Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.207.2017.2.KK
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 17 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:


  • nieprawidłowe – w części dotyczącej nieużytków,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podatnikiem o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce. W październiku 2015 r. zmarł ojciec Wnioskodawcy nie zostawiając testamentu. Wobec powyższego zgodnie z zasadami dziedziczenia ustawowego uprawnionymi do spadku po zmarłym stali się Wnioskodawca i matka Wnioskodawcy w częściach równych.

Postanowieniem z dnia 19 stycznia 2016 r. Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po zmarłym w dniu 23 października 2015 r. ojcu Wnioskodawcy, na podstawie ustawy nabyły wprost po 1/2 części: żona zmarłego (matka Wnioskodawcy) oraz córka zmarłego (Wnioskodawca).

W skład masy spadkowej po zmarłym weszły m. in. zabudowana nieruchomość składająca się z wydzielonych działek o numerach: 40, 67, 166, 167, 182 i 245 o łącznej powierzchni 5,0800 ha (pięć hektarów i osiemset metrów kwadratowych), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.

W dniu 28 kwietnia 2016 r. przed notariuszem stawiła się m. in. matka Wnioskodawcy działająca w imieniu własnym jak również w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, na mocy udzielonego jej w dniu 20 kwietnia 2016 r. pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego, między innymi do sprzedaży całego udziału Wnioskodawcy w zabudowanej nieruchomości składającej się z wydzielonych działek o numerach: 40, 67, 166, 167, 182 i 245 o łącznej powierzchni 5,0800 ha (pięć hektarów i osiemset metrów kwadratowych), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Matka Wnioskodawcy działając w imieniu Wnioskodawcy oraz własnym oświadczyła m. in., że nieruchomość ta jest wolna od praw lub roszczeń osób trzecich, że nie zachodzą warunki utraty własności tej nieruchomości rolnej ani ograniczenia w jej rozporządzaniu, że prowadzą na niej gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (tekst. jedn. Dz. U. z 2013 r. nr 1381 ze zm.).

Strony przedłożyły do aktu notarialnego m. in.: Zaświadczenie Wójta Gminy z dnia 26 kwietnia 2016 r., w którym stwierdził on, że Gmina dla terenu działek nr: 67, 166, 167 i 245 nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, a z godnie z obowiązującym „Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju gminy L.” zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2008 r. (z późn. zm.) teren działki nr 67 stanowi tereny rolnicze i leży na proponowanym szlaku pieszo-rowerowym, 166 i 167 stanowi tereny rolnicze leżące w strefie ochrony konserwatorskiej do ujęcia wody MPZP, 245 stanowi tereny rolnicze oraz, że na obszar ww. działek nie była wydawana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz, że teren ten nie posiada przyjętego uchwałą Rady Gminy planu rewitalizacji obejmującego przedmiotowe nieruchomości. Do aktu notarialnego, o którym mowa powyżej dołączono również wypis i wyrys z mapy ewidencyjnej działek nr: 67 o powierzchni 0,7300 ha stanowiącej grunty orne i grunty pod rowami, 166 o powierzchni 0,1500 ha, 167 o powierzchni 0,3000 ha stanowiących pastwiska trwałe i grunty pod rowami oraz nr 245 o powierzchni 3,0300 ha stanowiącej grunty orne, łąki trwałe i nieużytki - wszystkie położone w obrębie ewidencyjnym XXXX X., gmina L., sporządzony przez Starostę dnia 22 kwietnia 2016 r.

Aktem notarialnym, matka Wnioskodawcy działająca w imieniu własnym jak również w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy sprzedała H. P. całe ich udziały (wynoszące odpowiednio 3/4 i 1/4 część) w niezabudowanej nieruchomości rolnej składającej się z działek nr: 67 o powierzchni 0,7300 ha, 166 o powierzchni 0,1500 ha, 167 o powierzchni 0,3000 ha, oraz 245 o powierzchni 3,0300 ha, a H. P. oświadczyła, że udziały w przedmiotowej nieruchomości kupuje do majątku osobistego oraz że na nabytej nieruchomości rolnej utworzy gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. nr 1381 ze zm.)

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że celem zakupu opisanej we wniosku nieruchomości przez nabywcę (H.P.) było jej rolnicze użytkowanie. Cel ten został faktycznie zrealizowany.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż opisanej nieruchomości rolnej składającej się z działek nr: 67, 166,167 oraz 245 o łącznej powierzchni 4,2100 ha (cztery hektary dwa tysiące sto metrów kwadratowych) będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) dalej: Ustawa o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, źródłem przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z uwagi na to, że nabycie nieruchomości, o których mowa w stanie faktycznym niniejszej sprawy nastąpiło przez Wnioskodawcę w 2015 r., tj. w dacie śmierci spadkodawcy, pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, upłynie z końcem 2020 r. Tym samym, sprzedaż nieruchomości w 2016 r., tj. przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny. Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 617) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Grunty o których mowa w art. 1 tejże ustawy, są to natomiast grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie Ewidencji Gruntów i Budynków z dnia 29 marca 2001 r. (tj. z dnia 10 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034) grunty rolne dzielą się na: 1) użytki rolne, do których zalicza się: a) grunty orne, oznaczone symbolem - R, b) sady, oznaczone symbolem - S, c) łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł, d) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps, e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br, f) grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr, g) grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W, h) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr; 2) nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek: 1) zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne i nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, 2) muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową 3) grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Okoliczności stanu faktycznego niniejszej sprawy wskazują, że spełnione zostały wszystkie wyżej wymienione warunki:


  1. Działka nr 67 o powierzchni 0,7300 ha stanowi grunty orne i grunty pod rowami, działki nr 166 o powierzchni 0,1500 ha i 167 o powierzchni 0,3000 ha stanowią pastwiska trwałe i grunty pod rowami, a działka nr 245 o powierzchni 3,0300 ha stanowi grunty orne, łąki trwałe i nieużytki. Z powyższego wynika, że wszystkie te grunty stanowią użytki rolne, o których mowa w § 68 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie Ewidencji Gruntów i Budynków z dnia 29 marca 2001 r. (tj. z dnia 10 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034), a ponadto nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza;
  2. Sprzedane części nieruchomości wchodziły w skład gospodarstwa rolnego oraz w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego. Ze stanu faktycznego niniejszej sprawy wynika bowiem, że w skład sprzedawanej części nieruchomości wchodził obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy będących własnością osoby fizycznej. Zgodnie bowiem z załączonym do aktu notarialnego wypisem i wyrysem mapy ewidencyjnej działek o nr: 67, 166, 167 oraz 245 - łączna ich powierzchnia wynosi 4,2100 ha (cztery hektary dwa tysiące sto metrów kwadratowych);
  3. Grunty te nie utraciły wskutek sprzedaży rolnego charakteru, na co wskazuje treść aktu notarialnego, którym dokonano sprzedaży tych gruntów. Zgodnie z zaświadczeniem Wójta Gminy L. z dnia 26 kwietnia 2016 r. Gmina dla terenu sprzedanych działek nr: 67, 166, 167 i 245, nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, Pani H.P. oświadczyła, że na nabytej nieruchomości rolnej utworzy gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r.


Według Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez nią ze sprzedaży opisywanej w stanie faktycznym nieruchomości, będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na to, że sprzedana część nieruchomości w dniu sprzedaży wchodziła w skład gospodarstwa rolnego, a grunty nie utraciły charakteru rolnego w związku z dokonaną sprzedażą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w części dotyczącej nieużytków, prawidłowe – w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Stosownie do postanowień rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 542 z późn.zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w szczególności § 67, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem -Tr.


Natomiast zgodnie z treścią § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia grunty rolne dzielą się na:


  1. użytki rolne, do których zalicza się:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr,


  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.


Uwzględniając powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy), ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.


Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Warunkiem uprawniającym do zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości jest także konieczność ustalenia czy w wyniku sprzedaży zbywany jest udział w gospodarstwie rolnym czy też gospodarstwo rolne bądź jego część. Należy bowiem zauważyć, że art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego bądź niektóre z nich. Sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub część gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy bowiem sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym.

Z wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży była nieruchomość (składająca się z działek 67, 166, 167 i 245) stanowiąca część gospodarstwa rolnego, ponieważ została sprzedana przez obie współwłaścicielki. Ponadto celem sprzedaży opisanej nieruchomości było jej rolnicze użytkowanie i cel ten został zrealizowany przez nabywcę.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości składającej się z działek 67, 166, 167 i 245, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w 2015 r., sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków jako: grunty orne i grunty pod rowami (działka nr 67), pastwiska trwałe i grunty pod rowami (działki nr 166 i 167) oraz grunty orne i łąki trwałe (część działki nr 245) może przy zachowaniu rolnego charakteru gruntów korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analizowanemu zwolnieniu nie będzie natomiast podlegać przychód ze sprzedaży tej części nieruchomości, która sklasyfikowana została jako nieużytki (część działki nr 245), bowiem nie wchodzą one w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Zatem dochód ze zbycia nieruchomości w części dotyczącej nieużytków stanowiący różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d będzie podlegać opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Ponadto okoliczność, czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj