Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.211.2017.1.AK
z 17 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 24 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z prawidłowym wystawieniem PIT–11 nauczycielom i innym zatrudnionym osobom w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w Szkołę Podstawową w ramach reformy systemu edukacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z prawidłowym wystawieniem PIT–11 nauczycielom i innym zatrudnionym osobom w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w Szkołę Podstawową w ramach reformy systemu edukacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla swoich pracowników, będących nauczycielami oraz niebędących nauczycielami. Zgodnie z art. 236 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r„ poz. 60) nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, stają się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dotyczy to odpowiednio pracowników niebędących nauczycielami. o których mowa w art. 7 ustawy - prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy - prawo oświatowe, zatrudnionych w dotychczasowym gimnazjum (ust. 2 ).

W związku z reformą systemu edukacji Rada w dniu 16 marca 2017 r. podjęła uchwałę w sprawie dostosowania Miasta do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą prawo oświatowe na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., na mocy której m. in. gimnazja działające na terenie dzielnicy zostają przekształcone w szkoły podstawowe.

W konsekwencji wejścia w życie powyższych przepisów oraz uchwały Rady M. z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele i inni pracownicy przekształcanych gimnazjów stają się nauczycielami i odpowiednio pracownikami niebędącymi nauczycielami szkół podstawowych. Ich stosunki pracy nie będą rozwiązywane, lecz będą kontynuowane. w związku z przekształceniem szkół zmianie ulegnie nazwa szkoły-pracodawcy(płatnika), jej NIP i Regon. W związku z przekształceniem szkół zmianie nie ulegnie właściwość miejscowa Naczelnika Urzędu Skarbowego. Stosownie do powyższego Wnioskodawca Gimnazjum z dniem 1 września otrzyma nazwę: Szkoła Podstawowa.

Pracownicy Wnioskodawcy (gimnazjum) będący nauczycielami i pracownicy niebędący nauczycielami z dniem 1 września 2017 r. staną się pracownikami szkoły podstawowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z opisanym przekształceniem imienne informacje PIT-11, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być sporządzone za dwa okresy: 01.01.2017-31.08.2017 (przed przekształceniem) oraz 01.09.2017-31.12.2017 (po przekształceniu) czy za cały rok podatkowy 2017?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę w trybie art. 23(1) kodeksu pracy nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. w takim przypadku dotychczasowi pracodawcy nie mają obowiązku wystawiania cząstkowych informacji PIT-11 i przekazywania ich pracownikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. wszystkie te obowiązki spoczywają na aktualnym pracodawcy, który sporządza i przekazuje ww. dokumenty za cały rok podatkowy. Stanowisko takie potwierdzili np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11.02.2012 r„ Nr ILPB2/415-1049/10-4/AS). Ww. stanowiska organów podatkowych zostały przedstawione na tle przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy, która to podstawa nie została wprost wyrażona w ww. przepisach zmieniających system edukacji, jednakże - zdaniem Wnioskodawcy- stanowisko to należy przyjąć również w przedstawionej sprawie, z uwagi na zbliżone skutki prawne. Na podstawie ustawy -przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe oraz Uchwały Rady M. w prawa i obowiązki pracodawcy, tj. gimnazjum (wnioskodawcy) wstąpi nowy pracodawca, tj. szkoła podstawowa.

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z opisanym przekształceniem szkół w trakcie roku podatkowego, imienne informacje PIT-11, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być sporządzone za cały rok podatkowy 2017, nie zaś oddzielnie za dwa okresy tego roku przed i po przekształceniu. Zdaniem Wnioskodawcy wraz z przejęciem pracowników na nowego pracodawcę przechodzi również obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane, w tym obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-11. Informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dotyczy całego roku podatkowego, a zatem nie należy wystawiać wielu PIT-11 osobno za poszczególne okresy roku 2017, ale za cały rok podatkowy 2017.


Podobne stanowisko zajął też Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 28.10.2016 r. nr IPPB2/4511-577/16-2/MK1 w sprawie o zbliżonym stanie faktycznym (zmiana jednostki będącej płatnikiem dla nauczycieli w trakcie roku podatkowego).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści przepisu art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm..), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 (art. 39 ust. 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z reformą systemu edukacji Rada M. w dniu 16 marca 2017 r. podjęła uchwałę w sprawie dostosowania Miasta do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą prawo oświatowe na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., na mocy której m. in. gimnazja działające na terenie dzielnicy zostają przekształcone w szkoły podstawowe.

W konsekwencji wejścia wżycie powyższych przepisów oraz uchwały Rady M. z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele i inni pracownicy przekształcanych gimnazjów stają się nauczycielami i odpowiednio pracownikami niebędącymi nauczycielami szkół podstawowych. Ich stosunki pracy nie będą rozwiązywane, lecz będą kontynuowane. w związku z przekształceniem szkół zmianie ulegnie nazwa szkoły-pracodawcy(płatnika), jej NIP i Regon. W związku z przekształceniem szkół zmianie nie ulegnie właściwość miejscowa Naczelnika Urzędu Skarbowego. Stosownie do powyższego Wnioskodawca Gimnazjum z dniem 1 września otrzyma nazwę: Szkoła Podstawowa.


Pracownicy Wnioskodawcy (gimnazjum) będący nauczycielami i pracownicy niebędący nauczycielami z dniem 1 września 2017 r. staną się pracownikami szkoły podstawowej.


Na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r, - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, z późn. zm.) od dnia 1 września 2017 r. wchodzą w życie regulacje dot. reformy oświaty, w tym m.in. przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej.


W myśl art. 236 ust. 1 ww. ustawy, nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, stają się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej. W ust. 2 wskazano, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy - Prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe, zatrudnionych w dotychczasowym gimnazjum. Z kolei ust. 3 określa, że Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 19 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, informuje na piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, o zmianie. o której mowa w ust. 7.


Biorąc zatem pod uwagę treść wniosku i powołane wyżej przepisy prawa należy zgodzić się z opinią Wnioskodawcy, że obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 za cały rok 2017 będzie spoczywał na aktualnym pracodawcy tj. Szkole Podstawowej.


Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14 na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj