Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.462.2017.2.MGO
z 27 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 17 października 2017 r. oraz pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 1 oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 2 w ramach projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 1 i Przedsięwzięcia 2 w ramach projektu „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 17 października 2017 r. oraz pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.462.2017.1.MGO.


W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismami z 17 i 27 października 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.2 Odnowa Obszarów Wiejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt „…” składa się z trzech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie gminy O., w sołectwie G.

Przedsięwzięcie 1 – uporządkowanie oraz stworzenie rekreacyjno-sportowej przestrzeni przy Szkole Podstawowej w G. poprzez budowę piłkochwytów dla istniejącego boiska, doposażenie istniejącego placu zabaw (altana), niezbędne elementy małej architektury (krąg ogniskowy, ławki itp.), oświetlenie i nowe nasadzenia zieleni. Ponadto zaplanowano funkcjonalne zagospodarowanie w postaci ciągów pieszych z kostki betonowej i przepuszczalnego kruszywa łamanego. Powierzchnia działki na której zlokalizowane będą prace wynosi 6 594,30 m2, w tym powierzchnia projektowanego boiska 608,00 m2 oraz nowych utwardzonych ciągów pieszych: 818,65 m2.

Przedsięwzięcie 2 – modernizacja publicznego obiektu sportowego w G. poprzez poprawę infrastruktury boiska, zagospodarowanie i doposażenie terenu rekreacyjno-sportowego. Zaplanowano wymianę nawierzchni boiska o powierzchni 291,94 m2 na bezpieczną naw. poliuretanową, wykonanie nawierzchni siłowni zewnętrznej o pow. 166,91 m2 (płyty gumowe), oświetlenie (projektory LED na masztach, sterowane) terenu oraz zakup wyposażenia boiska oraz siłowni.

Przedsięwzięcie 3 – przebudowa i rozbudowa wraz z niezbędną modernizacją instalacji wewnętrznych oraz częściową rozbiórką budynku OSP w G. Planowana rozbudowa ma na celu kontynuację funkcji społecznych (poprawę warunków użytkowych) oraz zagospodarowanie terenu (zielenią trawiastą i nawierzchniami utwardzonymi). Projekt obejmuje dobudowę nowego skrzydła, co pozwoli na zwiększenie powierzchni użytkowej, poprawę warunków korzystania z usług oraz zapewnienie dostępu dla osób niepełnosprawnych. Powstanie nowe zaplecze kuchenne i sanitarne, zmodernizowane zostaną istniejące instalacje wodne, elektryczne, wentylacyjne i bezpieczeństwa przeciwpożarowego, a budynek wyposażony zostanie w instalację C.O. i odgromową.

Całkowita powierzchnia działki, na której realizowany będzie projekt wynosi 2 400,00 m2, aktualna powierzchnia zabudowy budynku OSP wynosi 302,99 m2 (po realizacji: 567,83 m2).

Wszystkie inwestycje realizowane będą na obszarze sołectwa G., które objęte jest obszarem rewitalizacji nr 7 w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji O. 2016-2026.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina O. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę. Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów.

Informacje ogólne

Wnioskodawcą projektu jest Gmina, która będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Wnioskodawcę.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo zarządzana będzie przez Wnioskodawcę poprzez jego jednostki organizacyjne tj. Szkołę Podstawową w G. reprezentowaną przez dyrektora oraz Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, a częściowo przekazana zostanie Operatorowi tj. Stowarzyszeniu OSP G.

Forma przekazania majątku

W zakresie zadania: – Teren rekreacyjno-sportowy przy Szkole Podstawowej w G. – zagospodarowanie terenu placu szkolnego od strony północnej – operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Dyrektora Szkoły Podstawowej w G., któremu inwestycja zostanie przekazana w trwały zarząd.

W zakresie zadania: Rewitalizacja Sport i rekreacja – modernizacja Obiektu Sportowego w G. – operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji reprezentowany przez Dyrektora. Nieruchomość została oddana odpłatnie w trwały zarząd z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, w celu prowadzenia działalności sportowej, turystycznej i kulturalnej. Trwały zarząd ustanawiany jest na czas nieoznaczony.

W zakresie zadania: Rozbudowa budynku remizy OSP w G. operatorem będzie Stowarzyszenie Ochotniczej Straży Pożarnej w G. Gmina oddała do używania Ochotniczej Straży Pożarnej w G., reprezentowanej przez Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej, nieruchomość zabudowaną budynkiem położonej w G. Nieruchomość została oddana do bezpłatnego używania na czas nieokreślony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej Ochotniczej Straży Pożarnej w G. Po realizacji projektu przewiduje się zmianę formy umowy na odpłatną umowę najmu.

Sposób wykorzystania majątku

Zmodernizowany teren rekreacyjno-sportowy przy Szkole Podstawowej w G. – obiekt wykorzystywany będzie nieodpłatnie dla wszystkich grup użytkowników. Nie będzie prowadzonej sprzedaży opodatkowanej.

Zmodernizowany Obiekt Sportowy w G. – w większości nieodpłatnie ale z prognozą udostępnienia w części niedominującej odpłatnie podmiotom gospodarczym i grupom zorganizowanym (maksymalnie 40% czasu). Założone zostało utrzymanie ogólnodostępności obiektów.

Rozbudowany budynek remizy OSP w G. – zakłada się sporadyczny wynajem powierzchni osobom indywidualnym (głównie strażakom), za opłatą pozwalającą na pokrycie kosztów mediów. Administrator obiektu zobowiązany będzie do prowadzenia harmonogramów wykorzystania sal w skali roku (w formie zbiorczego zestawienia), z którego wynikać będzie ilość spotkań społecznych (wydajność infrastruktury) oraz ilość spotkań odpłatnych wykorzystania infrastruktury. Przewidywanych jest jedynie 18 wynajmów odpłatnych w ciągu roku, w znaczącej części obiekt będzie udostępniany bezpłatnie dla wszystkich użytkowników.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składającym deklaracje VAT.

W ramach Przedsięwzięcia nr 3 towary i usługi związane z inwestycją wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych (planowana do zawarcia przez Gminę O. umowa najmu odpłatnego na rzecz OSP G.).

W ramach przedsięwzięcia nr 1 inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawa o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 17 marca 2016 r. Dz. U. 2016 poz. 446). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w art. 7.1. pkt:

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


W ramach zadania brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane.

Zaplanowano zakończenie zadania i oddanie do użytkowania budynku na grudzień 2020 r.

Budynek OSP G. bezpośrednio po oddaniu do użytkowania będzie wynajmowany przez Stowarzyszenie OSP G.

Prognozuje się zawarcie umowy najmu po oddaniu budynku do użytkowania od grudnia 2020 r.

Prognozuje się zawarcie umowy najmu na czas nieokreślony.

Miesięczna wysokość kwoty czynszu najmu przewidywana jest na 200,00 zł netto.

Podstawą kalkulowania czynszu najmu jest średnia wysokość wynajmu sal w obiektach infrastruktury społecznej na terenach wiejskich.

Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych ale nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wartość kosztorysowa inwestycji dotyczącej modernizacji budynku OSP G. 1.832.157,46 zł brutto.

Na pytanie Organu „Jak będzie się przedstawiać stosunek poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji do rocznej kwoty czynszu najmu?”, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, nakłady – 1.832.157,46 brutto. Roczna kwota czynszu najmu – 2.952,00 zł brutto.

Inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą z art. 7 ust. 1 pkt 9 Ustawa o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 17 marca 2016 r. Dz. U. 2016 poz. 446).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w art. 7.1 pkt:

15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;


17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej


19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239);.


Celem modernizacji nie jest zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej VAT. Inwestycja nie służy osiągnięciu znaczących dla budżetu Gminy przychodów.

Gdyby budynek nie byłby wynajmowany dla Stowarzyszenia OSP G. inwestycja nie byłaby przeprowadzana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 października 2017 r.):

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 1 oraz zadania nr 2 w 60%, ze względu na brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane.

Zdaniem Gminy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 3 oraz zadania nr 2 w 40%, ze względu na związek nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które będą realizowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 1 oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 2 w ramach projektu „…” jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10 ustawy cytowanej ustawy), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 1 w ramach projektu „…”.

Z opisu sprawy wynika, że projekt „…” składa się z trzech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie Gminy O., w sołectwie G.. Przedsięwzięcie 1 – uporządkowanie oraz stworzenie rekreacyjno-sportowej przestrzeni przy Szkole Podstawowej w G. poprzez budowę piłkochwytów dla istniejącego boiska, doposażenie istniejącego placu zabaw (altana), niezbędne elementy małej architektury (krąg ogniskowy, ławki itp.), oświetlenie i nowe nasadzenia zieleni. Ponadto zaplanowano funkcjonalne zagospodarowanie w postaci ciągów pieszych z kostki betonowej i przepuszczalnego kruszywa łamanego. Operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Dyrektora Szkoły Podstawowej w G., któremu inwestycja zostanie przekazana w trwały zarząd. Zmodernizowany teren rekreacyjno-sportowy przy Szkole Podstawowej w G. – obiekt wykorzystywany będzie nieodpłatnie dla wszystkich grup użytkowników. Nie będzie prowadzonej sprzedaży opodatkowanej.

Jak już wyżej wskazano podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy od wydatków poniesionych na realizację w ramach projektu Przedsięwzięcia 1 nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących modernizacji terenu rekreacyjno-sportowego bowiem zmodernizowany teren rekreacyjno-sportowy przy Szkole Podstawowej w G. wykorzystywany będzie nieodpłatnie dla wszystkich użytkowników i nie będzie prowadzonej sprzedaży opodatkowanej. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w ramach zadania brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 1 w ramach projektu „…”, jest prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również – prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 2 w ramach projektu „…”.

Z opisu sprawy wynika, że projekt „…” składa się z trzech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie Gminy O., w sołectwie G. Przedsięwzięcie 2 – modernizacja publicznego obiektu sportowego w G. poprzez poprawę infrastruktury boiska, zagospodarowanie i doposażenie terenu rekreacyjno-sportowego. Zaplanowano wymianę nawierzchni boiska o powierzchni 291,94 m2 na bezpieczną naw. poliuretanową, wykonanie nawierzchni siłowni zewnętrznej o pow. 166,91 m2 (płyty gumowe), oświetlenie (projektory LED na masztach, sterowane) terenu oraz zakup wyposażenia boiska oraz siłowni. Operatorem produktów projektu pozostanie Gmina poprzez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji reprezentowany przez Dyrektora. Nieruchomość została oddana odpłatnie w trwały zarząd z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, w celu prowadzenia działalności sportowej, turystycznej i kulturalnej. Trwały zarząd ustanawiany jest na czas nieoznaczony. Zmodernizowany Obiekt Sportowy w G. – w większości nieodpłatnie, ale z prognozą udostępnienia w części niedominującej odpłatnie podmiotom gospodarczym i grupom zorganizowanym.

Jak już wskazano wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5

-w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). Należy zauważyć, że wśród wymienionych w ww. rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał m.in. zakłady budżetowe utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie § 3 ust. 3 rozporządzenia jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X =A x 100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

W myśl § 3 ust. 4rozporządzenia jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X =A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P – przychody wykonane zakładu budżetowego.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy od wydatków poniesionych na realizację w ramach projektu Przedsięwzięcia 2 będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał bowiem, że zmodernizowany obiekt sportowy w G. będzie wykorzystywany w większości nieodpłatnie, ale z prognozą udostępnienia w części niedominującej odpłatnie podmiotom gospodarczym i grupom zorganizowanym. Tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 Wnioskodawca będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Przedsięwzięcia 2.

Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy oraz z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją w ramach projektu Przedsięwzięcia 2, jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Podkreślić należy, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości przyjętego przez Wnioskodawcę udziału procentowego w jakim podatek VAT w ramach przedmiotowego zadania będzie niekwalifikowany a w jakim kwalifikowany. Rolą organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności wskazanego udziału procentowego związanego z tzw. „kwalifikowalnością” podatku VAT. Należy podkreślić, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Jednocześnie zauważyć należy, że oceny, czy sposób wyliczenia podatku jest prawidłowy może dokonać jedynie organ podatkowy pierwszej instancji, który w toku prowadzonego postępowania posiada odpowiednie kompetencje i dysponuje stosownymi narzędziami – wskazanymi w rozdziale 11 Działu IV Ordynacji podatkowej. Może więc dokonywać ustaleń w kontekście miarodajności, rzetelności i ewentualnej sprzeczności podanych faktów.

Ponadto informuje się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem obejmującym realizację w ramach projektu Przedsięwzięcia 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj