Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.565.2017.2.MC
z 24 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku nadanym w placówce pocztowej w dniu 17 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 listopada 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy jednostek pływających typu holownikjest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla dostawy jednostek pływających typu holownik.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 listopada 2017 r., złożonym osobiście w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie w dniu 14 listopada 2017 r. (data wpływu do tut. Organu 21 listopada 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 3 listopada 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Przedmiotem niniejszego wniosku jest wyjaśnienie sposobu opodatkowania kosztów realizacji umowy o zamówienie publiczne.


Zamawiający Wnioskodawca w okresie od 22 grudnia 2014 r. (w dniu 22 grudnia 2014 r. ogłoszenie zostało przekazane do publikacji Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich i opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 27 grudnia 2014 r.) do 23 grudnia 2016 r. (w dniu 23 grudnia 2016 r. wysłano do wykonawców zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty) prowadził postępowania przetargowe na dostawę. Ze względu na procedury odwoławcze, umowę z wykonawcą zawarto w dniu 19 czerwca 2017 r.

Realizacja zamówienia polega na zaprojektowaniu oraz wybudowaniu 6 sztuk jednostek pływających typu holownik służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu. Zamówienie będzie realizowane w sześciu etapach.

Opis przedmiotu zamówienia określa zadania i charakter pozyskiwanej jednostki pływającej Okręty typu holownik mają spełniać m.in. następujące wymagania:

  1. Holownik powinien zapewniać możliwość świadczenia szerokiego zakresu prac holowniczych dla okrętów i pomocniczych jednostek pływających.
  2. Holownik powinien zapewniać wykonywanie zadań związanych z ewakuacją techniczną.
  3. Holownik powinien zapewniać samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu.
  4. Holownik powinien zapewniać możliwość ratowania techniki morskiej (Na przykład ewakuacja sprzętu morskiego (mienia) jednostek pływających MW, itp.) i udzielanie pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami, holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek.
  5. Holownik powinien zapewniać przewóz środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach.
  6. Holownik powinien zapewniać podejmowanie z wody i transport uzbrojenia torpedowego.
  7. Holownik powinien zapewniać możliwość neutralizacji skutków zanieczyszczeń ropopochodnych.

Rejon pływania.


Holownik powinien mieć możliwość prowadzenia działań w rejonie obejmującym żeglugę po morzach otwartych w odległości do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich i żeglugę po morzach zamkniętych.


Podkreślić należy, że wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił w dniu 23 grudnia 2016 r. pod rządami ustawy o podatku VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r. Wykonawca, sporządzając kosztorys oferty, uwzględnił obowiązującą w dacie otwarcia ofert (31 sierpnia 2016 r.) stawkę podatku VAT w wysokości 23% na realizację zadania objętego postępowaniem przetargowym na dostawę przedmiotowych holowników.

Tymczasem, nowelizacja ustawy o podatku VAT z dnia 6 lipca 2016 r. (Art. 20 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206, ze zm.) z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2017 r., która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2017 r., w sposób istotny zmieniła treść przepisu art. 83 tejże ustawy. Nowe brzmienie art. 83 poszerzyło zakres stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, co może mieć istotny wpływ na wysokość stawki podatku VAT w odniesieniu do aktualnie realizowanej umowy, o której mowa wyżej.


W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego, do którego ma się odnieść tut. Organ tak aby zawierał wszystkie okoliczności istotne z punktu widzenia przepisów z zakresu podatku od towarów i usług, których interpretacji oczekuje Wnioskodawca poprzez:

  1. jednoznaczne wskazanie czy jednostki pływające typu holownik służące do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu (6 sztuk) będące przedmiotem zamówienia stanowią
    • holownik pełnomorski (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź pchacz pełnomorski (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź inną jednostkę pływającą używaną do żeglugi na pełnym morzu i przewożącą odpłatnie pasażerów lub używaną do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów albo
    • używany na morzu statek ratowniczy morski bądź łódź ratunkową (PKWiU ex 30.11.33.0.

Wnioskodawca wskazał „Zgodnie z ogłoszeniem o zamówieniu opublikowanym w dniu 27 grudnia 2014 r w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opis przedmiotu zamówienia otrzymał kod i nazwę Wspólnego Słownika Zamówień - CPV 35513000 - Stawiacze min i okręty pomocnicze (3), co wskazuje jednoznacznie, że pozyskiwane jednostki pływające typu holownik są okrętami wojennymi. Działania pozyskiwanych jednostek typu holownik, które wymienia części G wniosku o wydanie interpretacji podatkowej (wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2017 r. będą nakierowane wyłącznie na infrastrukturę Marynarki Wojennej (MW), a obszar ich działania obejmuje m.in. prace holownicze na rzecz okrętów i pomocniczych jednostek pływających znajdujących się na uzbrojeniu MW. Zadania takie jak:

  • ewakuacja techniczna,
  • ratowanie techniki morskiej i udzielanie pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami,
  • holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek,


holowniki będą realizowały w celu udzielania pomocy jednostkom pływającym (okrętom) MW. Ponadto prowadzenie przez holowniki akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami, dotyczy szczególnie zdarzeń na morzu z udziałem załóg i jednostek MW. Wyposażenie jednostek pływających typu holownik w podstawowy sprzęt do ratowania życia oraz gaszenia pożarów umożliwia także wypełnianie przez Marynarkę Wojenną jej ustawowego obowiązku współdziałania z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281, ze zm.). Pozostałe funkcjonalności wymienione w części G cyt. wyżej wniosku, tj.:

  • przewóz środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach,
  • podejmowanie z wody i transport uzbrojenia torpedowego,
  • neutralizacja skutków zanieczyszczeń ropopochodnych,


holowniki wykonywać będą w celu realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem potrzeb MW, a ich działania obejmować będą niekomercyjny przewóz osób i mienia znajdującego się na wyposażeniu Sił Zbrojnych.


Pozyskiwane jednostki typu holownik będą prowadzić działania w rejonie obejmującym żeglugę po morzach otwartych w odległości do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich i żeglugę po morzach zamkniętych. Nie wpisują się, zatem - zdaniem Zamawiającego - w katalog dostaw określony w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze i lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, ze zm.), ponieważ dostarczane jednostki typu holownik nie będą holownikami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź pchaczami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0), bądź innymi jednostkami pływającymi używanymi do żeglugi na pełnym morzu i przewożącymi odpłatnie pasażerów lub używanymi do celów handlowych, przemysłowych lub połowów albo używanymi na morzu statkami ratowniczymi morskimi bądź łodziami ratunkowymi (PKWiU ex 30.11.33.0). Charakterystyka przedmiotu zamówienia jednoznacznie wskazuje, że zasadniczym (podstawowym) przeznaczeniem pozyskiwanego holownika (6 sztuk) jest wykonywanie zadań bojowych i specjalnych oraz wspieranie logistyczne działań okrętów i jednostek pomocniczych MW na morzu (w rozumieniu rejonu pływania określonego w opisie przedmiotu zamówienia (Część G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2017 r. i w portach wojennych w ramach realizacji potrzeby MW.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że wykorzystywanie okrętów wojennych jakimi są pozyskiwane jednostki typu holownik nie wiąże się z używaniem ich do żeglugi na pełnym morzu i z przewożeniem odpłatnie pasażerów, do celów handlowych, przemysłowych lub połowów. Marynarka Wojenna nie świadczy odpłatnych usług, a wykonuje zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do budowanych holowników w trakcie realizacji umowy zawartej w dniu 19 czerwca 2017 r. o zamówienie publiczne na dostawę, jeżeli wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił w dniu 23 grudnia 2016 r. pod rządami ustawy o podatku VAT sprzed nowelizacji obowiązującej od dnia 1 stycznia 2017 r., a podpisanie umowy podlega przepisom w brzmieniu aktualnie obowiązującym w tym zakresie?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Dostawa budowanych na podstawie zawartej w dniu 19 czerwca 2017 r. umowy jednostek pływających powinna być objęta zasadniczą stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku VAT, tj. stawką podatku VAT w wysokości 23%.


Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że pozyskiwane dla Sił Zbrojnych holowniki są sprzętem wojskowym w rozumieniu art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) (w związku z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz innych ustaw (Dz. U. poz. 1020), zgodnie z którym takim sprzętem jest wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne.

Charakterystyka budowanych jednostek pływających jednoznacznie wskazuje, że zasadniczym (podstawowym) przeznaczeniem pozyskiwanego holownika (6 sztuk) jest wykonywanie zadań bojowych i specjalnych oraz wspieranie logistyczne działań okrętów i jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej RP na morzu i w portach wojennych, niezależnie od warunków meteorologicznych (również w warunkach zalodzenia), w tym wykonywania prac holowniczych, wykonywania zadań związanych z ewakuacją techniczną na potrzeby Marynarki Wojennej.

Pozyskiwane holowniki, będą również przystosowane do wspierania akcji ratowniczych w ramach zespołu MZR (Morskiego Zespołu Ratowniczego), gdzie zadania ratownicze stanowią jedynie dodatkową funkcjonalność umożliwiającą szersze spektrum wykonywanych przez jednostkę zadań. Gotowość do współdziałania MW z MZR wynika z art. 118 w związku z art. 116 i 117 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2016 r. poz. 281, ze zm.). Zatem, wyposażenie okrętów typu holownik w podstawowy sprzęt do ratowania życia oraz gaszenia pożarów umożliwia wypełnianie przez Marynarkę Wojenną RP jej ustawowego obowiązku współdziałania z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa, zwaną dalej „Służbą SAR”.


Dodać należy, że na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku VAT ustawodawca od 1 stycznia 2017 r. objął stawką podatku VAT w wysokości 0% dostawy używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0).


Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo braku definicji legalnej użytego w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku VAT pojęcia „morski statek ratowniczy”, to w realiach niniejszej sprawy, należy odnieść je do art. 116 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, który wymienia wprost morskie statki ratownicze jako jednostki przeznaczone do wykonywania zadań polegających na poszukiwaniu i ratowaniu życia na morzu w ramach działań podejmowanych przez Służbę SAR.

Wprawdzie pozyskiwane holowniki mają zapewniać samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu, to z racji, że umowa na zakup 6 holowników realizowana jest dla Marynarki Wojennej RP w celu realizowania przede wszystkim zadań o charakterze bojowym i specjalnym, przesądza - zdaniem Wnioskodawcy - o braku podstaw do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Wskazać należy, że przystosowanie okrętów typu holownik do wykonywania zadań wynikających z ustawy o bezpieczeństwie morskim nie implikuje zastosowania wyłączeń wymienionych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku VAT z tego powodu, że prowadzenie działań pozyskiwanych holowników związanych z ratownictwem morskim nie jest ich zasadniczym przeznaczeniem wynikającym z potrzeb Sił Zbrojnych RP, ponieważ uczestnictwo w „cywilnym ratownictwie morskim” w wymiarze resortu obrony narodowej, będzie jedynie ich funkcją dodatkową.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Stosowanie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:

  1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
    • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
    • pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
    • pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
    • pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
    • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
    • pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
    • pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),
  2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
  3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0)

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca (zamawiający) w okresie od 22 grudnia 2014 r. do 23 grudnia 2016 r. prowadził postępowania przetargowe na dostawę. Ze względu na procedury odwoławcze, umowę z wykonawcą zawarto w dniu 19 czerwca 2017 r. Realizacja zamówienia polega na zaprojektowaniu oraz wybudowaniu 6 sztuk jednostek pływających typu holownik służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu. Zamówienie będzie realizowane w sześciu etapach.


Holownik powinien zapewniać możliwość świadczenia szerokiego zakresu prac holowniczych dla okrętów i pomocniczych jednostek pływających, zapewniać wykonywanie zadań związanych z ewakuacją techniczną, zapewniać samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu, zapewniać możliwość ratowania techniki morskiej i udzielanie pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami, holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek, zapewniać przewóz środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach, zapewniać podejmowanie z wody i transport uzbrojenia torpedowego oraz zapewniać możliwość neutralizacji skutków zanieczyszczeń ropopochodnych.


Holownik powinien mieć możliwość prowadzenia działań w rejonie obejmującym żeglugę po morzach otwartych w odległości do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich i żeglugę po morzach zamkniętych.


Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił w dniu 23 grudnia 2016 r.


Pozyskiwane jednostki pływające typu holownik są okrętami wojennymi. Działania pozyskiwanych jednostek typu holownik są nakierowane wyłącznie na infrastrukturę Marynarki Wojennej (MW), a obszar ich działania obejmuje m.in. prace holownicze na rzecz okrętów i pomocniczych jednostek pływających znajdujących się na uzbrojeniu MW. Zadania takie jak ewakuacja techniczna, ratowanie techniki morskiej i udzielanie pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami, holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek holowniki będą realizowały w celu udzielania pomocy jednostkom pływającym (okrętom) MW. Ponadto prowadzenie przez holowniki akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami, dotyczy szczególnie zdarzeń na morzu z udziałem załóg i jednostek MW. Wyposażenie jednostek pływających typu holownik w podstawowy sprzęt do ratowania życia oraz gaszenia pożarów umożliwia także wypełnianie przez Marynarkę Wojenną jej ustawowego obowiązku współdziałania z Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa.

Przewóz środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach, podejmowanie z wody i transport uzbrojenia torpedowego, neutralizacja skutków zanieczyszczeń ropopochodnych, holowniki wykonywać będą w celu realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem potrzeb MW, a ich działania obejmować będą niekomercyjny przewóz osób i mienia znajdującego się na wyposażeniu Sił Zbrojnych.

Pozyskiwane jednostki typu holownik będą prowadzić działania w rejonie obejmującym żeglugę po morzach otwartych w odległości do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich i żeglugę po morzach zamkniętych. Dostarczane jednostki typu holownik nie będą holownikami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź pchaczami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0), bądź innymi jednostkami pływającymi używanymi do żeglugi na pełnym morzu i przewożącymi odpłatnie pasażerów lub używanymi do celów handlowych, przemysłowych lub połowów albo używanymi na morzu statkami ratowniczymi morskimi bądź łodziami ratunkowymi (PKWiU ex 30.11.33.0). Charakterystyka przedmiotu zamówienia jednoznacznie wskazuje, że zasadniczym (podstawowym) przeznaczeniem pozyskiwanego holownika (6 sztuk) jest wykonywanie zadań bojowych i specjalnych oraz wspieranie logistyczne działań okrętów i jednostek pomocniczych MW na morzu i w portach wojennych w ramach realizacji potrzeby MW. Wykorzystywanie okrętów wojennych jakimi są pozyskiwane jednostki typu holownik nie wiąże się z używaniem ich do żeglugi na pełnym morzu i z przewożeniem odpłatnie pasażerów, do celów handlowych, przemysłowych lub połowów. Marynarka Wojenna nie świadczy odpłatnych usług, a wykonuje zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy jednostek pływających typu holownik realizowanej na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego) na podstawie umowy zawartej w dniu 19 czerwca 2017 r. o zamówienie publiczne, jeżeli wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił w dniu 23 grudnia 2016 r., a podpisanie umowy podlega przepisom w brzmieniu aktualnie obowiązującym.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy, co do zasady, powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zatem w analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania dostawy opisanych we wniosku jednostek pływających typu holownik na rzecz Wnioskodawcy i przedmiotową dostawę należy opodatkować właściwą stawką podatku VAT obowiązującą w momencie dokonania tej dostawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dostawy jednostek pływających typu holownik realizowanej na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego) zastosowanie znajduje podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%. W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – dostarczane jednostki typu holownik nie będą holownikami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź pchaczami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0), bądź innymi jednostkami pływającymi używanymi do żeglugi na pełnym morzu i przewożącymi odpłatnie pasażerów lub używanymi do celów handlowych, przemysłowych lub połowów albo używanymi na morzu statkami ratowniczymi morskimi bądź łodziami ratunkowymi (PKWiU ex 30.11.33.0). Zatem w niniejszym przypadku nie zostaną spełnione warunki uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie dla dostawy przedmiotowych jednostek ustawodawca nie przewidział innych stawek obniżonych bądź zwolnienia od podatku. Tym samym do dostawy opisanych we wniosku jednostek pływających typu holownik należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii uznania opisanych we wniosku jednostek pływających typu holownik służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu za jednostki pływające, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Analiza prawidłowości zakwalifikowania jednostek pływających nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku), w którym Wnioskodawca wskazał, że „Pozyskiwane jednostki typu holownik będą prowadzić działania w rejonie obejmującym żeglugę po morzach otwartych w odległości do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich i żeglugę po morzach zamkniętych. Nie wpisują się, zatem - zdaniem Zamawiającego - w katalog dostaw określony w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze i lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, ze zm.), ponieważ dostarczane jednostki typu holownik nie będą holownikami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0) bądź pchaczami pełnomorskimi (PKWiU ex 30.11.32.0), bądź innymi jednostkami pływającymi używanymi do żeglugi na pełnym morzu i przewożącymi odpłatnie pasażerów lub używanymi do celów handlowych, przemysłowych lub połowów albo używanymi na morzu statkami ratowniczymi morskimi bądź łodziami ratunkowymi (PKWiU ex 30.11.33.0).”.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj