Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.510.2017.2.SR
z 7 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. „…” w części realizowanej przez Gminę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pn. „…” w części realizowanej przez Gminę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.510.2017.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 27 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, tj. Gmina …, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym comiesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję pn. „…”. Zamierza na ten cel pozyskać dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Wnioskodawca po przyznaniu dofinansowania i podpisaniu umowy o dofinansowanie stanie się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie. Projekt będzie realizowany w partnerstwie Gmina, 5 wspólnot mieszkaniowych i spółdzielnia mieszkaniowa.

W ramach zadania zostanie:

1. Przygotowana przestrzeń publiczna w obszarze rewitalizacji. Budowa przestrzeni publicznej w rejonie centrum miejscowości w zakresie: placu wystaw plenerowych oraz placów ekspozycyjnych, „zielonych” parkingów, zjazdów, chodników, altan, zadaszonej sceny, obiektów małej architektury, układu rozsączania wód opadowych poprzez studnie chłonne, ogrodzeń, zieleni utwardzonej.

Zakres zadania obejmuje:

  • budowę dwóch parkingów dla samochodów osobowych na 26 oraz 10 miejsc postojowych o nawierzchni „zielonej” z zadarnionych prefabrykowanych płyt ażurowych,
  • budowę 4 zjazdów z drogi powiatowej – ul. …,
  • budowę i przebudowę placów, chodników i dojazdów o nawierzchni utwardzonej z kostki betonowej wraz z zabezpieczeniem odcinka chodnika od strony istniejącej skarpy ziemnej na działce nr … poprzez zabudowę prefabrykatów betonowych,
  • budowę 2 układów (instalacji) odwodnienia placów z rozsączeniem wód opadowych do gruntu,
  • budowę i przebudowę ogrodzeń,
  • budowę zadaszonej sceny dla gminnych imprez okolicznościowych,
  • budowę (montaż) obiektów małej architektury, w tym 2 altan drewnianych, ławek koszy na śmieci, tablic ekspozycyjnych, stojaków na rowery,
  • zieleń urządzoną, w tym zieleń ochronną od strony linii kolejowej.

2. Wykonana przebudowa dworca kolejowego w … wraz ze zmianą sposobu użytkowania części parteru budynku na Gminny Ośrodek Kultury. (Lokalne centrum aktywności społeczno-zawodowo-kulturalnej w budynku zabytkowego dworca PKP).

Zakres zadania obejmuje:

  • przebudowę części parteru budynku ze zmianą sposobu użytkowania na Gminny Ośrodek Kultury oraz z wydzieleniem pomieszczenia na poczekalnię dla podróżnych,
  • dla całego budynku remont elewacji budynku z dociepleniem ścian zewnętrznych oraz wymianą stolarki okiennej i zewnętrznej drzwiowej,
  • docieplenie stropów nad najwyższą kondygnacją użytkową.

Zakres projektu budowlanego nie obejmuje dwóch pomieszczeń handlowych (sklep spożywczy), usytuowanych na parterze budynku oraz mieszkań, usytuowanych na pierwszej i drugiej kondygnacji.

3. Zagospodarowana przestrzeń wokół przedszkola. W zakres projektu wchodzi budowa dojazdu, chodników, przyłącza wody, placu zabaw i małej architektury.

4.P rzebudowane drogi gminnej:

  • Przebudowa ul. …, ul. …, ul. …,
  • Przebudowa ul. …, ul. …, ul. ….

Zakres zadania obejmuje przebudowę dróg gminnych w granicach ich pasów drogowych.

5. Wybudowana siłownia zewnętrzna na terenie boiska „…”.

6. Wybudowana altana, siłowni zewnętrznej oraz nawierzchni utwardzonych z zagospodarowaniem terenu, w tym:

  • budowę altany wyposażonej w meble biesiadne,
  • budowę siłowni zewnętrznej z miejscami odpoczynku,
  • budowę nawierzchni utwardzonych, tj. chodnika i placu z kręgiem ogniskowym,
  • małą architekturę,
  • zieleń.

7. Wykonana termomodernizacja budynków wielorodzinnych.

Docieplenie i remont budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ulicy … i … wraz z remontem chodników.

8. Podniesiony standard i estetyzacja budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z otoczeniem. Remont elewacji wielorodzinnych budynków mieszkalnych przy ul. … .. i .., …, … oraz ….

9. Wykonana termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w …:

  • remont elewacji budynku użyteczności publicznej Gminnej Biblioteki przy ulicy …, w zakresie docieplenia ścian zewnętrznych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej.
  • remont elewacji budynku użyteczności publicznej świetlicy wiejskiej przy ulicy …, w zakresie docieplenia ścian zewnętrznych.

Zgodnie z umową partnerską Gmina przekaże każdemu z partnerów na wyodrębnione rachunki zaliczki. Każdy z partnerów na podstawie faktury wystawionej na niego zapłaci za wykonaną usługę. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Zakres zadań wymieniony wyżej w ramach projektu będzie realizowany w podziale:

  • Gmina jako lider projektu: pkt 1-6, pkt 8 tylko remont elewacji budynków mieszkalnych przy ul. …, oraz pkt 9,
  • Spółdzielnia mieszkaniowa jako partner projektu: pkt 7
  • 5 Wspólnot mieszkaniowych jako partnera projektu: pkt 8 z wyłączeniem ul. ….


  • W związku z podziałem Gmina nie będzie pozyskiwała żadnych dochodów z tytułu wykonania swojej części projektu. Spółdzielnia mieszkaniowa będzie prowadzić sprzedaż zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową. Wspólnoty mieszkaniowe nie będą generować żadnych przychodów w związku z realizacją projektu.

    W Gminie oraz we Wspólnotach mieszkaniowych w wyniku realizacji projektu będą osiągane tylko przychody związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca przewiduje także nieodpłatne udostępnianie obiektów modernizowanych w ramach realizowanego projektu. W przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej będzie ona miała prawo do odliczenia podatku VAT ze względu na związek nabyć w ramach projektu ze sprzedażą opodatkowaną.

    Gmina przeprowadzi przetarg na całość zadania. Po otrzymaniu środków przekaże je partnerom, którzy uzupełnią środki dofinansowania o wkład własny i indywidualnie będą płacili za wykonane roboty na podstawie faktur wystawionych na każdego z partnerów, czyli każdy będzie płacił za siebie. Każdy z partnerów na podstawie faktury VAT wystawionej na siebie zapłaci za wykonaną usługę, zakupiony towar. Czyli każdy z partnerów będzie miał faktury wystawione na siebie w związku z częścią realizowaną przez swoją jednostkę. Każdy z partnerów oraz lider realizuje wyłącznie swoją część zgodnie z opisem w stanie faktycznym interpretacji.

    Na pytanie Organu „Czy Gmina będzie wskazana jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do zadań, w których jest liderem (w części realizowanej przez Gminę)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że „Tak. Gmina będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup związany z realizacją projektu tylko w odniesieniu do zadań, w których jest liderem, czyli w części realizowanej przez Gminę.”

    Na pytanie Organu „Czy zakupy towarów i usług związanych z projektem w części realizowanej przez Gminę będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?”, Wnioskodawca wskazał, że „Nie. Gmina nie będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem VAT zakupu towarów i usług związanych z projektem w części realizowanej przez Gminę. W części realizowanej przez Gminę usługi świadczone będą w sposób nieodpłatny – wydatki poniesione w wyniku realizacji inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie następuje sprzedaż usług) – wykorzystanie infrastruktury nie będzie służyło prowadzeniu działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Gmina nie będzie udostępniać odpłatnie wytworzonych w ramach projektu składników majątkowych, a świadczone usługi będą nieodpłatne. W związku z powyższym część projektu realizowana przez Gminę oraz związane z tym wydatki, w tym podatek VAT nie będzie możliwy do odzyskania na zasadach ogólnych i staje się on kosztem kwalifikowalnym projektu.”

    Gmina nie wykorzystuje do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT towarów i usług zakupionych w związku z projektem w części realizowanej przez Gminę.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 października 2017 r.):

    Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z ww. inwestycją w części realizowanej przez Gminę?

    Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 października 2017 r.):

    Zdaniem Wnioskodawcy Gmina w części realizowanej przez siebie, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie nie spełnione zostaną przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji pn. „…”.

    Uzasadnienie.

    W przedmiotowej sprawie wobec przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.) nie istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W części realizowanej przez Gminę usługi świadczone będą w sposób nieodpłatny – wydatki poniesione w wyniku realizacji inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie następuje sprzedaż usług) – wykorzystanie infrastruktury nie będzie służyło prowadzeniu działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

    W związku z powyższym w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym Gmina nie będzie mieć prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupionymi w ramach realizowanego projektu towarami i usługami w zakresie realizowanym przez Gminę, ponieważ nie są i nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

    Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; gminnego budownictwa mieszkaniowego; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 7, 9, 10, 12 oraz 15 powołanej ustawy).

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję pn. „…”. Projekt będzie realizowany w partnerstwie Gmina, 5 wspólnot mieszkaniowych i spółdzielnia mieszkaniowa. Każdy z partnerów będzie miał faktury wystawione na siebie w związku z częścią realizowaną przez swoją jednostkę. Każdy z partnerów oraz lider realizuje wyłącznie swoją część zgodnie z opisem w stanie faktycznym interpretacji.

    Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z ww. inwestycją w części realizowanej przez Gminę.

    Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

    W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał, że Gmina nie wykorzystuje do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT towarów i usług zakupionych w związku z projektem w części realizowanej przez Gminę. Jak wskazał Wnioskodawca, w części realizowanej przez Gminę usługi świadczone będą w sposób nieodpłatny – wydatki poniesione w wyniku realizacji inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (nie następuje sprzedaż usług) – wykorzystanie infrastruktury nie będzie służyło prowadzeniu działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Gmina nie będzie udostępniać odpłatnie wytworzonych w ramach projektu składników majątkowych, a świadczone usługi będą nieodpłatne. Ponadto w związku z podziałem zakresu zadań w ramach projektu Gmina nie będzie pozyskiwała żadnych dochodów z tytułu wykonania swojej części projektu.

    W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji w części realizowanej przez Gminę.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj