Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.548.2017.2.BM
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 13 października 2017 r. (data wpływu) i z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 października 2017 r. oraz z dnia 18 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań, przedstawienie własnego stanowiska oraz o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca planuje założenie spółki cywilnej. Spółka będzie wykonywała usługi polegające na fotografowaniu wydarzeń z życia rodzinnego, społecznego. Zarejestrowane w ten sposób wydarzenia po dalszej, cyfrowej obróbce, czyli postprodukcji, trafią do klienta na wybranym przez niego nośniku danych cyfrowych (płyta DVD, dysk, karta pamięci, pendrive, dysk sieciowy, wywołane zdjęcia). Na nośnikach tych spółka nie zamierza zarabiać, będą one służyły jedynie do fizycznego przekazania zamówionej usługi. Spółka zawierała będzie numerowane umowy na wykonanie usługi z zastrzeżeniem jedynej formy płatności jaką będzie przelew bankowy na konto firmowe spółki.

W piśmie z dnia 13 października 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że z dniem 01.09.2017 założył spółkę cywilną … S.C. z siedzibą ul. …, NIP …. Spółka wykonuje usługi polegające na fotografowaniu wydarzeń z życia rodzinnego, społecznego. Spółka świadczy usługi na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Od samego początku działalności Spółki jedyną formą płatności za wykonane usługi jest przelew bankowy na konto spółki. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy - nr umowy na wykonanie usługi jest tytułem przelewu bankowego. Zdjęcia, po cyfrowej obróbce – postprodukcji, przekazywane są klientowi na wybranym przez niego nośniku danych cyfrowych (płyta DVD, dysk, karta pamięci, pendrive, dysk sieciowy, wywołane zdjęcia) i są nierozerwalnie związane z wykonaną usługą fotograficzną oraz stanowią efekt końcowy realizacji tej usługi. Spółka nie będzie dokonywała dostaw towarów i świadczyła usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. Odnośnie podpunktu L w paragrafie § 4 wskazanego rozporządzenia Wnioskodawca nadmienił, że na nośnikach wybranych przez klienta Spółka nie zarabia, służą jedynie do fizycznego przekazania zamówionej usługi oraz są nierozerwalnie z nią związane i stanowią efekt końcowy realizacji tej usługi. Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z PKD nr 74.20.Z są i będą jedynie usługi fotograficzne. Spółka zawiera numerowane umowy na wykonane usługi z zastrzeżeniem jedynej formy płatności jaką jest przelew bankowy na konto firmowe spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy spółka Wnioskodawcy świadcząca usługi fotograficzne, zawarte w opisie stanu faktycznego, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, otrzymująca w całości zapłatę za wykonaną czynność (usługę) za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek spółki, a z prowadzonej przez nią ewidencji (w formie tabeli zawierającej dane klienta, datę zawarcia umowy, numer umowy, kwotę oraz datę przelewu) i dowodów dokumentujących zapłatę (wyciągi z konta bankowego spółki, gdzie przelewy zawierają w tytułach numery umów) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności (usługi) dotyczy może skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w pozycji 39 załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16.12.2016? Czy musi rozpocząć ewidencjonowanie za pomocą kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku):

Z uwagi na fakt, iż:

  • Spółka świadczy usługi na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej,
  • jedyną formą płatności za wykonane usługi jest przelew bankowy na konto spółki,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy,
  • na nośnikach cyfrowych i analogowych (płyta DVD, dysk, karta pamięci, pendrive, dysk sieciowy, wywołane zdjęcia) Spółka nie zarabia, a służą one jedynie przekazaniu zdjęć po cyfrowej obróbce - postprodukcji i są nierozerwalnie związane z wykonaną usługą fotograficzną oraz stanowią efekt końcowy realizacji tej usługi,
  • Spółka nie będzie dokonywała dostaw towarów i świadczyła usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r.

Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej za wykonane usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. regulacje są objęte rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r., poz. 2177), zwanym dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 39 załącznika 1 do rozporządzenia, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca z dniem 01.09.2017 założył spółkę cywilną. Spółka wykonuje usługi polegające na fotografowaniu wydarzeń z życia rodzinnego, społecznego. Spółka świadczy usługi na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Od samego początku działalności Spółki jedyną formą płatności za wykonane usługi jest przelew bankowy na konto spółki. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy - nr umowy na wykonanie usługi jest tytułem przelewu bankowego. Zdjęcia, po cyfrowej obróbce – postprodukcji, przekazywane są klientowi na wybranym przez niego nośniku danych cyfrowych (płyta DVD, dysk, karta pamięci, pendrive, dysk sieciowy, wywołane zdjęcia) i są nierozerwalnie związane z wykonaną usługą fotograficzną oraz stanowią efekt końcowy realizacji tej usługi. Spółka nie będzie dokonywała dostaw towarów i świadczyła usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. Wnioskodawca nadmienił, że na nośnikach wybranych przez klienta Spółka nie zarabia, służą jedynie do fizycznego przekazania zamówionej usługi oraz są nierozerwalnie z nią związane i stanowią efekt końcowy realizacji tej usługi. Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z PKD nr 74.20.Z są i będą jedynie usługi fotograficzne. Spółka zawiera numerowane umowy na wykonane usługi z zastrzeżeniem jedynej formy płatności jaką jest przelew bankowy na konto firmowe spółki.

Uwzględniając treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l powołanego rozporządzenia, gdyż dotyczy ono dostawy towaru, natomiast przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi fotograficzne, których efektem końcowym będą zdjęcia zapisane na nośnikach danych tj. płyta DVD, dysk, karta pamięci, pendrive, dysk sieciowy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w zakresie sprzedaży usług, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem przelewu bankowego na konto Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym oraz z uwagi na fakt, iż przedmiotem działalności spółki są i będą jedynie usługi fotograficzne oraz opisany wyżej sposób płatności obowiązuje od początku działalności Spółki, Spółka nie jest zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj