Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.336.2017.3.DJD
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 27 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradczych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 9 października 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.336.2017.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 9 października 2017 r. (data doręczenia 13 października 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), nadanym w dniu 20 października 2017 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pana …, PESEL …,

  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Pana …, PESEL …,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - … - jest osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym. Wraz z … (dalej: Zainteresowany), inną osobą fizyczną, będącą polskim rezydentem podatkowym, będą prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w formie Spółki cywilnej w zakresie odpłatnego świadczenia usług.

Zainteresowany jest wspólnikiem w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest komplementariuszem Spółki komandytowej. Wnioskodawca i Zainteresowany są również prokurentami we wskazanej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, jednakże z tytułu pełnienia funkcji prokurentów nie otrzymują wynagrodzenia.

Bieżące zarządzanie Spółką komandytową sprawuje Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako jej komplementariusz. W jej imieniu występuje Zarząd Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w którego skład nie wchodzi Wnioskodawca i Zainteresowany.

Wnioskodawca i Zainteresowany nie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę ani w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, ani w Spółce komandytowej. Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce komandytowej na stanowisku dyrektora zarządzającego, jednak Jego stosunek pracy ustał w sierpniu 2017 r. Wnioskodawca i Zainteresowany zamierzają w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej świadczyć odpłatne usługi na rzecz opisanej wyżej Spółki komandytowej.

Wnioskodawca i Zainteresowany planują podjęcie następujących działań szczegółowych:

  1. profesjonalne przygotowanie ofert sprzedażowych produktów Spółki dla Spółki komandytowej;
  2. negocjacje handlowe z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami w imieniu Spółki komandytowej, na podstawie pełnomocnictwa szczególnego uzyskanego od Spółki komandytowej, uzyskiwanie najlepszych ofert dla Spółki komandytowej;
  3. budowanie i implementacja strategii promocyjnych i reklamowych marki, pod którą Spółka komandytowa prowadzi działalność oraz jej produktów, w czasie spotkań z potencjalnymi i obecnymi klientami Spółki komandytowej;
  4. opracowanie nowych i autorskich koncepcji produktów, które mogą być wykorzystywane przez Spółkę komandytową w toku prowadzonej przez nią działalności gospodarczej;
  5. usługi utrzymywania i rozwoju kontaktów z potencjalnymi oraz obecnymi klientami Spółki komandytowej;
  6. doradzanie osobom wskazanym przez Spółkę komandytową w zakresie budowy gotowych produktów sprzedażowych z bazy produktów realizowanych przez Spółkę komandytową, technik pozyskiwania klientów oraz utrzymywania i rozwoju relacji z klientami tej Spółki;
  7. usługi w ramach doradztwa w zakresie PR, reklamy, marketingu i zasobów ludzkich, tj. ocena wykonanych projektów Spółki komandytowej oraz przedstawienie własnych pomysłów i koncepcji, przedstawianie nowych strategii marketingowych oraz poszukiwanie partnerów do wspólnej realizacji projektów.

Podkreślić należy, że zakresy obowiązków wynikających z zawartej przez Spółkę cywilną ze Spółką komandytową umowy o świadczenie usług pokrywają się z zakresem obowiązków Wnioskodawcy wynikających ze stosunku pracy, który łączył Wnioskodawcę ze Spółką komandytową w przeszłości.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę i Zainteresowanego w ramach umowy Spółki cywilnej, na podstawie umowy o świadczenie usług, będzie miała charakter zarobkowy oraz będzie polegała na świadczeniu usług w sposób zorganizowany i ciągły. Wynagrodzenie Spółki cywilnej będzie uzależnione od ilości godzin poświęconych na realizację usług, jednakże umowa o świadczenie usług może uwzględniać również szczególne zasady wynagrodzenia zależne np. od wypracowanego przez Spółkę komandytową zysku lub w formie prowizyjnej od wartości zawartego przez Spółkę komandytową z klientem kontraktu. Wynagrodzenie może również obejmować wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich lub praw pokrewnych, ewentualnie udzielenia Spółce komandytowej licencji na korzystanie z praw autorskich lub praw pokrewnych. Świadczenie wskazanych usług w ramach działalności gospodarczej Spółki cywilnej będzie odbywało się w miejscu i czasie ustalonym przez Spółkę cywilną. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością będzie spoczywało na Spółce cywilnej.

Przychody z tytułu tej działalność będą należały do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm. - dalej: u.p.d.o.f.), tj. do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, a zatem nie będą zaliczane do innych źródeł przychodów. Co więcej, Wnioskodawca i Zainteresowany zamierzają Spółkę cywilną zarejestrować jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że umowa Spółki cywilnej została podpisana przez wspólników w dniu 12 września 2017 r., natomiast Spółka cywilna została zgłoszona do rejestracji jako podatnik w podatku od towarów i usług w dniu 27 września 2017 r. i od tego dnia zaczęła prowadzić działalność gospodarczą (zdarzenie to nastąpiło już po złożeniu wniosku o interpretację indywidualną, w związku z tym było w chwili złożenia zdarzeniem przyszłym).

Wspólnicy Spółki zdecydowali, że przychody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki cywilnej opodatkowane będą podatkiem dochodowym od osób fizycznych w ramach tzw. podatku liniowego, według stawki 19%. Dokumentacja podatkowa na potrzeby Spółki cywilnej prowadzona będzie w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca będący stroną postępowania wyjaśnia, że jako dyrektor zarządzający w Spółce komandytowej wykonywał następujące obowiązki ściśle związane ze stanowiskiem dyrektora zarządzającego, tj. był odpowiedzialny za:

  1. rachunek zysków i strat oraz płynność finansową przedsiębiorstwa,
  2. nadzór i tworzenie nowych planów finansowych,
  3. współzarządzanie personelem,
  4. reprezentowanie firmy z kluczowymi partnerami biznesowymi,
  5. podpisywanie umów i innych dokumentów formalnych,
  6. udział w spotkaniach i negocjacjach z kluczowymi partnerami biznesowymi firmy,
  7. opracowywanie i aktualizowanie strategii inwestycyjnej przedsiębiorstwa,
  8. przygotowanie, a następnie branie udziału w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych,
  9. rozwój działalności firmy i podzespołów oraz
  10. współuczestnictwo wraz z zarządem we wdrażaniu i kontroli nad systemem zarzadzania przedsiębiorstwem,
  11. pełnienie funkcji nadzorczych nad pracą działu finansowego, w szczególności w zakresie monitorowania płynności i wyników finansowych firmy.

Wnioskodawca i Zainteresowany wyjaśniają, że zakres obowiązków i funkcji pełnionych w 2017 r. przez Wnioskodawcę będącego stroną postępowania w Spółce komandytowej w związku z pracą na stanowisku dyrektora zarządzającego nie pokrywa się z zakresem obowiązków wynikających z zawartej pomiędzy Spółką cywilną, a Spółką komandytową umowy o świadczenie usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 30c w związku z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca i Zainteresowany, prowadząc działalność w formie Spółki cywilnej, będą mogli zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej przez Spółkę cywilną pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz Spółki komandytowej stawkę liniową podatku w wysokości 19% już od roku podatkowego 2017?

Zdaniem Zainteresowanych, dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej przez Spółkę cywilną pozarolniczej działalności gospodarczej, na rzecz Spółki komandytowej, będą mogły być rozliczane stawką liniową podatku w wysokości 19%.

Spółka cywilna, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), nie posiada osobowości prawnej. Nie jest również podatnikiem podatku dochodowego.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe, należy oprzeć się na unormowaniu art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.), który stanowi, że jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi Spółka niebędąca osoba prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Definicję tego pojęcia ustawodawca zawarł w art. 3a pkt 6 u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem, pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f. Pozarolnicza działalność gospodarcza jest źródłem przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka cywilna prowadzić będzie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej. Powyższe znajduje poparcie również w fakcie, że nie znajdzie do niej zastosowania art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f., zgodnie z którym za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialność za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W tej sytuacji, dochód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie u.p.d.o.f. może być opodatkowany w dwojaki sposób:

  1. wg zasad ogólnych, tj. z zastosowaniem skali podatkowej;
  2. 19% podatkiem liniowym.

Opodatkowanie podatkiem liniowym uregulowano w art. 30c u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W celu skorzystania z liniowej formy opodatkowania podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej (również w formie Spółki cywilnej), oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f.).

W myśl art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik, który wybrał opodatkowanie liniowe, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną (np. spółki cywilnej) przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 9a ust. 5 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f., dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że działalność, jaką zamierzają świadczyć Wnioskodawcy w ramach Spółki cywilnej, będzie spełniała definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe usługi mają charakter usług doradczych. Co istotne, czynności Spółki cywilnej nie będą odpowiadać również zakresowi obowiązków dyrektora zarządzającego wynikającemu z umowy o pracę, która wiązała Spółkę komandytową z Wnioskodawcą, a która rozwiązana została w sierpniu 2017 r.

Podkreślić należy, że z zakresu usług, które Spółka cywilna będzie wykonywała na rzecz Spółki komandytowej w ramach doradztwa gospodarczego i marketingowego, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć jej jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania) przedsiębiorstwem, a więc czynności, które Wnioskodawca wykonywał w ramach umowy o pracę.

W sprawie nie znajdzie zastosowania art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., w myśl którego, jeżeli podatnik, który wybrał opodatkowanie liniowe, uzyska z działalności gospodarczej (z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną) przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f., i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowanie podatkiem liniowym nie może zostać zastosowane wobec podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, jako przedsiębiorca bądź wspólnik spółki osobowej, wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W orzecznictwie NSA ugruntowało się stanowisko, że „zwrot «odpowiadających czynnościom» należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług przez podatnika na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame), jak czynności uprzednio przez niego wykonywane” (wyrok NSA z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 1069/13).

W tym kontekście należy wyraźnie zaznaczyć, że w ramach zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku ograniczenie wynikające z cytowanego wyżej art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. nie znajdzie zastosowania.

Zainteresowani planują wykonywanie w ramach Spółki cywilnej czynności, które nie będą zbieżne z czynnościami wykonywanymi uprzednio w ramach stosunku pracy przez Wnioskodawcę. Usługi doradcze, które świadczyć będzie Spółka cywilna, nie odpowiadają w ogóle zakresowi obowiązków dyrektora zarządzającego. Powtórzyć należy, że zawarty w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. zwrot normatywny „odpowiadający czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame), jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Omawiany zwrot normatywny należy odnieść do faktycznie wykonywanych przez pracownika czynności. W przypadku będącym przedmiotem wniosku, Wnioskodawca - pracownik nie wykonywał zaś w roku podatkowym czynności doradczych. Dlatego też przepis art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., limitujący możliwość zastosowania podatku liniowego, nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania.

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że wynagrodzenie, które Spółka cywilna ma otrzymywać za świadczenie ww. usług na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej ze Spółką komandytową może podlegać opodatkowaniu u jej wspólników na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. W celu skorzystania z opodatkowania liniowego przewidzianego w tym przepisie, Wnioskodawca winien postąpić zgodnie z dyspozycją art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. w związku z art. 9a ust. 5 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Tak więc, jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze zdarzeniem, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj