Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.501.2017.1.ABi
z 20 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 20 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) oraz pismem z 9 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towaru i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 9 września 2017 r. znak: 0111-KDB3-2.4012.501.2017.1.ABI oraz pismem z 9 października 2017 r.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 20 września 2017 r. oraz pismem z 9 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w … (zwany dalej: „Wnioskodawca” lub „SPZOZ”) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, odpłatnej sprzedaży usług medycznych na rzecz mieszkańców Gminy. Jednak głównym celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym w powszechnym systemie ubezpieczeń oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów oraz prowadzenie działalności w zakresie promocji zdrowia. Zadania te realizuje w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.).

Obecnie Gmina realizuje inwestycję budowy Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych. Po zakończeniu budowy Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Gminy zostanie przeniesiony do nowoczesnego budynku aby nadal prowadzić działalność zdrowotną oraz działalność w zakresie promocji zdrowia realizując zadania własne gminy w zakresie opieki zdrowotnej (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym Wnioskodawca w czerwcu 2017 roku złożył wniosek do Instytucji Zarządzającej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zadania pn. „Wyposażenie Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych w…”. Wyposażenie to ma się przyczynić do utworzenia nowych poradni specjalistycznych w odpowiedzi na realne potrzeby mieszkańców regionu. Zostanie rozszerzona oferta medyczna na terenie Gminy i dla mieszkańców części gmin subregionu….

Na terenie gminy nie funkcjonują praktycznie poradnie specjalistyczne, które udzielają świadczenia gwarantowane. Jedyną poradnią udzielającą świadczeń w zakresie AOS jest poradnia chirurgii ogólnej, działająca w ramach SPZOZ.

Zakup nowoczesnego wyposażenia dla powstałych poradni specjalistycznych w sposób kompleksowy zapewni mieszkańcom Gminy oraz mieszkańcom gmin ościennych wysokiej jakości opiekę medyczną na poziomie ambulatoryjnym. Takie rozwiązanie sprawi również, że pacjenci nie będą musieli poszukiwać pomocy medycznej w często odległych miejscowościach, co dla osób starszych, osłabionych chorobą i niepełnosprawnych stanowi niejednokrotnie trudną do pokonania barierę w dostępie do profesjonalnej opieki medycznej. Równocześnie sytuacja ta wpłynie korzystnie na zmniejszenie się liczby osób, które korzystają z opieki specjalistycznej na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych.


Zakupione w ramach projektu wyposażenie będzie wykorzystywane w następujących poradniach:

  • Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
  • Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dla dzieci,
  • Poradnia (gabinet) pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,
  • Poradnia (gabinet) położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
  • Poradnia ginekologiczno – położnicza,
  • Poradnia urologiczna,
  • Poradnia stomatologiczna,
  • Poradnia chirurgii ogólnej,
  • Poradnia endokrynologiczna,
  • Poradnia otorynolaryngologiczna,
  • Poradnia okulistyczna,
  • Poradnia kardiologiczna,
  • Poradnia chirurgii urazowoortopedycznej.

Poradnie będą oferowały świadczenia z zakresem zgodnym z podpisanymi umowami z NFZ. Faktury za zakupione towary i usługi będą zawierały podatek VAT, który Wnioskodawca uznaje za koszt kwalifikowalny z uwagi na fakt, że wydatki będą poniesione na realizację zadań statutowych od których nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną. Jest odrębnym podmiotem posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Składa deklaracje VAT-7 od 1 stycznia 2001 roku. Wnioskodawca będzie korzystał z budynku SCUM na podstawie umowy użyczenia. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji pn. „Wyposażenie Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych w…” jako nabywca będzie wskazany SPZOZ.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał ww. inwestycję do czynności zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie stosuje proporcji w celu określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Okres realizacji inwestycji to: od 1 grudnia 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r.

Zakupiony sprzęt medyczny i wyposażenie w związku z realizacją operacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji operacji pn. „Wyposażenie Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych w …” związanych z wyposażeniem nowych poradni specjalistycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pn. „Wyposażenie Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych w…”. Wyposażenie nowych poradni specjalistycznych będzie realizowane w celu ochrony zdrowia. W związku z powyższym poniesione wydatki będą wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. Nr 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, odpłatnej sprzedaży usług medycznych na rzecz mieszkańców Gminy. Jest podmiotem posiadającym osobność prawną. Głównym celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności leczniczej przez udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym w powszechnym systemie ubezpieczeń oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów oraz prowadzenie działalności w zakresie promocji zdrowia. Zadania te realizuje w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinasowanie projektu pn. „Wyposażenie Specjalistycznego Centrum Usług Medycznych w…”. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Zakupiony sprzęt medyczny i wyposażenie w związku z realizacją operacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą poniesione w ramach realizacji planowanej inwestycji.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupiony sprzęt medyczny i wyposażenie w związku z realizacją operacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Należy więc stwierdzić, że nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj