Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.424.2017.1.JG
z 7 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania rabatów fakturą korygującą oraz prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Klientów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania rabatów fakturą korygującą oraz prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Klientów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działalności P. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „Dostawca”) jest marketing oraz sprzedaż piwa i napojów bezalkoholowych. Wysoko konkurencyjny rynek, na którym działa Wnioskodawca wymusza na nim stosowanie różnorodnych mechanizmów wspierania sprzedaży, w ramach których zasadniczo można wyróżnić dwa obszary: udzielanie rabatów oraz nabywanie usług marketingowych. Strategia Wnioskodawcy jest dostosowana do oczekiwań jej kontrahentów, nabywających towary bezpośrednio od Spółki, którymi są dystrybutorzy, hurtownie oraz sieci handlowe (dalej: „Klienci”, „Odbiorcy”, „Kupujący”).


W trakcie ustalania strategii wspierania sprzedaży Spółka musi uwzględniać zarówno oczekiwania jej Klientów, które mogą być bardzo różnorodne, jak i strategie stosowane przez jej konkurentów.


  1. Rabaty

W praktyce większość rabatów udzielanych prez Spółkę może zostać udzielona na dwa sposoby:

  1. „z przodu”, czyli bezpośrednio na fakturze sprzedaży oraz
  2. „z tyłu”, czyli poprzez wystawienie faktury korygującej do faktury sprzedaży (tzw. rabat restrospektywny).

Decyzja o sposobie udzielania rabatu jest ustalana przez Dostawcę i Odbiorcę w wyniku przeprowadzonych negocjacji. W związku z tym opisane poniżej rabaty mogą być zarówno udzielane bezpośrednio na fakturze lub retrospektywnie i dokumentowane w sposób wskazany powyżej.


  1. Rabaty udzielane w oparciu o umowy dystrybucyjne


  1. rabat logistyczny - pod warunkiem: (i) złożenia Zamówienia i odbioru dostawy przez Odbiorcę w ilości określonej dla dostawy całopojazdowej, lub (ii) realizacji dostaw do magazynu centralnego Odbiorcy, lub (iii) odbioru opakowań zwrotnych zgodnie z minimum logistycznym;
  2. rabat ,,gotówkowy”(skonto) pod warunkiem zapłaty z góry ceny za produkty przed realizacją ich dostawy do punktu odbioru oraz braku opóźnienia Odbiorcy w zapłacie jakichkolwiek zobowiązań wobec Wnioskodawcy;
  3. rabat udzielany pod warunkiem potwierdzenia przez Dostawcę wykonania przez Odbiorcę planu zakupowego produktów w puszkach lub/i planu zakupowego produktów w butelkach określonych w planie miesięcznym dla danego okresu rozliczeniowego;
  4. rabat udzielany pod warunkiem potwierdzenia przez Wnioskodawcę wykonania przez Odbiorcę zadań dla produktów w puszkach i butelkach określonych w planie miesięcznym dla danego okresu rozliczeniowego; w ramach tego rabatu Spółka jest uprawniona do określenia w każdym planie miesięcznym jednego lub dwóch zadań odsprzedażowych lub zakupowych (np. odsprzedaży pakietów piwa 4+1, lub odsprzedaży określonych produktów do 1000 nowych sklepów);
  5. rabat udzielany pod warunkiem potwierdzenia przez Wnioskodawcę wykonania przez Odbiorcę planu zakupowego wybranych Produktów określonego w planie miesięcznym dla danego okresu rozliczeniowego;
  6. rabat udzielany pod warunkiem potwierdzenia przez Wnioskodawcę wykonania przez Odbiorcę zadań dla wybranych produktów w beczkach i butelkach określonych w planie miesięcznym dla danego okresu rozliczeniowego; w ramach tego rabatu Wnioskodawca jest uprawniony do określenia w każdym planie miesięcznym jednego lub dwóch zadań odsprzedażowych lub zakupowych.

  1. Rabaty „promocyjne” udzielane w związku z przeprowadzaniem akcji promocyjnych


  1. rabat promocyjny na fakturze sprzedaży - udzielany w okresie trwania promocji na zakup produktów promocyjnych (wyrażony w PLN na sztukę produktu lub w wartości %).
  2. rabat retrospektywny pod warunkiem odsprzedaży produktów promocyjnych w cenie nie wyższej niż cena maksymalna - związany z tym, że w okresie trwania promocji Dostawca zobowiązuje się do udzielania Klientowi na zakup produktów promocyjnych rabatu retrospektywnego rozliczanego fakturą korygującą po zakończeniu okresu rozliczeniowego, pod warunkiem potwierdzenia przez Klienta odsprzedaży przez niego do podmiotów uczestniczących w promocji produktów promocyjnych w cenie promocyjnej nie wyższej niż określona cena maksymalna w okresie trwania promocji;
  3. rabat retrospektywny pod warunkiem wykonania dodatkowego planu zakupowego lub odsprzedażowego - polegający na tym, że w okresie trwania promocji Dostawca zobowiązuje się do udzielenia Odbiorcy na zakup produktów promocyjnych rabatu retrospektywnego rozliczanego fakturą korygującą po zakończeniu okresu rozliczeniowego, pod warunkiem potwierdzenia przez Dostawcę wykonania przez odbiorcę dodatkowego planu zakupowego lub odsprzedażowego do wszystkich lub wybranych Klientów detalicznych w okresie trwania promocji;
  4. rabat promocyjny na zakup określonych towarów (np. marek regionalnych);
  5. rabat asortymentowy pod warunkiem potwierdzenia przez Spółkę zakupu przez Klienta w tym miesiącu kalendarzowym towarów określonych w asortymencie obowiązkowym uzgodnionym pomiędzy stronami oraz utrzymania ich stałego zapasu w każdym sklepie Klienta;
  6. rabat na zakup towarów sprzedawanych na zasadach in & out, a więc takich które są dostępne w sprzedaży jedynie w ograniczonym okresie czasu pod warunkiem zakupu określonej ilości palet towaru;
  7. rabat na zakup nowych towarów pod warunkiem ich zakupu przez Klienta do każdego sklepu niezwłocznie po ich wprowadzeniu na rynek przez Dostawcę;
  8. rabat „HIT Miesiąca” na zakup wybranego towaru pod warunkiem jego odsprzedaży przez Odbiorcę w sklepach w ilościach i cenie nie wyższej niż uzgodnione pomiędzy stronami;
  9. rabat na zakup towarów pod warunkiem ich odsprzedaży przez Klienta w prowadzonych sklepach w ilościach i cenie nie wyższej niż uzgodnione z Dostawcą;
  10. rabat promocyjny na zakup nowych towarów wprowadzonych do asortymentu obowiązkowego uzgodnionego pomiędzy stronami;
  11. rabat asortymentowy pod warunkiem utrzymywania w każdym miesiącu, w magazynach średniego zapasu każdego produktu z cennika produktów podstawowych, ustalonego przez Spółkę przez ustalony okres;
  12. rabat dystrybucyjny pod warunkiem potwierdzenia odsprzedaży przez np. wszystkie hurtownie Klienta minimum 1 opakowania zbiorczego produktów do minimalnej ilości Klientów detalicznych w danym miesiącu kalendarzowym;
  13. rabat za „Nowe Produkty” pod warunkiem zapewnienia w każdym miesiącu kalendarzowym we wszystkich hurtowniach Odbiorcy (tj. np. w 100% hurtowni Odbiorcy stałej dostępności produktów wprowadzanych na rynek przez Wnioskodawcę w danym miesiącu kalendarzowym, w terminie maksymalnie X dni od daty ich dostępności do sprzedaży określonej w cenniku Sprzedawcy;
  14. „rabat inwestycyjny” w związku z organizowaniem promocji cenowych przez Odbiorcę np. co najmniej 12 razy w każdym roku kalendarzowym i nie mniej niż np. jedna promocja w każdym miesiącu obowiązywania Umowy;
  15. „premia kwartalna (opakowaniowa)” pod warunkiem potwierdzenia przez Wnioskodawcę, że w danym kwartale kalendarzowym obowiązywania umowy np. ponad 95 % zwrotów opakowań zwrotnych (butelki, skrzynki, palety) przez wszystkie hurtownie/magazyny Klienta do Dostawcy odbyło się zgodnie z ustalonym minimum logistycznym dla opakowań zwrotnych;
  16. upust promocyjny pod warunkiem potwierdzenia przez Dostawcę pozyskiwania przez Odbiorcę nowych sklepów, do których odsprzedawane będą produkty Wnioskodawcy;
  17. rabat udzielany w okresie trwania promocji pod warunkiem zobowiązania się Klienta do odsprzedaży ustalonych produktów do sklepów w cenie nie wyższej niż ustalona cena maksymalna.

  1. Usługi marketingowe


Poza stosowaniem polityki rabatowej Wnioskodawca nabywa także usługi marketingowe rozliczane na podstawie faktury wystawionej przez Klienta. Do przykładowych usług należą:

  1. usługi świadczone w celu zapewnienia jak najlepszej ekspozycji i dystrybucji Towarów Dostawcy w placówkach handlowych prowadzonych przez Kupującego oraz zwiększenie rozpoznawalności i prestiżu marek Sprzedawcy wśród konsumentów takie jak:
    1. utrzymanie stałej dostępności dla konsumentów określonego asortymentu Towarów Sprzedawcy w Placówkach handlowych. W ramach tej usługi Kupujący zobowiązuje się do wspierania i promowania towarów Wnioskodawcy we wszystkich istniejących, nowootwieranych i przejmowanych placówkach handlowych oraz zobowiązuje się do zapewnienia dostępności dla konsumentów nowych towarów Spółki wprowadzanych przez Sprzedawcę najpóźniej miesiąc od chwili ich wprowadzenia na rynek;
    2. przygotowanie w placówkach handlowych ekspozycji paletowych towarów Spółki;
    3. organizacja cyklicznych akcji promocyjnych w placówkach handlowych polegających na przygotowaniu w każdym miesiącu oferty promocyjnej towarów Dostawcy oraz stworzeniu ekspozycji paletowych w ustalonym miejscu w placówkach handlowych;
    4. udział Towarów Sprzedawcy w akcjach promocyjnych mających na celu promowanie towarów o najbardziej atrakcyjnej cenie dla konsumenta (np. hit cenowy miesiąca);
    5. eksponowanie w Placówkach handlowych witryny chłodniczej Wnioskodawcy, a także utrzymywania i uzupełniania ekspozycji Towarów Wnioskodawcy w ww. witrynach według jego planogramu;
    6. udział Sprzedawcy w zarządzaniu kategorią piwa przez Kupującego w formie „Kapitana kategorii”. W ramach tej usługi Dostawcy jako „Kapitanowi Kategorii” będzie przysługiwać na zasadzie pierwszeństwa uprawnienie do ustalenia oraz weryfikacji planogramu ekspozycji produktów należących do kategorii piwo na półkach Sprzedawcy zgodnie z drzewem decyzyjnym konsumenta w placówkach handlowych wszystkich formatów.
  1. Usługi świadczone w ramach tzw. budżetu marketingowego, będącego wynagrodzeniem w zamian za wykonanie przez Odbiorcę usług zleconych przez Dostawcę, których celem jest aktywne wspieranie sprzedaży produktów w placówkach handlowych prowadzonych przez Odbiorcę oraz placówkach franczyzowych prowadzonych przez partnerów Odbiorcy w szczególności:
    1. organizacje promocji gazetowych, promocji cenowych, promocji konsumenckich z udziałem produktów uzgodnionych z Dostawcą;
    2. umieszczanie Produktów uzgodnionych z Dostawcą na plakatach, billboardach przygotowanych i dystrybuowanych przez Odbiorcę;
    3. udział produktów uzgodnionych z Dostawcą w dodatkowych ekspozycjach półkowych lub paletowych w placówkach handlowych;
    4. inne działania promocyjne uzgodnione przez Strony.
  1. Usługi utrzymanie we wszystkich Placówkach handlowych stałej dostępności dla konsumentów Produktów według karty asortymentowej zaakceptowanej przez Dostawcę dla każdego regionu i formatu Placówki handlowej.
  2. Usługi polegające na organizacji specjalnych akcji promocyjnych Produktów w Placówkach handlowych w zakresie uzgodnionym pomiędzy Stronami (np. promocje w strefach wejścia, na billboardach, w trakcie festiwali piwa).
  3. Umieszczenie uzgodnionego z Dostawcą produktu w katalogach wydawanych przez Odbiorcę w danym roku kalendarzowym obowiązywania Umowy;
  4. Przeprowadzenie akcji promocyjnej produktów z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra, w ramach której produkty zostaną umieszczone w katalogach wydawanych przez Odbiorcę, a także będą eksponowane na podłodze w placówkach handlowych
  5. Przeprowadzenie kilku akcji in-out Produktów w opakowaniach promocyjnych spoza uzgodnionej karty asortymentowej, w ramach której odbiorca zobowiązuje się do zakupu minimalnej ilości palet każdego produktu biorącego udział w akcji promocyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym rabaty opisane w punkcie I stanu faktycznego podlegają udokumentowaniu fakturą korygującą?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym usługi opisane w punkcie II stanu faktycznego podlegają udokumentowaniu fakturą wystawioną przez podmiot świadczący przedmiotowe usługi, a więc Klienta Wnioskodawcy?
  3. Czy w przypadku usług opisanych w punkcie II stanu faktycznego przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT w faktur wystawionych przez jego Klientów?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1

W ocenie Spółki rabaty opisane w punkcie I stanu faktycznego podlegają udokumentowaniu fakturą korygującą.


Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy usługi opisane w punkcie II stanu faktycznego podlegają udokumentowaniu fakturą wystawioną przez podmiot świadczący przedmiotowe usługi, a więc Klienta Wnioskodawcy.


Ad 3

W ocenie Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez jej Klientów, które dokumentują usługi opisane w punkcie II.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Ad 1

Zgodnie z art. 29a ustawy o VAT:

„Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.”


Ponadto, na podstawie art. 29a ust 7 ustawy o VAT:


„Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.”

Dodatkowo, na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy o VAT:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.”

Natomiast zgodnie z art. 106j ust 1 ustawy o VAT:


„W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.”


Z powyższych przepisów wynika, że każda obniżka ceny udzielona po wystawieniu faktury powinna być udokumentowana fakturą korygującą. Natomiast obniżka ceny udzielona przed wystawieniem faktury powinna być w niej uwzględniona.


W ocenie Spółki, rabaty przez nią udzielane opisane w punkcie I spełniają są „opustami i obniżkami cen”, o których mowa w powyższych przepisach i podlegają dokumentowaniu fakturą korygującą jeśli są udzielone po wystawieniu faktury.


Oczywistym jest, że Wnioskodawca, jako podmiot którego celem jest maksymalizacja efektów prowadzonej działalności gospodarczej, zainteresowany jest przede wszystkim udzielaniem rabatów warunkowych, w przypadku których udzielenie rabatu uzależnione jest od spełnienia warunku określonego przez Spółkę i jej Klientów. Spełnienie tych warunków, których przykłady zostały opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, przyczyni się do zwiększenia sprzedaży towarów Wnioskodawcy, co z kolei spowoduje, że udzielenie rabatu Klientowi będzie ekonomicznie uzasadnione.

Określone przez strony warunki rabatów często wiążą się z koniecznością podjęcia przez Klientów Wnioskodawcy działań niezbędnych do uznania, że warunek rabatu został spełniony. Dopiero wówczas powstanie zobowiązanie Spółki do jego udzielenia. Klient Wnioskodawcy nie jest zobowiązany do spełnienia warunku rabatu. Jest to jedynie jego uprawnienie, z którego może, lecz nie musi skorzystać. Zatem czynności, które są podejmowane przez Klienta Wnioskodawcy w celu spełnienia warunku rabatu, nie są świadczeniem na rzecz Spółki, lecz są czynnościami wykonywanymi we własnym imieniu i na własną rzecz. W przypadku rabatów warunkowych, w odróżnieniu od świadczenia usług, o których mowa w punkcie II stanu faktycznego brak jest bowiem zobowiązania Klienta do wykonania świadczeń na rzecz Spółki, a tym samym warunek istnienia wzajemności świadczeń - charakterystyczny dla usług opisanych w punkcie II - nie zostaje spełniony. Jeśli Klient podejmie decyzję o nierealizowaniu warunku rabatu (np. z powodu tego, że konkurencja Spółki oferuje korzystniejsze rabaty), Spółka nie będzie mieć roszczenia do Klienta o wykonanie warunku rabatu.


Podsumowując, w ocenie Spółki, rabaty przez nią udzielane opisane w punkcie I są „opustami i obniżkami cen”, o których mowa w powyższych przepisach i podlegają dokumentowaniu fakturą korygującą jeśli są udzielone po wystawieniu faktury.


Ad 2

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:


„Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.”

W ocenie Spółki przykłady usług opisane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym niniejszego wniosku stanowią usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W odróżnieniu do rabatów warunkowych, o których mowa w punkcie I, w przypadku usług istnieje wzajemność świadczeń oraz zobowiązanie Klienta do wykonania świadczeń na rzecz Wnioskodawcy. Czynności podejmowane przez Klientów są czynnościami wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy. W przypadku braku wykonania usług, Spółka może domagać się ich wykonania od Klientów lub dochodzić swoich praw przed sądem.


Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy usługi, o których mowa w punkcie II podlegają udokumentowaniu poprzez wystawienie faktury przez Klienta Wnioskodawcy.


Ad 3

W ocenie Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez jej Klientów, które dokumentują usługi opisane w punkcie II.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT


„W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”


Ponadto, zgodnie z art. 88 ust 1 ustawy o VAT:


„Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

  1. usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
  1. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.”


Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT


„Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  4. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  5. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W ocenie Spółki, mając na uwadze brzmienie wyżej przytoczonych przepisów oraz fakt, że nabywane usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy (sprzedaż towarów) przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez jego Klientów.


Jednocześnie, w przypadku usług nabywanych przez Wnioskodawcę, nie zachodzi żadna sytuacja skutkująca wyłączeniem prawa do odliczenia, w o której mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest – prawidłowe.


Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj