Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.668.2017.1.AJ
z 25 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni od lutego 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na tworzeniu biżuterii sztucznej, głównie z drutu i gotowych półfabrykatów ze stali chirurgicznej oraz innych materiałów, takich jak szklane koraliki, skóra naturalna, sznurek bawełniany, czy też inne metale nieszlachetne. Forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka podatku 5,5%.

Sprzedaż biżuterii odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem portali internetowych, zajmujących się sprzedażą rękodzieła oraz portalu społecznościowego, a w przyszłości również za pomocą własnej strony internetowej. Sprzedaż ta odbywa się głównie na rzecz klientów zagranicznych, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz z krajów poza Unią Europejską, w szczególności Stanów Zjednoczonych. Tylko niewielka część sprzedaży odbywa się na rzecz klientów krajowych.

Sprzedane towary wysyłane są kupującym za pośrednictwem usług Poczty Polskiej. Koszty przesyłki towaru, którymi obciążany jest kupujący opodatkowane są również, tak samo jak towar, 5,5% zryczałtowanym podatkiem.

Wnioskodawczyni korzysta również ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług z uwagi na limit obrotów oraz ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej ze względu na wysokość obrotu.

Każda sprzedaż na rzecz klientów krajowych oraz klientów z krajów Unii Europejskiej jest ewidencjonowana za pomocą dokumentu wewnętrznego, sporządzanego na podstawie wpłat dokonywanych przez klientów za pośrednictwem różnego rodzaju płatności internetowych. Faktura bez podatku od towarów i usług wystawiana jest wszystkim klientom z krajów poza Unią Europejską oraz pozostałym klientom na ich żądanie. Na podstawie wystawionych faktur i dowodów wewnętrznych sporządzana jest ewidencja przychodów na każdy miesiąc.


Zapłata za zakupiony towar odbywa się za pośrednictwem:


  1. banku, bezpośrednio na rachunek bankowy,
  2. systemu płatności elektronicznych,
  3. wewnętrznych systemów płatności internetowych portali sprzedażowych D… oraz E…(P D… oraz E… P…).


W ramach tych systemów płatności kwota zapłaty trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, a następnie jest przekazywana na konto bankowe Wnioskodawczyni w późniejszym, wyznaczonym przez nią terminie.

Klienci korzystając z tych wewnętrznych systemów płatności portali sprzedażowych mają możliwość zapłaty za pomocą karty kredytowej lub szybkiego przelewu. Zapłata i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatności w systemie płatności elektronicznych. Pod koniec miesiąca generowany jest raport zawierający listę wszystkich płatności oraz opis poszczególnych transakcji, który umożliwia powiązanie poszczególnych płatności z konkretnymi zamówieniami.

Pod koniec miesiąca generowane jest również zestawienie otrzymanych płatności w systemie P…P… . Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych transakcji są również dostępne na koncie sprzedawcy w poszczególnych serwisach sprzedażowych.

Wnioskodawczyni rozważa zmianę zasad obowiązujących w jej sklepach internetowych i w odniesieniu do usługi wysyłki towarów występować wobec Poczty Polskiej jako przedstawiciel kupującego. W tym celu zamierza wprowadzić w regulaminie sprzedaży towarów następującą informację dla kupującego: „Kupując w moim sklepie, automatycznie udzielasz mi pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu z Pocztą Polska w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru”. Ta informacja będzie również przetłumaczona na różne języki zgodnie z językiem danej transakcji.

Koszty wysyłki towaru będą zapisane na fakturze w oddzielnym punkcie, jednak wpis do ewidencji przychodów będzie pomniejszony o rzeczywiste koszty przesyłki. Natomiast kwota wpisywana do dokumentów wewnętrznych będzie już pomniejszona o koszty wysyłki. Dowodem potwierdzającym koszty przesyłki będzie dowód nadania przesyłki. Kwota, którą klient zapłacił za przesyłkę jest często nierówna kwocie rzeczywistej, zapłaconej u dostawcy przesyłki. Przyczyna wystąpienia tych nadwyżek czy też niedoborów jest związana z faktem, iż duża część sprzedaży odbywa się w walucie obcej, głównie w euro. Cena za przesyłkę jest dla klienta cały czas stała, a kwota w euro jest przeliczana na złotówki według kursu NBP z dnia poprzedzającego sprzedaż towaru.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z powyższym stanem faktycznym i opisanym zdarzeniem przyszłym środki pieniężne, które będą wpływać od kupującego na opłacenie w imieniu kupującego kosztów przesyłki nabytego towaru będą stanowić dla Wnioskodawczyni przychód z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
  2. Czy w związku z powyższym stanem faktycznym, po przekroczeniu limitu obrotów uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej, Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przychodów na kasie fiskalnej ze względu na dostawę towarów w systemie wysyłkowym oraz ze względu na formę zapłaty?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie wniosku w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone nr 2).


W zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytanie oznaczone nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawczyni.

Powołując się na przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawczyni wskazała, że z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej zwolnione są czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 38 i 39 załącznika jako jedną z takich szczególnych czynności wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (osób prywatnych), jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W związku z powyższym i zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, ponieważ dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym a wszystkie płatności odbywają się w systemie internetowym, a na podstawie posiadanych danych, zarówno w przypadku, gdy wpłaty będą dokonywane na firmowe konto bankowe, jak również gdy będą dokonywane wewnętrznym systemem płatności portali sprzedażowych D… i E…, czy też za pośrednictwem P…P… można będzie ustalić szczegóły transakcji oraz dane, w tym adres osoby dokonującej zakupu czyli osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego.

Zapłata w ramach systemu płatniczego online za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznej np. Px…, P…P…, Py…, e…, Transfer etc. są ściśle związane z handlem internetowym. W ramach tej formy płatności kwota zapłaty trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, a następnie jest automatycznie przypisywana do portfela sprzedawcy (portfel D… oraz E…P) Przetransferowane środki pieniężne są przekazywane na konto sprzedającego w późniejszym terminie. Zapłata i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatność w systemie płatności elektronicznej. Systemy obsługi płatności online pozwalają także na pełną weryfikację osoby, która przekazuje płatność.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powołany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).


Stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy, przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:


  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.


Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177).

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Jak wynika z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2).

W poz. 38 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Z kolei z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że w przypadku podatników, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się terminy rozpoczęcia ewidencjonowania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 1215).

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 i 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2016 r., muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia. Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na tle przedstawionego opisu sprawy powzięła Pani wątpliwość, czy – uwzględniając fakt, że dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym, a zapłata za sprzedaż następuje na rachunek bankowy (bezpośrednio lub za pośrednictwem operatorów płatniczych) – ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wynika z wniosku – całość zapłaty za wykonaną dostawę otrzymuje Pani bezpośrednio na rachunek bankowy, bądź za pośrednictwem systemów płatniczych, a każda transakcja jest zidentyfikowana w oparciu o wskazany we wniosku sposób, to w przypadku, gdy osiągnięty przez Panią obrót przekroczy w trakcie roku podatkowego 20.000 zł, to na podstawie § 2 ust. 1 i 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r., może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.

W związku z powyższym, stanowisko Pani uznano za prawidłowe.


Zaznacza się, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że miejscem opodatkowania dokonywanej dostawy towarów w systemie wysyłkowym jest terytorium kraju.

Końcowo należy wskazać, że w zakresie kwestii dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów przez osoby fizyczne objętej pytaniem nr 1 tutejszy organ wydał odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj