Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.318.2017.1.MW
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Zleceniobiorców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku z faktur wystawionych przez Zleceniobiorców. Wniosek uzupełniono w dniu 20 września 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie właściwego organu podatkowego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem prowadzącym inwestycje przemysłowo-usługowe oraz mieszkaniowe. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W znacznej części projektów Spółka występuje w roli generalnego wykonawcy, działającego na zlecenie inwestora zewnętrznego. Zdarza się również, że Spółka występuje w podwójnej roli inwestora i generalnego wykonawcy, szczególnie w projektach dotyczących wznoszenia budynków mieszkalnych w celu późniejszej sprzedaży lokali mieszkalnych.

Spółka jest odpowiedzialna za cały Projekt i wykonuje część niezbędnych prac budowlanych z wykorzystaniem własnego personelu. Do zadań Spółki jako wykonawcy należy organizacja zaplecza budowy, zaplecza sanitarnego, zapewnienia specjalistycznego sprzętu. Spółka zawiera umowy o dostęp wody i energii do placu budowy. W toku projektu Spółka wykorzystuje swoich wykwalifikowanych pracowników działu technicznego, inżynierów budowy, Dyrektora Zespołu Budów pełniącego jednocześnie funkcję inspektora Nadzoru Robót Budowlanych, pracowników ogólnobudowlanych. Ponadto Spółka przygotowuje i zabezpiecza teren pod inwestycję, tj. zleca wykonanie prac projektowych, występuje o warunki przyłączeniowe, uzgadnia warunki przyłączeniowe dla inwestycji. Spółka załatwia również wszelkie formalności urzędowe związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Realizując dany Projekt w zakresie poszczególnych prac specjalistycznych Spółka korzysta z usług innych podmiotów (Zleceniobiorcy). Zleceniobiorcy są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Podstawą nawiązania współpracy ze Zleceniobiorcami są umowy zlecenia, w ramach których Spółka zleca Zleceniobiorcom wykonanie konkretnych prac związanych z prowadzonym przez Spółkę projektem. Zleceniobiorcy za wykonanie zakresu prac przewidzianego w umowie zlecenia odpowiadają bezpośrednio przed Spółką. Zleceniobiorcy mogą zlecić część prac objętych umową zlecenia swoim podwykonawcom.

Przedmiotem wniosku są usługi, które mieszczą się w wykazie usług wskazanych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że poruszone w nim kwestie dotyczą sytuacji, kiedy Wnioskodawca występuje w podwójnej roli inwestora i generalnego wykonawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka jako nabywca usług budowlanych, przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczonych przez podmioty trzecie - Zleceniobiorców, jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tych usług na podstawie art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę we wniosku, ma ona prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmioty trzecie - Zleceniobiorców, dokumentujących usługi budowlane wykorzystywane przez Spółkę w realizowanych Projektach?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1 sformułowanego powyżej:

Nabywając od Zleceniobiorców usługi budowlane przedstawione w opisie stanu faktycznego, Spółka nie jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tych usług na podstawie art. 17 ustawy o VAT. Znowelizowana ustawa o VAT wprowadziła od 1 stycznia 2017 r. obowiązek rozliczania w określonych okolicznościach podatku należnego przez nabywcę (mechanizm odwróconego obciążenia - reverse change mechanism) usług budowlano-montażowych wskazanych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednocześnie w przypadku usług wymienionych w poz. 2- 48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT (pozycje te obejmują usługi budowlane) art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca (art. 17 ust. 1h ustawy oVAT).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe oznacza, że spółka nabywając usługi budowlane byłaby zobowiązana jako podatnik do rozliczania VAT od tych usług stosując mechanizm odwróconego obciążenia tylko wtedy gdy usługi te nabywa od podwykonawców. Konieczna jest więc weryfikacja czy Zleceniobiorcy Spółki są podwykonawcami w rozumieniu art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. Ustawa o VAT nie zawiera definicji podwykonawcy.

Przedstawiciele Ministra Finansów w toku prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o VAT, w piśmie z dnia 15 listopada 2016 r., nr PT1.8100.4.2016.LJU.200 odnoszącym się do uwag Związku Pracodawców Business Centre Club wyrazili opinię, że: „dla prawidłowego rozumienia terminu wystarczające wydaje się powszechnie przyjęte rozumienie tego pojęcia, takie jak np. w definicji zawartej w internetowym wydaniu Słownika polskiego, zgodnie z którą podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca:2503008.html). Przy dalszych podzleceniach przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest głównym wykonawcą swojego zakresu prac”. Podobną definicję pojęcia podwykonawcy wprowadza Wielki Słownik Języka Polskiego, który wskazuje, że podwykonawcą jest osoba lub firma, która wykonuje jakieś prace dla innego, głównego wykonawcy określonego przedsięwzięcia (http://wsjp.pl/index. php2id_haslas52661). Wskazane definicje nakazują badać status podmiotu jako podwykonawcy, biorąc pod uwagę to, czy nabywca wykorzystuje te usługi do dalszego świadczenia usług budowlanych, czy też jest ich konsumentem i nabywa w celu zaspokojenia własnych potrzeb. Nie ma znaczenia czy celem jest konsumpcja, czy potrzeby gospodarcze. Jeśli nabywana usługa budowlana jest elementem innej usługi sprzedawanej kolejnemu podmiotowi, to mamy do czynienia z podwykonawstwem. Jeżeli podmiot nabywa usługę budowlaną dla własnych potrzeb np. w związku z prowadzoną przez siebie budową, to świadczący tę usługę nie jest podwykonawcą. W sytuacji Spółki nabywa ona usługi bezpośrednio od Zleceniobiorców dla realizacji własnych potrzeb. Biorąc pod uwagę wskazane wyżej definicje językowe należy uznać, że Zleceniobiorcy Spółki są jej wykonawcami, a nie podwykonawcami. Zleceniobiorcy działają na podstawie stosownych umów bezpośrednio na rzecz Spółki będącej inwestorem i generalnym wykonawcą. Są więc wykonawcami Spółki, a nie jej podwykonawcami. Dopiero podmioty zaangażowane przez Zleceniobiorców do wykonania części prac objętych zleceniem od Spółki będą podwykonawcami w rozumieniu art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. Takie stanowisko wyraził pośrednio sędzia Janusz Zubrzycki (Leksykon VAT 2017, Wrocław 2017, str. 787), wskazując, że: „Ponieważ uczestnikami inwestycji budowlanych są: inwestor (osoba fizyczna, podmiot gospodarczy), wykonawca (główny) i podwykonawcy (w tym podwykonawcy podwykonawców), a intencją regulacji jest objęcie odwrotnym obciążeniem wszystkich usług poprzedzających etap świadczenia usług wykonawcy na rzecz inwestora oznacza to, że odwrotnym obciążeniem objęte są wszystkie usługi budowlane pomiędzy czynnymi podatnikami je realizującymi z wyłączeniem, tych które objęte są umową pomiędzy wykonawcą a inwestorem”. Skoro w sytuacji Spółki brak jest takiej umowy, bo skupia ona w sobie obie funkcje, to mechanizm odwróconego obciążenia nie powinien znaleźć zastosowania do usług nabywanych od Zleceniobiorców. Za takim ujęciem zakresu pojęcia podwykonawcy przemawiają również przepisy innych gałęzi prawa, które w braku wytycznych w ustawie o podatku od towarów i usług, mogą posłużyć jako wskazówka interpretacyjna. Art. 2 pkt 9b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, definiując umowę o podwykonawstwo wskazuje, że należy przez to rozumieć umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą, a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą, a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami. Powyższa definicja wyraźnie sugeruje, że umowa o podwykonawstwo nie jest umową pomiędzy inwestorem będącym jednocześnie generalnym wykonawcą projektu, a podmiotem, któremu zlecone są konkretne prace w ramach projektu. Zatem mechanizm odwróconego obciążenia nie powinien mieć zastosowania do takiej relacji jaka występuje w przypadku Spółki z Zleceniobiorcami, gdyż są oni zobowiązani do wykonania części prac zleconych bezpośrednio przez Spółkę. Zleceniobiorcy nie są więc podwykonawcą ani w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych, które zawierają definicję umowy o podwykonawstwo, ani w rozumieniu językowym terminu podwykonawstwa, które zdaniem przedstawicieli Ministra Finansów powinno być stosowane przy wykładni terminu podwykonawca użytego w art. 17 ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, zdaniem Spółki, nie jest ona jako nabywca usług budowlanych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczonych przez Zleceniobiorców, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tych usług na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie pytania 2 sformułowanego powyżej:

Zdaniem Spółki w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę we wniosku, ma ona prawo odliczyć podatek naliczonych wynikający z faktur wystawionych przez Zleceniobiorców dokumentujących usługi budowlane wykorzystywane przez Spółkę w realizowanych Projektach. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zdaniem Spółki, nie jest ona jako nabywca usług budowlanych, przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczonych przez Zleceniobiorców, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT. Tym samym to Zleceniobiorcy powinni wystawić na rzecz Spółki faktury zawierające kwotę VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku. Biorąc pod uwagę, że realizowane przez Spółkę Projekty służą bezpośrednio działalności Spółki opodatkowanej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Zleceniobiorców, a dokumentujących świadczenie usług budowlanych na rzecz Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Na mocy do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym – zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy – mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca – nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

W konsekwencji należy stwierdzić, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca – główny wykonawca.

W związku z ww. przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Powyższe założenia prowadzą do następujących uogólnień:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy);
  • podobnie jest z usługami budowlanymi świadczonymi na rzecz deweloperów budujących nieruchomości na sprzedaż, gdzie deweloper zleca wykonanie przedmiotowych usług np. generalnemu wykonawcy (który nie jest podwykonawcą, lecz wykonawcą).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym inwestycje przemysłowo-usługowe oraz mieszkaniowe. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W znacznej części projektów Spółka występuje w roli generalnego wykonawcy, działającego na zlecenie inwestora zewnętrznego. Zdarza się również, że Spółka występuje w podwójnej roli inwestora i generalnego wykonawcy, szczególnie w projektach dotyczących wznoszenia budynków mieszkalnych w celu późniejszej sprzedaży lokali mieszkalnych.

Spółka jest odpowiedzialna za cały Projekt i wykonuje część niezbędnych prac budowlanych z wykorzystaniem własnego personelu. Do zadań Spółki jako wykonawcy należy organizacja zaplecza budowy, zaplecza sanitarnego, zapewnienia specjalistycznego sprzętu. Spółka zawiera umowy o dostęp wody i energii do placu budowy. W toku projektu Spółka wykorzystuje swoich wykwalifikowanych pracowników działu technicznego, inżynierów budowy, Dyrektora Zespołu Budów pełniącego jednocześnie funkcję inspektora Nadzoru Robót Budowlanych, pracowników ogólnobudowlanych. Ponadto Spółka przygotowuje i zabezpiecza teren pod inwestycję, tj. zleca wykonanie prac projektowych, występuje o warunki przyłączeniowe, uzgadnia warunki przyłączeniowe dla inwestycji. Spółka załatwia również wszelkie formalności urzędowe związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Realizując dany Projekt w zakresie poszczególnych prac specjalistycznych Spółka korzysta z usług innych podmiotów (Zleceniobiorcy). Zleceniobiorcy są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Podstawą nawiązania współpracy ze Zleceniobiorcami są umowy zlecenia, w ramach których Spółka zleca Zleceniobiorcom wykonanie konkretnych prac związanych z prowadzonym przez Spółkę projektem. Zleceniobiorcy za wykonanie zakresu prac przewidzianego w umowie zlecenia odpowiadają bezpośrednio przed Spółką. Zleceniobiorcy mogą zlecić część prac objętych umową zlecenia swoim podwykonawcom.

Przedmiotem wniosku są usługi, które mieszczą się w wykazie usług wskazanych w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma m.in. wątpliwości, czy jako nabywca usług budowlanych, przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczonych przez podmioty trzecie - Zleceniobiorców, jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tych usług na podstawie art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca realizuje inwestycje pełniąc w niej jednocześnie funkcję Inwestora i Generalnego Wykonawcy. Tym samym w analizowanej sytuacji, firmy którym Wnioskodawca zleca wykonie części usług budowlanych nie działają w charakterze podwykonawcy, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. Wnioskodawca nie wykorzystuje nabytych od firm budowlanych usług do realizacji świadczenia na rzecz innego podmiotu lecz na potrzeby realizowanej przez siebie inwestycji, której celem jest np. późniejsza sprzedaż lokali mieszkalnych.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż Zleceniobiorcy wykonując na rzecz Wnioskodawcy usługi budowlane wskazane w załączniku nr 14 do ustawy, nie działają w charakterze podwykonawcy, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na zasadach odwrotnego obciążenia.

Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w okolicznościach przedstawionych przez niego we wniosku, ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez podmioty trzecie - Zleceniobiorców, dokumentujących usługi budowlane wykorzystywane przez Wnioskodawcę w realizowanych Projektach.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy też podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

W rezultacie, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, a także fakt, iż jak powyżej określono w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku VAT na zasadach odwrotnego obciążenia, należy stwierdzić, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podmioty trzecie - Zleceniobiorców, dokumentujących usługi budowlane wykorzystywane przez Spółkę w realizowanych Projektach na zasadach ogólnych, z uwagi na fakt, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz realizowane przez niego Projekty służą bezpośrednio działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zauważa się również, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj