Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.307.2017.1.RSz
z 26 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach otrzymanego jednego zlecenia prac projektowo-budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach otrzymanego jednego zlecenia prac projektowo-budowlanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (Spółka S.A.) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność głównie w zakresie usług budowy i implementacji nowych stacji bazowych telefonii bezprzewodowej jak i rozbudowy obiektów już istniejących.

W ramach prowadzonej działalności spółka jako podwykonawca realizuje kompleksowe prace w modelu „zaprojektuj i wybuduj” na rzecz zleceniodawcy związane z budową światłowodowej sieci FTTH. Przedmiotem zamówień mogą być usługi w zakresie: 1) instalacji, modernizacji i demontażu sieci telekomunikacyjnej, 2) wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, 3) adaptacji budowlano-montażowych oraz prac stacyjnych w obiektach sieci, 4) dokonywanie wszelkich uzgodnień i pozyskiwania niezbędnych decyzji, zgód i umów dla wykonania przedmiotu umowy, 5) pozyskania na rzecz zamawiającego, w oparciu o udzielone pełnomocnictwo praw do nieruchomości niezbędnych dla wykonania przedmiotu umowy. Sieć ta wykorzystywana jest do świadczenia nowoczesnych usług multimedialnych. Zgodnie z zapisami umowy ramowej ze zleceniodawcą, prace prowadzone są w oparciu o Cennik Sieciowych Usług Budowlanych - CeSUB na podstawie zleceń udzielonych indywidulanie dla pojedynczych adresów. Cennik składa się z 8 działów w której każda czynność jest wyceniona osobno.

W ramach umowy Spółka może otrzymać od zleceniodawcy jedynie prace projektowe bez prac budowlanych lub na odwrót. Spółka może również otrzymać zlecenie kompleksowe na budowę światłowodowej sieci FTTH czyli prace projektowe i budowlane. Spółka również może przekazać do realizacji otrzymane zlecenie swoim podwykonawcom. Może również podzielić zlecenie na dwa mniejsze zlecenia i przekazać jednemu podwykonawcy realizacje projektu a innemu realizacje prac budowlanych. Spółka na każdym etapie realizowanych prac jest w stanie wycenić wykonane usługi według powyższego cennika - CeSUB.

Spółka w ramach otrzymanego od zleceniodawcy zlecenia kompleksowego na wykonanie prac projektowo-budowlanych rozlicza je osobno. Stosując dla prac projektowych stawkę podatkową 23% i oddzielnie dla prac budowlanych, stosując mechanizm odwrotnego obciążenia, które są wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. Ponadto wskazać należy, że usługi budowlane spółka ma sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenia realizowane przez Spółkę w ramach otrzymanego jednego zlecenia na wykonanie prac projektowo-budowlanych należy zakwalifikować jako dwa odrębne świadczenia i opodatkować wg właściwych dla nich zasad?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę (art. 19a ust. 2 ustawy o VAT). Stosownie do art. 19a ust. 3 ustawy o VAT usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Jak stanowi art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Stosownie natomiast do art. 19a ust. 7 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności. Fakturę wystawia się nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usług w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a (art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).

Analizując powyższe przepisy należy dojść do wniosku, iż podstawowe znaczenie dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu czynności opisanych w stanie faktycznym ma dokonanie oceny czy mamy do czynienia z szeregiem jednostkowych usług czy jedną usługą kompleksową. Zdaniem Spółki, przy otrzymaniu od zleceniodawcy jednego zlecenia na budowę sieci światłowodowej nie wskazuje na usługi o charakterze kompleksowym, ponieważ usługi projektowe oraz budowlane mają charakter samoistny i mogą być wykonane niezależnie od siebie, jak również nie występują między nimi tak ścisły związek, by nie było możliwości ich wyodrębnienia. Spółka na każdym etapie realizacji zlecenia zna cenę wykonanych usług. Ponadto otrzymane zlecenie spółka może wykonać samodzielnie w części (prace projektowe) lub w całości (prace projektowo budowlane) lub może zlecić prace innemu podwykonawcy/podwykonawcom również z podziałem na projekt lub projekt i budowa. Według spółki bez znaczenia pozostaje, że usługi projektowe i usługi budowlane wynikają z jednego zlecenia/zamówienia w ramach jednej umowy ramowej. Co do zasady są to różne i niezależne od siebie usługi a zatem w przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z odrębnymi świadczeniami tj. świadczeniem usług projektowych i świadczeniem usług budowlanych (budowlano-montażowych). Ponadto wskazać należy, iż usługi projektowe, mimo iż są czynnościami pośrednio związanymi z robotami budowlanymi nie stanowią robót budowlanych. Roboty budowlane polegają na bezpośrednim wykonawstwie, natomiast usługi projektowe polegają na współdziałaniu w zakresie bezpośredniego wykonawstwa budowlanego. Nie tworzą w sposób bezpośredni nowych dóbr, dlatego nie mogą być uznane za roboty budowlane (budowlano-montażowe). Zatem spółka wystawia fakturę za usługi projektowe w stawce VAT 23 % oraz za usługi budowlane w procedurze „odwrotnego obciążenia” dla usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym - zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy - mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca - nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: „podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca).

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę - jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę - jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora - jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca - główny wykonawca. W związku z ww. przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściow ych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Natomiast, przy dalszych „podzleceniach” należy przyjąć podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i rozliczy „podzlecone” usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Ponadto, fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku - świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka S.A.) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność głównie w zakresie usług budowy i implementacji nowych stacji bazowych telefonii bezprzewodowej jak i rozbudowy obiektów już istniejących. W ramach prowadzonej działalności spółka jako podwykonawca realizuje kompleksowe prace w modelu „zaprojektuj i wybuduj” na rzecz zleceniodawcy związane z budową światłowodowej sieci FTTH. Przedmiotem zamówień mogą być usługi w zakresie: 1) instalacji, modernizacji i demontażu sieci telekomunikacyjnej, 2) wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, 3) adaptacji budowlano-montażowych oraz prac stacyjnych w obiektach sieci, 4) dokonywanie wszelkich uzgodnień i pozyskiwania niezbędnych decyzji, zgód i umów dla wykonania przedmiotu umowy, 5) pozyskania na rzecz zamawiającego, w oparciu o udzielone pełnomocnictwo praw do nieruchomości niezbędnych dla wykonania przedmiotu umowy. Sieć ta wykorzystywana jest do świadczenia nowoczesnych usług multimedialnych. Zgodnie z zapisami umowy ramowej ze zleceniodawcą, prace prowadzone są w oparciu o Cennik Sieciowych Usług Budowlanych - CeSUB na podstawie zleceń udzielonych indywidulanie dla pojedynczych adresów. Cennik składa się z 8 działów, w której każda czynność jest wyceniona osobno. W ramach umowy Spółka może otrzymać od zleceniodawcy jedynie prace projektowe bez prac budowlanych lub na odwrót. Spółka może również otrzymać zlecenie kompleksowe na budowę światłowodowej sieci FTTH, czyli prace projektowe i budowlane. Spółka również może przekazać do realizacji otrzymane zlecenie swoim podwykonawcom. Może również podzielić zlecenie na dwa mniejsze zlecenia i przekazać jednemu podwykonawcy realizacje projektu a innemu realizacje prac budowlanych. Spółka na każdym etapie realizowanych prac jest w stanie wycenić wykonane usługi według powyższego cennika - CeSUB. Spółka w ramach otrzymanego od zleceniodawcy zlecenia kompleksowego na wykonanie prac projektowo-budowlanych rozlicza je osobno. Stosując dla prac projektowych stawkę podatkową 23% i oddzielnie dla prac budowlanych, stosując mechanizm odwrotnego obciążenia, które są wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy świadczenia realizowane przez Spółkę w ramach otrzymanego jednego zlecenia na wykonanie prac projektowo-budowlanych należy zakwalifikować jako dwa odrębne świadczenia i opodatkowania ich wg właściwych dla nich zasad.

W przedmiotowej sprawie, ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dane świadczenie jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę. Dla zastosowania odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt rozpatrywanej sprawy należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w opisanych okolicznościach realizowane przez niego świadczenie w ramach jednego zlecenia na budowę sieci światłowodowej nie wskazuje na usługi o charakterze kompleksowym, ponieważ usługi projektowe oraz budowlane mają charakter samoistny i mogą być wykonane niezależnie od siebie, jak również nie występują między nimi tak ścisły związek, by nie było możliwości ich wyodrębnienia.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca na każdym etapie realizacji zlecenia jest w stanie wycenić wykonanie usług według cennika. Otrzymane zlecenie Wnioskodawca może wykonać samodzielnie w części (prace projektowe) lub w całości (prace projektowo budowlane) lub może zlecić prace innemu podwykonawcy/podwykonawcom również z podziałem na projekt lub projekt i budowę.

Tym samym, usług projektowych nie można traktować jako usług pomocniczych do usług budowlanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, że mimo, iż wykonanie prac projektowo-budowlanych wiąże się z realizacją jednego otrzymanego od zleceniodawcy zlecenia kompleksowego na wykonanie prac, nie można uznać, że usługa, na którą składa się całość zlecenia stanowi element jednolitego świadczenia i opodatkować jedną stawką podatku.

Nie ma w tym przypadku znaczenia stosunek cywilnoprawny łączący strony, tzn. w jaki sposób strony umówiły się na rozliczenie transakcji. Postanowienia zawartej umowy w zakresie wykonania całości zadania stanowiącego przedmiot zlecenia, nie mogą decydować o wysokości stawki podatku. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku decyduje faktyczna czynność, z którą ustawa o podatku od towarów i usług wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia umowne między podmiotami.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca w ramach umowy może otrzymać od zleceniodawcy, jedynie prace projektowe bez prac budowlanych lub na odwrót, zlecenie kompleksowe na budowę światłowodowej sieci FTTH, czyli prace projektowe i budowlane, przekazać do realizacji otrzymane zlecenie swoim podwykonawcom oraz może również podzielić zlecenie na dwa mniejsze zlecenia i przekazać jednemu podwykonawcy realizacje projektu a innemu realizacje prac budowlanych, i na każdym etapie realizowanych prac jest w stanie wycenić wykonane usługi według cennika (CeSUB) to, mimo, iż stanowią one element jednego zlecenia, należy uznać że powinny być opodatkowane odmiennie.

Skoro - jak wskazuje Wnioskodawca - prace projektowe oraz prace budowlane mają charakter samoistnych i mogą występować niezależnie, to należy uznać, że prace projektowe nie wpisują się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego są realizowane.

W związku z powyższym, prace projektowe oraz prace budowlane realizowane przez Wnioskodawcę w ramach otrzymanego jednego zlecenia na wykonanie prac projektowo- budowlanych należy zakwalifikować jako dwa odrębne świadczenia i podlegają one opodatkowaniu wg właściwych dla nich zasad.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca w ramach otrzymanego od zleceniodawcy zlecenia kompleksowego na wykonanie prac projektowo-budowlanych rozlicza je osobno. Stosując dla prac projektowych stawkę podatkową 23% i oddzielnie dla prac budowlanych, które są wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., mechanizm odwrotnego obciążenia.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT i działając jako podwykonawca winien świadczenie usług budowlanych, które zostały wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, udokumentować fakturą VAT stosując mechanizm „odwrotnego obciążenia”, natomiast usługi projektowe, dla których przepisy o podatku od towarów i usług nie przewidują stawek obniżonych ani zwolnienia, opodatkować stawką podstawową w wysokości 23%.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. 

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj