Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.649.2017.1.BS
z 16 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 15 września 2017 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „Z.…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Szpital) zrealizował w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 15 listopada 2012 r. (zakończenie finansowe) na podstawie zawartej umowy nr … z dnia 30 listopada 2010 r. wraz z aneksami Projekt pn. „Z.…” w ramach Osi Priorytetowej 7 – „Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego”, działania 7.2 – „Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych”, poddziałania 7.2.1 – „Usługi i aplikacje dla obywateli” Regionalnego Programu Operacyjnego XX na lata 2007-2013.

Jako wydatki kwalifikowane Szpital rozliczył następujące kategorie wydatków: dokumentacja techniczna, roboty remontowe (modernizacja serwerowni), nadzór inwestorski i autorski robót remontowych, zakup komputerów stacjonarnych (50 szt.), zakup laptopów (15 szt.), zakup monitorów (50 szt.), zakup drukarek (21 szt.), zakup urządzeń UPS (51 szt.), zakup serwerów wraz z szafami na serwery (2 szt.), NAS i SOL (1 kpl.), program Q-klinika wraz z podłączeniem do bazy (1 szt.), moduł zarządzania dokumentami zewnętrznymi (1 szt.), zintegrowana historia choroby (1 szt.), program magazynowy Q-Toraga (1 szt.), moduł zamówień do Q-Toraga (1 szt.), integracja On- Line Q-Klinika (1 szt.), system log (1 szt.), SQL-QM-Tracer (1 szt.), serwisy archiwizujące (1 szt.), kalkulator JGP (1 szt.), podpis elektroniczny (1 szt), moduł recept (1 szt.), powiadamianie SMS (1 szt.), moduł zadań (1 szt.), migracja danych (1 szt.), inne prace wdrożeniowe, studium wykonalności, promocja i audyt zewnętrzny. W kategoriach tych rozliczył również podatek VAT jako wydatek kwalifikowany.

W wyniku realizacji projektu nastąpiła: modernizacja oprogramowania obsługującego część medyczną szpitala, w tym między innymi wprowadzono elektroniczną dokumentację pacjenta z zastosowaniem podpisu elektronicznego, uzyskany dostęp do najnowocześniejszych technik ICT dla pracowników z wkładem w budowę społeczeństwa informacyjnego, co umożliwiło poprawę jakości świadczonych usług medycznych przez Szpital, nastąpiło również zapewnienie kompatybilności z portalem Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia (OSOZ) oraz zmodernizowano i unowocześniono serwerownię.

Wszystkie dokonane zakupy w ramach projektu wykorzystywane były i są w części białej - medycznej Szpitala.


Obecnie Szpital jest podatnikiem VAT „biernym (zwolnionym)” zaś do 31 stycznia 2017 r. był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.


Cele i zadania statutowe Szpitala:


  1. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej obejmującej stacjonarne i całodobowe oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne dla dzieci i młodzieży do lat 25, w szczególności w zakresie rehabilitacji leczniczej i alergologii.
  2. Szpital może udzielać również świadczeń zdrowotnych osobom dorosłym. Szczegółowe rodzaje działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych określa regulamin organizacyjny Szpitala.
  3. Szpital prowadzi działania z zakresu promocji zdrowia, to jest działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.
  4. Szpital realizuje zadania dydaktyczne i badawcze w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia, oraz uczestniczy w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny.
  5. Szpital realizuje zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa publicznego na podstawie odrębnych przepisów.
  6. Szpital może prowadzić w oparciu o posiadane zasoby działalność usługową inną niż działalność lecznicza oraz prowadzić działalność w zakresie najmu, dzierżawy, udostępniania w innej formie posiadanego majątku, przy czym oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Szpitala może nastąpić na zasadach określonych przez podmiot tworzący.


Rodzajem przeważającej działalności, wg PKD 2007 jest 861 OZ Działalność Szpitali.

W przeważającym zakresie Szpital wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, które na podstwie art. 43 ust.1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. Do 31.01.2017 r. były przypadki występowania naliczenia podatku VAT. Na przykład: w ramach swojej działalności wydzierżawia odpłatnie pomieszczenia, nieznaczną część nieruchomości gruntowej, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym ustalonymi przez podmiot, który go utworzył, sprzedaje wyżywienie (pracownikom szpitala, opiekunom pacjentów) i pobiera opłaty za krótkotrwałe zakwaterowanie opiekunów pacjentów, itp. Zatem dokonywał zarówno sprzedaży zwolnionej jak i opodatkowanej.

Zgodnie z art. 90 ust.2-9 ustawy Szpital ustalał za każdy rok proporcje w wysokości: 2%, 3% 1% (w zależności od roku) w celu częściowego odliczenia podatku.

Jednak zakupy dokonane w ramach projektu były i są w dalszym ciągu wykorzystywane przez Szpital (w części białej - medycznej) wyłącznie do działalności określonej w art. 43 ust. 1 pkt 18, tj. zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Od 1 lutego 2017 r. Szpital jest „biernym podatnikiem VAT zwolnionym” na podstawie art. 113 ust. 1.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


W związku z powyższym, czy Szpital może odzyskać podatek VAT w zakresie zrealizowanego projektu pn. „Z.…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie może odzyskać podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu pn. „Z.…”


Szpital do dnia 31 stycznia 2017 roku był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonywał sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.


  1. Od dnia 1 lutego 2017 r. - nadal Szpital jest podatnikiem VAT „biernym (zwolnionym)”.
  2. Zgodnie z art. 43 ust. 1, pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty leczniczej. Zakupy dokonane w ramach projektu były i są nadal wykorzystywane przez Szpital (w części białej - medycznej) wyłącznie do działalności określonej w art. 43 ust. 1 pkt 18, tj. zwolnionej z podatku od towarów i usług.
  3. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Szpital nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, gdyż zakupy dokonane w ramach Projektu nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
  4. Od 1 lutego 2017 r. Szpital korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  5. Środki otrzymane na realizację Projektu nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 1686 tj.) w związku z tym Szpital nie ma prawa do ubiegania się o zwrot.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


Uprzednio powyższe kwestie były uregulowane w analogiczny sposób w:


  1. rozdziale 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm. ), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.;
  2. rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2011 r. do 5 kwietnia 2011 r.;
  3. rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.


Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku – zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. „Z.…”, nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Z wniosku wynika również, że środki, które Wnioskodawca otrzymał na dofinansowanie zakupów, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanych rozporządzeniach. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Stąd też stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj