Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.619.2017.2.AGW
z 29 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 27 listopada 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania składników materialnych i niematerialnych stanowiących Departament nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony dnia 27 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania składników materialnych i niematerialnych stanowiących Departament nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy o VAT w zakresie uznania, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych tworzących ZCP Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą oraz zarządem na terytorium Polski.

Wnioskodawca jest oraz będzie w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w Polsce.


W praktyce, działalność gospodarczą Wnioskodawcy można podzielić na:


  • działalność związaną z wynajmem, dzierżawą i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  • kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek, zarządzaniem nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie,
  • pozostałą działalność związaną ze sprowadzaniem oraz sprzedażą czynnika chłodniczego z Chin.


Wnioskodawca, w celu usprawnienia prowadzonej działalności, uchwałą zarządu z dnia 16 grudnia 2016 r. wyodrębnił Departament nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż (dalej: „Departament”).


Do Departamentu zostały alokowane składniki majątkowe niezbędne do jego prowadzenia, tj.:


  1. prawo użytkowania wieczystego w udziale 1/6 części działki gruntu nr 905/18 objętej księgą wieczystą nr XXX prowadzoną przez Sąd Rejonowy, o powierzchni 0,1825 ha, której sposób korzystania oznaczono jako inne tereny zabudowane wraz z udziałem 1/6 części w prawie własności posadowionych na tej działce urządzeń: drogi i kanalizacje,
  2. prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 909/18 objętej księgą wieczystą nr XXX prowadzoną przez Sąd Rejonowy, o powierzchni 0,3311 ha, której sposób korzystania oznaczono jako zurbanizowane tereny niezabudowane,
  3. prawo własności nieruchomości objętej księgą wieczystą nr XXX, prowadzoną przez Sąd Rejonowy, stanowiącej zabudowaną działkę nr 16/6 o powierzchni 0,4674 ha, której sposób korzystania oznaczono jako inne tereny zabudowane, o wartości jednostkowej XXX zł (słownie: XXX złotych), prawo użytkowania wieczystego wymienione w pkt 1-2) o łącznej wartości XXX zł (słownie: XXX złotych),
  4. prawa i obowiązki z tytułu umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą zatrudnioną na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż;
  5. prawa i obowiązki z tytułu umowy najmu dotyczącej Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż;
  6. prawa i obowiązki wynikające z umowy na obsługę administracyjno-księgową dotyczącej Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż;
  7. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, zawartych z najemcami nieruchomości;
  8. prawa i obowiązki wynikające z umów ubezpieczenia nieruchomości;
  9. prawa i obowiązki z umów na wykonanie prac projektowych, robót budowlanych, robót w zakresie modernizacji lub remontu instalacji budynków;
  10. ruchomości w postaci wyposażenia biura, tj.:


    1. komputer,
    2. krzesło,
    3. laptop.


Działalność Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż polega w głównej mierze na obsłudze nieruchomości będących własnością Spółki oraz zarządzaniu aktywami trwałymi, nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi, a także wspieraniu i realizacji procesów o charakterze inwestycyjnym i finansowym związanych z tymi aktywami. Działalność Departamentu związana jest przede wszystkim z nieruchomościami przeznaczonymi na sprzedaż, w tym ich wynajmem oraz dzierżawą przed planowaną sprzedażą.

W ramach wyodrębnionego Departamentu, podejmowane są działania związane z bieżącą analizą rynku nieruchomości, opracowywaniem planów rozwoju, pozyskiwaniem Klientów, negocjowaniem umów najmu/dzierżawy, szeroko pojętymi działaniami sprzedażowymi oraz kupnem nieruchomości.


Ponadto, Spółka planuje wyodrębnienie stanowiska specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż, do którego zadań należało będzie, m.in.


  1. opracowywanie projektów umów, opiniowanie oraz negocjowanie umów sprzedaży,
  2. bieżąca analiza rynku nieruchomości,
  3. bieżące doradztwo w zakresie zarządzania terenami niezabudowanymi i zabudowanymi;
  4. opracowywanie strategii efektywnego inwestowania;
  5. bieżące działania na rzecz rozwoju Departamentu;
  6. kompletowanie dokumentów i współudział przy zawieraniu transakcji sprzedaży;
  7. bieżąca obsługa administracyjna Departamentu,
  8. opracowywanie planów rozwoju Departamentu;
  9. analiza i zabezpieczanie powierzonej dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Departamentu;
  10. bieżący kontakt z zewnętrznymi doradcami oraz kontrahentami,
  11. tworzenie strategii procedur wewnętrznych w zakresie zarządzania aktywami.


Wnioskodawca planuje, aby majątek związany z Departamentem został w przyszłości w całości wniesiony do spółki kapitałowej – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (w formie wkładu niepieniężnego). Spółka ta, w oparciu o otrzymany majątek wchodzący w skład Departamentu, będzie kontynuowała działalność Wnioskodawcy w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Przedmiot aportu, tj. Departament, będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań i należności) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania samodzielnie (tj. bez udziału Wnioskodawcy).

Aport Departamentu będzie więc obejmował całość wyodrębnionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy łącznie z osobą zatrudnioną na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.


W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że:


  1. Prawo użytkowania wieczystego udziału 1/6 w działce gruntu nr 905/18 objętej księgą wieczystą nr XXX prowadzoną przez Sąd Rejonowy nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy ani umowy o podobnym charakterze.

    Prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 909/18 objętej księgą wieczystą nr XXX prowadzonej przez Sąd Rejonowy nie jest przedmiotem umowy najmu, dzierżawy ani umowy o podobnym charakterze.

    Zabudowana działka gruntu nr 16/6, objęta księgą wieczystą nr XXX prowadzoną przez Sąd Rejonowy, jest przedmiotem umowy najmu.
  2. Działka gruntu nr 16/6, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr XXX zabudowana jest budynkami biurowo-usługowym, przeznaczonymi na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz zabudowana jest budowlami takimi jak: ogrodzenie, parking.
  3. Umowa najmu zawarta jest pomiędzy Wnioskodawcą jako najemcą a innym podmiotem jako wynajmującym. Na jej podstawie, Wnioskodawca używa najmowanej nieruchomości z przeznaczeniem na cele związane z działalnością prowadzoną w ramach Departamentu.
  4. Umowy najmu zawarte są z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Przedmiotem umów jest oddanie przez Wnioskodawcę nieruchomości do używania z przeznaczeniem na cele związane z prowadzoną działalnością przez najemcę. Z tytułu zawartych umów, Wnioskodawca uzyskuje od najemców czynsz naliczany co miesiąc. Umowy najmu zawierają postanowienia m.in. dotyczące stanu nieruchomości, zasad korzystania z niej, możliwości wypowiedzenia oraz zakaz podnajmu bez pisemnej zgody Wnioskodawcy. W zakresie nieuregulowanym, zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
  5. Aktualnie Wnioskodawca nie ma zawartych tego typu umów. W przyszłości Wnioskodawca może zawrzeć tego typu umowy i jeżeli nie zostaną one zrealizowane do dnia aportu, to wówczas prawa i obowiązki z nich wynikające będą stanowiły składnik Departamentu.
  6. Aktualnie w Departamencie praca wykonywana jest przez osobę zatrudnioną na podstawie umowy cywilnoprawnej. Osoba ta będzie kontynuowała swoją pracę w nowej spółce kapitałowej. Tak jak opisano we wniosku, planowane jest wyodrębnienie stanowiska specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż, do którego zadań należała będzie kompleksowa obsługa Departamentu. Aport Departamentu do spółki będzie obejmował również przeniesienie osoby zatrudnionej na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.
  7. Tak jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje m.in. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek oraz zarządzanie nieruchomościami, w ramach Departamentu podejmowane będą działania związane z bieżącą analizą rynku nieruchomości, szeroko pojętymi działaniami sprzedażowymi oraz zakupem nieruchomości. Aktualnie Departament działa wyłącznie w oparciu o wskazane we wniosku nieruchomości. Jeżeli jednak pojawi się atrakcyjna oferta na nabycie nieruchomości, którą Wnioskodawca będzie następnie planował sprzedać, wówczas nieruchomość zostanie nabyta przez Wnioskodawcę i przypisana do Departamentu.
  8. Wyodrębnienie organizacyjne.

    Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa jest umiejscowiona w strukturze organizacyjnej jako dział, wydział czy oddział. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w celu usprawnienia zarządzania Spółką, wyodrębnił składniki majątku związane z prowadzeniem działalność związanej z zarządzaniem nieruchomościami w formie Departamentu. Do Departamentu tego przyporządkowane są odpowiednie elementy majątku, a pracę w Departamencie wykonuje osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej. Elementy majątku alokowane do Departamentu to m.in. majątek trwały i aktywa służące prowadzeniu działalności w zakresie zarządzania i obrotu obejmujące przede wszystkim nieruchomości będące własnością Wnioskodawcy. Do Departamentu przypisane są również wszelkie wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Departament zostanie wydzielony ze struktury przedsiębiorstwa na podstawie uchwały zarządu Spółki, w którym zostaną określone odpowiednie elementy majątku. Dodatkowo w uchwale zarządu Spółki zostaną również określone obowiązki osoby zatrudnionej na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.

    W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, Departament będzie stanowił część przedsiębiorstwa wyodrębnioną organizacyjnie.


    Wyodrębnienie finansowe.


    Realizacja wyodrębnienia finansowego obejmuje wprowadzenie odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych dla przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, będzie prowadził ewidencję księgową w sposób umożliwiający identyfikację aktywów/pasywów oraz kosztów/przychodów przypisanych do Departamentu. Składniki przyporządkowane do Departamentu są też wyodrębnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Dodatkowo, przejawem odrębności finansowej Departamentu od pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest przypisanie do Departamentu odrębnego rachunku bankowego.

    Departament będzie również dysponował środkami pieniężnymi niezbędnymi do prowadzenia działalności. Ponadto oddzielnie będzie ustalany wynik finansowy Departamentu, w oparciu o ewidencję księgową prowadzoną dla Departamentu.

    W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną finansowo.


    Wyodrębnienie funkcjonalne.


    Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna przed jej zbyciem uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, do Departamentu będą przypisane składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania i należności. Departament będzie dysponował m.in. nieruchomościami oraz prawem użytkowania, istotnej wartości, wyposażeniem biurowym, środkami pieniężnymi oraz oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia tego typu działalności.

    W ramach wniesienia Departamentu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na tę spółkę przejdą wszystkie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne umożliwiające samodzielne prowadzenie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością działalności, obecnie wyodrębnionej w ramach struktury Wnioskodawcy. Przede wszystkim w ramach wniesienia Departamentu do nowo zawiązanej spółki przejdą na nią zobowiązania i należności z umów najmu nieruchomości, wchodzących w skład Departamentu, zawartych przez Wnioskodawcę. Jednocześnie, osoba wykonująca pracę na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż zostanie zaangażowana w spółce otrzymującej aport do wykonywania tożsamych obowiązków do tych wynikających z umowy z Wnioskodawcą. Obowiązki osoby zatrudnionej na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż zostaną określone w uchwale zarządu Spółki. Departament, o którym mowa w niniejszym wniosku, zostanie utworzony w celu wyodrębnienia konkretnej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

    W świetle powyższego należy uznać, że składniki zgromadzone w ramach Departamentu niewątpliwie będą stanowić zespół składników pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach, zorganizowanych w sposób pozwalający na potencjalne, niezależne prowadzenie działalności. W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną funkcjonalnie.

  9. Tak jak opisano we wniosku, działalność gospodarczą Wnioskodawcy można podzielić na działalność związaną z obsługą nieruchomości oraz działalność związaną ze sprowadzaniem oraz sprzedażą czynnika chłodniczego z Chin. Działalność w zakresie nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż oraz nieprzeznaczonych na sprzedaż została wyodrębniona odpowiednio do Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż oraz Departamentu nieruchomości nieprzeznaczonych na sprzedaż.

    Po dokonaniu aportu Departamentów, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie sprowadzania oraz sprzedaży czynnika chłodniczego z Chin. Z uwagi na charakter działalności, będzie ona bezpośrednio prowadzona przez członków Zarządu Wnioskodawcy. Działalność ta będzie prowadzona w oparciu o podstawowe składniki majątku takie jak laptop, biurko, krzesło, wynajęta przestrzeń biurowa oraz oprogramowanie niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie obrotu czynnikiem chłodniczym. W Spółce zostaną również zobowiązania i należności z tytułu zawartych umów, które nie wchodzą w skład Departamentów i nie zostaną wniesione aportem do innej spółki kapitałowej. Celem Wnioskodawcy, po dokonaniu aportu Departamentów, jest wyspecjalizowanie się w obrocie czynnikiem chłodniczym z Chin.
  10. Spółka, do której zostanie wniesiony aport, będzie kontynuowała działalność gospodarczą Wnioskodawcy, tj. będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. W czasie, w którym nieruchomości będą własnością spółki, będzie nimi zarządzała (pełna obsługa nieruchomości oraz umów ich dotyczących). Ponadto spółka będzie poszukiwać nowych klientów – najemców nieruchomości wchodzących w skład Departamentu oraz negocjować warunki umów najmu zawieranych z klientami. Przeprowadzać będzie również prace remontowe i budowlane w zakresie budynków i budowli położonych na nieruchomościach będących przedmiotem aportu. Spółka pozyskiwać będzie finansowanie na dalsze inwestycje w zakresie obrotu nieruchomościami oraz będzie przeprowadzać analizy rynku w celu zakupu nowych nieruchomości. Spółka zajmować się będzie również porządkowaniem spraw administracyjnych nieruchomości będących przedmiotem aportu, a wchodzących w skład Departamentu.


Planowane przez Wnioskodawcę działania mają na celu uporządkowanie struktury prowadzonej działalności i stworzenie wyspecjalizowanej spółki do prowadzenia działalności w zakresie obrotu nieruchomościami.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wyodrębniony przez Wnioskodawcę Departament spełnia przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji, jego wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębniony przez niego Departament spełnia przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


1. Uwagi ogólne.


Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przez odpłatną dostawę towarów należy rozumieć m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Z kolei przez odpłatne świadczenie usług uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się jednakże do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa. Ustawodawca nie wskazał w ustawie o VAT konkretnych transakcji, które będą prowadziły do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie jest jednak sporne, że transakcja zbycia będzie odpowiadać w istocie dostawie towarów, tj. przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Dyspozycją art. 6 pkt 1 ustawy o VAT będzie zatem objęta zarówno sprzedaż (zorganizowanej części) przedsiębiorstwa, jak również wniesienie jej aportem do spółki (w tym spółki kapitałowej).

Brzmienie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi implementację przepisów Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”), zgodnie z którą, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary będzie traktowana jako następca prawny przekazującego (art. 19 Dyrektywy VAT).

Powyższy przepis Dyrektywy VAT nie zawiera jednakże szczegółowych zaleceń dla państw członkowskich, co do implementacji wskazanego wyłączenia do krajowego porządku prawnego. Dla właściwej wykładni przepisów Dyrektywy VAT w tym zakresie, warto odwołać się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”).

W wyrokach TSUE zwraca się uwagę, że stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Przykładowo, w wyroku TSUE w sprawie C-497/01 (Zita Modes) TSUE uznał, że przekazanie całości lub części majątku oznacza transfer działalności gospodarczej lub niezależnej części przedsiębiorstwa, obejmującej majątek rzeczowy jak również ewentualne aktywa niematerialne, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Stanowisko spójne z powyższym prezentowane jest przez krajowe sądy administracyjne (przykładowo wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12 oraz z dnia 27 września 2011 r. sygn. akt I FSK 1383/10). Zgodnie z ich orzecznictwem, tylko wówczas, gdy przekazywany zespół aktywów przedsiębiorstwa jest niewystarczający do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej (w oparciu o przekazane składniki majątkowe), czynność taka jest objęta podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, jeżeli składniki Departamentu będą wypełniać przesłanki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ich aport do spółki kapitałowej będzie wyłączony z zakresu opodatkowania VAT.


2. Zorganizowana część przedsiębiorstwa.


Ustawa o VAT zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pod pojęciem tym ustawodawca rozumie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy o VAT).


Z powołanych wyżej przepisów należy wywieść, że:


  • zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna składać się z zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze.


Biorąc pod uwagę powyższe, dla kwalifikacji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej. Składniki powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach tak, aby stanowiły faktycznie zespół, a nie zbiór przypadkowych elementów. Tym samym przyjmuje się, że zespół składników powinien być wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach – organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.


3. Wyodrębnienie organizacyjne.


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa jest umiejscowiona w strukturze organizacyjnej jako dział, wydział czy oddział. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w celu usprawnienia zarządzania Spółką, wyodrębnił składniki majątku związane z prowadzeniem działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami w formie Departamentu. Do Departamentu tego przyporządkowane są odpowiednie elementy majątku, a także osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż.

W konsekwencji należy uznać, że Departament będzie stanowił część przedsiębiorstwa wyodrębnioną organizacyjnie.


4. Wyodrębnienie finansowe.


Realizacja wyodrębnienia finansowego obejmuje wprowadzenie odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych dla przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję księgową w sposób umożliwiający identyfikację aktywów/pasywów oraz kosztów/przychodów przypisanych do Departamentu. Składniki przyporządkowane do Departamentu są też wyodrębnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Dodatkowo, przejawem odrębności finansowej Departamentu od pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest przypisanie do Departamentu odrębnego rachunku bankowego.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną finansowo.


5. Wyodrębnienie funkcjonalne.


Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna przed jej zbyciem uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, do Departamentu będą przypisane składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania i należności. Departament będzie dysponował m.in. nieruchomościami oraz prawem użytkowania, istotnej wartości, wyposażeniem biurowym, środkami pieniężnymi oraz oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia tego typu działalności. W ramach wniesienia Departamentu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na tę spółkę przejdą wszystkie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne umożliwiające samodzielne prowadzenie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością działalności, obecnie wyodrębnionej w ramach struktury Wnioskodawcy. Jednocześnie, osoba wykonująca pracę na stanowisku specjalisty do spraw Departamentu nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż zostanie zaangażowana w spółce otrzymującej aport do wykonywania tożsamych obowiązków do tych wynikających z aktualnej umowy z Wnioskodawcą.

Departament, o którym mowa w niniejszym wniosku, zostanie utworzony w celu wyodrębnienia konkretnej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego należy uznać, że składniki zgromadzone w ramach Departamentu niewątpliwie będą stanowić zespół składników pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach, zorganizowanych w sposób pozwalający na potencjalne, niezależne prowadzenie działalności. W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Departament będzie stanowił cześć przedsiębiorstwa wyodrębnioną funkcjonalnie.


6. Podsumowanie


Planowany przez Wnioskodawcę aport Departamentu będzie obejmował zespół składników materialnych i niematerialnych wystarczających do prowadzenia przez spółkę kapitałową w sposób trwały, samodzielnej działalności gospodarczej w zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na sprzedaż. W konsekwencji Wnioskodawca jest zdania, że Departament wyposażony we wszystkie opisane w niniejszym wniosku elementy, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz opisane w niniejszym wniosku okoliczności faktyczne, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie w ramach wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej wyodrębnionego Departamentu będzie stanowiło czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, który wskazuje, że składniki materialne i niematerialne mające być przedmiotem aportu są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, przy założeniu, że wyodrębnienie to będzie istniało w dniu zbycia, a nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie przy jej wykorzystaniu prowadził działalność gospodarczą. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj