Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1170/11-4/KB
z 12 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1170/11-4/KB
Data
2011.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w wymienionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje sprzedaż swoich usług edukacyjnych?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.07.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 08.12.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu znak IPPP3/443-1170/11-2/KB z dnia 24.11.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 08.12.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu znak IPPP3/443-1170/11-2/KB z dnia 24.11.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest polską spółką specjalizującą się od 20 lat w edukacji informatycznej. Oferta edukacyjna Spółki obejmuje ok. 600 autorskich i autoryzowanych szkoleń dla użytkowników i profesjonalistów IT, a także szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania organizacją, zarządzania projektami i analizy procesów biznesowych. Firma oferuje także szkolenia z zakresu doskonalenia umiejętności osobistych i społecznych. W ofercie Spółki znajdują się m.in. takle formy kształcenia jak kursy czy seminaria. Z przebiegu kształcenia sporządzana jest dokumentacja, na którą składa się:

  • program nauczania,
  • dziennik zajęć edukacyjnych zawierający: listę obecności, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych,
  • protokół z egzaminu jeśli egzamin ma miejsce i
  • rejestr wydanych zaświadczeń.

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera: nazwę formy kształcenia; czas trwania i sposób jej organizacji; wymagania wstępne dla uczestników; cele kształcenia; plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar; treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych; sposób sprawdzania efektów kształcenia. Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną na terytorium całego kraju, posiada ośrodki szkoleniowe. Na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto W., od dnia 1.10.1992 r. Spółka prowadzi placówkę kształcenia ustawicznego – kursy szkolenia w zakresie związanym z informatyką. Nazwa placówki A. Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych został uzyskany w oparciu o art. 82 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Na dzień składania niniejszego pisma Wnioskodawca posiada również wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie ww. przepisu ustawy o systemie oświaty we właściwej jednostce samorządu terytorialnego. W pozostałych miastach, Spółka nie dokonała jeszcze rejestracji placówki kształcenia ustawicznego. W dniu 29 grudnia 2010 r. Wnioskodawca podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w statucie placówki kształcenia ustawicznego. Zmiany dotyczą m.in. zakresu zadań placówki. Zgodnie z uchwałą Prezesa Zarządu Spółki do zadań placówki należą w szczególności: 1) organizowanie i prowadzenie kursów informatycznych, warsztatów, konsultacji, laboratoriów i seminariów w zakresie informatyki, obsługi, użytkowania i instalacji sprzętu oraz oprogramowania komputerowego oraz propagowanie wiedzy informatycznej, 2) organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów warsztatów, konsultacji i seminariów w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, w tym technik sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta (tzw. szkolenia miękkie), 3) organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji i seminariów dotyczących rozwoju kompetencji w biznesie w szczególności w zakresie prawa, kadr, finansów, zarządzania projektami, zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania zespołem 4) doradztwo w zakresie opisanym w wymienionych punktach 1, 2, 3. Wnioskodawca wskazuje, iż odbiorcami szkoleń znajdujących się w ofercie Spółki są firmy komercyjne jak również podmioty prawa publicznego takie jak ministerstwa, jednostki samorządu terytorialnego, urzędy pracy, szpitale, szkoły itd. Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.). W sprawie tej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną w dniu 22 kwietnia 2011 r., nr IPPP3/443-95/11-4/JK. Zgodnie z otrzymaną interpretacją, Wnioskodawca prowadząc placówkę kształcenia ustawicznego wpisaną w trybie art. 82 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych spełnia definicję jednostki objętej systemem oświaty i tym samym - w zakresie w jakim placówka kształcenia ustawicznego ma zdefiniowany swój zakres działalności - jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi szkołę A. i wynajmuje w tym celu powierzchnię lokalową spełniającą wymagania określone przez Ministra Edukacji i Nauki. Spełnienie takich wymagań było m.in. warunkiem uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Realizując szkolenia jako placówka kształcenia ustawicznego Wnioskodawca musi spełnić też szereg wymagań formalnych określonych w odpowiednich przepisach, w szczególności w ustawie o systemie oświaty, jak również w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). W tej formie szkolenia realizowane są w szczególności dla wszelkich instytucji finansowych jak np. banki, ale też dla podmiotów prawa publicznego jak np. ministerstwa, gminy itd. Wystawiane są faktury ze zwolnieniem z VAT. W takich przypadkach sporządzana jest cała dokumentacja z takiego szkolenia wymagana wymienionymi przepisami. Jednocześnie Wnioskodawca realizuje działalność edukacyjną pod tym samym adresem biurowym ale na innej powierzchni lokalowej jako spółka prawa handlowego, poza szkołą. Wówczas nie muszą być tak rygorystycznie spełnione wymagania odnośnie dokumentacji ze szkolenia. Wnioskodawca może więc prowadzić działalność edukacyjną bez zachowania rygorów określonych przepisami w zakresie dokumentowania, czy realizacji usług edukacyjnych. Sporządzana dokumentacja ma charakter autorski i spełnia wymogi wewnętrznie określone przez spółkę. W takich przypadkach Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką VAT 23%.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 24 listopada 2011 r. Spółka wskazała, że szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę, dla których Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Żadne z organizowanych szkoleń nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na przedmiotowe szkolenia. Wśród realizowanych szkoleń są szkolenia, które są finansowane w 100% albo w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wszystkie świadczone usługi edukacyjne są wymienione w posiadanym przez Wnioskodawcę zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wymienionym stanie faktycznym, Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje sprzedaż swoich usług edukacyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z interpretacją podatkową z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr IPPP3/443-95/11-4/JK, Wnioskodawca prowadząc placówkę kształcenia ustawicznego wpisaną w trybie art. 82 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych spełnia definicję jednostki objętej systemem oświaty i tym samym w zakresie świadczenia usług szkoleniowych - wyłącznie w tym zakresie, w jakim placówka kształcenia ustawicznego ma zdefiniowany swój zakres działalności - jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca jest uprawniony, a więc tym samym nie jest zobowiązany. Wnioskodawca wynajmuje odrębną powierzchnię na rzecz placówki do jej prowadzenia oraz odrębną powierzchnię do prowadzenia działalności edukacyjnej w ramach działalności gospodarczej Spółki. Przy realizacji szkoleń w ramach placówki Wnioskodawca wypełnia szereg bardzo rygorystycznych wymogów związanych z dokumentacją ze szkolenia, natomiast w przypadku usług edukacyjnych realizowanych poza placówką kształcenia ustawicznego Wnioskodawca sporządza dokumentację zgodną z wewnętrznie określonymi wymaganiami Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy może on więc realizować szkolenia jako placówka kształcenia ustawicznego i wówczas wystawiać faktury VAT ze stawką zwolnioną z VAT, jak również może realizować świadczyć usługi edukacyjne jako spółka prawa handlowego poza placówką i wówczas wystawiać faktury VAT ze stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Akademii oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika„(wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że oferta edukacyjna Spółki obejmuje ok. 600 autorskich i autoryzowanych szkoleń dla użytkowników i profesjonalistów IT, a także szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania organizacją, zarządzania projektami i analizy procesów biznesowych. Firma oferuje także szkolenia z zakresu doskonalenia umiejętności osobistych i społecznych. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się m.in. takie formy kształcenia jak kursy czy seminaria. Z przebiegu kształcenia sporządzana jest dokumentacja. Spółka prowadzi działalność edukacyjną na terytorium całego kraju, posiada ośrodki szkoleniowe. Na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto W, od dnia 1.10.1992 r. Spółka prowadzi placówkę kształcenia ustawicznego – kursy szkolenia w zakresie związanym z informatyką. Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych został uzyskany w oparciu o art. 82 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada również wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie ww. przepisu ustawy o systemie oświaty we właściwej jednostce samorządu terytorialnego. W pozostałych miastach, Spółka nie dokonała jeszcze rejestracji placówki kształcenia ustawicznego. W dniu 29 grudnia 2010 r. Wnioskodawca podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w statucie placówki kształcenia ustawicznego. Zmiany dotyczą m.in. zakresu zadań placówki. Zgodnie z uchwałą Prezesa Zarządu do zadań placówki należą w szczególności: 1) organizowanie i prowadzenie kursów informatycznych, warsztatów, konsultacji, laboratoriów i seminariów w zakresie informatyki, obsługi, użytkowania i instalacji sprzętu oraz oprogramowania komputerowego oraz propagowanie wiedzy informatycznej, 2) organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów warsztatów, konsultacji i seminariów w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i osobistych, w tym technik sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta (tzw. szkolenia miękkie), 3) organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji i seminariów dotyczących rozwoju kompetencji w biznesie w szczególności w zakresie prawa, kadr, finansów, zarządzania projektami, zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania zespołem 4) doradztwo w zakresie opisanym w wymienionych punktach 1, 2, 3.

Wnioskodawca wskazuje, iż odbiorcami szkoleń znajdujących się w ofercie Spółki są firmy komercyjne jak również podmioty prawa publicznego takie jak ministerstwa, jednostki samorządu terytorialnego, urzędy pracy, szpitale, szkoły itd. Wnioskodawca prowadząc placówkę kształcenia ustawicznego wpisaną w trybie art. 82 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych spełnia definicję jednostki objętej systemem oświaty i tym samym - w zakresie w jakim placówka kształcenia ustawicznego ma zdefiniowany swój zakres działalności - jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi szkołę A. i wynajmuje w tym celu powierzchnię lokalową spełniającą wymagania określone przez Ministra Edukacji i Nauki. Spełnienie takich wymagań było m.in. warunkiem uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Realizując szkolenia jako placówka kształcenia ustawicznego Wnioskodawca musi spełnić też szereg wymagań formalnych określonych w odpowiednich przepisach, w szczególności w ustawie o systemie oświaty, jak również w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U Nr 31, poz. 216). W tej formie szkolenia realizowane są w szczególności dla wszelkich instytucji finansowych jak np. banki, ale też dla podmiotów prawa publicznego jak np. ministerstwa, gminy itd. Wystawiane są faktury ze zwolnieniem z VAT. W takich przypadkach sporządzana jest cała dokumentacja z takiego szkolenia wymagana wymienionymi przepisami.

Jednocześnie Wnioskodawca realizuje działalność edukacyjną pod tym samym adresem biurowym ale na innej powierzchni lokalowej jako spółka prawa handlowego, poza szkołą. Wówczas nie muszą być tak rygorystycznie spełnione wymagania odnośnie dokumentacji ze szkolenia. Wnioskodawca może więc prowadzić działalność edukacyjną bez zachowania rygorów określonych przepisami w zakresie dokumentowania, czy realizacji usług edukacyjnych. Sporządzana dokumentacja ma charakter autorski i spełnia wymogi wewnętrznie określone przez spółkę. Wszystkie świadczone usługi edukacyjne są wymienione w posiadanym przez Wnioskodawcę zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i wszystkie szkolenia prowadzone są w zakresie objętym tym wpisem, a także stanowią usługi w zakresie kształcenia to są one zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług

Ponadto, należy zauważyć, że ustawodawca nie uzależnił zakresu stosowania zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do usług kształcenia prowadzonych poza siedzibą placówki oświatowej, tym samym miejsce świadczenia usługi szkoleniowej pozostaje w przedmiotowej sprawie bez znaczenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj