Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.638.2017.3.IR
z 21 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.) i z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 16 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 27 października 2017 r. i z dnia 16 listopada 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Posiada odrębny NIP i REGON. Przedmiotem zdarzenia jest realizacja projektu „…”. Gmina wnioskuje o dotację na ww. projekt do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w… (WFOŚiGW) w ramach programu priorytetowego „Wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego - II edycja”. W ramach programu o dofinansowanie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, natomiast beneficjentami końcowymi mogą być właściciele lub posiadający prawo do dysponowania podłączanymi nieruchomościami.

W ramach powyższego zadania zaplanowane jest podłączenie kanalizacji do zbiorowego systemu kanalizacji sanitarnej do 74 budynków mieszkalnych mieszkańców Gminy (osób fizycznych) oraz jednego budynku OSP w … (który nie prowadzi działalności gospodarczej). Wykonawca zostanie wybrany w drodze przetargu. Wybrany wykonawca będzie miał obowiązek wykonania projektu przyłącza oraz samego przyłącza kanalizacyjnego.

Mieszkańcy tj. beneficjenci końcowi będą pokrywać różnicę między kosztem całkowitym przyłącza, a uzyskaną dotacją z WFOŚiGW w …. Faktury i rachunki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Gmina będzie wykorzystywała nabyte usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie może przyporządkować wydatków związanych z realizacją zadania pn. projektu „Wykonanie podłączenia budynków z terenu Gminy … do zbiorowego systemu kanalizacyjnego” do prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • Realizowane w ramach projektu pn. „…” wykonanie podłączenia do zbiorowego systemu kanalizacji nie jest zadaniem własnym Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.).
  • Przyłącza, o których mowa we wniosku są przyłączami, których realizacja, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017r., poz. 328), należy do osób ubiegających się o przyłączenie do sieci (osoby fizyczne).
  • W odpowiedzi na pytanie o następującej treści „Czy obowiązek realizacji przyłączy objętych zakresem pytania leży w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości?” Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2, ust. 6, 7, 9 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 250, z późn. zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej.
  • Przyłącze kanalizacyjne zostanie wykonane od granicy działki, w którym mieści się studzienka kanalizacyjna zbiorowego systemu kanalizacyjnego do budynku mieszkalnego tj. poza bryłą budynku mieszkalnego.
  • Wniesienie opłaty przez mieszkańców tj. beneficjentów końcowych nastąpi na podstawie umowy zawartej z Gminą … tj. Wnioskodawcą. Wzór ww. umowy został wprowadzony na podstawie Zarządzenia Nr 31 Wójta Gminy … z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia wzorów dokumentów obowiązujących przy Programie wsparcia budowy przyłączeń budynków do zbiorowego systemu kanalizacji na terenie Gminy … w roku 2017.
  • W odpowiedzi na pytanie o następującej treści „Jakie unormowania zawarte będą w ww. umowie między Gminą a mieszkańcami dotyczące obowiązków i praw stron?” Wnioskodawca wskazał, że wyżej wspomniana umowa określa wysokość wpłat Beneficjentów końcowych z rygorem rozwiązania umowy gdy taka wpłata nie zostanie dokonana w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy na rachunek wskazany przez Beneficjenta tj. Gminę …. Umowa określa również sposób zwrotu nadpłaconej kwoty.

Z umowy wynikają następujące obowiązki dla beneficjentów końcowych:

  • utrzymania trwałości inwestycji, na którą otrzymał dofinansowanie, przez okres nie krótszy niż 5 lat licząc od dnia jego zakończenia,
  • poddania się wobec Gminy oraz WFOŚiGW w … kontroli i weryfikacji zgodności przedłożonych we wniosku i rozliczenia dokumentów ze stanem faktycznym, przeprowadzanej bezpośrednio u Beneficjenta końcowego, w ciągu 5 lat licząc od daty odbioru końcowego inwestycji,
  • informowania Gminy o okolicznościach faktycznych i prawnych mających wpływ na wypełnienie przez niego zapisów niniejszej umowy,
  • użytkowania nieruchomości objętej umową od dnia otrzymania dofinansowania.

Ponadto umowa określa warunki rozliczenia dotacji oraz sposób rozliczenia całkowitej kwoty inwestycji z wykonawcą inwestycji polegającej na wykonaniu przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych lub innych wykorzystujących przyłącze do celów bytowo- socjalnych.

  • W odpowiedzi na pytanie o następującej treści „Czy realizacja przedmiotowego projektu dotyczącego wykonania podłączenia budynków do zbiorowego systemu kanalizacyjnego jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców?” Wnioskodawca wskazał, że obecnie Gmina otrzymała informację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … o przyznaniu dofinansowania, w związku z powyższym została wszczęta procedura przetargowa na realizację inwestycji (przetarg w formule zaprojektuj- wybuduj). Jeżeli mieszkańcy nie uiszczą opłat i nastąpi automatyczna rezygnacja z ubiegania się o dotację, podpisana umowa z WFOŚiGW w … zostanie aneksowana, a zakres wniosku ulegnie zmianie.
  • Umowa podpisana z mieszkańcami zostaje rozwiązana w przypadku gdy określona wpłata nie zostanie dokonana w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy na rachunek wskazany przez Beneficjenta tj. Gminę ….
  • OSP w…działa jako stowarzyszenie wpisane do KRS.
  • OSP w … działa jako stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  • Gmina we wniosku złożonym do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … jest pośrednikiem. Inwestycja zostanie wykonana na nieruchomości mieszkańców gminy na mocy podpisanej zgody na wejście na nieruchomość do celów projektowo-montażowych. Beneficjenci końcowi po realizacji inwestycji mają obowiązek podpisać umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (MPWiK) na odbiór ścieków. Faktura wystawiona przez MPWiK na odbiór ścieków jest fakturą VAT.OSP w … nie jest właścicielem działki, na której znajduje się budynek strażnicy. Właścicielem jest Gmina. Zarząd OSP włada budynkiem i z własnych środków wniesie wkład własny w projekt.
  • Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie wykorzystywał nabyte usługi do czynności niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  • Wnioskodawca nie może przyporządkować wydatków związanych z realizacją zadania pn. „…” do prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
  • Budynek OSP ( strażnica) jest własnością Gminy ….
  • Zarząd OSP włada budynkiem strażnicy na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia.
  • Właścicielem przyłącza kanalizacyjnego będzie Zarząd OSP na podstawie protokołu przekazania.
  • Przyłącze kanalizacyjne zostanie przekazane protokołem przekazania Zarządowi OSP. Czynność ta będzie nieodpłatna, (nieodpłatne przekazanie).
  • OSP złożyło wniosek w ramach naboru Gminy …. Natomiast gmina w imieniu beneficjentów końcowych (mieszkańcy i OSP) złożyła zbiorczy wniosek o dofinansowanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….
  • Zarząd OSP wkład własny w projekt wniesie z środków statutowych na podstawie umowy z Gminą …. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego będzie uzależnione od wniesienia wkładu przez OSP podobnie jak w przypadku mieszkańców. Natomiast wysokość wkładu własnego zgodnie z programem priorytetowym Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … jest w wysokości 50% kosztów inwestycji lecz nie więcej jak 3.000,00 zł (OSP i mieszkańcy otrzymają dofinansowanie na tym samym poziomie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina … ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku od towarów i usług związanego z programem ze względu na brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi programu, a wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących programu jest w całości kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów – kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11; (…).


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie realizowała projekt pn. „…”. W ramach powyższego projektu zaplanowane jest podłączenie kanalizacji do zbiorowego systemu kanalizacji sanitarnej do 74 budynków mieszkalnych mieszkańców Gminy oraz jednego budynku OSP w …. Ww. zadanie nie należy do zadań własnych Gminy. Przyłącza, o których mowa we wniosku są przyłączami, których realizacja, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, należy do osób ubiegających się o przyłączenie do sieci. Wybrany wykonawca będzie miał obowiązek wykonania projektu przyłącza oraz samego przyłącza kanalizacyjnego. Mieszkańcy będą pokrywać różnicę między kosztem całkowitym przyłącza, a uzyskaną dotacją z WFOŚiGW w …. Wniesienie opłaty przez mieszkańców oraz wkładu własnego w projekt przez Zarząd OSP tj. beneficjentów końcowych nastąpi na podstawie umowy zawartej z Gminą. Umowa podpisana z mieszkańcami zostanie rozwiązana w przypadku gdy określona wpłata nie zostanie dokonana w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego dla OSP, podobnie jak w przypadku mieszkańców, będzie uzależnione od wniesienia wkładu przez OSP. Właścicielem przyłącza kanalizacyjnego będzie Zarząd OSP. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Gmina będzie wykorzystywała nabyte usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu należy stwierdzić, iż wbrew temu co twierdzi Zainteresowany, wydatki poniesione w ramach tego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na potwierdzenie ww. stanowiska tut. Organu, należy wskazać co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei w świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328, z późn. zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Tym samym budowa przyłącza kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy i jest wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tak więc w okolicznościach niniejszej sprawy, Wnioskodawca jako podatnik będzie świadczył na rzecz mieszkańców jak również OSP usługi w zakresie wykonania podłączeń do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, które nie stanowią realizacji zadań własnych gminy, określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Obowiązek realizacji podłączeń leży bowiem w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości oraz osób posiadających prawo do dysponowania podłączanymi nieruchomościami. Z tytułu przedmiotowego świadczenia Wnioskodawca będzie pobierał od mieszkańców jak również OSP opłaty (wkład własny) za wykonanie przyłączy kanalizacyjnych.

W tym kontekście, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców oraz Zarządu OSP będą pozostawać w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na rzecz tychże mieszkańców oraz OSP. Wnoszone przez wyżej wymienionych wpłaty nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania usługi polegającej na wykonaniu przyłączy kanalizacyjnych. Należy zauważyć, iż we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem wpłaty, a zindywidualizowanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkańca oraz OSP.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wpłaty (kwoty wkładu własnego), które będą uiszczane przez mieszkańców jak również OSP z tytułu budowy przyłączy kanalizacyjnych, pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług przez Gminę, która zobowiązała się do realizacji przedmiotowego zadania w ramach ww. projektu jako podatnik w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wobec powyższego, ww. czynności, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca, będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i w świetle przepisów ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W konsekwencji oznacza to, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu polegającego na budowie przyłączy kanalizacyjnych mieszkańcom gminy jak również OSP – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

A zatem, analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w ww. przypadku zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ wydatki poniesione z tytułu budowy przyłączy kanalizacyjnych mieszkańcom gminy oraz OSP związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ponieważ w przedmiotowej sprawie wydatki poniesione w związku z realizacją projektu polegającego na budowie przyłączy kanalizacyjnych mieszkańcom gminy oraz OSP, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę – zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT – do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że Gmina nie może odliczyć podatku VAT naliczonego na fakturach zakupowych w związku realizacją ww. projektu, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj