Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.440.2017.2.AK
z 28 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 listopada 2017 r. (data nadania 3 listopada 2017 r., data wpływu 7 listopada 2017 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-3.4011.440.2017.1.AK z dnia 27 października 2017 r. (data nadania 27 października 2017 r., data doręczenia 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości na rzecz Gminy na cele uzasadniające jej wywłaszczeniejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości na rzecz Gminy na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 27 października 2017 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.440.2017.1.AK (data nadania 27 października 2017 r., data doręczenia 31 października 2017 r.), wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 3 listopada 2017 r. (data nadania 3 listopada 2017 r., data wpływu 7 listopada 2017 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 29 listopada 2016 roku Wnioskodawczyni nabyła w całości w wyniku dziedziczenia testamentowego własność zabudowanego gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 2,5007 ha – po spadkodawcy Marcinie D. zmarłym w dniu 2 marca 2014 roku.

Wnioskodawczyni zapłaciła podatek od nabycia spadku po swoim siostrzeńcu zgodnie z decyzją Urzędu Skarbowego. Na części nabytych przez Wnioskodawczynię nieruchomościach rolnych Gmina Miejska zamierza wybudować zbiornik przeciwpowodziowy dla zabezpieczenia okolicznych mieszkańców i terenów przed powodzią i zalewaniem, co obecnie się zdarza podczas intensywnych opadów deszczu.


W tym celu Gmina Miejska zamierza nabyć od Wnioskodawczyni część nieruchomości rolnych o powierzchni około 1 hektara na urządzenie zbiornika przeciwpowodziowego.


Nabycie nieruchomości przez jednostkę samorządu terytorialnego nastąpi na realizację celu publicznego jakim jest ochrona przeciwpowodziowa i urządzenie przez Gminę zbiornika przeciwpowodziowego.


Wniosek dotyczy nabycia od Wnioskodawczyni przez jednostkę samorządu terytorialnego Miasto nieruchomości gruntowej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego oznaczonej w ewidencji gruntów Nr 6824/39 o powierzchni 0,9808 ha na cel publiczny związany z urządzeniem zbiornika przeciwpowodziowego przez Miasto.

Przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.


Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami i jej art. 6 pkt 4, celami publicznymi są m.in. budowa obiektów i urządzeń służących ochronie przed powodzią. Wywłaszczenie nieruchomości może nastąpić na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (art. 113 ust. 1 ww. ustawy). Budowa zbiornika przeciwpowodziowego jest inwestycją celu publicznego, który uzasadnia wywłaszczenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym wyżej stanie faktycznym w wypadku odpłatnego zbycia części nieruchomości rolnych wchodzących w skład odziedziczonego gospodarstwa rolnego osiągnięty z tego tytułu przychód będzie podlegał podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, czy też przychód ten będzie zwolniony od podatku dochodowego w związku z tym, że nieruchomości rolne zbyte na cele publiczne pod budowę zbiornika przeciwpowodziowego po pierwsze nie utracą charakteru rolnego, a ponadto wskazany cel publiczny uzasadniałby wywłaszczenie nieruchomości i w takim wypadku również przychód byłby zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia podlega opodatkowaniu w wysokości 19% osiągniętego przychodu.


Ustawodawca wskazał w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kiedy taki przychód jest zwolniony od podatku.


Są to: odpłatne zbycie nieruchomości rolnych, które w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego (pkt 28 art. 21 ustawy).


Ponieważ zbycie ma nastąpić na rzecz Gminy i na cele związane z wybudowaniem zbornika przeciwpowodziowego to grunty rolne nie utracą w takim wypadku charakteru rolnego, gdyż zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych, grunty pod urządzeniami przeciwpowodziowymi są gruntami rolnymi (art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych). Tak więc odpłatne zbycie gruntów rolnych nie spowoduje utraty ich charakteru rolnego i przychód w takim wypadku nie będzie podlegał opodatkowaniu, a będzie zwolniony zgodnie ze wskazanym przepisem prawnym.


Niezależnie od powyższego zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od daty ich nabycia podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli odpłatne zbycie następuje na cele uzasadniające wywłaszczenie nieruchomości (pkt 29 art. 21 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Wywłaszczenie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (tu Gminy) może nastapić na cele publiczne (art. 112 ustawy o gospodarce nieruchomościami).


Celami publicznymi między innymi jest budowa obiektów i urządzeń służących ochronie przed powodzią (art. 6 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).


Tak więc i z tego punktu następuje zwolnienie przychodu osiągniętnego w wyniku odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od daty jego nabycia.


W związku z tym zdaniem Wnioskodawczyni przychód osiągnięty z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od daty jego nabycia na rzecz jednostki samorządu terytorialnego na cele publiczne związane z budową zbiornika przeciwpowodziowego podlega zwolnieniu podatkowemu i Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do uiszczania z tego tytułu podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego przepisu każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodów, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego w z dnia 29 listopada 2016 r. w wyniku dziedziczenia testamentowego po siostrzeńcu Zbigniewie D. zmarłym w dniu 2 marca 2014 r., nabyła nieruchomość stanowiącą zabudowane gospodarstwo rolne. Gmina Miejska zamierza nabyć od Wnioskodawczyni część nieruchomości rolnych o powierzchni 0,9808 ha na urządzenie zbiornika przeciwpowodziowego. Przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Jako, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „spadek”, należy odwołać się do odpowiednich przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym. W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Z powyższej normy prawnej wynika, że spadkobiercy w zasadzie wchodzą w sytuację prawną, w jakiej pozostawał spadkodawca. Oznacza to, że w skład spadku wchodzą prawa i obowiązki, ale także uzasadnione prawnie nadzieje na nabycie prawa. Prawa majątkowe są składnikiem masy spadkowej dającym nabywcy w drodze dziedziczenia legitymację prawną do występowania z wnioskiem o ich dochodzenie.

W myśl art. 924 ustawy Kodeks cywilny – spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 ww. ustawy). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.


Dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że przedmiotową nieruchomość, którą Gmina Miejska zamierza nabyć od Wnioskodawczyni – Wnioskodawczyni nabyła w dniu śmierci siostrzeńca, tj. w dniu 2 marca 2014 r.


Zatem uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu, jeśli do jego odpłatnego zbycia dojdzie przed upływem 5‑letniego okresu, o którym mowa w przywołanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przed dniem 31 grudnia 2019 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy – od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy – podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego na części nabytych przez Wnioskodawczynię nieruchomościach Gmina zamierza wybudować zbiornik przeciwpowodziowy. Nabycie nieruchomości przez jednostkę samorządu terytorialnego nastąpi na realizację celu publicznego. Przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy – wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.


Warunkiem niezbędnym do skorzystania z omawianego zwolnienia jest otrzymanie przychodu z tytułu:

  • odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, lub
  • odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, lub
  • sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.


Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do instytucji regulowanych przez ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, z późn. zm.) z uwagi na towarzyszący im charakter przymusu ze strony organów administracji dotyczący pozbawienia prawa własności dotychczasowego właściciela. Przepis ten wprowadza zwolnienie nie tylko dla przychodów z tytułu odszkodowania w związku z wywłaszczeniem, ale także dla przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami – ustawa określa zasady wywłaszczania nieruchomości i zwrotu wywłaszczonych nieruchomości. W myśl art. 6 pkt 4 ww. ustawy – celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest m.in. budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 112 ust. 1 ww. ustawy – przepisy niniejszego rozdziału (rozdziału 4 „Wywłaszczanie nieruchomości”) stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124 ust. 1b, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Zgodnie z art. 112 ust. 2 ww. ustawy – wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

Wywłaszczenie nieruchomości – jak stanowi ust. 3 ww. artykułu – może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy. Z uwagi na niemożność nabycia nieruchomości w postępowaniu wywłaszczeniowym w drodze umowy, ustawodawca w art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami zobowiązał starostę do przeprowadzenia rokowań zanim wszczęte zostanie postępowanie wywłaszczeniowe. W myśl art. 114 ust. 1 ww. ustawy – wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna. W przypadku wywłaszczenia nieruchomości na wniosek jednostki samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa przeprowadzają ich organy wykonawcze (art. 114 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z powyższych przepisów, w przypadku nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne może zostać wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane w przypadku, gdy cele publiczne nie mogą być osiągnięte w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

Zatem wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane tylko wówczas, gdy prawo do nieruchomości położonej na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne nie może być nabyte w drodze umowy. Jednak przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego powinny zostać podjęte próby nabycia nieruchomości w drodze umowy, przez przeprowadzenie rokowań z podmiotem, któremu przysługuje prawo do nieruchomości niezbędnej dla osiągnięcia celu publicznego. Jak wynika z art. 6 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami – celami publicznymi jest m.in. budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego wynika zatem, że na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami możliwe jest odpłatne zbycie nieruchomości w drodze umowy cywilnoprawnej (sprzedaż nieruchomości pod presją możliwego wywłaszczenia), jednakże aktywność w tej kwestii leży po stronie organu, gdyż to on jest zobligowany do przeprowadzenia rokowań zanim dokona przymusowego wywłaszczenia. Przychody otrzymane z tego tytułu – podobnie jak w przypadku odszkodowania za wywłaszczenie – są zwolnione od podatku.

Rokowania celem zawarcia umowy odpłatnego zbycia są prowadzone przed podjęciem decyzji o wywłaszczeniu a taka decyzja należy do organu. W przypadku wywłaszczenia organ wypłaca odszkodowanie za przymusowe pozbawienie prawa własności do nieruchomości natomiast w razie sprzedaży – cenę.

Ponadto z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy podatkowej wynika, że zwolnienie nie przysługuje jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  • nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny jej zbycia na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Zatem zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy powyższe warunki dotyczące okresu sprzedaży (wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnego zbycia) oraz ceny nabycia będą spełnione łącznie. W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z nich (albo nie będzie spełniony żaden z nich), wówczas zwolnienie będzie podatnikowi przysługiwać.


W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazała, że przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami.


Nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w dniu 2 marca 2014 r., zatem odpłatne zbycie nieruchomości po dniu 2 marca 2016 r. nastąpi po upływie 2 lat od daty jej nabycia. Zatem pierwszy warunek nie zostanie spełniony.


Ponadto nabycie prawa własności przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w drodze spadku, a więc jej nabycie miało charakter nieodpłatny. Zatem nie wystąpi sytuacja, w której cena nabycia nieruchomości będzie o co najmniej 50% niższa od wysokości ceny zbycia, bowiem w ogóle nie wystąpiła cena nabycia. Tym samym oznacza to, że ponieważ nie można ustalić ceny nabycia nieruchomości, to nie zostanie spełniony również drugi warunek wyłączający możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia.


Skoro w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione warunki wyłączające możliwość zastosowania omawianego zwolnienia, to Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Podsumowując, w przypadku sprzedaży nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód z tego tytułu będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W analizowanej sytuacji spełnione będą bowiem wszystkie warunki niezbędne do zastosowania tego zwolnienia i jednocześnie nie wystąpią łącznie obie przesłanki, które by możliwość takiego zwolnienia wykluczały. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu otrzymanego przychodu.

Mając na uwadze powyższe, tutejszy organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wyjaśniono w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj