Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.457.2017.1.MN
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 10 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 10 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 10 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.1.1 Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014–2020. Przedmiotem projektu jest modernizacja obiektu szkolno-przedszkolnego wraz z rewitalizacją terenów zdegradowanych – D…– zadanie nr 8.1 i 11.2 w Gminnym Programie Rewitalizacji O. i składa się z dwóch przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta O.. Obie inwestycje realizowane będą w południowej części miasta, na terenie objętym programem rewitalizacji.

Zadanie 1 – Modernizacja obiektu ZSP1 dla potrzeb prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, opiekuńczych, sportowych i integracyjnych dla potrzeb prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, opiekuńczych sportowych i integracyjnych. W ramach projektu zaplanowano:

  • modernizację odtworzenie stanu pierwotnego części pomieszczeń wewnętrznych szkoły, w tym instalacji wewnętrznych,
  • modernizację i odtworzenie stanu pierwotnego ogrodzenia szkoły,
  • budowę placu zabaw.

Zadanie 2 – Zagospodarowanie terenu „D.” na O.o powierzchni ponad 75 tys. m2. Jest to teren ogólnodostępny, nieogrodzony, zlokalizowany wśród zabudowy wielorodzinnej. W ramach projektu zaplanowano m.in.:

  • budowę parkingu — 56 miejsc, w tym 4 dla osób niepełnosprawnych,
  • budowę sieci uzbrojenia terenu (sieć kanalizacji deszczowej),
  • budowę boiska wielofunkcyjnego i trawiastego wraz z elementami związanymi funkcjonalnie w postaci trybun,
  • budowę obiektów małej architektury,
  • budowę ścieżek pieszych i rowerowych,
  • budowę schodów terenowych,
  • wymianę istniejącej nawierzchni ścieżek pieszych,
  • utwardzenie terenu.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów. Forma przekazania majątku.

W zakresie zadania: Modernizacja obiektu infrastruktury Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Integracyjnego Nr 1 w O.dla potrzeb prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, opiekuńczych sportowych i integracyjnych – operatorem produktów projektu będzie Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Integracyjnego Nr 1 O., któremu inwestycja zostanie przekazana w nieodpłatny trwały zarząd.

W zakresie zadania: Rewitalizacja terenów zdegradowanych – D.– operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji na podstawie umowy bezpłatnego użytkowania.

Sposób wykorzystania majątku: Wszystkie produkty w ramach projektu będą udostępniane bezpłatnie. Dla wszystkich odbiorców, produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie, również w zakresie przygotowanego parkingu. Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Gmina, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Wszelkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawione będą na Gminę.

Inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawa o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 17 marca 2016 r. Dz. U. 2016 poz. 446), W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w art. 7.1 pkt:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
8) edukacji publicznej,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „xxx”.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy.

Zespół Szkolno-Przedszkolny Integracyjny Nr 1 w O. oraz Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji to jednostki organizacyjne Gminy, z którymi Gmina dokonała centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 października 2017 r.):

Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych w związku z realizacja projektu „xxx”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „xxx”. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę. Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów. W zakresie zadania: Modernizacja obiektu infrastruktury Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Integracyjnego Nr 1 dla potrzeb prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, opiekuńczych sportowych i integracyjnych – operatorem produktów projektu będzie Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Integracyjnego Nr 1 O., któremu inwestycja zostanie przekazana w nieodpłatny trwały zarząd. W zakresie zadania: Rewitalizacja terenów zdegradowanych – D– operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji na podstawie umowy bezpłatnego użytkowania. Wszystkie produkty w ramach projektu będą udostępniane bezpłatnie. Dla wszystkich odbiorców, produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie, również w zakresie przygotowanego parkingu. Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Gmina, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań własnych gminy

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Należy zatem przyjąć, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania inwestycji, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy. Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystane tylko w ramach działalności publicznoprawnej (w związku z realizacją zadań własnych).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „xxx”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj