Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.459.2017.2.ALN
z 26 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla usług polegających na:

  • myciu, dezynfekcji i czyszczeniu obiektów hodowlanych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 01.62.10.0 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;
  • myciu, dezynfekcji i czyszczeniu linii produkcyjnych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 81.29.19.0 - pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla usług polegających na:

  • myciu, dezynfekcji i czyszczeniu obiektów hodowlanych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 01.62.10.0 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;
  • myciu, dezynfekcji i czyszczeniu linii produkcyjnych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 81.29.19.0 - pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług:

  • usług mycia linii produkcyjnych (np. spożywcze) o numerze PKWiU 81.29.11.0 przy zastosowaniu środków myjąco-dezynfekujących;
  • usług mycia i czyszczenia budynków inwentarskich (np. kurniki, obory, chlewnie, owczarnie, tuczkarnie);
  • usług dezynfekcji aktywna pianą i zamgławianie w budynkach inwentarskich;
  • usługi mycia i czyszczenia kostki brukowej.

Czynności mycia i dezynfekcji wykonywane są za pomocą myjek wysokociśnieniowych wewnątrz obiektu hodowlanego (posadzki, ściany, wyposażenie wewnątrz) oraz wokół obiektu (posadzki, wykładziny kostkowo-betonowe na zewnątrz). Przy wykonywaniu powyższych usług wnioskodawca wykorzystuje środki chemiczne - konosan (PKWiU 20.41.32.0), Pro 400 (PKWiU 20.41.32.0), Cid S(PKWiU 20.20.14.0). Usługi wykonywane są na rzecz Gospodarstw Rolnych, Ferm hodowli Drobiu, Zakładów Przemysłu Warzyw i Owoców.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku
od towarów i usług.

Na pytanie tu. Organu, tj.: należy wskazać symbol PKWiU oraz nazwę grupowania dla usług objętych zakresem pytań nr 1 i nr 2 postawionych we wniosku ORD-IN, wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Należy podać odrębnie dla każdego z wskazanych we wniosku Przypadków. Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU, Wnioskodawca odpowiedział:

Symbole PKWiU:

  • pytanie 1 - 01.62.10.0 - Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;
  • pytanie 2 - 81.29.19.0- Pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy stawka VAT w wysokości 8% jest stawką właściwą dla świadczenia ww. usług (mycia, dezynfekcji i czyszczenia obiektów hodowlanych)?
  2. Czy stawka VAT w wysokości 23% jest stawką właściwą dla świadczenia ww. usług (mycia, dezynfekcji i czyszczenia linii produkcyjnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę charakter wykonywanych usług w oparciu o analizę art. 41 ust. 2 w związku z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie PKD, właściwą stawką do usług mycia i dezynfekcji w budynkach inwentarskich jest stawka VAT - 8%. Wykonywane czynności, według Zainteresowanego, mieszczą się w zakresie działalności usługowej wspomagającej chów i hodowlę zwierząt - PKD 01.62 – i w związku z tym winne być opodatkowane stawką VAT - 8%. Natomiast dla usług mycia, czyszczenia i dezynfekcji linii produkcyjnych w zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego oraz usługi mycia, czyszczenia i dezynfekcji inne niż w budynkach inwentarskich w tym mycie kostki brukowej, właściwą stawką dla tych usług jest - 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych usług, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku od towarów i usług dla usług polegających na:

  • myciu i dezynfekcji i czyszczeniu obiektów hodowlanych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 01.62.10.0 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich oraz
  • na myciu, dezynfekcji i czyszczeniu linii produkcyjnych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 81.29.19.0 - pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. – 8%), pod poz. 135 zawarto usługę sklasyfikowaną w PKWiU ex 01.6 – „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)”.

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% – stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich sklasyfikowane wg PKWiU jako 01.62.10.0 nie zostały wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolnione od podatku ani w załączniku nr 10 do ustawy, który stanowi wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi mycia, dezynfekcji i czyszczenia obiektów hodowlanych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich” (które nie są usługami weterynaryjnymi, usługami podkuwania koni i prowadzeniem schronisk dla zwierząt gospodarskich) są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 135 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na myciu, dezynfekcji i czyszczeniu linii produkcyjnych sklasyfikowanych wg PKWiU jako 81.29.19.0, należy zauważyć, że w dziale 81 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., wymienione zostały pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W grupie 81.2 obejmującej usługi sprzątania obiektów, mieści się klasa 81.29 obejmująca usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia.

W klasie 81.29, mieści się natomiast wskazana przez Wnioskodawcę kategoria usług w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia 81.29.1 do której zalicza się:

81.29.11 – Usługi dezynfekcji i tępienia szkodników;

81.29.11.0 – Usługi dezynfekcji i tępienia szkodników;

81.29.12 –Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;

81.29.12.0 – Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu;

81.29.13 – Pozostałe usługi sanitarne;

81.29.13.0 – Pozostałe usługi sanitarne;

81.29.19 – Pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;

81.29.19.0 – Pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Należy zauważyć, że w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, który enumeratywnie wymienia towary i usługi podlegające opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, wymieniono dwa rodzaje usług mieszczących się we wskazanej przez Wnioskodawcę kategorii usług w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia (81.29.1), tj.:

  • w poz. 174 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” klasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0,
  • w poz. 175 „Pozostałe usługi sanitarne” klasyfikowane w PKWiU w grupowaniu PKWiU 81.29.13.0.

Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na myciu, dezynfekcji i czyszczeniu linii produkcyjnych sklasyfikowane wg PKWiU jako 81.29.19.0 - pozostałe usługi sprzątania i czyszczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane, które nie zostały wymienione w :

  • art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolnione od podatku,
  • załączniku nr 10 do ustawy o VAT, jako objęte opodatkowaniem stawką 5%,
  • załączniku nr 3 do ustawy o VAT,
  • Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2017 r., poz. 839),
    podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj