Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.188.2017.2.BS
z 7 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 października 2017 r. (wysłanym w tym samym dniu za pośrednictwem platformy ePUAP), uzupełnionym 30 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ustalenia czy opisana we wniosku działalność jest działalnością rolniczą i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ustalenia czy opisana we wniosku działalność jest działalnością rolniczą i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 listopada 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4011.188.2017.1.BS, Znak: 0111-KDIB3-1.4012.654.2017.2.IK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 30 listopada 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2018 Wnioskodawca zamierza założyć działalność, której przedmiotem będzie sprzedaż owadów karmowych PKWiU 47.91.Z oraz 46.23.Z, a dokładnie karaczanów argentyńskich sklasyfikowanych według PKWiU pod 01.49.Z. Zwierzęta te będą wyhodowane w ramach własnej działalności, Wnioskodawca nie będzie kupował owadów w celu dalszej ich sprzedaży. Owady te nie klasyfikują się jako entomofagi. Do ich hodowli, która znajduje się w jednym z pomieszczeń w piwnicy używane są plastikowe pojemniki, a karmione są otrębami pszennymi, żytnimi oraz jabłkami. Wnioskodawca nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, w konsekwencji czego nie jest zarejestrowany jako rolnik w KRUS. Nie jest czynnym podatnikiem VAT oraz nie prowadzi ksiąg rachunkowych. Działalność zamierza prowadzić od roku 2018 i w latach następnych oraz w związku ze sprzedażą tych zwierząt nie zamierza dokonywać rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Oferowane owady będą sprzedawane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu np. strony allegro oraz for internetowych o tematyce terrarystycznej. Sprzedawane owady będą na różnych etapach ich rozwoju (ich wzrost od wyklucia do osobnika dorosłego trwa około 4-6 miesięcy), osobniki które się nie sprzedadzą posłużą do dalszej hodowli. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, rolników ryczałtowych oraz na rzecz innych osób. Zapłaty za owady karmowe Wnioskodawca będzie otrzymywał na konto bankowe, którego będzie właścicielem lub w gotówce, czasem kwota, którą otrzyma będzie zawierała także opłatę za wysyłkę za pomocą poczty polskiej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 30 listopada 2017 r., wskazano, że: Wnioskodawca posiada zakupione stado zarodowe, które już dorasta cały ten okres trwa około 4-6 miesięcy. Następnie to stado będzie rodzić młode karaczany przeznaczone do dalszej sprzedaży od wylęgu w wieku około miesiąca po osobniki prawie lub dorosłe (okres wzrostu będzie trwał jak wyżej około 4-6 miesięcy) wszystkie sprzedawane przez Wnioskodawcę owady będą przez niego wyhodowane, więc nie występuje tutaj okres przetrzymywania zakupionych owadów gdyż wszystkie będą rodzić się w hodowli Wnioskodawcy. Co kilka miesięcy będą kupowane karaczany, ale nie będą przeznaczone do sprzedaży, ale do „domieszania” świeżej krwi, aby utrzymać silną linie genetyczną.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisana działalność jest działalnością rolniczą i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.

Ww. ustawa art. 2 ust. 3 definiuje działy specjalnej produkcji rolnej w następujący sposób działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwany „załącznikiem nr 2” (art. 2 ust. 3a ww. ustawy)

W załączniku nr 2 do ustawy zatytułowanym: „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, nie występuje żadna pozycja, która mogłaby być przyporządkowana do prowadzonej działalności. Ustawodawca mimo wątpliwości wynikającej z końcowej części art. 2 ust. 3 ustawy w brzmieniu: „oraz hodowla i chów zwierząt poza gospodarstwem rolnym”, nie wykazał w załączniku określającym m.in. rodzaje działów specjalnych produkcji rolnej, takiego działu do którego można by przyporządkować opisaną działalność.

Wnioskodawca uważa, że opisana wyżej działalność spełnia przesłanki do uznania jej za działalność rolniczą i w związku z tym nie stosuje się do niej przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
  • licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. rozmiary norm szacunkowych zostały określone w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2016 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 2058). Załącznik ten, tj. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Hodowla zwierząt karmowych (karaczanów argentyńskich – o ile nie są zaliczane do entomofagów) nie została wymieniona w ww. tabeli, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w roku 2018 Wnioskodawca zamierza założyć działalność, której przedmiotem będzie sprzedaż owadów karmowych PKWiU 47.91.Z oraz 46.23.Z, a dokładnie karaczanów argentyńskich sklasyfikowanych według PKWiU pod 01.49.Z. Zwierzęta te będą wyhodowane w ramach własnej działalności, Wnioskodawca nie będzie kupował owadów w celu dalszej ich sprzedaży. Owady te nie klasyfikują się jako entomofagi. Do ich hodowli, która znajduje się w jednym z pomieszczeń w piwnicy używane są plastikowe pojemniki, a karmione są otrębami pszennymi, żytnimi oraz jabłkami. Wnioskodawca nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, w konsekwencji czego nie jest zarejestrowany jako rolnik w KRUS. Nie jest czynnym podatnikiem VAT oraz nie prowadzi ksiąg rachunkowych. Działalność zamierza prowadzić od roku 2018 i w latach następnych oraz w związku ze sprzedażą tych zwierząt nie zamierza dokonywać rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Oferowane owady będą sprzedawane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu np. strony allegro oraz for internetowych o tematyce terrarystycznej. Sprzedawane owady będą na różnych etapach ich rozwoju (ich wzrost od wyklucia do osobnika dorosłego trwa około 4-6 miesięcy), osobniki które się nie sprzedadzą posłużą do dalszej hodowli. Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, rolników ryczałtowych oraz na rzecz innych osób. Zapłaty za owady karmowe Wnioskodawca będzie otrzymywał na konto bankowe, którego będzie właścicielem lub w gotówce, czasem kwota, którą otrzyma będzie zawierała także opłatę za wysyłkę za pomocą poczty polskiej. Wnioskodawca posiada zakupione stado zarodowe, które już dorasta cały ten okres trwa około 4-6 miesięcy. Następnie to stado będzie rodzić młode karaczany przeznaczone do dalszej sprzedaży od wylęgu w wieku około miesiąca po osobniki prawie lub dorosłe (okres wzrostu będzie trwał jak wyżej około 4-6 miesięcy) wszystkie sprzedawane przez Wnioskodawcę owady będą przez niego wyhodowane, więc nie występuje tutaj okres przetrzymywania zakupionych owadów gdyż wszystkie będą rodzić się w hodowli Wnioskodawcy. Co kilka miesięcy będą kupowane karaczany, ale nie będą przeznaczone do sprzedaży, ale do „domieszania” świeżej krwi, aby utrzymać silną linie genetyczną.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że opisana we wniosku hodowla zwierząt karmowych (karaczanów argentyńskich) stanowić będzie działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z działalności rolniczej nie podlega regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy wyłączenia przewidzianego w art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Reasumując, działalność jaką zamierza prowadzić Wnioskodawca będzie działalnością rolniczą, a przychód, jaki uzyska z tej działalności nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj