Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.699.2017.1.BM
z 15 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest jednym z największych w Polsce producentów drzwi zewnętrznych i wewnętrznych (malowanych, okleinowanych, laminowanych i fornirowanych), drzwi wejściowych, drzwi przesuwnych, drzwi antywłamaniowych, drzwi technicznych (dźwiękoizolacyjnych i przeciwpożarowych), drewnianych okien, okiennic, ościeżnic, listew drzwiowych i przypodłogowych a także futryn.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Spółka, w związku z planowanym wprowadzeniem na rynek czterech nowych kolorów popularnego modelu drzwi, zamierza podpisać z podmiotami, które są hurtowymi odbiorcami jej produktów (dalej: Hurtownie) umowy, na podstawie których Hurtowniom zlecane będzie przeprowadzenie działań o charakterze marketingowym w zakresie nowych produktów Spółki (dalej: Produkty). Hurtownie są podmiotami niezależnymi od Spółki.

Spółka zamierza współpracować jedynie z wybranymi podmiotami-odbiorcami jej Produktów (głównie z takimi, które charakteryzują się największym potencjałem do generowania sprzedaży, np. z uwagi na to, że dana Hurtownia ma wiele placówek handlowych, w których prowadzi sprzedaż, jest podmiotem o ustalonej renomie, etc.).

Umowy będą dotyczyły współpracy między Spółką a Hurtownią na czas oznaczony (np. będą zawarte na pół roku), z możliwością przedłużenia działań, w zależności od osiągniętych efektów akcji promocyjnej.

W tym czasie dana Hurtownia będzie prowadziła działania zmierzające do wsparcia sprzedaży Produktów Spółki.

Wsparcie to przybierze formę następujących działań podejmowanych przez placówki Hurtowni:

  1. rozdawanie oraz wykładanie w miejscu widocznym dla klientów Hurtowni ulotek oraz innych materiałów promujących Produkty,
  2. zainstalowanie oraz utrzymanie w stanie używalności infrastruktury służącej do dostarczania informacji dotyczących Produktów,
  3. dystrybuowanie materiałów reklamowych Spółki do klienta ostatecznego,
  4. zainstalowanie na ekspozycji (zabudowie) placówek danej Hurtowni próbki Produktów.

Za powyższe usługi Spółka zapłaci Hurtowni wynagrodzenie w wysokości z góry określonej, np. 15 PLN netto za każdą zakupioną u Spółki przez Hurtownię sztukę skrzydła drzwi w czterech nowych kolorach. Rozliczenie za wykonanie usługi nastąpi w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. co miesiąc).

Spółce będzie przysługiwało prawo do weryfikowania sposobu realizacji umowy dotyczącej świadczonych usług marketingowych i wypełnienia obowiązków przez poszczególne placówki danej Hurtowni (np. kontrola dokonywana przez pracownika Spółki, czy rzeczywiście w placówkach Hurtowni znajduje się zmontowana próbka Produktów).

W razie niewywiązywania się z umowy, Spółka będzie mogła zerwać umowę z daną Hurtownią bez zachowania okresów wypowiedzenia oraz danej Hurtowni nie będzie przysługiwało wynagrodzenie za świadczone usługi ani prawo do uzyskania jakiegokolwiek odszkodowania.

Niezależnie, Spółka może również podpisywać z danym kontrahentem umowy, na podstawie których kontrahent otrzymuje płatności o charakterze rabatu, czy bonusów lub innych nagród związanych ze współpracą handlową ze Spółką. Zasady przyznawania tego typu płatności są jednak oparte o inne mechanizm współpracy i nie są przedmiotem niniejszego zapytania.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług zaś Hurtownie z tytułu świadczonych usług marketingowych będą wystawiały faktury na rzecz Wnioskodawcy.

Celem usług nabywanych od Hurtowni jest poinformowanie klientów Hurtowni o możliwości nabycia nowych Produktów, a także o ich właściwościach. Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki. Spółka zleca prowadzenie tego typu działań, gdyż sama ma ograniczony zakres możliwości reklamowana własnych produktów wobec ostatecznych klientów ( np. firm wykonawstwa budowlanego, osób fizycznych zajmujących się samodzielnym wyposażeniem wnętrz, architektów i firm wnętrzarskich ). Spółka nie prowadzi bowiem z zasady sprzedaży kierowanej do klienta ostatecznego. Natomiast tacy klienci trafiają do placówek Hurtowni. Dlatego też promowanie nowego produktu oraz zapewnienie jego dostępności na stanie Hurtowni ( poprzez promowanie nabycia Produktów przez Hurtownie) ma gospodarczy sens, jeśli wykonywane jest w takich miejscach jak placówki Hurtowni.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Konkretnie nabycie usług jest związane z dostawami towarów wykonywanymi przez Wnioskodawcę na terenie Polski (opodatkowanymi 23% VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez Hurtownie z tytułu wykonania wyżej określonych usług marketingowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) ma miejsce odpłatne świadczenie usług przez Hurtownie na rzecz Spółki, za które Spółka uiszcza stosowne wynagrodzenie.

Celem usług nabywanych od Hurtowni jest poinformowanie klientów Hurtowni o możliwości nabycia nowych Produktów, a także o ich właściwościach. Działania te mają również na celu zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki. Spółka zleca prowadzenie tego typu działań, gdyż sama ma ograniczony zakres możliwości reklamowania własnych Produktów wobec klientów ostatecznych (np. firm wykonawstwa budowalnego, osób fizycznych zajmujących się samodzielnym wyposażeniem wnętrz, architektów i firm wnętrzarskich). Spółka nie prowadzi bowiem z zasady sprzedaży kierowanej do klienta ostatecznego. Natomiast tacy klienci trafiają do placówek Hurtowni. Dlatego też promowanie nowego produktu oraz zapewnienie jego dostępności na stanie Hurtowni (poprzez promowanie nabycia Produktów przez Hurtownie) ma gospodarczy sens, jeśli wykonywane jest w takich miejscach jak placówki Hurtowni.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (w rozumieniu ustawy o VAT), w tym również m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zarazem czynności podlegające opodatkowaniu VAT muszą mieć charakter odpłatny (z wyjątkami określonymi w ustawie o VAT). Cechą wynagrodzenia za usługę jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem i otrzymaną zapłatą (wynagrodzenie jest współmierne do zakresu usług, stopnia ich wykonania, etc.).

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem za usługę jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia (czy wykonawca wypełnił określone warunki wynikające z umowy, czy strona zachowała się w określony sposób, konieczny/ dostateczny do wystąpienia uprawnienia do żądania wynagrodzenia). Czynność opodatkowana VAT powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami, gdzie jedna ze stron transakcji jest beneficjentem, konsumentem określonej czynności, a druga strona czyniącym, wykonawcą danej usługi (co nie wyklucza oczywiście wzajemnego świadczenia sobie usług przez strony w ramach umowy).

Dla oceny świadczeń wykonywanych przez Hurtownie jako odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie ma znaczenia model ustalania wynagrodzenia. Strony mogą bowiem w świetle swobody zawierania umów ustalić sposób określenia wysokości wynagrodzenia za wykonane usługi w dowolny sposób i z wykorzystaniem dowolnych kluczy kalkulacji, które z punktu widzenia stron jako przedsiębiorców są racjonalne i uzasadnione ekonomicznie oraz jednocześnie gwarantują, że usługi będą świadczone w skuteczny sposób.

Naturalne jest, że określając wynagrodzenie za usługi, Spółce zależy na tym, aby wartość wynagrodzenia była powiązana z efektem i skutecznością świadczonych usług. Dlatego wynagrodzenie należne Hurtowni oparte jest o ilość sprzedanych sztuk drzwi - z punktu widzenia Spółki jako odbiorcy świadczenia usługi promocyjne są tym skuteczniejsze, im więcej sprzedaży wygenerują po jej stronie.

Skoro wynagrodzenie wypłacane Hurtowniom stanowi wynagrodzenie za usługi w rozumieniu ustawy o VAT, Hurtownie będą zobowiązane do udokumentowania świadczenia usług fakturami wystawianymi na Spółkę. Obliguje je do tego brzmienie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Spółce z kolei przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez Hurtownie na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabywane przez Spółkę od Hurtowni usługi promocyjne mają dość oczywisty i bardzo bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Spółkę, tj. wpływają na zwiększenie w Spółce sprzedaży Produktów Hurtowni (dostawa towarów opodatkowana VAT).

Nabywane od Hurtowni usługi marketingowe związane są z czynnościami krajowych dostaw produktów Spółki, opodatkowanymi VAT w Polsce wg stawki 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy – nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z planowanym wprowadzeniem na rynek czterech nowych kolorów popularnego modelu drzwi, zamierza podpisać z podmiotami, które są hurtowymi odbiorcami jej produktów (dalej: Hurtownie) umowy, na podstawie których Hurtowniom zlecane będzie przeprowadzenie działań o charakterze marketingowym w zakresie nowych produktów Spółki (dalej: Produkty). Hurtownie są podmiotami niezależnymi od Spółki.

Umowy będą dotyczyły współpracy między Spółką a Hurtownią na czas oznaczony (np. będą zawarte na pół roku), z możliwością przedłużenia działań, w zależności od osiągniętych efektów akcji promocyjnej. W tym czasie dana Hurtownia będzie prowadziła działania zmierzające do wsparcia sprzedaży Produktów Spółki. Za powyższe usługi Spółka zapłaci Hurtowni wynagrodzenie w wysokości z góry określonej, np. 15 PLN netto za każdą zakupioną u Spółki przez Hurtownię sztukę skrzydła drzwi w czterech nowych kolorach. Rozliczenie za wykonanie usługi nastąpi w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. co miesiąc).

Hurtownie z tytułu świadczonych usług marketingowych będą wystawiały faktury na rzecz Wnioskodawcy.

Celem usług nabywanych od Hurtowni jest poinformowanie klientów Hurtowni o możliwości nabycia nowych Produktów, a także o ich właściwościach. Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki. Spółka zleca prowadzenie tego typu działań, gdyż sama ma ograniczony zakres możliwości reklamowana własnych produktów wobec ostatecznych klientów ( np. firm wykonawstwa budowlanego, osób fizycznych zajmujących się samodzielnym wyposażeniem wnętrz, architektów i firm wnętrzarskich ). Spółka nie prowadzi bowiem z zasady sprzedaży kierowanej do klienta ostatecznego. Natomiast tacy klienci trafiają do placówek Hurtowni. Dlatego też promowanie nowego produktu oraz zapewnienie jego dostępności na stanie Hurtowni ( poprzez promowanie nabycia Produktów przez Hurtownie) ma gospodarczy sens, jeśli wykonywane jest w takich miejscach jak placówki Hurtowni.

Wnioskodawca wskazał, że nabycie usług jest związane z dostawami towarów wykonywanymi przez Wnioskodawcę na terenie Polski - opodatkowanymi 23% VAT.

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane usługi marketingowe, będą miały związek z czynnościami Wnioskodawcy opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak bowiem wskazano we wniosku celem usług nabywanych od Hurtowni jest poinformowanie klientów Hurtowni o możliwości nabycia nowych Produktów, a także o ich właściwościach. Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są przesłanki z art. art. 86 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Hurtownie z tytułu wykonania usług marketingowych. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj