Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.349.2017.2.KB
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia i nabywania usług w związku z uczestnictwem w systemie cash-poolingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia i nabywania usług w związku z uczestnictwem w systemie cash-poolingu.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    1. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    2. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    3. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    4. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    5. Sp. z o.o. sp.k.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1., 2., 3., 4. oraz 5. sp.k. (dalej łącznie: „Spółki”) są spółkami prawa polskiego należącymi do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”). Spółki są czynnymi podatnikami podatku VAT, a głównym przedmiotem ich działalności jest produkcja oraz sprzedaż żywności, w szczególności nabiału oraz przetworów rybnych.

W ramach Grupy funkcjonuje system kompleksowego zarządzania płynnością finansową (tzw. cash-pooling, dalej: „System”), mający na celu zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy poprzez koncentrację płynności finansowej oraz ograniczenie potrzeby finansowania zewnętrznego. System umożliwia podmiotom w nim uczestniczącym korzystanie ze środków finansowych udostępnionych przez innych uczestników. W szczególności, w ramach funkcjonowania Systemu, w przypadku gdy saldo konta danego uczestnika jest ujemne, na konto to przelewane są środki pochodzące od innych uczestników Systemu tak, aby saldo to wyrównane było do zera. Jeśli saldo uczestnika jest dodatnie, następuje przelew środków na konta innych uczestników, w wyniku czego saldo również wyrównywane jest do zera. W przypadku udostępniania kapitału lub korzystania z kapitału w ramach Systemu, każdy z jego uczestników będzie odpowiednio otrzymywał lub płacił odsetki.

System ma charakter cash-poolingu rzeczywistego, tj. występują w nim faktyczne transfery środków pomiędzy jego uczestnikami. System prowadzony jest w tzw. formule zero balancing, co oznacza, że salda poszczególnych uczestników Systemu na koniec każdego dnia wynoszą zero. System jest całościowo zarządzany przez tzw. lidera, który jest zagraniczną centralą Grupy (dalej: „Lider”). Lider nie otrzymuje odrębnego wynagrodzenia za zarządzanie Systemem (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Aktualnie do Systemu należą jedynie zagraniczne podmioty z Grupy, niemniej jednak planowane jest przyłączenie do niego także polskich Spółek, które mają brać udział w Systemie w roli uczestników, tj. planuje się przyłączenie do Systemu spółek 1., 2., 3., 4. oraz 5. lub innych Spółek będących Spółkami powiązanymi. 1. ma przy tym pełnić rolę tzw. pośredniego lidera, tj. na kontach 1. konsolidowane będą salda kont pozostałych Spółek. Konta pośrednich liderów (w tym 1.) będą następnie konsolidowane na wyższym poziomie – docelowo u Lidera. Dodatkowo 1. będzie rozliczać i księgować odsetki wynikające z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. 1. nie będzie otrzymywała odrębnego wynagrodzenia za pełnienie powyższej funkcji (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Spółki, w ramach Systemu, będą korzystały z trzech walut, tj. PLN, EUR i USD. W dalszej przyszłości dopuszczalne jest rozszerzenie Systemu dla Spółek o kolejne waluty obce. W celu dołączenia do Systemu, Spółki podpiszą umowę z bankiem z siedzibą w Niemczech – dla rachunków prowadzonych w EUR i USD oraz z bankiem w Polsce (dalej: „Bank”) – dla rachunków prowadzonych w PLN. W ramach Systemu prowadzonego dla rachunków w PLN rachunek bankowy 1. prowadzony w banku w Polsce będzie konsolidowany z rachunkiem bankowym prowadzonym w PLN dla zagranicznego podmiotu przez bank z siedzibą w Niemczech. Banki nie są podmiotami powiązanymi ze Spółkami w rozumieniu przepisów polskiego prawa podatkowego. Rolą Banków w Systemie będzie zapewnienie jego funkcjonowania, tj. obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych). Banki w ramach czynności świadczonych w zakresie cash-poolingu pobierają opłaty. Część z tych opłat ponosić będą Spółki (np. opłata za prowadzenie rachunku bankowego).

Spółki wskazują, iż wystąpiły one w przeszłości ze wspólnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym przedstawiły zbliżone zdarzenie przyszłe, i otrzymały w tym zakresie interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 listopada 2016 r.. W złożonym uprzednio wniosku Spółki wychodziły z założenia, że w Systemie będą występowały automatyczne transfery zwrotne środków pomiędzy uczestnikami. Jednak po konsultacjach przeprowadzonych z przedstawicielami Banków, Spółki dopuszczają również możliwość, że transfery zwrotne pomiędzy uczestnikami nie będą wykonywane automatycznie, tj. zasadniczo transfery zwrotne środków w Systemie będą dokonywane na zlecenie. Spółki przewidują, że pozostałe zasady działania Systemu pozostaną natomiast takie same jak opisane w złożonym uprzednio wniosku. W związku z powyższym złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego, w którym System będzie funkcjonował bez automatycznych transferów zwrotnych środków pomiędzy uczestnikami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uczestnictwem w Systemie, Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu?

Zdaniem Zainteresowanych, w związku z uczestnictwem w Systemie Spółki, w tym 1. pełniąca rolę tzw. lidera pośredniego, nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu.

Na wstępie Spółki pragną zaznaczyć, że przedstawione poniżej uzasadnienie stanowi w istocie powtórzenie uzasadnienia stanowiska Spółek przedstawionego w złożonym uprzednio wspólnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na podstawie którego Spółki otrzymały interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 listopada 2016 r. W przedmiotowej interpretacji organ uznał stanowisko Spółek w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za prawidłowe, potwierdzając, że Spółki uczestniczące w Systemie, w tym 1. pełniąca rolę tzw. lidera pośredniego, nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu.

Zdaniem Spółek, okoliczność, iż System będzie funkcjonował bez automatycznych transferów zwrotnych środków pomiędzy uczestnikami, powinna pozostawać bez wpływu na ocenę konsekwencji przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie VAT.

Zdaniem Spółek, w związku z ich uczestnictwem w Systemie nie dojdzie do świadczenia przez Spółki usług w rozumieniu ustawy o VAT ani nabywania przez Spółki usług od innych uczestników struktury. Uczestnicy Systemu (w tym Spółki) mogą być uznane jedynie za odbiorców usług świadczonych przez Banki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 wspomnianej ustawy, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Na podstawie zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Spółki nie będą się zobowiązywały wobec któregokolwiek z uczestników Systemu, że zapewnią lub udostępnią mu określone kwoty pieniężne. Przekazywanie i pozyskiwanie środków będzie następować w związku z występującymi w Spółkach oraz u innych uczestników Systemu nadwyżkami i niedoborami kapitału, których zarządzaniem zajmą się Banki. Dodatkowo, Spółki nie będą otrzymywać odrębnego wynagrodzenia z tytułu operacji związanych z uczestnictwem w Systemie (choć w związku z uczestnictwem w Systemie mogą powstać dla nich określone korzyści finansowe). Tym samym Spółki, jak również pozostali uczestnicy Systemu, nie będą wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Spółki stoją na stanowisku, że podmiotami, które mogłyby być uznane za świadczące usługi w ramach funkcjonowania Systemu, mogą być jedynie Banki, jako wykonawcy określonych czynności w ramach Systemu cash-poolingu. Usługa oferowana przez Banki nie została uregulowana prawnie przez polskiego ustawodawcę, dlatego jej zasady tworzone są w oparciu o zasadę swobody kontraktowania. Zgodnie z założeniami Systemu, Banki mają wykonywać na rzecz uczestników Systemu (w tym Spółek) szereg czynności składających się łącznie na jedną usługę w postaci kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową, czyli tzw. cash-poolingu. W praktyce więc, to Banki jako usługodawcy, a więc podmioty organizujące operacje konsolidacji (i odpowiedniej dystrybucji) środków pieniężnych podmiotów uczestniczących w Systemie będą dla tych usług podatnikami VAT.

Uczestnicy Systemu (w tym Spółki) nie będą świadczyć sobie nawzajem żadnych usług i przejawiać żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w Systemie, a jedynie będą odbiorcami usług świadczonych przez Bank. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków finansowych, obsługa techniczna Systemu oraz zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania, będą dokonywane wyłącznie przez Bank. Lider/pośredni lider będzie pełnił jedynie techniczne funkcje pomocnicze. W konsekwencji, czynności Spółek (jak i pozostałych uczestników Systemu, w tym Lidera/pośredniego lidera) polegające na udostępnieniu swojego konta w celu realizacji założeń Systemu, nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółki usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia usługi zarządzania płynnością finansową.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych na wniosek podatników, w ramach których organy podatkowe wielokrotnie wyrażały pogląd, że czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, umożliwiających podmiotowi świadczącemu usługi zarządzania płynnością finansową dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-poolingu, nie stanowią odrębnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez usługodawcę usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. Są to m.in.:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 lutego 2016 r., sygn. ILPP1/4512-1-21/16-2/HW oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2016 r., sygn. IBPP2/4512-1107/15/AZ, w których organy potwierdzają, że „czynności realizowane przez Uczestników Systemu 1 w związku z uczestnictwem w Systemie 1 nie będą stanowić świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT i w konsekwencji pozostaną poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie zatem świadczył usług ani nabywał usług od pozostałych Uczestników Systemu 1 w związku z uczestnictwem w Systemie 1”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 maja 2016 r., sygn. IPPP1/4512-309/16-4/EK, w której organ potwierdza, że „Wnioskodawca będący uczestnikiem Struktury zarządzanej przez Bank nie będzie świadczył usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie ponadto nabywcą usług od innych uczestników Struktury”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 marca 2016 r., sygn. ITPP1/4512-77/16/KM, w której organ potwierdza, że „uczestnictwo Wnioskodawcy w strukturze cash poolingu nie stanowi świadczenia usługi przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie jest dla tych czynności podatnikiem podatku od towarów i usług”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 stycznia 2016 r., sygn. IPTPP2/4512-642/15-2/KW, w której organ stwierdza, że „czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika przedmiotowej usługi, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez Bank usługi cash poolingu. W związku z powyższym, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy”.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 20 stycznia 2017 r., sygn. 2461-IBPP2.4512.1055.2016.1.ICz, potwierdził, iż uczestnictwo w systemie cash poolingu będzie neutralne na gruncie VAT w odniesieniu do stanu faktycznego, w którym „system cash poolingu, do którego przystąpiła Spółka, nie ma automatycznych transferów zwrotnych. Oznacza to, że na początku każdego kolejnego dnia roboczego saldo na Rachunku źródłowym Spółki – co do zasady – wykazuje saldo zerowe. Odwrócenie sald jest dokonywane na zlecenie Agenta”.

Podsumowując, zdaniem Spółek, Spółki (podobnie jak pozostali uczestnicy Systemu), w związku z uczestnictwem w Systemie nie będą wykonywały żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ani nabywały usług od innych uczestników Systemu. W konsekwencji, odsetki otrzymywane przez Spółki od nadwyżek nie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  1. w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  2. świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednak w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy – za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółki są spółkami prawa polskiego należącymi do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”). Spółki są czynnymi podatnikami podatku VAT, a głównym przedmiotem ich działalności jest produkcja oraz sprzedaż żywności, w szczególności nabiału oraz przetworów rybnych.

W ramach Grupy funkcjonuje system kompleksowego zarządzania płynnością finansową (tzw. cash-pooling, dalej: „System”), mający na celu zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy poprzez koncentrację płynności finansowej oraz ograniczenie potrzeby finansowania zewnętrznego. System umożliwia podmiotom w nim uczestniczącym korzystanie ze środków finansowych udostępnionych przez innych uczestników. W szczególności, w ramach funkcjonowania Systemu, w przypadku gdy saldo konta danego uczestnika jest ujemne, na konto to przelewane są środki pochodzące od innych uczestników Systemu tak, aby saldo to wyrównane było do zera. Jeśli saldo uczestnika jest dodatnie, następuje przelew środków na konta innych uczestników, w wyniku czego saldo również wyrównywane jest do zera. W przypadku udostępniania kapitału lub korzystania z kapitału w ramach Systemu, każdy z jego uczestników będzie odpowiednio otrzymywał lub płacił odsetki.

System ma charakter cash-poolingu rzeczywistego, tj. występują w nim faktyczne transfery środków pomiędzy jego uczestnikami. System prowadzony jest w tzw. formule zero balancing, co oznacza, że salda poszczególnych uczestników Systemu na koniec każdego dnia wynoszą zero. System jest całościowo zarządzany przez tzw. lidera, który jest zagraniczną centralą Grupy (dalej: „Lider”). Lider nie otrzymuje odrębnego wynagrodzenia za zarządzanie Systemem (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Aktualnie do Systemu należą jedynie zagraniczne podmioty z Grupy, niemniej jednak planowane jest przyłączenie do niego także polskich Spółek, które mają brać udział w Systemie w roli uczestników, tj. planuje się przyłączenie do Systemu spółek 1., 2., 3., 4. oraz 5. sp.k. lub innych Spółek będących Spółkami powiązanymi. 1. ma przy tym pełnić rolę tzw. pośredniego lidera, tj. na kontach 1. konsolidowane będą salda kont pozostałych Spółek. Konta pośrednich liderów (w tym 1.) będą następnie konsolidowane na wyższym poziomie – docelowo u Lidera. Dodatkowo 1. będzie rozliczać i księgować odsetki wynikające z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. 1. nie będzie otrzymywała odrębnego wynagrodzenia za pełnienie powyższej funkcji (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Spółki, w ramach Systemu, będą korzystały z trzech walut, tj. PLN, EUR i USD. W dalszej przyszłości dopuszczalne jest rozszerzenie Systemu dla Spółek o kolejne waluty obce. W celu dołączenia do Systemu, Spółki podpiszą umowę z bankiem z siedzibą w Niemczech – dla rachunków prowadzonych w EUR i USD oraz z bankiem w Polsce (dalej: „Bank”) – dla rachunków prowadzonych w PLN. W ramach Systemu prowadzonego dla rachunków w PLN rachunek bankowy 1. prowadzony w banku w Polsce będzie konsolidowany z rachunkiem bankowym prowadzonym w PLN dla zagranicznego podmiotu przez bank z siedzibą w Niemczech. Banki nie są podmiotami powiązanymi ze Spółkami w rozumieniu przepisów polskiego prawa podatkowego. Rolą Banków w Systemie będzie zapewnienie jego funkcjonowania, tj. obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych). Banki w ramach czynności świadczonych w zakresie cash-poolingu pobierają opłaty. Część z tych opłat ponosić będą Spółki (np. opłata za prowadzenie rachunku bankowego).

Wątpliwości Spółek dotyczą wskazania, czy będą one wykonywały jakiekolwiek usługi oraz nabywały usługi od innych uczestników Systemu w związku z uczestnictwem w Systemie.

Należy wskazać, że umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy, poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników to na jego rachunek trafiają środki finansowe.

Z uwagi na charakterystyczne cechy przedstawionego Systemu należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podmiotami świadczącym usługi będą Banki, które będą wykonywały czynności polegające na zapewnieniu funkcjonowania Systemu, tj. obsłudze technicznej Systemu, zapewnieniu infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywaniu transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (transfery zwrotne dokonywane będą na zlecenie), za które to czynności będą one otrzymywały wynagrodzenie (opłaty), natomiast uczestnicy Systemu będą beneficjentami usług świadczonych przez Banki.

Biorąc po uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez uczestników Systemu, w tym również czynności wykonywane przez Lidera oraz pośredniego lidera, nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie czynności pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Banki usług kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W opisanej sytuacji, podejmowane przez Lidera oraz pośredniego lidera czynności nie będą również stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, by miały one służyć do celów innych niż ich działalność gospodarcza. Należy przy tym zaznaczyć, że na powyższe stwierdzenie pozostaje bez wpływu to, że transfery zwrotne pomiędzy uczestnikami nie będą wykonywane automatycznie, tj. że będą dokonywane na zlecenie.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Spółki nie będą świadczyły jakichkolwiek usług, o których mowa w art. 8 ustawy, na rzecz innych uczestników Systemu oraz nie będą dokonywały nabycia usług, o których mowa w art. 8 ustawy, od innych uczestników Systemu.

Reasumując, w związku z uczestnictwem w Systemie, Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy ani nabywały usług od innych uczestników Systemu.

Zatem stanowisko Zainteresowanych jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to czynności wykonywanych przez inne spółki będące spółkami powiązanymi oraz przez pozostałych uczestników Systemu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj