Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.364.2017.2.MT
z 15 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu27 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu27 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 października 2017 r. (doręczone Stronie 23 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu. Złożony wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 października 2017 r. w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 18 października 2017 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.364.2017.1.MT (skutecznie doręczone w dniu 23 października 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka świadczy usługi przewozu osób TAXI. Cena za usługę przewozu Taxi wynosi 100 zł. Z usługi korzystały dwie osoby. Kierowca rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na kwotę 100 zł i wystawia na tę kwotę paragon fiskalny. Po dokonaniu zapłaty klienci informują, że życzą sobie wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu dla dwóch osób. W związku z tym spółka wystawia dwie faktury VAT po 50 zł dodatkowo umieszczając na nich numer paragonu, którego dotyczy zrealizowana płatności usługa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu, każda po 50 zł i w uwagach na fakturze bez paragonu wpisać tylko jego numer, mimo, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wystawiania faktur w § 7 ust. 3 w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W opisywanym przypadku do jednej faktury nie będzie dołączony paragon.


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód prawnych do wystawienia dwóch faktur dokumentujących powyższą transakcję - zgodnie z ITPP1/443-1067/09/BK - bowiem obrót i podatek należny został na kasie zaewidencjonowany w prawidłowej wysokości równej sumie z wystawionych faktur.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą o VAT” podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT.


Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1,z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy o VAT faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.


Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.


W sytuacji, kiedy dana sprzedaż zostanie udokumentowana fakturą wystawianą na żądanie nabywcy (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego), wówczas podatnik ma obowiązek zaewidencjonowania jej w kasie rejestrującej niezależnie od faktu wystawienia faktury. Do kopii faktury należy „podpiąć” oryginał paragonu fiskalnego. W sytuacji sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zarejestrowane w raporcie fiskalnym kasy nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) uzyskuje więc tylko fakturę, zaś paragon (fiskalny) pozostaje u sprzedawcy.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów należy zauważyć, że podatnik ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, bez względu na fakt, czy sprzedaż ta jest dokumentowana fakturą VAT wystawioną na żądanie nabywcy, czy też nie.

Ponadto, jeżeli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż, paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę sprzedaż, podatnik pozostawia w swojej dokumentacji.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi przewozu osób TAXI. Cena za usługę przewozu Taxi wynosi 100 zł. Z usługi korzystały dwie osoby. Kierowca rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na kwotę 100 zł i wystawia na tę kwotę paragon fiskalny. Po dokonaniu zapłaty klienci informują, że życzą sobie wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu dla dwóch osób. W związku z tym spółka wystawia dwie faktury VAT po 50 zł dodatkowo umieszczając na nich numer paragonu, którego dotyczy zrealizowana płatności usługa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu, każdej po 50 zł i w uwagach na fakturze bez paragonu wpisać tylko jego numer, mimo, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wystawiania faktur w § 7 ust. 3 w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Należy zauważyć, że Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - utraciło moc z dniem 1 kwietnia 2011 r.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na zapis art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Analiza wskazanych wyżej zapisów w powiązaniu z art. 106b ust. 1pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że podatnicy zobowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, tj. odpłatnego świadczenia, na rzecz nabywcy tej usługi.

W analizowanej sprawie w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy, po uwzględnieniu ww. przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku, należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie ma przeszkód prawnych do wystawienia dwóch faktur - każdej na kwotę 50 zł - potwierdzających sprzedaż usługi przewozu osób, której cena wynosi 100 zł. Jak wynika z opisu sprawy obrót i podatek należny został na kasie zaewidencjonowany w prawidłowej wysokościw równej sumie z wystawionych faktur. Zatem, obrót wynikający z danej sprzedaży usługi przewozu osób został przez Wnioskodawcę zaewidencjonowany w prawidłowej wysokości, nieprzekraczającej wartości wskazanej na paragonie. Wnioskodawca wskazuje, że w opisywanej sytuacji do jednej faktury nie będzie dołączony paragon. W takiej sytuacji Wnioskodawca jest zobowiązany na drugiej fakturze (do której paragon nie zostanie dołączony) dla celów dowodowych umieścić adnotację zawierającą numer paragonu fiskalnego, do którego została wystawiona faktura.


Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie ma przeszkód do wystawienia dwóch faktur (każdej na kwotę 50 zł) do wyświadczonej usługi przewozu osób opisanej w niniejszym wniosku.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj