Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.317.2017.1.JS
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizowana przez Spółkę działalność spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy realizowana przez Spółkę działalność spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


S. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest dostawcą oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oferującym wysokiej jakości rozwiązania informatyczne dostosowane do wymagań klientów. S. jest częścią międzynarodowej grupy S. („Grupa”). W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca wykorzystując aktualnie dostępną wiedzę realizuje i będzie realizować również w przyszłości prace związane z opracowaniem nowych i ulepszaniem już istniejących produktów, przeznaczonych do zarządzaniem przedsiębiorstwem i ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Opracowywane przez Wnioskodawcę produkty pozwalają jego klientom m.in. na prowadzenie ewidencji i rozliczeń księgowych, zarządzanie sprzedażą i ewidencją kadrowo-płacową, wsparcie bieżącej kontroli zobowiązań i należności, wsparcie obsługi środków trwałych, obsługę transakcji gotówkowych i bezgotówkowych, wystawianie dokumentów sprzedażowych, wsparcie sprzedaży i gospodarki magazynowej, generowanie raportów oraz zestawień magazynowych i handlowych, wsparcie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, poprawę efektywności i ograniczenie kosztów oraz zwiększenie przychodów w przedsiębiorstwie (dalej: „Prace Rozwojowe”). Wnioskodawca rozwija ponadto produkt klasy ERP, opracowując nowe i ulepszając istniejące moduły/funkcjonalności tego systemu informatycznego („Rozwój Oprogramowania”).

Wnioskodawca prowadzi Prace Rozwojowe w dwóch dedykowanych ośrodkach w Polsce. W ramach Działu B+R zlokalizowanego w Bytomiu, na podstawie zleceń otrzymywanych od innych podmiotów z Grupy, pracownicy prowadzą Prace Rozwojowe o różnej specyfice nad produktami znajdującymi się w ofercie Grupy. W ramach drugiego ośrodka zlokalizowanego w E. działa Centrum Badawczo-Rozwojowe, które zajmuje się udoskonaleniem pakietu dla start-up’ów.

Z kolei Rozwój Oprogramowania Wnioskodawca prowadzi wyłącznie w biurze w E.. Zlokalizowany tam zespół rozwija produkt w ramach Rozwoju Oprogramowania zapewniając innowacyjne, pożądane przez klientów nowe funkcjonalności i rozwiązania. W ramach prowadzonych prac pracownicy w sposób systematyczny wykonują działalność programistyczną, której rezultatami jest znacząco ulepszony produkt i jego moduły.

Prace Rozwojowe oraz Rozwój Oprogramowania są każdorazowo realizowane w formie projektu (dalej: „Projekt”). Projekty są realizowane w przypadku zidentyfikowania nowych potrzeb klientów oraz w celu zapewnienia kompatybilności danego produktu z pozostałym oprogramowaniem Wnioskodawcy lub oprogramowaniem zewnętrznym w związku z trwającym w otoczeniu postępem technologicznym. Wnioskodawca w sposób systematyczny rozpoczyna nowe Projekty celem oferowania konkurencyjnych rozwiązań na rynku.

Mając na uwadze powyższe, źródła innowacyjnych pomysłów Wnioskodawcy można podzielić na wewnętrzne tj. identyfikowane i inicjowane przez pracowników Wnioskodawcy (w tym również zlecane przez spółki z Grupy) oraz zewnętrzne będące reakcją na zapotrzebowanie zgłaszane przez rynek. Wszystkie Projekty są ewidencjonowane i nadzorowane w ramach prowadzonego planu wydawniczego.


Prowadzone Projekty obejmują między innymi:

  • opracowywanie nowych architektur systemów,
  • opracowywanie nowych narzędzi, platform i aplikacji,
  • udoskonalanie zdolności integracji z innym oprogramowaniem,
  • wprowadzanie nowych funkcjonalności,
  • ulepszanie i wprowadzanie udoskonaleń do istniejących produktów.


Rezultatami Prac Rozwojowych oraz Rozwoju Oprogramowania są nowe algorytmy, skrypty i kody informatyczne oraz kompleksowe i zaawansowane rozwiązania informatyczne w postaci oprogramowania komputerowego. Prace programistyczne realizowane w ramach Prac Rozwojowych oraz Rozwoju Oprogramowania mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy.

Zaangażowani pracownicy wykonują działalność prowadzoną systematycznie, której rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prowadzone przez Wnioskodawcę Prace Rozwojowe oraz Rozwój Oprogramowania nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów.


Projekty podejmowane przez Wnioskodawcę realizowane są przez pracowników Wnioskodawcy. Osoby zaangażowane w Prace Rozwojowe oraz Rozwój Oprogramowania wykonują między innymi następujące zadania:

  • opracowanie koncepcji technicznej,
  • projektowanie i modelowanie prototypowego rozwiązania informatycznego,
  • działania związane z tworzeniem oprogramowania,
  • konstrukcja próbnych/prototypowych rozwiązań IT.
  • łączenie komponentów/modułów/pojedynczych elementów przyszłych prototypów rozwiązań informatycznych,
  • prace związane z dostosowaniem technologii do pracy w warunkach rzeczywistych,
  • symulacja i testowanie próbnych/prototypowych rozwiązań IT,
  • opracowywanie zmian do istniejącego oprogramowania,
  • znaczące modyfikacje i ulepszenia systemów wynikające ze zmian technologicznych lub regulacyjnych,
  • przeprowadzenie testów bezpieczeństwa systemów i aplikacji.


W odniesieniu do ww. zadań pracownicy zaangażowani wykonują również czynności administracyjne związane z uczestnictwem w Pracach Rozwojowych oraz Rozwoju Oprogramowania.


Dodatkowo Spółka zaznacza, że:

  • nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • nie zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy CIT w odniesieniu do kosztów Prac Rozwojowych oraz Rozwoju Oprogramowania, które zostałyby zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  • prowadzone prace nie stanowią i nie będą stanowić prac badawczych w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy CIT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone przez Wnioskodawcę Prace Rozwojowe stanowią prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28, a tym samym stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT?
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, winno być: Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzony przez Wnioskodawcę Rozwój Oprogramowania stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28, a tym samym stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzone przez Wnioskodawcę Prace Rozwojowe stanowią prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28, ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa CIT) a tym samym stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Prace rozwojowe, o których mowa w ww. przywołanym artykule definiuje art. 4a pkt 28 Ustawy CIT. W myśl tego przepisu, prace rozwojowe oznaczają nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.


Zgodnie z Podręcznikiem Frascati Manuał 2015 (,, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”), obowiązującym w krajach OECD do celów statystycznych - zawierającym proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej, do działalności badawczo-rozwojowej w obszarze IT należy zaliczać:

  • rozwój nowych systemów operacyjnych lub języków,
  • rozwój technologii związanych z internetem - projektowanie i wdrożenie nowych wyszukiwarek w oparciu o oryginalne technologie,
  • rozwiązywanie konfliktów występujących pomiędzy hardwarem i softwarem wynikające z procesu,
  • re-engineering systemu lub sieci,
  • tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów bazujących na nowych technikach,
  • tworzenie nowych i oryginalnych technik szyfrowania lub bezpieczeństwa,
  • prace rozwojowe ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej będące niezbędnym krokiem w procesie tworzenia programu lub systemu.


Jak zostało wskazane opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca realizuje i będzie realizować Prace Rozwojowe obejmujące tworzenie nowych lub bardziej efektywnych algorytmów oraz ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia programów Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca nie prowadzi działań, które Podręcznik Frascati Manuał 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego oraz rutynowego usuwania błędów (debugging).

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy realizowane Prace Rozwojowe stanowią prace rozwojowe, o których mowa powyżej, ponieważ wykorzystują dostępną wiedzę do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów będących oprogramowaniem komputerowym dedykowanym do zarządzania przedsiębiorstwem i ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej (z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany).

Ponadto, Prace Rozwojowe mają charakter twórczy, są prowadzone w sposób systematyczny według określonego planu wydawniczego przez specjalnie wybrane osoby posiadające kompetencje i wykształcenie oraz mają na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia oprogramowania. Na podstawie przeprowadzonych Prac Rozwojowych, Wnioskodawca zapewnia swoim klientom nowe funkcjonalności, znacząco ulepszone moduły i programy.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę Prace Rozwojowe spełniają definicję wskazaną w art. 4a pkt 28 Ustawy CIT.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzone przez Wnioskodawcę Prace Rozwojowe stanowią prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28, a tym samym stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT.


Ad 2


Prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzony przez Wnioskodawcę Rozwój Oprogramowania stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: ustawa CIT), a tym samym stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca realizuje i będzie realizować Rozwój Oprogramowania obejmujący rozwój produktu klasy ERP. opracowując nowe i ulepszając istniejące moduły/funkcjonalności tego zaawansowanego systemu informatycznego.

Jednocześnie w ramach Rozwoju Oprogramowania Wnioskodawca nie prowadzi działań, które Podręcznik Frascati Manuał 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego oraz rutynowego usuwania błędów (debugging).

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy realizowany Rozwój Oprogramowania stanowi prace rozwojowe, o których mowa powyżej, ponieważ wykorzystuje dostępną wiedzę do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów będących oprogramowaniem komputerowym dedykowanym do zarządzania przedsiębiorstwem i ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej (z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany).

Ponadto, Rozwój Oprogramowania ma charakter twórczy, jest prowadzony w sposób systematyczny według określonego planu wydawniczego przez specjalnie wybrane osoby posiadające kompetencje i wykształcenie oraz mają na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia oprogramowania. Na podstawie przeprowadzonego Rozwoju Oprogramowania, Wnioskodawca zapewnia swoim klientom nowe funkcjonalności, znacząco ulepszone moduły i programy.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizowany przez Wnioskodawcę Rozwój Oprogramowania spełnia definicję wskazaną w art. 4a pkt 28 Ustawy CIT.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzony przez Wnioskodawcę Rozwój Oprogramowania stanowi prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28, a tym samym stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy CIT.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk przedstawionych na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy realizowana przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej (Pytanie Nr 1 i 2) – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj