Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.563.2017.1.AT
z 24 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 24 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Zbywcę na okoliczność sprzedaży przez niego składników majątkowych związanych z pracami ślusarsko-spawalniczymi w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Zbywcę na okoliczność sprzedaży przez niego składników majątkowych związanych z pracami ślusarsko-spawalniczymi w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


…. (dalej: „Spółka”) jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Spółka zajmuje się przede wszystkim produkcją, modernizacją oraz naprawami pojazdów szynowych przeznaczonych dla transportu kolejowego (m.in. wagony, zespoły trakcyjne, lokomotywy) oraz dla transportu miejskiego (tramwaje).

Spółka należy do Grupy kapitałowej … (dalej: „Grupa”), w skład której wchodzi również m.in. Zakład …. (dalej: „Zbywca”) - spółka zależna Spółki. Zbywca jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Zbywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Profil działalności gospodarczej Zbywcy obejmuje m.in. działalność w zakresie produkcji, napraw i modernizacji konstrukcji metalowych, podzespołów do taboru kolejowego oraz świadczenia usług cięcia laserowego stali, obróbki metali, malowania, śrutowania. Przed podjęciem w Grupie działań reorganizacyjnych, w ramach prowadzonej działalności Zbywca m.in. produkował, modernizował i naprawiał ramy wózków, przede wszystkim na zlecenie Spółki, dla potrzeb dalszej dystrybucji pojazdów szynowych produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę.


Produkcja, modernizacja i naprawa ram wózków składa się m.in. z następujących etapów, które były realizowane przez poniżej wskazane Wydziały Zbywcy:


  1. Zakup materiałów do produkcji, modernizacji i napraw ram wózków oraz badanie ich jakości - Dział …, Wydział …., Główny … oraz …,
  2. Magazynowanie materiałów - Dział Magazynu,
  3. Przygotowanie materiałów do produkcji, modernizacji i napraw ram wózków poprzez m.in. śrutowanie, przecinanie, gratowanie, obrabianie CNC i konwencjonalne - Wydział …, Wydział …, Dział … oraz Wydział …,
  4. Kompletowanie materiałów w moduły do produkcji (weryfikacja pod względem ilościowym i jakościowym przygotowanych materiałów) - Wydział …,
  5. Budowa ostojnic ram wózków - Wydział …,
  6. Obróbka CNC ostojnic ram wózków (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC) - Wydział …,
  7. Budowa poprzecznic/y ram wózków - Wydział …,
  8. Obróbka CNC poprzecznic/y ram wózków (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC) - Wydział …,
  9. Budowa ramy podstawowej - Wydział …,
  10. Obróbka CNC ramy podstawowej (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC) - Wydział …,
  11. Montaż i spawanie wsporników - Wydział …,
  12. Uzbrojenie ramy podstawowej - Wydział …,
  13. Stabilizacja wibracyjna ram wózków,
  14. Obróbka CNC uzbrojonych ram wózków - Wydział …,
  15. Pomiar ram po obróbce CNC - Główny … oraz …,
  16. Zabezpieczenie antykorozyjne ram wózków (śrutowanie i malowanie) - Wydział ….


Powyższe etapy były wykonywane przede wszystkim przy użyciu własnych zasobów osobowych i technicznych Zbywcy. Wyłącznie część czynności była wykonywana w całości lub w części przez podmioty trzecie na zlecenie Zbywcy (np. w całości przez podmioty trzecie była realizowana stabilizacja wibracyjna ram wózków).

Podczas wykonywania poszczególnych etapów w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków Zbywca podejmował czynności kontrolne w zakresie kontroli jakości wykonanych prac poprzez Głównego … oraz poprzez ….


Działalność związana z produkcją, modernizacją i naprawą ram wózków prowadzona była przez Zbywcę przede wszystkim w trzech halach produkcyjnych (dzierżawionych przez Zbywcę od Spółki):


  1. Budynek hali produkcji ram wózków (dalej: „Hala ram wózków”; w którym wykonywane były m.in. czynności opisane powyżej w pkt 2, 5, 7, 9, 11, 12, 13),
  2. Budynek hali obróbki wiórowej (dalej: „Hala obróbki wiórowej”) wraz z przyległym budynkiem biurowo-socjalnym (dalej: „Budynek biurowo-socjalny”; w których wykonywane były m.in. czynności opisane powyżej w pkt 3, 6, 8, 10, 14, 15),
  3. Budynek hali produkcyjnej (dalej: „Budynek hali produkcyjnej”; w którym wykonywane były m.in. czynności opisane powyżej w pkt 3).


W ramach Grupy została przyjęta strategia korporacyjna, z której wynika centralizacja funkcji i zadań w ramach wyspecjalizowanych podmiotów. Stąd, w zakresie produkcji, modernizacji i napraw pojazdów szynowych zostały podjęte działania mające na celu skupienie w możliwie maksymalnym stopniu sił i środków w jednym podmiocie, tj. w Spółce. W związku z faktem, iż ramy wózków stanowią jeden z kluczowych elementów budowy pojazdów szynowych została podjęta decyzja o przeniesieniu od Zbywcy do Spółki w możliwie szerokim zakresie funkcji i zadań (przede wszystkim prace ślusarskie i spawalnicze) w zakresie budowy, modernizacji i napraw ram wózków.

Jednocześnie w zakresie działalności Zbywcy pozostały specjalistyczne funkcje i zadania związane ze świadczeniem usług cięcia laserowego stali, obróbki metali, malowania, śrutowania, itp. Pozostawienie niniejszych funkcji w ramach działalności Zbywcy (pomimo, że niniejsze usługi stanowią w części proces produkcyjny ram wózków), wynika z przyjętej strategii w ramach Grupy mającej na celu systematyczny wzrost udziału działalności Zbywcy na rynku zewnętrznym.


Mając na uwadze powyższe, Spółka nabyła za wynagrodzeniem od Zbywcy składniki majątkowe związane z pracami ślusarsko-spawalniczymi w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków, w szczególności:


  • rzeczowe aktywa trwałe będące własnością Zbywcy (m.in. stoły montażowe, stoły warsztatowe, regały, wózki narzędziowe szafy narzędziowe, wieszaki pomocnicze, stojaki na przyrządy, parawany spawalnicze, półautomaty spawalnicze, obrotnik spawalniczy, ramię pomiarowe, wózek widłowy),
  • narzędzia, wyposażenie (m.in. cyrkle, dyski elastyczne i sztywne, frezy trzpieniowe, gratowniki, gwintowniki, kątowniki, klucze, młotki, palniki, pilniki, przecinaki, przedłużacze, przyłbice, suwmiarki, szczypce, szlifierki, ściski, wiertarki, zwornice, telefony komórkowe),
  • prawa do korzystania z dokumentacji technologicznej w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków,
  • produkcję w toku dotyczącą budowy, modernizacji i naprawy ram wózków (tzw. detale do składania modułów ram wózków).


Dodatkowo, w porozumieniu z bankami Zbywca dokonał cesji umów leasingowych wybranych aktywów trwałych na Spółkę. Cesje skutkowały przeniesieniem na Spółkę wymagalnych zobowiązań i długów Zbywcy, jak również obejmowały rozliczenie z tytułu spłaconych dotychczas przez Zbywcę rat kapitałowych.


Dodatkowo Spółka przejęła na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz. U. z 2016, poz. 1666) od Zbywcy pracowników produkcyjnych Wydziału … (ślusarze i spawacze) oraz wybranych pracowników z innych Wydziałów:


  • … specjalistów spawalników z Wydziału … (wykonujących prace na rzecz Wydziału … jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy),
  • … kontrolerów technicznych wyrobów z … (wykonujących prace na rzecz Wydziału …, jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy). Pozostali kontrolerzy z … (… pracowników) kontynuują pracę na rzecz Zbywcy,
  • Głównego … z Wydziału … (wykonującego prace na rzecz Wydziału …, jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy),
  • Specjalistę … z Wydziału … (wykonującego prace na rzecz Wydziału …, jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy). Pozostali specjaliści … z Wydziału … (… pracowników) kontynuują pracę na rzecz Zbywcy,
  • Pracownika … z Działu … Zbywcy (odpowiedzialnego m.in. za rozliczenia godzin wszystkich pracowników Zbywcy). Pozostali pracownicy … z Działu … (… pracowników) kontynuują pracę na rzecz Zbywcy.


Wraz z przejętymi pracownikami Spółka przejęła również zobowiązania wynikające ze stosunków pracy powstałe przed przejęciem pracowników.

W ramach działań reorganizacyjnych nie doszło do zakupu przez Spółkę od Zbywcy własności nieruchomości, gdyż nabyty przez Spółkę majątek trwały i wyposażenie znajdują się w Hali ram wózków oraz w Budynku biurowo-socjalnym, które były i są własnością Spółki. Przed reorganizacją Hala ram wózków oraz Budynek biurowo-socjalny były dzierżawione przez Zbywcę od Spółki. Po reorganizacji umowy dzierżawy w części dotyczącej niniejszych budynków zostały rozwiązane. Obecnie Zbywca prowadzi działalność m.in. w dzierżawionych od Spółki Hali obróbki wiórowej oraz w Budynku hali produkcyjnej.


Należy podkreślić, iż wraz z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków nie doszło do przeniesienia przez Zbywcę na Spółkę w szczególności:


  • należności związanych z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków,
  • sprzętu komputerowego oraz oprogramowania związanych z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków,
  • praw i obowiązków wynikających z umów rachunków bankowych, jak również zgromadzonych na nich środków pieniężnych (Zbywca posiada rachunki bankowe wykorzystywane w działalności całego przedsiębiorstwa),
  • praw i obowiązków wynikających z pozostałych umów „kosztowych” związanych z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków,
  • bazy klientów oraz dostawców Zbywcy związanych z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków,
  • pozostałych zobowiązań Zbywcy związanych z przejętą częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków, np. zobowiązania wobec dostawców materiałów (poza zobowiązaniami wynikającymi ze stosunków pracy).


Po przeniesieniu do Spółki zasobów osobowych i majątkowych związanych z budową modernizacją i naprawą ram wózków (przede wszystkim prace ślusarsko-spawalnicze), w zakresie działalności Zbywcy nadal pozostały specjalistyczne funkcje i zadania związane ze świadczeniem usług cięcia laserowego stali, obróbki metali, malowania, śrutowania, itp. W związku z tym po reorganizacji Spółka nie jest w stanie samodzielnie realizować całości prac w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków. Część wskazanych poniżej prac w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków po reorganizacji jest zlecana przez Spółkę Zbywcy lub innym podmiotom świadczącym tego typu specjalistyczne usługi:


  1. przygotowanie materiałów do produkcji, modernizacji i napraw ram wózków poprzez m.in. śrutowanie, przecinanie, gratowanie, obrabianie CNC i konwencjonalne,
  2. kompletowanie materiałów w moduły do produkcji (weryfikacja pod względem ilościowym i jakościowym przygotowanych materiałów),
  3. obróbka CNC ostojnic ram wózków (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC),
  4. obróbka CNC poprzecznic/y ram wózków (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC),
  5. obróbka CNC ramy podstawowej (o ile typ ramy wymaga obróbki CNC),
  6. stabilizacja wibracyjna ram wózków,
  7. obróbka CNC uzbrojonych ram wózków,
  8. zabezpieczenie antykorozyjne ram wózków (śrutowanie i malowanie).


Zgodnie z przyjętym założeniem, po przeniesieniu od Zbywcy zasobów osobowych i majątkowych w Spółce realizowana jest następująca część funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków:


  1. zakup materiałów do produkcji, modernizacji i napraw ram wózków oraz badanie ich jakości,
  2. magazynowanie materiałów,
  3. budowa ramy podstawowej,
  4. montaż i spawanie wsporników,
  5. uzbrojenie ramy podstawowej,
  6. stabilizacja wibracyjna ram wózków,
  7. pomiar ram po obróbce CNC,
  8. kontrola jakości wykonanych prac,
  9. nadzór spawalniczy nad procesem budowy, modernizacji i napraw ram wózków.


Należy podkreślić, że wykonywanie w Spółce powyższych części funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków nie byłoby możliwe, gdyby były wykorzystywane wyłącznie zasoby osobowe i majątkowe przeniesione od Zbywcy. Do Spółki nie zostały bowiem przeniesione m.in. następujące funkcje i zadania niezbędne w procesie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków: zakupy i logistyka materiałów niezbędnych do procesu produkcyjnego ram wózków, magazynowanie, planowanie i rozliczenie produkcji, kontrola budżetów projektów, wydawanie narzędzi. Dodatkowo do Spółki nie został przeniesiony sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, jak również nie zostały przeniesiona całość powierzchni magazynowych, w których składowane są materiały do budowy, modernizacji i naprawy ram wózków. Po przeniesieniu od Zbywcy zasobów osobowych i majątkowych w Spółce został utworzony Zakład …, składający się m.in. z przeniesionych od Zbywcy zasobów osobowych i majątkowych, które to zasoby zostały uzupełnione zasobami osobowymi i majątkowymi pochodzącymi ze Spółki, co znalazło swój wyraz w schemacie organizacyjnym Zakładu … Spółki.

Opisane powyżej przeniesione do Spółki zasoby osobowe i majątkowe związane z wykonywaniem części funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków nie zostały jako całość przed przeniesieniem wyodrębnione w schemacie organizacyjnym Zbywcy. Przed przeniesieniem u Zbywcy funkcjonował schemat organizacyjny obowiązujący od dnia … maja 2016 roku, w którym wyodrębniony został m.in. Wydział …. Dodatkowo, w schemacie organizacyjnym Zbywcy funkcjonowały inne Wydziały, których pracownicy wraz z częścią składników majątkowych zostali w całości lub w części przeniesieni do Spółki. Pracownicy ci wykonywali prace na rzecz Wydziału …, ale również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy.

Przeniesiony do Spółki Wydział …, jak również pozostałe Wydziały, których pracownicy zostali w całości lub w części przeniesieni do Spółki, nie sporządzały własnego sprawozdania finansowego, jak również nie prowadziły odrębnych ksiąg rachunkowych. Księgi rachunkowe Zbywcy nie umożliwiały identyfikacji operacji gospodarczych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących przeniesionych zasobów osobowych i majątkowych związanych z wykonywaniem części funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków. Prowadzona przez Zbywcę ewidencja zdarzeń gospodarczych była bowiem prowadzona zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości wyłącznie dla całego przedsiębiorstwa Zbywcy, bez wyodrębnienia operacji gospodarczych dotyczących poszczególnych Wydziałów Zbywcy. Zbywca nie sporządzał rozliczenia wyników (na jakiekolwiek potrzeby) odrębnie dla przeniesionych do Spółki Wydziałów (lub ich części), jak również na podstawie prowadzonej ewidencji nie jest w stanie sporządzić tego typu kalkulacji.

Ewidencja w układzie analitycznym według miejsc powstawania kosztów również nie była prowadzona dla poszczególnych Wydziałów Zbywcy, lecz umożliwiała wyłącznie ustalenie miejsc powstawania kosztów dla poszczególnych czynności wykonywanych przez pracowników Zbywcy zgodnie z procesami technologicznymi (np. ustalenie wysokości kosztów ponoszonych z tytułu prac ślusarskich, spawalniczych, obróbki CNC). W związku z tym, że prace ślusarskie i spawalnicze były wykonywane w ramach działalności Zbywcy również na innych Wydziałach (produkujących np. konstrukcje stalowe dla innych klientów niż Spółka), nie jest możliwe ustalenie jaka część np. kosztów prac ślusarskich i spawalniczych dotyczy m.in. Wydziału …. Ponadto, w ramach analizowanej transakcji zostali przeniesieni również pracownicy z innych Wydziałów Zbywcy (w całości lub w części), którzy wykonywali prace na rzecz Wydziału …, jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy, bez prowadzenia ewidencji czasu pracy dla poszczególnych Wydziałów, stąd nie jest możliwe ustalenie jaka część kosztów, np. wynagrodzeń niniejszych pracowników dotyczy jakich Wydziałów.

Dodatkowo należy wskazać, że Zbywca posiada rachunki bankowe wykorzystywane w działalności całego przedsiębiorstwa, w związku z tym nie jest możliwe ustalenie strumienia przychodów i kosztów, które zostały uregulowane za pośrednictwem rachunków bankowych, związanych z wykonywaniem części funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków.

Ponadto, Zbywca nie prowadzi rejestrów składników majątkowych, które umożliwiają identyfikację tych składników, które są funkcjonalnie i organizacyjnie przypisane do przenoszonych do Spółki zasobów majątkowych i osobno do pozostałej działalności Zbywcy. Wynika to z faktu, że część składników majątkowych była wykorzystywana m.in. do prac na rzecz Wydziału …, jak również w zależności od bieżących potrzeb produkcyjnych do pracy na rzecz innych Wydziałów Zbywcy.

Sprzedaż poszczególnych aktywów majątkowych została przez Zbywcę udokumentowana fakturami i opodatkowana jako odpłatna dostawa towarów (poszczególnych zasobów majątkowych) według stawki 23%.

Spółka wykorzystuje nabyte aktywa do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu faktur wystawionych przez Zbywcę?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm., dalej: „Ustawa o VAT”), Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynikającego z wystawionych przez Zbywcę faktur o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na fakt, że nabyte przez Spółkę aktywa nie stanowią transakcji nabycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy, a co za tym idzie, na podstawie art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem o towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 Ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy: zostaną spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz nie zaistnieją ograniczenia określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte aktywa wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Spółki, transakcja nabycia aktywów majątkowych od Zbywcy przedstawiona w stanie faktycznym nie stanowi ani przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz nabycie poszczególnych składników majątkowych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa. Nie zawiera również przepisu, który wskazuje na bezpośrednie odniesienie do definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz.U. 1964, Nr 16, poz. 93; dalej: „Kodeks Cywilny”). Zgodnie z podejściem doktryny nie oznacza to jednak, iż nie należy w tym zakresie odwoływać się do definicji zawartej w przepisach Kodeksu Cywilnego.

Zgodnie z regulacją art. 551 Kodeksu Cywilnego, przedsiębiorstwo definiowane jest jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmujący w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa); własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości; prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych; wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne; koncesje, licencje i zezwolenia; patenty i inne prawa własności przemysłowej; majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne; tajemnice przedsiębiorstwa; księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z kolei, pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w ustawie o VAT i zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2017 roku, sygn. 3063-ILPP2-3.4512.134.2016.2.IP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 czerwca 2015 roku, sygn. IPPP3/4512-233/15-2/IG):


  • podstawowym wymogiem jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych);
  • wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze;
  • wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa;
  • wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  • aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego;
  • oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość);
  • zorganizowana część przedsiębiorstwa powstaje, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:


    1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
    2. zespół ten jest organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
    3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
    4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.


Odnosząc wyżej przywołane kryteria do analizowanego stanu faktycznego, zdaniem Zbywcy, przeniesiony zespół składników osobowych i majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż nie został wyodrębniony zarówno na płaszczyźnie organizacyjnej, funkcjonalnej, jak i finansowej, z poniżej wskazanych względów:


  • Brak wyodrębnienia organizacyjnego.


W analizowanym stanie faktycznym przeniesiony zespół składników osobowych i majątkowych jako całość nie ma swojego miejsca w strukturze organizacyjnej Zbywcy. Jakkolwiek w strukturze organizacyjnej Zbywcy został wyodrębniony Wydział …, jednak wraz z niniejszym Wydziałem zostały przetransferowane zasoby (w całości lub w części) z innych Wydziałów Zbywcy. Przeniesiony przez Zbywcę do Spółki zespół aktywów wyselekcjonowanych przez Spółkę z całej działalności Zbywcy nie stanowi zatem wyodrębnionej jednostki organizacyjnej. W konsekwencji potencjalna zorganizowana część przedsiębiorstwa jako Wydział … oraz część zasobów z innych Wydziałów Zbywcy nie ma swojego miejsca jako całość w strukturze organizacyjnej Zbywcy;


  • Brak wyodrębnienia funkcjonalnego.


Przeniesiony zespół składników osobowych i majątkowych nie może zostać uznany na płaszczyźnie funkcjonalnej za potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Jak bowiem zostało wskazane w stanie faktycznym, wykonywanie przez Spółkę części funkcji i zadań w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków nie byłoby możliwe, gdyby były wykorzystywane wyłącznie zasoby osobowe i majątkowe przeniesione od Zbywcy. Do Spółki nie zostały bowiem przeniesione w pełnym zakresie funkcje i zadania niezbędne do wykonywania części funkcji i zadań w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków, m.in.:


  • zakupy i logistyka materiałów niezbędnych do procesu produkcyjnego ram wózków,
  • magazynowanie,
  • planowanie i rozliczenie produkcji,
  • kontrola budżetów projektów,
  • wydawanie narzędzi.


Dodatkowo do Spółki nie został przeniesiony sprzęt komputerowy, oprogramowanie. Ponadto na Spółkę nie została przeniesiona baza klientów oraz dostawców Zbywcy. Przeniesiony zespół składników osobowych i majątkowych bez wsparcia zasobami Spółki (np. nieruchomości, sprzęt komputerowy, oprogramowanie, baza klientów) nie mógłby w sposób niezależny kontynuować wykonywania części funkcji i zadań w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków.


Przeniesione do Spółki zasoby osobowe i majątkowe nie były zatem wystarczające do samodzielnego wykonywania funkcji i zadań w zakresie produkcji, modernizacji i napraw ram wózków oraz do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym na podstawie przeniesionych zasobów (brak spełnienia wymogu samodzielności przeniesionych aktywów), a prowadzenie działalności w tym zakresie przez Spółkę wymagało udziału zasobów osobowych i majątkowych pochodzących ze Spółki.


  • Brak wyodrębnienia finansowego.


W analizowanym stanie faktycznym nie jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa z poniżej wskazanych względów:


  • na skutek braku zastosowania odpowiedniego systemu ewidencyjnego, brak jest możliwości przypisania do przeniesionych zasobów osobowych i majątkowych odpowiadającym im operacji gospodarczych, w szczególności przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Księgi rachunkowe Zbywcy nie umożliwiają identyfikacji operacji gospodarczych dotyczących przeniesionych zasobów osobowych i majątkowych związanych z wykonywaniem części funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków. Prowadzona przez Zbywcę ewidencja zdarzeń gospodarczych była bowiem prowadzona zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości wyłącznie dla całego przedsiębiorstwa Zbywcy, bez wyodrębnienia operacji gospodarczych dotyczących poszczególnych Wydziałów Zbywcy. Zbywca nie sporządzał rozliczenia wyników (na jakiekolwiek potrzeby) odrębnie dla przeniesionych do Spółki Wydziałów (lub ich części), jak również na podstawie prowadzonej ewidencji nie jest w stanie sporządzić tego typu kalkulacji.


Ewidencja w układzie analitycznym według miejsc powstawania kosztów również nie była prowadzona dla poszczególnych Wydziałów Zbywcy, lecz umożliwiała wyłącznie ustalenie miejsc powstawania kosztów dla poszczególnych czynności wykonywanych przez pracowników Zbywcy zgodnie z procesami technologicznymi. W związku z tym, że prace ślusarskie i spawalnicze były wykonywane w ramach działalności Zbywcy również na innych Wydziałach, nie jest możliwe ustalenie jaka część np. kosztów prac ślusarskich i spawalniczych dotyczy m.in. Wydziału …. Ponadto, w ramach opisywanej transakcji zostali przeniesieni również pracownicy (w całości lub w części) wraz z częścią składników majątkowych z innych Wydziałów Zbywcy, którzy wykonywali prace na rzecz Wydziału …, jak również na rzecz innych Wydziałów Zbywcy, bez prowadzenia ewidencji czasu pracy dla poszczególnych Wydziałów, stąd nie jest możliwe ustalenie jaka część kosztów, np. wynagrodzeń niniejszych pracowników dotyczy jakich Wydziałów. Zasoby te były wykorzystywane do realizacji wszelkiej aktywności gospodarczej Zbywcy i nie podlegały przyporządkowaniu do wykonywania specyficznych funkcji, czy zadań. W związku z tym Zbywca nie prowadził również rejestrów składników majątkowych, które umożliwiają identyfikację tych składników, które są funkcjonalnie i organizacyjnie przypisane do przenoszonych do Spółki zasobów majątkowych i osobno do pozostałej działalności Zbywcy. Przenoszone zasoby osobowe i majątkowe nie są zatem wyłącznie związane z przenoszoną częścią funkcji i zadań w zakresie budowy, modernizacji i naprawy ram wózków, lecz były wykorzystywane również w pozostałej działalności Zbywcy;


  • w stosunku do składników majątku objętych transferem, Zbywca nie prowadził odrębnego rachunku bankowego, który umożliwiłby wyodrębnienie zobowiązań i należności przypisanych do przenoszonego na Spółkę zbioru składników. Zbywca prowadzi bowiem rachunki bankowe wykorzystywane w działalności całego przedsiębiorstwa. Co istotne, w ramach analizowanej transakcji nie doszło do przeniesienia na Spółkę rachunku bankowego prowadzonego dla całego przedsiębiorstwa Zbywcy, ani do zgromadzonych na nim środków pieniężnych.


Ponadto przeniesiony zespół składników osobowych i majątkowych nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż nie obejmował wszystkich zobowiązań, które byłyby funkcjonalnie powiązane z zakresem działalności realizowanej przy wykorzystaniu przejętych składników (np. zobowiązań z tytułu umów „kosztowych”).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, transakcja przeniesienia zasobów osobowych i majątkowych nie stanowi transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze, iż zbywane zasoby osobowe i majątkowe nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to tym bardziej nie można uznać, iż stanowią one przedsiębiorstwo w myśl definicji zawartej w Kodeksie Cywilnym. Jeśli bowiem brak im finansowego, organizacyjnego i funkcjonalnego wyodrębnienia niezbędnego dla uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to tym bardziej nie można ich uznać za całe przedsiębiorstwo.

Reasumując, w ramach analizowanej transakcji, nie doszło do sprzedaży przez Zbywcę ani przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części, a jedynie do przeniesienia do Spółki poszczególnych zasobów osobowych i majątkowych.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opisany powyżej stan faktyczny stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki do odliczenia są spełnione i Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynikającego z wystawionych przez Zbywcę faktur o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie stosownie do treści art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że składniki materialne i niematerialne na dzień zbycia nie są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zbywcy pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj