Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.753.2017.1
z 7 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do zbycia nieruchomości zabudowanej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do zbycia nieruchomości zabudowanej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT, więc jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Aktem notarialnym z dnia 30 stycznia 2009 r. Wnioskodawca nabył od …, …oraz … prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej „…” zabudowaną nieruchomość gruntową położoną w miejscowości …, gmina …, w województwie …, o powierzchni 0,3500 ha, stanowiącą działkę oznaczoną w ewidencji numerem 3/11.

Z treści aktu notarialnego wynika, że na wyżej opisanej nieruchomości gruntowej posadowiony jest jednokondygnacyjny, murowany budynek restauracji kryty strzechą. Sprzedający oświadczyli także, że własność wymienionej nieruchomości nabyli na podstawie umowy sprzedaży z dnia 3 września 2004 r.

Do wyżej wymienionego aktu notarialnego w dniu 30 stycznia 2009 r. została wystawiona także faktura VAT numer …, na podstawie której obniżono kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniu 4 stycznia 2010 r. rozpoczęto rozbudowę istniejącego lokalu gastronomicznego o część hotelowo-konferencyjną, którą zakończono i przyjęto do użytkowania w dniu 5 lipca 2011 r. na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (…).

W stosunku do wydatków ponoszonych na rozbudowę przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ich wartość była wyższa niż 30% wartości początkowej budynku restauracji.

Budynek restauracji oraz budynek hotelowo-konferencyjny znajdujące się na ww. działce od chwili przyjęcia ich do użytkowania służą do działalności opodatkowanej, gdyż są wynajmowane innym przedsiębiorcom w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W dniu … 2017 r. Wojewoda … wydał decyzję numer …, znak …w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Decyzja ta zatwierdza objęcie inwestycją budowy drogi ekspresowej … działki o numerze ewidencyjnym ….

Do określenia wartości nieruchomości dla potrzeb ustalenia wysokości odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości zajętej na cele realizacji inwestycji drogowej zostanie sporządzony operat szacunkowy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy dostawa ww. budynków dokonywana w ramach wywłaszczenia korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej „ustawą”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 wspomnianej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W świetle powyższego Wnioskodawca uznał, że w przedstawionej sytuacji przedmiotem opodatkowania będzie (będące dostawą towarów) przeniesienie własności zabudowanej nieruchomości gruntowej w zamian za odszkodowanie, które w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia stanowiąc tym samym o odpłatności czynności.

Jako właściciel wymienionej nieruchomości Wnioskodawca będzie podmiotem realizującym dostawę towarów.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Na podstawie art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy definicja pierwszego zasiedlenia odnosi się również do sytuacji, w których budynki, budowle lub ich części zostały poddane ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Przez pojęcie „ulepszenie” należy rozumieć: przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację, bądź modernizację.

Dokonanie ulepszenia o wartości nie mniejszej niż 30% wartości początkowej budynku, budowli lub ich części powoduje obowiązek ponownego ustalenia daty pierwszego zasiedlenia.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Skład orzekający, odnosząc się do treści art. 2 pkt 14 ustawy, stwierdził częściową niezgodność wyłącznie art. 2 pkt 14 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług z art. 12 ust. 1 lit. a) i ust. 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112, w zakresie użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku „w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu”.

Nie stwierdzono natomiast takiej niezgodności w przypadku przepisu art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy, odnoszącego się do oddania do użytkowania po dokonanym ulepszeniu, którego wartość stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej budynku, budowli lub ich części. W tym zakresie w wyroku wskazywano, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Uprawnienie takie przysługiwało jednak ustawodawcy w przypadku przebudowy (ulepszeń) budynków, budowli lub ich części.


Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości spełniających określone warunki może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wykluczenie tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. od momentu pierwszego zasiedlenia a dokonaniem dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Kwestię opodatkowania gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z tej regulacji wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że jeżeli budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również dostawa gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że dostawa opisanej wyżej zabudowanej nieruchomości gruntowej dokonywana będzie po pierwszym zasiedleniu (nabyto towar używany) oraz między pierwszym zasiedleniem a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata (ulepszony budynek jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat).

Wnioskodawca uważa, że względem wyżej wymienionego budynku doszło już do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, gdyż został oddany po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (najem).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj