień. To kontrahent wykonuje dostawę i wystawia fakturę.

Opisana w niniejszym wniosku sytuacja faktyczna znacząco odbiega od tej opisanej w powołanej interpretacji ogólnej, ponadto należy mieć na względzie - jak wskazał Minister w przedostatnim akapicie interpretacji, że „rozstrzygnięcie podejmowane w zakresie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT wymaga każdorazowo szczegółowej i obiektywnej analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z kolei w myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy w całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT otrzymał od dostawcy produktów leczniczych propozycję zapłaty premii pieniężnej w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • nieprzekroczenie w danym kwartale liczby 9 zamówień oraz
  • terminowej realizacji płatności za dokonane dostawy.

Zgodnie z umową dotyczącą warunków przyznania premii pieniężnej Wnioskodawca otrzyma premię po spełnieniu warunków opisanych powyżej w wysokości 5%, bądź w wyższych wysokościach gdy wartość kwartalnych zamówień będzie większa. Niespełnienie warunków oznacza nieprzyznanie premii. Premia rozliczana będzie kwartalnie i płatna przelewem na podstawie noty obciążeniowej obejmującej kwartał kalendarzowy. Oferta premiowa jest kierowana do wszystkich zainteresowanych podmiotów leczniczych na tych samych warunkach. Otrzymywanie przez Wnioskodawcę ww. premii pieniężnych nie jest uzależnione od niedokonywania prze Wnioskodawcę nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz dostawcy usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, jak również nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów ww. kontrahenta. Wnioskodawca nie zobowiązał się do dokonywania zakupów określonych produktów leczniczych wyłącznie u dostawcy, o którym mowa we wniosku. Dostawca z tytułu przyznania premii pieniężnej nie będzie wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktur bądź faktur korygujących.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii udokumentowania notą obciążeniową przyznanej przez dostawcę towarów premii pieniężnej w pierwszej kolejności należy przeanalizować charakter otrzymanej przez Szpital premii pieniężnej.

Wskazać w tym miejscu należy, iż konstrukcja podstawy opodatkowania pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu czy opustów powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jeśli podstawa opodatkowania przewyższa kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, przynajmniej w części poniesie on ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby zasadę neutralności tego podatku. Zwrócił na to uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-317/94 Elida Gibbs, stwierdzając, że: „Nie byłoby zatem zgodne z dyrektywą, gdyby podstawa opodatkowania użyta do obliczenia podatku należnego od producenta jako podatnika, przekraczała kwotę ostatecznie przez niego otrzymaną. Gdyby bowiem tak było, zasada neutralności VAT w stosunku do podatników, do których należy przecież także producent, nie byłaby spełniona” (pkt 28).

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, iż ani w dyrektywie VAT ani też w ustawie o VAT prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług. Należy przy tym mieć na uwadze, że sama wola podatnika, znajdująca odzwierciedlenie w treści czynności prawnej, nie może określać charakteru prawnego świadczenia w oderwaniu od jego obiektywnych cech, bowiem nie nazwa, lecz treść świadczenia decyduje o tym jaki ma ono charakter. Nazwanie przez strony umowy danego świadczenia premią nie wyłącza zatem możliwości kwalifikacji tego świadczenia jako opustu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy.

Warunkiem uznania, iż premia pieniężna stanowi w istocie opust, jest wykazanie ścisłego związku pomiędzy premią pieniężną a zrealizowanymi dostawami. W okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku premii pieniężnej z tytułu nieprzekroczenia w danym kwartale liczby 9 zamówień oraz terminowej realizacji płatności za dokonane dostawy – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - taki związek jest identyfikowalny, bowiem zrealizowanie wszystkich dostaw w danym kwartale w oparciu o uprzednio złożone zamówienia w ilości nieprzekraczającej liczby 9 (nie tylko jednej z nich) zapewnia uzyskanie premii pieniężnej. Premia pieniężna z tytułu nieprzekroczenia w danym kwartale liczby 9 zamówień przez kupującego jest zatem jednocześnie związana z każdą dostawą z osobna (bez jej realizacji warunek uprawniający do uzyskania premii nie zostałby spełniony) oraz z wszystkimi dostawami łącznie (zrealizowanie dopiero wszystkich dostaw w oparciu o uprzednio złożone zamówienia w ilości nieprzekraczającej liczb y 9 uprawnia do przyznania premii pieniężnej).

W związku z tym argumentacja Wnioskodawcy, że premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą, nie znajduje uzasadnienia. Bez którejkolwiek bowiem z tych poszczególnych dostaw w danym kwartale, zrealizowanych po uprzednim złożeniu zamówienia w wartościach mieszczących się w określonym przedziale, premia nie zostałaby wypłacona. Analogicznie również zachodzi ścisły związek pomiędzy premią pieniężną z tytułu terminowego realizowania płatności a poszczególnymi dostawami. Właśnie terminowe realizowanie płatności z tytułu poszczególnych dostaw stanowi warunek uprawniający do przyznania premii pieniężnej. Bez zrealizowania tychże dostaw premia pieniężna nie zostałaby przyznana, a zatem zachodzi ścisła relacja pomiędzy zrealizowanymi dostawami a przyznanymi premiami pieniężnymi z tytułu terminowego realizowania płatności.

Zauważyć należy, że efekt ekonomiczny przyznania premii pieniężnej wyrażonej procentowo w stosunku do wartości kwartalnych zamówień oraz udzielenia opustu w stosunku do wszystkich transakcji z określonym kontrahentem w tymże okresie, z uwzględnieniem tego samego procentu, będzie zbliżony w tym sensie, że wiązać się będzie z przekazaniem nabywcy przez sprzedawcę określonej kwoty premii obliczonej procentowo w stosunku do wartości kwartalnych zamówień. Niewątpliwie zatem w okolicznościach niniejszej sprawy premia pieniężna za dany okres tj. kwartał kalendarzowy, w ujęciu ekonomicznym, sprowadza się w istocie do dokonania przez sprzedawcę na rzecz nabywcy zwrotu części uiszczonego wynagrodzenia z tytułu uprzednio dokonanych w danym kwartale z nabywcą transakcji – w następstwie czego zmniejszeniu ulega wcześniej określona jego łączna wartość, a tym samym proporcjonalnemu pomniejszeniu ulega wartość wynagrodzenia z tytułu pojedynczych transakcji, zawartych w danym kwartale.

Zatem w przedstawionej wyżej sytuacji Dostawca dysponuje wynagrodzeniem (z tytułu wszystkich zrealizowanych w danym kwartale dostaw), które jest następnie pomniejszone o udzieloną premię pieniężną, wywołującą efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia opustów i obniżek cen, co winno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, w przeciwnym bowiem razie dojdzie do naruszenia zasady neutralności podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy wskazać należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy wypłata premii pieniężnej będzie związana wyłącznie z nabyciem przez Wnioskodawcę w przyjętym okresie rozliczeniowym (kwartale kalendarzowym) towarów na podstawie określonej liczby uprzednio złożonych zamówień jak również od terminowego dokonania płatności przez Wnioskodawcę za nabywany od kontrahenta towar.

W konsekwencji kontrahent Wnioskodawcy będzie wypłacał Szpitalowi premię pieniężną, na podstawie ustaleń umownych jako określony procent łącznej wartości kwartalnych zamówień, za który wypłacana będzie premia. Wypłata premii, nie będzie uzależniona od wykonania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych działań poza wyżej opisanymi.

W związku z powyższym, skoro wypłata premii pieniężnej nie będzie wiązała się z żadnym świadczeniem, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy ze strony Wnioskodawcy, to uznać należy, że otrzymanie przez Szpital premii pieniężnej nie będzie stanowiło zapłaty za usługę opodatkowaną podatkiem VAT, co wyklucza dokumentowanie otrzymanej przez Szpital premii fakturą, stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie stwierdzić należy, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna, która będzie wypłacana przez kontrahenta będzie stanowiła w istocie opust obniżający wartość konkretnych dostaw dokonanych w danym kwartale udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Tym samym dla udokumentowania przedmiotowej premii pieniężnej właściwymi będą faktury korygujące wystawiane przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, że w tak przedstawionych okolicznościach sprawy otrzymanie premii pieniężnej nie powinno być przez Wnioskodawcę dokumentowane fakturą. Natomiast odnośnie kwestii wystawienia noty obciążeniowej należy stwierdzić, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów. Wystawianie not obciążeniowych, jako uniwersalnych dowodów księgowych, ma miejsce w przypadku dokumentowania zdarzeń, dla których nie przewidziano innego sposobu dokumentacji.

W niniejszej sprawie otrzymane premie stanowią obniżenie ceny dostarczanych towarów, co powinno być udokumentowane fakturami korygującymi przez kontrahenta Wnioskodawcy. Zatem nota obciążeniowa wystawiona przez Szpital nie może dokumentować udzielonych opustów (obniżek cen) w świetle ww. przepisów.

W związku z powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Ponadto zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj