Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.548.2017.1.MW
z 5 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017r. (data wpływu 23 sierpnia 2017r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że opłaty wpisowe pobierane za udział uczniów w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne nie będą pobierane w ramach działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że opłaty wpisowe pobierane za udział uczniów w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne nie będą pobierane w ramach działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy,
  • uznania, że opłaty wpisowe pobierane za udział uczniów w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Gmina … posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP: …. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), zwaną dalej u.s.g.. W myśl art. 1 u.s.g., mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, ilekroć jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację.

Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
    3a) działalności w zakresie telekomunikacji,
  1. lokalnego transportu zbiorowego,
  2. ochrony zdrowia
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
    6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  12. promocji gminy,
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r., poz.239),
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 u.s.g., organami gminy są:

  1. rada gminy,
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 26 ust. 1 u.s.g., organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4, w miastach powyżej 100.000 mieszkańców, organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 u.s.g.).

Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2016 r., poz. 814 ze zm.), zwanej dalej u.s.p., prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina …. Zadania powiatu określone są w art. 4 u.s.p. Tak więc, do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu, oprócz zadań nałożonych przez u.s.g., dochodzą także zadania nałożone przez u.s.p.

Zgodnie z art. 9 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.), zwaną dalej u.f.p., sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe.

Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u.f.p., są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE, za obowiązkowe uznano „scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów opublikowanym dnia 15 stycznia 2016 r. na dzień 01 stycznia 2017 r., zatem Gmina … od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta … wszystkie gminne jednostki budżetowe. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 1454 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.), system oświaty tworzą:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego.
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
    3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki
    dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
    3b) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań
    i uzdolnień artystycznych (...).

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być zakładana i prowadzona przez m.in. jednostkę samorządu terytorialnego, przy czym w ust. 3 powołanego przepisu jest wskazane, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

W związku z powyższym, Gmina … jako jednostka samorządu terytorialnego, jest założycielem szkół i innych placówek publicznych na swoim obszarze, które prowadzą działalność oświatową w formie gminnych jednostek budżetowych, zatem na skutek ww. wyroku TSUE zostały - co do zasady - objęte centralizacją podatkową w zakresie podatku od towarów i usług począwszy od 01 stycznia 2017 r.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz. 483 ze zm.) wskazuje w art. 163, iż samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Natomiast art. 166 ust. 1 Konstytucji RP mówi, że zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Zadania własne gminy określone zostały w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym zapisem, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 8) edukacji publicznej.

W szkołach publicznych znajdujących się na obszarze Gminy … przeprowadzane są konkursy przedmiotowe dla uczniów danej szkoły. Organizatorem konkursów są wyspecjalizowane podmioty, np. spółki, stowarzyszenia, wydawnictwa. Często są to podmioty znajdujące się pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Konkursy mają charakter zazwyczaj wojewódzki, ogólnopolski bądź międzynarodowy i dotyczą przede wszystkim przedmiotów, które obowiązują uczniów zgodnie z podstawą programową sformułowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzięki udziałowi w konkursie uczniowie utrwalają zdobytą dotychczas w szkole wiedzę, jak również zdobywają nową. Ponadto udział w konkursach jest formą kształcenia, mobilizuje uczniów do poszerzania wiedzy nie tylko podczas zajęć szkolnych, lecz także w domu. Udział w konkursach przedmiotowych jest świetnym motywatorem dla uczniów do zdobywania coraz lepszego wykształcenia oraz rozwijania swoich zainteresowań. Dzięki temu szkoły często wpisują udział w konkursach do swych programów wychowawczo-profilaktycznych, jako jedną z form ich realizacji.

Z udziałem w danym konkursie wiąże się jednak wniesienie przez ucznia tzw. opłaty wpisowej na rzecz organizatora danego konkursu. Są to kwoty małej wartości (zazwyczaj kilka złotych), które stanowią warunek uczestnictwa ucznia w konkursie, postawiony przez organizatora tego konkursu. Opłaty te pobierane są przez szkołę (a dokładnie przez osobę odpowiedzialną w szkole za przygotowanie konkursu, tj. koordynatora konkursu) od rodziców jej uczniów i wpłacane następnie na konto bankowe organizatora, bowiem to szkoła ma obowiązek zgłosić uczniów do danego konkursu i pośredniczy między uczniami a organizatorem w zakresie przeprowadzenia formalności związanych z odbyciem danego konkursu w szkole. Szkoła wyznacza osobę, która jest koordynatorem konkursu lub tzw. przewodniczącym szkolnej komisji (np. nauczyciela), co również jest warunkiem organizatora do przeprowadzenia konkursu w zgłoszonej szkole. Organizator wystawia fakturę na tzw. opłaty wpisowe, których zbiórkę nadzoruje szkolny koordynator konkursu. Wysokość opłat wpisowych, które wpłacane są przez rodziców na konto bankowe szkoły wyznacza organizator konkursu, czyli podmiot zewnętrzny. Organizator w regulaminie danego konkursu określa wysokość opłaty wpisowej, jaką obligatoryjnie musi uiścić każdy uczeń chcący uczestniczyć w konkursie, jednak zastrzega, iż kwota wynikająca z zebranych przez koordynatora konkursu opłat, jaka następnie zostanie przekazana organizatorowi, jest uzależniona od ilości uczniów biorących udział w konkursie. Im większa liczba uczniów bierze udział w konkursie tym wysokość opłaty jaka trafia bezpośrednio do organizatora (która bezwzględnie wynika z regulaminu) jest niższa. I tak przykładowo wysokość opłaty wpisowej, jaką obligatoryjnie trzeba zebrać od ucznia i którą określa regulamin konkursu wynosi 8 zł, jednak w przypadku, gdy udział w konkursie bierze więcej niż 50 uczniów danej szkoły to wysokość opłaty, jaką wpłaca organizatorowi szkoła za jednego ucznia wynosi np. 7,50 zł, co również określa regulamin. Organizator określa w regulaminie swego konkursu, iż pozostała część kwoty, jaka pozostaje z zebranych opłat wpisowych, tj. w tym przypadku 0,5 zł/na 1 ucznia pozostaje w szkole i ma zostać przeznaczona na organizację konkursu i nagrody szkolne. Sam konkurs odbywa się w szkole, która wyraziła chęć wzięcia w nim udziału pod nadzorem szkolnego organizatora konkursu lub koordynatora konkursu. Następnie karty z odpowiedziami uczniów zostają przesyłane do organizatora konkursu, który opracowuje wyniki i odsyła je do szkolnych organizatorów.

Gmina …, będąca czynnym podatnikiem VAT, scentralizowanym ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, wśród których są właśnie szkoły przeprowadzające opisane wyżej konkursy, prosi o określenie, czy ww. opłaty wpisowe wpłacane na konto bankowe szkoły przez rodziców dzieci biorących udział w konkursie, czyli zbierane przez szkoły na rzecz organizatora konkursu, stanowią dla szkoły, a tym samym Gminy, opłaty pobierane w charakterze podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

  1. Czy opłaty wpisowe pobierane przez jednostki działające na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.), tj. szkoły od rodziców swych uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, będą pobierane w ramach działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz U. z 2017 r, poz. 1221 ze zm.)?

W przypadku uznania stanowiska do pytania nr 1 za nieprawidłowe, Wnioskodawca wnosi pytanie nr 2

  1. Czy opłaty wpisowe pobierane przez jednostki działające na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz 1943 ze zm.), tj. szkoły od rodziców swych uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Opłaty wpisowe pobierane przez jednostki działające na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.), tj. szkoły od rodziców swych uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, nie będą pobierane w ramach działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.) - (zwaną dalej u.p.t.u.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza została natomiast zdefiniowana przez ustawodawcę jako działalność obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 u.p.t.u.).

W art. 5 ust. 1 wskazano, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...)

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).

W myśl art. 15 ust. 6 u.p.t.u., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolei, w myśl art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1) ,,( )Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.(...)".

Gmina …, jako jednostka samorządu terytorialnego, zobowiązana jest przepisami prawa, w tym ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), jak również ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2016 r., poz. 814 ze zm.), do zapewnienia realizacji zadań z zakresu edukacji publicznej. W związku z tym posiada na swoim obszarze szkoły publiczne, działające jako jednostki budżetowe, za pomocą których to zadanie jest realizowane. Szkoły, aby usprawnić proces edukacji i wzbudzić w uczniach zainteresowanie nauką oraz rozwijanie umiejętności intelektualnych, przystępują do różnych konkursów przedmiotowych, w których biorą udział uczniowie. Dzięki udziałowi w konkursie uczeń nie tylko rozwija swoją wiedzę, ale też rozbudza swoje zainteresowania i aktywizuje się intelektualnie. Konkursy stwarzają uczniom możliwość współzawodnictwa, uczą samodzielności, popularyzują przedmioty humanistyczne, matematyczne oraz zachęcają do nauki języków obcych. Udział w konkursie jest formą nauki poprzez zabawę, która pozwala uczniowi sprawdzić swoje możliwości. We współczesnych czasach, gdzie uczniowie często poprzez różne formy rozrywki nie są zachęcani do nauki (np. gry komputerowe, telewizja, itp.) udział w konkursie stanowi pewną zachętę do niej i szkoły często z tej opcji korzystają, aby zmotywować uczniów do rozwoju edukacji. Konkursy są wykorzystywane jako instrument motywujący uczniów do twórczego myślenia i podejmowania intelektualnych wyzwań, ale przede wszystkim do kształcenia. Zaznaczyć trzeba, iż szkoły poprzez udział w konkursie realizują zadanie własne nałożone na gminy, w tym na Gminę …, z zakresu edukacji publicznej, ponieważ konkursy wpływają na proces kształcenia uczniów. Jeśli uczniowie wyrażają chęć wzięcia udziału w danym konkursie przedmiotowym, to podmiotem zgłaszającym udział w nim jest szkoła. Z regulaminów poszczególnych konkursów wynika, że to szkoła zgłasza udział w konkursie, a osoba wyznaczona przez szkołę np. nauczyciel, pełni rolę koordynatora konkursu szkolnego organizatora konkursu. Szkolny organizator konkursu, zgodnie z regulaminem konkursu, odpowiada za zebranie opłaty wpisowej od uczniów biorących udział w konkursie.

Wysokość opłaty wpisowej jest z góry ustalana przez organizatora konkursu, tj. podmiot zewnętrzny, np. stowarzyszenie, spółkę, fundację. W zależności od regulaminu konkursu albo całość zebranej opłaty wpisowej jest wpłacana na rachunek bankowy organizatora, albo w związku z udziałem dużej ilości uczniów kwota, jaką należy wpłacić na konto organizatora, jest stosunkowo niższa, co opisano w stanie faktycznym, a część kwoty pozostającej z opłaty wpisowej jest na skutek zapisów regulaminu konkursu przeznaczana na zakup nagród szkolnych dla uczniów biorących udział w konkursie lub szkolną organizację konkursu.

Szkoła w żaden sposób nie zarabia na fakcie przystąpienia do danego konkursu, jest bowiem tylko pośrednikiem między swoimi uczniami a organizatorem konkursu i udostępnia w związku z tym miejsce do jego przeprowadzenia. Nagrody, jakie otrzymują uczniowie wprost od organizatora są wyłącznie własnością uczniów.

Przeprowadzenie konkursu przez szkołę, którego organizatorem jest podmiot zewnętrzny, nie stanowi w opinii Wnioskodawcy prowadzenia przez tą szkołę działalności gospodarczej. Zgodnie z definicją zawartą w przytoczonym art. 15 ust. 1 u.p.t.u., podatnikami podatku VAT są podmioty prowadzące działalność gospodarczą, ta natomiast została sformułowana w ust. 2 przywołanego przepisu i wskazuje cechy, jakie przypisywane są tej działalności. Określa przede wszystkim ciągły i zarobkowy charakter działalności, a tych cech nie można przypisać szkołom przeprowadzającym konkursy przedmiotowe dla uczniów.

Konkursy wpisane są w program edukacji publicznej i są także popierane przez organy państwowe kształtujące ramy edukacji publicznej w Polsce. Dla porównania można wskazać, iż organizowane są również konkursy/olimpiady naukowe, ogólnopolskie i bezpłatne, których podstawą prawną jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkurów, turniejów i olimpiad (.....) zmienione Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 września 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1290), przy organizacji których nie można mówić o działalności gospodarczej. Nagrodą dla ucznia jest tutaj np. dostanie się na upragniony kierunek studiów na uczelni wyższej bez dodatkowych egzaminów/punktów. Konkursy te nie różnią się w zasadzie od konkursów opisanych w stanie faktycznym i mają ten sam cel. Nie można różnicować tych samych czynności tylko w oparciu o odpłatny bądź nieodpłatny ich charakter. Szkoła w stosunku do uczniów, zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, jest szkolnym organizatorem konkursu, a jedyną różnicą jest forma otrzymanej nagrody, bowiem prywatne podmioty, tj. organizatorzy konkursów, nie mają formalnych możliwości zapewnienia uczniowi np. uczestnictwa na danym kierunku studiów na polskiej uczelni wyższej, jak to ma miejsce w przypadku finalistów olimpiad/konkursów organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Nie można uznać, iż szkoła prowadzi działalność gospodarczą w przypadku wzięcia udziału w konkursie szkolnym, którego organizatorem jest podmiot zewnętrzny, pobierający opłaty wpisowe od uczniów za udział w konkursie. Nie ma w tym przypadku mowy o charakterze komercyjnym, zarobkowym w odniesieniu do szkoły, bowiem jedynym podmiotem, który może zarobić na organizacji konkursu, jest właśnie jego zewnętrzny organizator. Szkoła w relacjach z organizatorem występuje niejako jako klient jego usług, natomiast w stosunku do uczniów, jako ich pośrednik z organizatorem. Ewentualne środki pozostające z opłaty wpisowej mają z góry określone przeznaczenie (na nagrody szkolne dla uczniów) oraz wyznaczoną wysokość poprzez regulamin konkursu stworzony przez organizatora. Niezasadnym, a wręcz absurdalnym byłoby stwierdzenie, iż uczeń szkoły publicznej, chcący wziąć udział w konkursie przedmiotowym, zakupuje tę usługę od szkoły publicznej, w której uzyskuje edukację publiczną, bowiem szkoła nie jest podmiotem świadczącym takie usługi powszechnie, zarobkowo i w sposób ciągły. Ponadto szkoła, która bierze udział w danym konkursie nie ma żadnego wpływu na wysokość opłaty wpisowej, jaką jest zobowiązana zebrać i przekazać do organizatora konkursu, bowiem warunki te określa regulamin konkursu przygotowywany przez organizatora. Szkoła nie ma swobody w dysponowaniu zebranymi środkami finansowymi, nawet tymi, które ewentualnie zostaną z zebranej opłaty wpisowej w związku z mniejszą wpłatą na konto bankowe organizatora wynikłą z dużej ilości uczniów biorących udział w konkursie, bowiem przeznaczenie tych środków także określa regulamin konkursu. Przeprowadzenie na terenie placówki szkolnej konkursów jest również często wpisane w jej szkolny program profilaktyki, opracowywany na określone lata, zatem udział w konkursie stanowi także formę wychowania ucznia.

Wg stanowiska Wnioskodawcy, pośrednia organizacja opisanych konkursów przedmiotowych przez szkoły będące jednostkami budżetowymi Gminy …, poprzez uczestnictwo ich uczniów w tych konkursach, stanowi realizację zadań publicznych z zakresu edukacji publicznej, która może być w dobie globalizacji realizowana w różnorodnej formie.

Poparciem zaprezentowanego stanowiska jest prawomocny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 09 czerwca 2017 r. sygn. I FSK 1271/15, w sprawie jednostki samorządu terytorialnego, która zapytała czy miasto "organizując przy pomocy jednostek budżetowych oświaty, powołanych do realizacji nałożonego przepisami ustawy o samorządzie gminy zadania własnego, jakim jest edukacja publiczna: stołówki szkolne, wypoczynek dzieci i młodzieży, uczestnictwo dzieci młodzieży w widowiskach artystycznych i nauce pływania oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w wymianie międzynarodowej, jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.)." NSA stwierdził, iż "Naczelny Sąd Administracyjny przyjmując, że świadczenie usług dla uczniów w postaci przygotowywania posiłków w stołówce szkolnej, organizowanie wycieczek przez szkołę, nauki pływania dla uczniów i wymiany międzynarodowej nie mają charakteru komercyjnego uznał, że gmina (w ramach, której działa jednostka samorządu terytorialnego jakim jest szkoła) nie prowadzi działalności gospodarczej, a zatem nie działa jako podatnik. Świadczy o tym fakt, że opłaty pobierane od rodziców uczniów nie mają charakteru komercyjnego (uzasadnionego pełnym rachunkiem ekonomicznym, typowym dla działalności przedsiębiorców), a w niektórych przypadkach uczniowie zwalniani są z ponoszenia opłat."

"W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, usługi wykonywane przez Miasto wskazane we wniosku, w kontekście ww. wyroku TSUE, wiążą się ściśle z realizowaną przez gminę w ramach zadań publicznych edukacją uczniów, która współcześnie coraz częściej realizowana jest w zróżnicowanych formie i zakresie".

"Problematyka związana z opodatkowaniem jednostek samorządu terytorialnego, jakimi są gminy, pozostaje wciąż aktualna. Gmina wykonując zadania z zakresu administracji publicznej, nie jest podatnikiem VAT. Natomiast inna aktywność jednostki samorządu terytorialnego może podlegać obowiązkowi podatkowemu. W takim zatem ujęciu, dodatkowym argumentem wspierającym rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego może być zastosowanie zasady in dubio pro tributario wprowadzonej do porządku prawnego z dnia 1 stycznia 2016 r. Z treści art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r – Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2017 r., poz. 201, z póżn. zm.; dalej: O.p.) wynika, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika."

Wnioskodawca tj. Gmina …, powołując się na przywołany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, wnosi również o powołanie się organu wydającego interpretację indywidualną w odpowiedzi na niniejszy wniosek, na wskazany art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz 201. z póżn. zm.) uznając, iż wątpliwości jakie mogą towarzyszyć określeniu prawidłowości stanowiska Zainteresowanego (Wnioskodawcy-Podatnika) powinno się rozstrzygać na korzyść podatnika.

Kolejnym przykładem wskazującym na prawidłowość stanowiska Gminy …, jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 września 2016 r. sygn. 1061-IPTPP3.4512.368.2016.1.ALN. Organ uznał w niej, m.in. iż wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, opłaty za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej, duplikatu świadectwa ukończenia szkoły, opłaty eksternistycznej" (…) wskazać należy, że pobierając opłaty za czynności będące przedmiotem pytań nr 1 i nr 2, tj. opłat za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej, duplikatu świadectwa ukończenia szkoły, opłaty eksternistycznej. Gmina występować będzie w pozycji nadrzędnej w stosunku do podmiotów uczestniczących w danej czynności, wykonując zadania z zakresu władzy publicznej nałożone odrębnymi przepisami. Gmina nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 i nie działa w charakterze podatnika określonego w art. 15 ust. 1."

W przypadku jednak uznania stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1 oraz stwierdzenia, iż Wnioskodawca jest w odniesieniu do pobieranych opłat wpisowych, o których mowa we wniosku, podatnikiem podatku VAT, wnoszone jest pytanie nr 2, do którego Wnioskodawca przedstawia poniżej swoje stanowisko.

Ad. 2

Opłaty wpisowe pobierane przez jednostki działające na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.), tj. szkoły od rodziców swych uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u., zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z powyższym, aby zastosować powyżej wskazane zwolnienie muszą zostać spełnione następujące przesłanki, tj.:

  1. usługi muszą być świadczone przez jednostki, które zostały objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty
  2. usługi te muszą być też świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, szkoły są jednostkami objętymi systemem oświaty zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty. Udział uczniów tych szkół w konkursach przedmiotowych, które odbywają się na terenie szkoły i których głównym i bezpośrednim organizatorem jest podmiot zewnętrzny (spółka stowarzyszenie) wpływa zarówno na kształcenie jak i wychowanie uczniów. Udział w konkursach utrwala uzyskaną przez ucznia wiedzę oraz rozszerza ją o nowe zagadnienia, a także mobilizuje do dodatkowego kształcenia w danej dziedzinie. Ponadto, uczniowie biorący udział w konkursach uczestniczą w ogólnopolskiej lub nawet międzynarodowej rywalizacji, co dodatkowo motywuje ich do zdobywania wiedzy, a także wpływa na rozwój umiejętności zarządzania czasem, umiejętności stawiania sobie celów, radzenia sobie z presją i stresem z wygraną lub przegraną w danej rywalizacji. Wpływa to bez wątpienia na wychowanie uczniów. Wychowanie to proces wszechstronnego kształtowania osobowości wychowanków, a także ich charakteru i woli. Uznać zatem trzeba, że druga przesłanka do zastosowania wskazanego zwolnienia również zostaje spełniona. Zatem opłaty wpisowe za udział w konkursie pobierane przez szkołę na podstawie regulaminu danego konkursu na rzecz organizatora i ewentualnych nagród szkolnych będą w związku z powyższym objęte wskazanym zwolnieniem, bowiem wynikają z usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawy towarów ściśle z tą usługą związanych. Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli stanowisko zaprezentowane do pytania nr 1 zostało przez organ uznane za nieprawidłowe, to opłaty wpisowe zbierane przez szkoły za udział ich uczniów w konkursach przedmiotowych, których organizatorem jest podmiot zewnętrzny, w przypadku których szkoła zobowiązana jest jedynie do zebrania i przekazanie danej kwoty na rachunek bankowy organizatora oraz do zakupu szkolnych nagród z kwoty pozostającej w dyspozycji szkoły, będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a tej ustawy.

W myśl art. 43 ust. 17, zwolnienia, o których mowa w (...) pkt 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt (…) 26 (...) lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy, z obiema przesłankami negatywnymi wynikającymi z ust. 17 nie mamy do czynienia. Nie sposób kształcić uczniów w szkołach publicznych będących gminnymi jednostkami budżetowymi nie organizując w dzisiejszej dobie nowoczesnych form nauczania, w tym konkursów. Nie sposób też dowodzić tezy, iż celem, nie mówiąc już, że głównym celem organizacji konkursów może być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W ocenie Wnioskodawcy, Gmina i jej jednostki organizacyjne, tj. szkoły, w ogóle nie są i nie mogą być adresatami normy prawnej art. 43 ust. 17 u.p.t.u. Z kolei zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 17a u p t u, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt (…) 26 (…) mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. W ocenie Wnioskodawcy, właśnie z takim przypadkiem - w przypadku gdyby uznano stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1 za nieprawidłowe - mamy do czynienia.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku uznania jego stanowiska do pytania 1 za nieprawidłowe czynności polegające na pobieraniu opisanych opłat wpisowych przez szkoły będące gminnymi jednostkami budżetowymi dla których organem prowadzącym jest Gmina .. są czynnościami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2017 r poz. 1221 ze zm.) z uwagi na fakt, iż zachodzi przesłanka pozytywna o której mowa w art. 43 ust. 17a, nie zachodzą zaś przesłanki negatywne, o których mowa w ust. 17.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U., poz. 1454), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W myśl art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W tym miejscu należy również wskazać, iż zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, oraz
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z tym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Wynagrodzenie musi być przy tym wyrażone w pieniądzu, co nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (np. zapłatą może być towar lub usługa).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika, a więc podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Podatnikami – zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (...). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina tworzy zatem podmioty będące wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie, np. zakładu lub jednostki budżetowej.

Nadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jednostki organizacyjne Wnioskodawcy, tj. szkoły, działające na podstawie ustawy o systemie oświaty, pobierają opłaty wpisowe od rodziców swoich uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Opłaty te są albo przekazywane w całości na konto organizatora, albo w związku z udziałem dużej ilości uczniów, przekazywane są organizatorowi w określonej w regulaminie części, a pozostała część pozostaje w szkole z przeznaczeniem na organizację konkursu i nagrody. Opłaty te są zbierane przez szkoły na rzecz organizatora.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą kwestii czy opłaty wpisowe pobierane przez jednostki organizacyjne Wnioskodawcy za udział uczniów w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, będą pobierane w ramach działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Tym samym stwierdzić należy, iż dana transakcja będzie podlegała tylko wówczas opodatkowaniu, gdy podatnik - dokonując jej - będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły.

W tym miejscu należy wskazać, iż posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny podmiotu, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT. Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz przytoczone przepisy, stwierdzić należy, że przyjmowanie przez jednostki organizacyjne Wnioskodawcy, tj. szkoły, opłat wpisowych od rodziców swoich uczniów za udział w konkursach przedmiotowych i przekazywanie podmiotom zewnętrznym (organizatorom) nie stanowi czynności mieszczących się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług, na podstawie o art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. W okolicznościach niniejszej sprawy nie występuje bowiem żaden element tworzący stosunek zobowiązaniowy między stronami, który można byłoby uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie będzie zatem podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, z tytułu przyjmowania ww. opłat przez szkoły.

Podsumowując, opłaty wpisowe pobierane przez jednostki działające na podstawie ustawy o systemie oświaty, tj. szkoły, od rodziców swych uczniów za ich udział w konkursach przedmiotowych organizowanych przez podmioty zewnętrzne, nie będą pobierane w ramach działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należało uznać je za prawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 za prawidłowe, badanie przesłanek dla czynności objętych zakresem wniosku wynikających z art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie nr 2) stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj