Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.258.2017.3.PC
z 25 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 18 sierpnia 2017 r.), uzupełniony 19 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu dokonania korekty przychodów (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu dokonania korekty przychodów. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB3-1.4012.497.2017.1.KO, 0111-KDIB1-3.4010.258.2017.2.PC wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 19 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi za pośrednictwem własnego sklepu internetowego sprzedaż biletów (eTicket i smsTicket - bilety w formie elektronicznej, bilet tradycyjny - bilet papierowy) na wydarzenia muzyczne, kulturalne, sportowe i inne (dalej: „Wydarzenie”) odbywające się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. Nabywcami biletów są konsumenci i inne podmioty. Usługa i wynagrodzenie Wnioskodawcy ze sprzedaży biletów za pośrednictwem sklepu internetowego składa się z szeregu elementów składowych, a mianowicie klient ponosi koszty: ceny biletów, koszty płatności (opłata za korzystanie z płatności elektronicznych lub płatności kartą płatniczą), koszty opłaty serwisowej (opłata za korzystanie przez klienta z zakupu biletów przez sklep internetowy i kosztów przesłania tych biletów za pośrednictwem Poczty Polskiej, jeśli klient zamówił dostawę biletu zwykła pocztą, a nie pocztą elektroniczną).

Całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od klienta za sprzedaż biletów (która obejmuje wynagrodzenie za poszczególne ww. elementy składowe tej usługi) jest opodatkowana różnymi stawkami podatku od towarów i usług, a mianowicie:

  1. koszt sprzedaży biletów jest opodatkowany stawką 8% podatku VAT;
  2. koszt opłaty serwisowej, koszty płatności i koszty przesyłki biletów w sposób tradycyjny (np. Pocztą Polską) klientom są opodatkowane stawką 23% podatku VAT.

Warto dodać, że bilety są wysyłane klientom za pośrednictwem poczty elektronicznej lub listownie za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Ponadto, zgodnie z regulaminem sklepu internetowego:

  1. w przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, klient uprawniony jest kierować do organizatora wydarzenia wszelkie swoje roszczenia powstałe w związku z odwołaniem wydarzenia, w tym roszczenia związane ze zwrotem poniesionych przez siebie kosztów na zakup biletów. Wnioskodawca może w przypadku zawarcia z organizatorem stosownej umowy - realizować na zlecenie organizatora i w jego imieniu obsługę zwrotu kosztów zakupu biletów. W przypadku zwrotu realizowanego przez Wnioskodawcę, żądanie zwrotu klienta może zostać złożone przez klienta na przykład:
    (1) w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej, lub
    (2) pisemnie.
    Zwroty realizowane przez Wnioskodawcę obejmują wyłącznie cenę biletu, bez dodatkowych opłat wskazanych klientowi przed zawarciem umowy sprzedaży, takich jak opłata za korzystanie z płatności elektronicznych lub płatności kartą płatniczą, koszt dostawy (w przypadku biletu tradycyjnego), opłata serwisowa oraz bez dodatkowych kosztów poniesionych przez klienta. Procedura realizacji zwrotów trwa do 30 dni od daty dostarczenia na adres poczty elektronicznej poprawnie wypełnionego formularza zwrotów wysłanego przez użytkownika (klienta);
  2. konsument, który zawarł umowę na odległość, może w terminie 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem bezpośrednich kosztów zwrotu rzeczy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład: pisemnie lub w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej.



Warto dodać, że Wnioskodawca prowadząc sprzedaż usług (sprzedaż biletów) zasadniczo korzysta ze zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2016 r., poz. 2177).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

W którym momencie Wnioskodawca powinien skorygować (zmniejszać) przychód podatkowy w przypadku zwrotu biletów przez klientów? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych)

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozważanej sytuacji Wnioskodawca dokonuje sprzedaży biletów zarówno konsumentom (tj. osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej) jak i innym podmiotom. W sytuacji odstąpienia od umowy przez konsumenta lub inny podmiot, któremu sprzedano bilety albo w sytuacji odwołania Wydarzenia, konsumentom i tym podmiotom przysługuje zwrot poniesionych kosztów biletów. W ocenie Wnioskodawcy, w takiej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do zmniejszenia przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

W związku z tym, zwrot kosztów biletów konsumentom oraz innym podmiotom gospodarczym w związku z odstąpieniem od umowy lub odwołaniem Wydarzenia skutkuje zmniejszeniem przychodu Wnioskodawcy w okresie rozliczeniowym:

  1. (sprzedaż fakturowana) w którym została wystawiona faktura korygująca przez Wnioskodawcę dla konsumentów i innych podmiotów, którym pierwotnie wcześniej wystawiono fakturę VAT;
  2. (sprzedaż nieudokumentowana paragonem fiskalnym) w którym Wnioskodawca dokonało zwrotu kosztów biletów konsumentom, co dokumentuje wyciąg bankowy.

W obu przypadkach podstawą wystawienia faktury korygującej lub zwrotu kosztów biletów powinno być zgodnie z Regulaminem: przesłane przez konsumenta lub inny podmiot oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo żądanie zwrotu kosztów biletów przesłane pisemnie lub elektroniczne przez tych klientów w sytuacji odwołania Wydarzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychodem należnym jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przytoczony przepis w odniesieniu do podmiotów uzyskujących przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ustanawia generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1595; dalej: „ustawa nowelizująca”).

Ustawa ta dokonała nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. poprzez dodanie do art. 12 ust. 3j. Zgodnie z tym przepisem jeśli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Dodatkowo, art. 12 ust. 3k przewiduje, że jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 3j, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody. Natomiast ust. 3l tego artykułu wprowadza zastrzeżenie, że przepisów ust. 3j i 3k nie stosuje się, jeżeli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wynika, że moment ujęcia faktury korygującej, po stronie przychodów, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura. Jeżeli pierwotnie sporządzona faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, a więc korekta jest wynikiem błędu (zawierała pomyłki np. w ilości, cenie lub kwocie podatku VAT), wówczas korekta powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy, czyli do daty wystąpienia przychodu należnego, wynikającego z faktury pierwotnej. Natomiast w przypadku, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze, które miało miejsce w dacie jej wystawienia (stan faktyczny), a faktura korygująca została wystawiona przez podatnika z powodu późniejszych zdarzeń, a więc okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej, fakturę korygującą należy rozliczyć na bieżąco, z datą jej wystawienia.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że zwrot kosztów biletów konsumentom oraz innym podmiotom gospodarczym w związku z odstąpieniem od umowy lub odwołaniem Wydarzenia skutkuje zmniejszeniem przychodu Wnioskodawcy w okresie rozliczeniowym:

  1. (sprzedaż fakturowana) w którym została wystawiona faktura korygująca przez Wnioskodawcę dla konsumentów i innych podmiotów, którym pierwotnie wcześniej wystawiono fakturę VAT;
  2. (sprzedaż nieudokumentowana paragonem fiskalnym) w którym Wnioskodawca dokonało zwrotu kosztów biletów konsumentom, co dokumentuje wyciąg bankowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 oraz 2 w zakresie podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj