Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.614.2017.1.ABi
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towaru i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (zwany dalej: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina jest właścicielem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej znajdującej się na terenie administracyjnym gminy. Gmina nie posiada Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Gmina w latach 2017-2018 będzie realizować odrębne zadania inwestycyjne finansowane z pożyczek preferencyjnych zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … pn. „…”. Podatek VAT w ww. zadaniach inwestycyjnych nie jest kwalifikowany do dofinansowania ze środków WFOŚiGW, co wynika z wytycznych proceduralnych WFOŚiGW. Inwestycje te będą realizowane w zakresie obowiązkowych zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016r. poz. 446 ze zm.) oraz ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2017r. Nr 328 ze zm.).

Wybudowana sieć wodociągowa w miejscowości … stanowić będzie własność Gminy. Poniżej charakterystyka inwestycji. Przedmiotem inwestycji jest budowa sieci wodociągowej o długości 15 701 mb. W wyniku realizacji zadania do sieci zostanie przyłączonych 150 gospodarstw domowych, zamieszkałych przez 616 osób. Budowa sieci wodociągowej na terenie … jest niezbędna ze względu na duże niedobory lub brak wody pitnej w przydomowych studniach. Ogromnym problemem mieszkańców jest również zanieczyszczenie wody w studniach związkami żelaza i manganu. Efektami występowania tych związków są zabrudzenia pranej odzieży, niszczenie armatury łazienkowej oraz zmiana smaku wody pitnej. W opracowanej dokumentacji technicznej zaprojektowano przyłączenie do sieci wodociągowej istniejącego tam budynku Szkoły Podstawowej (jednostka organizacyjna Gminy). Szkoła ta nie zostanie jednak przyłączona do budowanego wodociągu gminnego, gdyż ma uporządkowaną gospodarkę wodną na swoim terenie (korzysta i będzie korzystać z wody ze studni, która w całości zabezpiecza potrzeby szkoły).

W ramach realizowanego przez Gminę zadania do sieci wodociągowej zostaną przyłączone tylko i wyłącznie podmioty trzecie (mieszkańcy, podmioty gospodarcze). Wnioskodawca wyjaśnia, iż Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług we własnym zakresie zawrze z podmiotami trzecimi tj. mieszkańcami i przedsiębiorstwami z ww. odcinków inwestycyjnych: wodociągowych, kanalizacyjnych - umowy cywilnoprawne na dostarczanie wody lub za odbiór ścieków, za co pobierane będą opłaty od ww. podmiotów wg faktur sprzedaży VAT. Faktury sprzedaży usług będą wystawiane przez Gminę.

Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co znajdzie odzwierciedlenie w prowadzonych przez Gminę rejestrach i składanych przez Gminę deklaracji VAT-7. Faktury zakupu towarów i usług związane z ww. inwestycjami (budowa i po zakończeniu budowy np. utrzymanie sieci, naprawy i konserwacje itp.) będą wystawiane na Gminę.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że wszystkie nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych będzie wykorzystywał w całości do opodatkowanej działalności gospodarczej, będzie wykorzystywał efekty ww. inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z ww. inwestycji nie będą korzystały budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy i obsługiwane przez jej jednostki organizacyjne do realizacji zadań własnych Gminy. W związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych będzie miał możliwość przyporządkowania w całości naliczonego przy zakupie towarów i usług podatku VAT do działalności gospodarczej, w związku z czym będzie dokonywał odliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług.

Nie będzie miał tutaj zastosowanie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

Jak wynika z okoliczności sprawy przedmiotowe inwestycje nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania i niepodlegających VAT, wobec tego wyliczony na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy, podatek naliczony przypisany do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT będzie podlegał odliczeniu w całości (100%).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w odniesieniu do planowanego zadania: „…” Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości (100%) od faktur zakupu towarów i usług zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaistniałej sytuacji będzie istniał związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina jako podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją zadań budowy wodociągu jak i kanalizacji sanitarnej. Realizacja ww. zadania inwestycyjnego jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Gminie zatem przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów i usług zużytych przy realizacji ww. inwestycji. Jednostki organizacyjne Gminy obsługujące szkoły i budynki wiejskie wchodzące w skład struktury Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, nie będą korzystały z ww. inwestycji do realizacji zadań własnych Gminy.

Ponadto Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania w całości - naliczonego przy zakupie towarów i usług podatku VAT do działalności gospodarczej w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, w związku z czym będzie dokonywała wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm ).

Nie będzie miał tutaj zastosowanie art. 86 ust.2a ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina jest właścicielem infrastruktury wodnokanalizacyjnej znajdującej się na terenie administracyjnym gminy. Gmina nie posiada Zakładu Gospodarki Komunalnej. Wnioskodawca wyjaśnia, iż Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług we własnym zakresie zawrze z podmiotami trzecimi tj. mieszkańcami i przedsiębiorstwami umowy cywilnoprawne na dostarczanie wody za co pobierane będą opłaty od ww. podmiotów wg faktur sprzedaży VAT.

Faktury sprzedaży usług będą wystawiane przez Gminę. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co znajdzie odzwierciedlenie w prowadzonych przez Gminę rejestrach i składanych przez Gminę deklaracji VAT-7. Faktury zakupu towarów i usług związane z ww. inwestycjami (budowa i po zakończeniu budowy np. utrzymanie sieci, naprawy i konserwacje itp.) będą wystawiane na Gminę.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że wszystkie nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych będzie wykorzystywał w całości do opodatkowanej działalności gospodarczej, będzie wykorzystywał efekty ww. inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z ww. inwestycji nie będą korzystały budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy i obsługiwane przez jej jednostki organizacyjne do realizacji zadań własnych Gminy.

W związku z realizacją ww. inwestycji Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania w całości naliczonego przy zakupie towarów i usług podatku VAT do działalności gospodarczej, w związku z czym będzie dokonywał odliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą poniesione w ramach realizacji planowanej inwestycji.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupione towary i usługi w związku z planowaną inwestycją będą wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Należy więc stwierdzić, że zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w/w inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj