Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.278.2017.2.AN
z 6 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut poza działalnością gospodarczą (stan faktyczny) – jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut w ramach działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut poza działalnością gospodarczą (stan faktyczny),
  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut w ramach działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe).

W dniu 20 września 2017 r. Pan złożył w Urzędzie Skarbowym wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pismem z dnia 22 września 2017 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego – przesłał według właściwości miejscowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN) Pana wraz z potwierdzeniem opłaty. Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tut. Organu w dniu 28 września 2017 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 października 2017 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.278.2017.1.AN, 0112-KDIL1-3.4012.442.2017.1.PR na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez wpłatę brakującej kwoty 80 zł, bądź wskazanie którego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (podatku) dotyczy wpłacona uprzednio kwota 80 zł.

W ww. wezwaniu wskazano, że w przypadku nieuiszczenia żądanej opłaty wniosek zostanie rozpatrzony w zakresie jednego zaistniałego stanu faktycznego oraz jednego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

W przedmiotowym wezwaniu proszono również Wnioskodawcę o przyporządkowanie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. 1-5) odpowiednio do zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pod rygorem tego, że w przypadku nieuzupełnienia wniosku o powyższą informację tut. Organ przyjmie, że pytania nr 1 i 2 dotyczą zaistniałego stanu faktycznego, zaś pytania nr 3, 4 i 5 - zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca nie uzupełnił braków formalnych wniosku w wyznaczonym w wezwaniu terminie, w związku z powyższym tut. Organ przyjął jak wskazano powyżej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Kilka miesięcy temu (27.05.2017) Zainteresowany założył konto na giełdzie obrotu kryptowalutami (online). Wpłacił tam pieniądze (PLN) z konta osobistego i kupił on za przelane pieniądze kryptowalutę (LSK). Prawo własności jednostek wirtualnej waluty Wnioskodawca pozyskuje w sposób pochodny – sposób ten zakłada nabywanie jednostek wirtualnej waluty od podmiotów trzecich, w szczególności poprzez zawieranie transakcji na giełdach wirtualnych walut oraz zakup wirtualnej waluty od indywidualnego posiadacza.

Zainteresowany sprzedał je na tej samej giełdzie z powrotem za PLN. Przez okres 2 miesięcy kilkukrotnie kupował on różne waluty wirtualne (BCC, LSK) oraz je sprzedawał.

Obecnie od miesiąca nie dokonywał żadnej transakcji na giełdzie obrotu kryptowalutami. Ma jednak zamiar dokonywać podobnych transakcji w przyszłości z większą częstotliwością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Do jakich źródeł należy zaliczyć przychód uzyskany przy obrocie kryptowalutami?
  2. Na jakim formularzu PIT należy dokonać rozliczenia rocznego i czy ciąży na Wnioskodawcy obowiązek wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku?
  3. Czy planowaną aktywność polegającą na regularnej sprzedaży jednostek wirtualnej waluty należy zakwalifikować jako pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. W przypadku uznania, że ww. aktywność należy zakwalifikować jako pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 w zw. z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć uzyskany z tego tytułu przychód oraz w jaki sposób opodatkować?
  5. W którym momencie oraz w jakiej wysokości Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, uzyskany przychód z tytułu sprzedaży zakupionej przez Wnioskodawcę kryptowaluty, będzie stanowić przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, przychód (koszty i dochody, straty) Wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za dany rok podatkowy i obliczyć podatek należny od sumy uzyskanych dochodów według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w zależności od sumy łącznych dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym – przy uwzględnieniu I lub II progu podatkowego tj. 18% i 32%. W trakcie roku podatkowego nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3, planowana działalność polegająca na sprzedaży jednostek wirtualnej waluty powinna zostać zakwalifikowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. działalność będzie prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły, o czym w szczególności świadczyć będzie stały, profesjonalny i uporządkowany udział w obrocie kryptowalutą na giełdzie wirtualnych walut. Tym samym przedmiotowa sprzedaż kryptowalut nie będzie miała charakteru okazjonalnego, incydentalnego czy nieregularnego, a tym samym należy uznać, że będzie ona – w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – spełniała przesłanki do uznania jej za pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 4, przychód uzyskany z ww. działalności należy zaliczyć do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji dochód uzyskany z tego tytułu należy opodatkować, zgodnie z wybraną przez siebie dla tego źródła formą opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 5, momentem powstania przychodu podatkowego na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego, będzie moment zawarcia transakcji zbycia kryptowaluty, tj. sprzedaż jednostek kryptowaluty w zamian za waluty tradycyjne, kiedy to Zainteresowany otrzyma (ma stawiane do dyspozycji) określone wartości pieniężne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut poza działalnością gospodarczą (stan faktyczny) – jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut w ramach działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe) – jest prawidłowe.

W odniesieniu do pytań oznaczonych nr 1 i 2 (zaistniały stan faktyczny) tut. Organ wskazuje, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy – dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 7 wymienia się przychód z tytułu praw majątkowych. Stosownie do treści tegoż przepisu – źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


W myśl art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Katalog zawarty w ww. przepisie nie ma charakteru zamkniętego, co oznacza, że także przychody uzyskiwane przez podatników z innych praw majątkowych (z ich posiadania, wykorzystywania), jak również odpłatnego zbycia tych praw stanowią przychody z praw majątkowych, o których mowa w ww. przepisie.

Przez prawa majątkowe, o których mowa w cyt. art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć prawa podmiotowe, które mogą występować w trzech postaciach: roszczeń, uprawnień kształtujących i zarzutów. Jednym z podziałów praw podmiotowych, jaki jest dokonywany w doktrynie, jest podział na prawa majątkowe i prawa niemajątkowe.

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Kilka miesięcy temu (27.05.2017) Zainteresowany założył konto na giełdzie obrotu kryptowalutami (online). Wpłacił tam pieniądze (PLN) z konta osobistego i kupił on za przelane pieniądze kryptowalutę (LSK). Prawo własności jednostek wirtualnej waluty Wnioskodawca pozyskuje w sposób pochodny – sposób ten zakłada nabywanie jednostek wirtualnej waluty od podmiotów trzecich, w szczególności poprzez zawieranie transakcji na giełdach wirtualnych walut oraz zakup wirtualnej waluty od indywidualnego posiadacza. Zainteresowany sprzedał je na tej samej giełdzie z powrotem za PLN. Przez okres 2 miesięcy kilkukrotnie kupował on różne waluty wirtualne (BCC, LSK) oraz je sprzedawał.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży kryptowaluty (niespełniającej definicji pozarolniczej działalności gospodarczej) stanowią przychody z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód z powyższego źródła, należy opodatkować na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy i wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36, w części D.1., rubryka - Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ww. ustawy), składanym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym będzie miała miejsce sprzedaż kryptowaluty i w tym samym terminie wpłacić należny podatek.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut poza działalnością gospodarczą (stan faktyczny) dotyczące pytań nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do pytań oznaczonych nr 3, 4 i 5 (zdarzenie przyszłe) tut. Organ wskazuje, co następuje.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W art. 5a pkt 6 ww. ustawy została zawarta definicja pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z tak skonstruowanej definicji wynika, że w sytuacji, gdy działalność spełnia warunki wskazane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy a nie spełnia warunków określonych w art. 5b ustawy, to przychody osiągane z tego tytułu stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przychody z działalności gospodarczej zostały zdefiniowane w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należą do nich wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ww. ustawy.

W sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej będzie obrót kryptowalutami i podatnik dokona takiej transakcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskany przychód (dochód) należy traktować jako przychód z wykonywanej działalności gospodarczej. Tak uzyskany przychód (dochód) podlega łącznemu opodatkowaniu z pozostałymi przychodami, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

Aby działalność ta mogła być traktowana jako działalność gospodarcza, musi spełniać przesłanki wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że musi być wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

We wniosku wskazano, że obecnie od miesiąca Wnioskodawca nie dokonywał żadnej transakcji na giełdzie obrotu kryptowalutami. Ma jednak zamiar dokonywać podobnych transakcji w przyszłości z większą częstotliwością.

W świetle przytoczonych regulacji i opisu wskazanego przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że przychody uzyskane w związku ze sprzedażą kryptowalut będzie odbywać się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem uznać należy, że uzyskany przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, dochód uzyskany z tego tytułu należy opodatkować zgodnie z wybraną przez Wnioskodawcę dla tego źródła formą opodatkowania.

Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem należy stwierdzić, że momentem powstania przychodu podatkowego z tytułu obrotu kryptowalutą jest moment zbycia jednostek kryptowaluty w formie zamiany na waluty tradycyjne, kiedy to Wnioskodawca otrzymuje (ma stawiane do dyspozycji) określone wartości pieniężne. Zainteresowany powinien rozpoznać przychód podatkowy w przypadku zbycia kryptowaluty w zamian za waluty tradycyjne – w wysokości otrzymanych wartości pieniężnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych transakcji kupna-sprzedaży kryptowalut w ramach działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe) należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczący podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj