Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.568.2017.2.ŻR
z 13 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 02 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku agregatornii, studni głębinowych, zbiorników wyrównawczych na wodę czystą, odstojnika popłuczyn, poletka osadowego, zbiornika bezodpływowego na ścieki, zbiornika paliw, składu opału, ogrodzenia terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrznej utwardzonej płytami betonowymi oraz instalacji zewnętrznych – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu nieruchomości zabudowanych budynkami i budowlami.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 02 października 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, czyli składa jedną skonsolidowaną deklarację VAT-7.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika – zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które podlegają regulacjom podatku VAT.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje miedzy innymi:

  • czynności opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek, jak najem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów, sprzedaż działek,
  • czynności zwolnionych z VAT, jak wynajem lokali mieszkaniowych, dzierżawa gruntów rolnych.

W sytuacji kiedy dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości.

W sytuacji gdy dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:

  • tzw. prewspółczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT,
  • tzw. współczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku, (podstawa prawna: art. 86 ust. 1, ust. 2a- 2h, ust. 7b, art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.)), wyliczonego odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej Gminy, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczegółowych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 z późn. zm.).

Gmina … zamierza wnieść aportem do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. w … z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha, położonej w ….

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy … zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej nr … z dnia 07 listopada 2003 działka o numerze ewidencyjnym 41 będąca przedmiotem aportu oznaczona jest symbolem WZ. Ustalenia planu przeznaczają obszar oznaczony symbolem WZ pod teren ujęć wody.

Działka o numerze ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha, położona w obrębie ewidencyjnym … stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną.

Zabudowa stanowi obiekt ujęcia wody w … w skład którego wchodzą: Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody o powierzchni 565,30 m2 i kubaturze 4085 m3, jest to budynek murowany z cegły silikatowej, parterowy, niepodpiwniczony wybudowany w latach 1987-1989. W budynku znajdują się pomieszczenia obsługujące, techniczne oraz technologiczne: chlorownia i magazyn polochlorynu, kotłownia, warsztat podręczny, magazyn, pomieszczenie socjalne, komunikacja, hala pomp i filtrów i rozdzielnia elektryczna. Część technologiczna to: 8 szt. odżelaziaczy, 2 szt. sprężarek z silnikiem, 3 szt. hydroforów, 3 szt. pomp, 2 szt. chloratorów, rurociągi technologiczne, automatyka, wizualizacja stacji pomp, instalacje sanitarne wodnokanalizacyjne, c.o., kotłownia.
  2. Budynek agregatorni o powierzchni 36,20 m2 i kubaturze 221,0 m3, budynek murowany z bloczków belkowych, nie ocieplony, kryty papą. Budynek wyposażony jest w agregat prądotwórczy.

Budowle:

  1. Dwie studnie głębinowe w obudowie betonowej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą, stalowe wyposażone w rurociągi i wentylację za pomocą kominków wentylacyjnych.
  3. Zbiornik wody betonowy, składający się z 2 komór, wybudowany w 2011 r.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych.
  5. Poletko osadowe.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki, 5-cio komorowy z kręgów żelbetowych.
  7. Zbiornik paliw - niespełniający norm technicznych do przechowywania paliw ciekłych.
  8. Skład opału — bezużyteczny ze względu na zmianę sposobu ogrzewania.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi.
  11. Instalacje zewnętrzne: rurociągi technologiczne, kanalizacja deszczowa, sieć wodnokanalizacyjna i c.o.

Teren nieruchomości uzbrojony jest w energię elektryczną, wodociąg i gaz. Nieruchomość zlokalizowana na obrzeżach miasta, poza terenem zwartej zabudowy. Dostęp do drogi publicznej zapewniony od ulicy Wodociągowej utwardzony płytami betonowymi.

W budynku stacji uzdatniania wody w 2003 r. dokonano modernizacji hydroforni i instalacji technologicznej.

W 2011 r. Gmina … przystąpiła do projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007- 2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1. Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria I Gospodarka wodno-ściekowa, współfinansowanego ze środków europejskich. W ramach modernizacji stacji uzdatniania wody dokonano budowy zbiornika żelbetowego na wodę czystą, wymieniona została instalacja c.o. (rurociągi, grzejniki, nagrzewnice), wymieniona została automatyka kontrolno- pomiarowa oraz stolarka okienna. Realizacja projektu poprawiła wyposażenie techniczne SUW i umożliwiła prawidłową pracę całego systemu wodociągowego w tym: zwiększenie możliwości zaopatrzenia w wodę większej liczby odbiorców, poprawę funkcjonowania stacji wodociągowej pod kątem zwiększenia niezawodności działania, poprawę bezpieczeństwa pożarniczego Miasta i Gminy …, oraz zapewniła mieszkańcom dostawę wody o parametrach wymaganych przez Rozporządzanie Ministra Zdrowia w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz Dyrektywy Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Nakłady inwestycyjne Projektu były w całości kosztami kwalifikowalnymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, gdyż podatek VAT od nakładów inwestycyjnych w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, gdyż był on poniesiony ostatecznie i nie było możliwe jego odzyskanie. Podatek VAT został uznany za koszt kwalifikowalny, gdyż środki trwałe, które powstały w ramach projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych - zostały one użyczone operatorowi systemu wodno-kanalizacyjnego, którym jest Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w … na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia.

W myśl art. 2 ust. 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, należą do zadań własnych gmin. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest Gmina …, obiekt jest wykorzystywany przez wszystkich mieszkańców gminy mających dostęp do sieci wodociągowej.

Na dzień wniesienia aportu zostanie ustalona wartość rynkowa nieruchomości gruntowej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątku. Po wniesieniu wkładu niepieniężnego przez Gminę … przedmiot aportu stałby się własnością Spółki i byłby wykorzystywany przez Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Majątek planowany do wniesienia aportem nie stanów przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), a także nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

Gmina … posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. z siedzibą w ….

Odnośnie symbolu PKOB, nazwy grupowania oraz wyszczególnienia poszczególnych budynków/budowli będących przedmiotem aportu, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), Gmina … informuje, że na zabudowę działki o nr ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym … stanowiącej obiekt ujęcia wody wchodzą niżej wymienione budynki i budowle oznaczone następującymi symbolami PKOB:

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna- symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.



Gminie … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wytworzeniu budynków i budowli będących przedmiotem aportu, tj.:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.


Wszystkie budynki i budowle wymienione poniżej sklasyfikowane symbolami wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych będące przedmiotem aportu są trwale związane z gruntem: Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.


Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie poniżej wymienionych budynków/budowli, tj.

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,

objętych zakresem pytania, ponieważ Gmina … przekazała obiekt ujęcia wody w obsługę eksploatacyjną nieodpłatnie na podstawie umowy z dnia 20 grudnia 2000 r., czyli nie doszło do oddania obiektu stacji uzdatniania wody do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Przekazanie aportem budynków i budowli oznaczonych symbolami PKOB:

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,

będzie odbywało się w ramach pierwszego zasiedlenia.

Budynki i budowle wchodzące w skład obiektu ujęcia wody, tj.

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,

były i są wykorzystywane przez Gminę … do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie budynki i budowle stanowiące obiekt ujęcia wody w …, a wymienione powyżej stanowią własność Gminy … i zostały wybudowane i zmodernizowane w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Następnie zostały przekazane w nieodpłatną eksploatację do Zakładu usług Komunalnych Spółka z o.o., w której Gmina … posiada 100% udziałów. Gmina … przekazując w nieodpłatną eksploatację opisane powyżej budynki i budowle nie uzyskiwała z tego tytułu przychodów, również nie uzyskiwała i nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody i odbioru ścieków.

Poszczególne budynki i budowle wchodzące w skład obiektu ujęcia wody, tj.

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,

zostały oddane w obsługę eksploatacyjną operatorowi systemu wodno-kanalizacyjnego, którym jest Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w … na podstawie umowy przekazania w obsługę eksploatacyjną z dnia 20 grudnia 2000 r. Przekazanie mienia w obsługę eksploatacyjną nastąpiło nieodpłatnie.

Wydatki ponoszone przez Gminę … na modernizację i rozbudowę stacji uzdatniania wody stanowią ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wydatki ponoszone były:

  • w 2003 r. w budynku technologicznym stacji uzdatniania wody oznaczonym symbolem PKOB 1251 wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.),
  • 2011 roku Gmina … przystąpiła do projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1. Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria I Gospodarka wodno-ściekowa, współfinansowanego ze środków europejskich.

W ramach realizacji projektu dokonano:

  • modernizacji stacji uzdatniania wody (wymieniona została instalacja c.o., wymieniona została automatyka kontrolno-pomiarowa oraz stolarka okienna) - budynek technologiczny stacji uzdatniania - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe,
  • budowy zbiornika wody betonowego - PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

Wydatki na ulepszenie w ramach projektu przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Wydatki dotyczyły budynku technologicznego stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe oraz budowy zbiornika wody betonowego – symbol PKOB 1252.

W stosunku do wydatków ponoszonych na modernizację i rozbudowę budynku technologicznego stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - budynki przemysłowe oraz budowę zbiornika wody betonowego – symbol PKOB 1252 - zbiorniki, silosy i budynki magazynowe Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ulepszony budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - budynki przemysłowe oraz zbiornik betonowy na wodę czystą – symbol PKOB 1252 - zbiorniki, silosy i budynki magazynowe wykorzystywane są przez Gminę … do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ulepszone budynki i budowle, tj.

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.

Budowle:

  1. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez co najmniej 5 lat.

Po ulepszeniu, budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe oraz zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe nie były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ były przekazane w obsługę eksploatacyjną bezpłatnie.

Obiekt ujęcia wody będący przedmiotem aportu, w skład którego wchodzą:

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,

nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ww. obiekty są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowanym wniesieniem do Zakładu Usług komunalnych Sp. z o.o. aportu w postaci nieruchomości gruntowych o numerze ewidencyjnym 41 zabudowanych budynkami i budowlami, Gmina … może zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, aport nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami będzie zwolniony od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszystkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć, w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszystkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podmiotami podatku od towarów i usług w zakresie wszystkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykorzystywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wymiany, dzierżawy.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

I tak stosowane do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalniana jest od podatku dostawę budynków i budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć „budynku” i „budowli”, w tym zakresie należy odnieść się do art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332) zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie przez „obiekt budowlany” rozumie się:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno- użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury.

Natomiast „budynek” to każdy obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez „budowlę” - należy rozmieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż działka o numerze ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha, położona w obrębie ewidencyjnym … stanowi obiekt ujęcia wody w … w skład którego wchodzą budynki i budowle.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku i budowli jest ustalenie kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przepisy krajowe definiując „pierwsze zasiedlenie" wprowadziły wymóg łącznego wystąpienia trzech przesłanek:

  1. oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania po wybudowaniu lub ulepszeniu - warunek uważa się za spełniony, jeśli doszło do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części,
  2. dokonanie czynności, o których mowa w pkt 1 w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa towaru lub świadczenie usługi) - warunek uważa się za spełniony, jeśli wybudowany lub ulepszony budynek (budowla) lub ich części zostaną sprzedane, wynajęte, wydzierżawione, wniesione tytułem wkładu niepieniężnego do np. spółki prawa handlowego będących czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,
  3. dokonanie czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi - nabywca lub użytkownik musi być pierwszym podmiotem czynności dokonywanej po wybudowaniu lub ulepszeniu towaru (budynku, budowli lub ich części).

Pojęcie „oddania do użytkowania”, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT należy rozumieć jako objęcie faktycznego władztwa nad budynkami, budowlami lub ich częściami, możliwość dysponowania nimi, używania ich jak właściciel. Pierwsze zasiedlenie będzie więc miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu niższym niż 30 % wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem sprzedaży (dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) lub przedmiotem najmu, dzierżawy (tj. przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 o podatku VAT), bowiem zarówno sprzedaż jak najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jeżeli zatem to sam podatnik (bądź podmiot trzeci) wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania, nie oznacza to, że został on zasiedlony, ponieważ oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Gmina … przekazała do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o., obiekt ujęcia wody w obsługę eksploatacyjną nieodpłatnie na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2000 r., czyli nie można tu mówić o pierwszym zasiedleniu ponieważ nie doszło do oddania budynku, budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy iż dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków lub budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosi wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o których mowa w ust. 1 pkt 10a, nie stosuje się, jeżeli budynki i budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Gminie … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją powyższej inwestycji, jak również nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowych budowli, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza wnieść do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o., w której posiada 100% udziałów aport w postaci nieruchomości gruntowej o numerze ewidencyjnym 41 zabudowanej budynkami i budowlami. Zabudowę stanowi obiekt ujęcia wody w … stanowiący własność Gminy wybudowany i zmodernizowany w ramach realizacji zadań własnych i następnie przekazany w nieodpłatną obsługę eksploatacyjną do Spółki z o.o.. Gmina nie uzyskiwała przychodów ze sprzedaży wody i odbioru ścieków. W 2011 r. Gmina … przystąpiła do projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2007- 2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1. Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria I Gospodarka wodno- ściekowa, współfinansowanego ze środków europejskich. Podatek VAT został uznany za koszt kwalifikowalny, gdyż środki trwałe, które powstały w ramach projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych - zostały użyczone operatorowi systemu wodno- kanalizacyjnemu na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Oznacza to, że w chwili nabycia towarów i usług w trakcie realizacji inwestycji, Gmina … nie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ bezpośrednio po zrealizowaniu inwestycji Gmina oddala je do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi Usług Komunalnych Sp. z o.o., a więc nie nastąpiło przekazanie składników majątku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (poza zakresem prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej). W świetle przedstawianych okoliczności, a zwłaszcza faktu, że od momentu przekazania stacji uzdatniania wody na rzecz …. Spółki z o.o., była ona przez ten podmiot nieodpłatnie użytkowana, a więc nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych stwierdzić należy, że Gminie … nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową i modernizacją stacji uzdatniania wody, wobec tego, dostawa nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami w drodze aportu dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem w przedmiotowej sprawie Gmina … nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że w stosunku do ww. stacji uzdatniania wody Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również od wydatków ponoszonych na jej ulepszenie i modernizację, to przekazanie nieruchomości o numerze ewidencyjnym 41 do Spółki z o.o. będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku agregatornii, studni głębinowych, zbiorników wyrównawczych na wodę czystą, odstojnika popłuczyn, poletka osadowego, zbiornika bezodpływowego na ścieki, zbiornika paliw, składu opału, ogrodzenia terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrznej utwardzonej płytami betonowymi oraz instalacji zewnętrznych,
  • prawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy obiektów budowlanych, istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie ich wg symbolu PKOB do budynków lub budowli. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji obiektów.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego obiektów budowlanych do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu do właściwego grupowania nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt jak i budynek/budowla spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z uwagi na fakt, że dostawa – w tym również aport – budynków/budowli przez Gminę ma charakter cywilnoprawny, nie jest możliwe wyłączenie Wnioskodawcy z grona podatników podatku VAT, a tym samym wniesienie aportem do Zakładu Usług Komunalnych Spółka z o.o. ww. budynków/budowli będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Ponadto należy wskazać, iż na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  • budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • obiekt małej architektury.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a) ustawy Prawo budowlane, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza wnieść aportem do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego wkładu niepieniężnego w postaci prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha. Działka o numerze ewidencyjnym 41 o powierzchni 1,0455 ha, stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną. Poszczególne budynki i budowle wchodzące w skład obiektu ujęcia wody zostały oddane w obsługę eksploatacyjną operatorowi systemu wodno-kanalizacyjnego, którym jest Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. na podstawie umowy przekazania w obsługę eksploatacyjną z dnia 20 grudnia 2000 r. Przekazanie mienia w obsługę eksploatacyjną nastąpiło nieodpłatnie.

Zabudowa stanowi obiekt ujęcia wody w skład którego wchodzą:

Budynki:

  1. Budynek technologiczny stacji uzdatniania wody - symbol PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  2. Budynek agregatornii symbol PKOB 1274 - Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Budowle:

  1. Studnie głębinowe w obudowie betonowej – symbol PKOB 2222 – Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.
  2. Zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  3. Zbiornik wody betonowy - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  4. Odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych - symbol PKOB 1252 – Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  5. Poletko osadowe symbol PKOB 2420 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  6. Zbiornik bezodpływowy na ścieki - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  7. Zbiornik paliw - symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  8. Skład opału – symbol PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.
  9. Ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką – symbol PKOB 2420 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nieskalsyfikowane.
  10. Drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi- symbol PKOB 2112 - Ulice i drogi pozostałe.
  11. Instalacje zewnętrzne:
    • rurociągi techniczne - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • kanalizacja deszczowa - symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć wodno-kanalizacyjna- symbol PKOB 2212- Rurociągi przemysłowe do transportu wody i ścieków,
    • sieć centralnego ogrzewania c.o. - symbol PKOB 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej.


Majątek planowany do wniesienia aportem nie stanów przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), a także nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Gminie … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wytworzeniu budynków i budowli będących przedmiotem aportu. Wszystkie budynki i budowle będące przedmiotem aportu są trwale związane z gruntem. Budynki i budowle wchodzące w skład obiektu ujęcia wody były i są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Poszczególne budynki i budowle wchodzące w skład obiektu ujęcia wody, zostały oddane w obsługę eksploatacyjną operatorowi systemu wodno-kanalizacyjnego, którym jest Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. na podstawie umowy przekazania w obsługę eksploatacyjną z dnia 20 grudnia 2000 r. Wydatki ponoszone przez Gminę na modernizację i rozbudowę stacji uzdatniania wody stanowią ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wydatki ponoszone były w 2003 r. w budynku technologicznym stacji uzdatniania wody oraz w 2011 roku, gdy Gmina przystąpiła do projektu, w ramach którego dokonano modernizacji stacji uzdatniania wody oraz budowy zbiornika wody betonowego. Wydatki na ulepszenie w ramach projektu przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. W stosunku do wydatków ponoszonych na modernizację i rozbudowę budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz budowę zbiornika wody betonowego Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ulepszony budynek technologiczny stacji uzdatniania wody oraz zbiornik betonowy na wodę wykorzystywane są przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ulepszony budynek technologiczny stacji uzdatniania wody oraz zbiornik wody betonowy nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez co najmniej 5 lat. Po ulepszeniu budynek technologiczny stacji uzdatniania oraz zbiornik wody betonowy nie były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ były przekazane w obsługę eksploatacyjną bezpłatnie. Obiekt ujęcia wody będący przedmiotem aportu nie był i nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ww. obiekty są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkowanie stawką podstawową należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem przedmiotowych budynków/budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wyżej wskazano, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”.

W świetle powyższego należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do zbycia tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (budowli lub ich części) – po jego wybudowaniu – należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku (budowli lub ich części), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek/budowla został/została ulepszony/ulepszona, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budowli – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

Zatem z przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – w odniesieniu do obiektu ujęcia wody, w skład którego wchodzą: budynek technologiczny stacji uzdatniania wody, budynek agregatornii, studnie głębinowe w obudowie betonowej, zbiorniki wyrównawcze na wodę czystą, zbiornik wody betonowy, odstojnik popłuczyn zbudowany z dwóch kręgów betonowych, poletko osadowe, zbiornik bezodpływowy na ścieki, zbiornik paliw, skład opału, ogrodzenie terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrzne utwardzone płytami betonowymi oraz instalacje zewnętrzne, doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem Gmina na podstawie umowy z dnia 20 grudnia 2000 r. przekazała obiekt ujęcia wody w obsługę eksploatacyjną do Zakładu Usług Komunalnych Spółka z o.o., który je wykorzystywał.

A zatem do pierwszego zasiedlenia ww. budynków/budowli doszło w momencie oddania ich do użytkowania na rzecz Zakładu Usług Komunalnych Spółka z o.o., tj. w grudniu 2000 r. Nadto, od pierwszego zasiedlenia ww. budynków/budowli będących przedmiotem dostawy do chwili aportu upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zatem zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym aport budynku agregatornii, studni głębinowych, zbiorników wyrównawczych, odstojnika popłuczyn, poletka osadowego, zbiornika bezodpływowego na ścieki, zbiornika paliw, składu opału, ogrodzenia terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrznej utwardzonej płytami betonowymi oraz instalacji zewnętrznych, będzie objęty zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z uwagi na spełnienie warunków wynikających z tego przepisu.

Natomiast odnosząc się do budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego, które również zostały przekazane w obsługę eksploatacyjną do Zakładu Usług Komunalnych Spółka z o.o., należy zauważyć, że – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – Wnioskodawca w stosunku do ww. budynku i budowli ponosił wydatki na ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak zostało wskazane powyżej, w sytuacji gdy budynek/budowla zostały ulepszone, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu, decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, ma kwestia oddania budynku/budowli po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż po ulepszeniu budynek technologiczny stacji uzdatniania wody oraz zbiornik wody betonowy nie były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ były przekazane w obsługę eksploatacyjną bezpłatnie. Tym samym aport budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego będzie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji dostawa budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla aportu budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wytworzeniu budynków i budowli będących przedmiotem aportu. Wprawdzie Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego, które przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów, jednakże w stosunku do ponoszonych wydatków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem w analizowanym przypadku zostaną spełnione łącznie obie powyższe przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia. Tym samym aport budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Reasumując wniesienie aportem budynku agregatornii, studni głębinowych, zbiorników wyrównawczych, odstojnika popłuczyn, poletka osadowego, zbiornika bezodpływowego na ścieki, zbiornika paliw, składu opału, ogrodzenia terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrznej utwardzonej płytami betonowymi oraz instalacji zewnętrznych, do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast wniesienie aportem budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku agregatornii, studni głębinowych, zbiorników wyrównawczych, odstojnika popłuczyn, poletka osadowego, zbiornika bezodpływowego na ścieki, zbiornika paliw, składu opału, ogrodzenia terenu z siatki stalowej z bramą wjazdową i furtką, drogi wewnętrznej utwardzonej płytami betonowymi oraz instalacji zewnętrznych, tj. rurociągów technicznych, kanalizacji deszczowej, sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci centralnego ogrzewania c.o. należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy aportu budynku technologicznego stacji uzdatniania wody oraz zbiornika wody betonowego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wszystkie obiekty posadowione na działce nr 41 stanowią budynki lub budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane. Jako element opisu sprawy przyjęto podane przez Wnioskodawcę symbole PKOB.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj