Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.519.2017.2.DC
z 7 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 11 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 15 listopada 2017 r.) oraz pismem z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie betonu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie betonu.

Wniosek uzupełniono pismem w dniu 15 listopada 2017 r. oraz pismem w dniu 28 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, prowadzi samodzielną działalność gospodarczą pod firmą: X. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług, zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. Głównym przedmiotem działalności jest wykonywanie usług budowlanych w zakresie wykonywania posadzek w obiektach handlowych lub przemysłowych na terenie kraju oraz poza jego granicami. Powyżej opisane roboty budowlane zostały na wniosek Strony sklasyfikowane przez Wojewódzki Urząd Statystyczny w Łodzi, o czym Strona została powiadomiona pismem z dnia 30 stycznia 2017 r. jako roboty betoniarskie o symbolu PKWiU 43.99.40.0., zwane dalej usługami budowlanymi.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej w dniu 10 marca 2017 r. wydał na wniosek Strony interpretację indywidualną, w której między innymi stwierdził, że podatnik sprzedając usługi betoniarskie wraz z betonem i materiałami pomocniczymi dla właścicieli nieruchomości, podatników VAT czynnych, zobowiązany jest ww. sprzedaż usług budowlanych, wraz z materiałami, zwanych dalej w skrócie usługami budowlanymi, opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 23%. Natomiast w przypadku, gdy Strona sprzedaje ww. usługi budowlane wraz z betonem i materiałami pomocniczymi podwykonawcom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT czynnym, sprzedaż opisanych usług budowlanych oraz betonu powinna się odbywać w ramach odwrotnego obciążenia, a ww. sprzedaż usług budowlanych winna zostać udokumentowana przez Stronę fakturą ze wskazaniem, że jest to sprzedaż usług budowlanych w ramach odwrotnego obciążenia, gdzie podatnikiem jest nabywca.

Wnioskodawca w celu wykonania zleconych usług budowlanych nabywa od podatników VAT czynnych beton, którego sprzedaż jest udokumentowana przez sprzedawców fakturami ze wskazaniem, że sprzedaż betonu wraz z jego dostarczeniem na plac budowy betoniarką jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%. Powyżej wymiona sprzedaż betonu do wykonania posadzek odbywa się w następujący sposób:

  1. Beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie rozładowywany na placu budowy (miejscu wykonywania posadzki). Między innymi w dniu, beton w sposób opisany powyżej, a w fakturze dokumentującej ww. nabycie betonu sprzedawca, wskazał wyłącznie, że sprzedaje ww. beton do wykonania posadzek bez naliczenia wynagrodzenia za jego dowóz i rozładunek wskazując, że przedmiotowa sprzedaż betonu jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
  2. Beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie w ramach zlecenia i za dodatkową opłatą jest dostarczany przez sprzedawcę za pośrednictwem pompy do betonu na miejsce wykonywania posadzki przez Wnioskodawcę. Między innymi w dniu 19 września 2017 r. Wnioskodawca nabył beton od przedsiębiorcy, która to sprzedaż betonu oraz usługi o nazwie: podanie mieszkanki betonowej pompą, zwanej dalej usługą, została udokumentowana przez sprzedawcę fakturą, ze wskazaniem w fakturze, że sprzedaż betonu oraz usługi jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej wysokości 23%.

W załączeniu do wniosku z dnia 6 października 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca uzupełnia stan faktyczny przedstawiony w ww. wniosku o następującą informację. Na wniosek podatnika Urząd Statystyczny pismem z dnia 24 października 2017 r. wskazał, że nabycie betonu przez Wnioskodawcę winno zostać sklasyfikowane następująco:

  1. Wytworzenie masy betonowej, transport na budowę specjalistycznymi środkami transportu, podawanie masy betonowej bezpośrednio z betonomieszarki lub za pomocą pompy samojezdnej we wskazane miejsce, PKWiU 23.63.10.1. Masy betonowe,
  2. W przypadku usług świadczonych na odrębne zlecenie:
    • transport masy betonowej betonowozem,
    • transport masy betonowej betonowozem oraz jej rozładunek przy pomocy pompy do betonu na budowie, PKWiU 49.41.1, Transport drogowy towarów,
  3. Pompowanie masy betonowej, dostarczanej przez inny podmiot na budowę przy pomocy pompy do betonu bezpośrednio do miejsca jej wbudowania, PKWIU 52.24.19.0, Pozostałe usługi przeładunku towarów.

W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Faktury dokumentujące nabycie betonu zużytego następnie przez Stronę przy wykonaniu zleconych usług zostały wystawione na Wnioskodawcę.
  2. Zakupiony przez Stronę beton jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, podatku naliczonego wyszczególnionego przez sprzedawcę betonu w fakturach dokumentujących jego nabycie przez Stronę do wykonania posadzek, który to beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie rozładowywany na placu budowy, tj. miejscu wykonywania przez podatnika posadzki?
  2. Czy Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, podatku naliczonego wyszczególnionego przez sprzedawcę betonu oraz usługi o nazwie: podanie mieszkanki betonowej pompą, wyszczególnionego w fakturach dokumentujących jego nabycie przez Stronę do wykonania posadzek, który to beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie w ramach zlecenia i za dodatkowym wynagrodzeniem w ramach dodatkowej usługi jest dostarczany przez sprzedawcę za pośrednictwem pompy do betonu na miejsce wykonywania posadzki przez Wnioskodawcę?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Ustawodawca w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje dla kogo od dnia 1 stycznia 2017 r. Strona jest podwykonawcą usług budowlanych, o którym to podwykonawcy mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 podatku od towarów i usług, dla których to podwykonawców sprzedaż będzie opodatkowana w ramach odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług przez zleceniodawcę (nabywcę) gdzie co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług będzie zleceniodawca (nabywca) robót budowlanych. Co do zasady należy więc przyjąć, że są to w przypadku Strony wyłącznie roboty budowalne wymienione w załączniku 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony do ww. usług budowlanych nie zalicza się nabycia betonu przez Stronę do wykonania zleconych posadzek. Reasumując powyższe należy uznać, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługuje prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, podatku naliczonego wyszczególnionego przez sprzedawcę betonu w fakturach dokumentujących jego nabycie przez Stronę do wykonania posadzek, który to beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie rozładowywany na placu budowy, tj.: miejscu wykonywania przez podatnika posadzki.

Ad. 2

Wskazać należy, że ustawodawca w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje dla kogo od dnia 1 stycznia 2017 r. Strona jest podwykonawcą usług budowlanych, o którym to podwykonawcy mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 podatku od towarów i usług, dla których to podwykonawców sprzedaż będzie opodatkowana w ramach odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług przez zleceniodawcę (nabywcę) gdzie co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług będzie zleceniodawca (nabywca) robót budowlanych.

Co do zasady należy więc przyjąć, że są to w przypadku Strony wyłącznie roboty budowalne wymienione w załączniku 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Strony do ww. usług budowlanych nie zalicza się nabycia betonu przez Stronę do wykonania zleconych posadzek wraz z usługą za dodatkowym wynagrodzeniem o nazwie: podanie mieszkanki betonowej pompą.

Reasumując powyższe należy uznać, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2017 r. przysługuje prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, podatku naliczonego wyszczególnionego przez sprzedawcę betonu w fakturach dokumentujących jego nabycie przez Stronę do wykonania posadzek, który to beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie za dodatkowym wynagrodzeniem jest dostarczany przez sprzedawcę za pośrednictwem pompy do betonu na miejsce wykonywania posadzki przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jeśli więc towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym VAT. Głównym przedmiotem działalności jest wykonywanie usług budowlanych w zakresie wykonywania posadzek w obiektach handlowych lub przemysłowych na terenie kraju oraz poza jego granicami. Wnioskodawca w celu wykonania zleconych usług budowlanych nabywa od podatników VAT czynnych beton, którego sprzedaż jest udokumentowana przez sprzedawców fakturami ze wskazaniem, iż sprzedaż betonu wraz z jego dostarczeniem na plac budowy betoniarką jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%. Powyżej wymiona sprzedaż betonu do wykonania posadzek odbywa się w następujących sposób:

  1. Beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie rozładowywany na placu budowy (miejscu wykonywania posadzki). Między innymi Wnioskodawca nabył beton w sposób opisany powyżej, a w fakturze dokumentującej ww. nabycie betonu sprzedawca, wskazał wyłącznie, że sprzedaje ww. beton do wykonania posadzek bez naliczenia wynagrodzenia za jego dowóz i rozładunek, wskazując że przedmiotowa sprzedaż betonu jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
  2. Beton jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie w ramach zlecenia i za dodatkową opłatą jest dostarczany przez sprzedawcę za pośrednictwem pompy do betonu na miejsce wykonywania posadzki przez Wnioskodawcę. Między innymi Wnioskodawca nabył beton, która to sprzedaż betonu oraz usługi o nazwie: podanie mieszkanki betonowej pompą, zwanej dalej usługą, została udokumentowana przez sprzedawcę fakturą, ze wskazaniem w fakturze, iż sprzedaż betonu oraz usługi jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej wysokości 23%.

Faktury dokumentujące nabycie betonu zużytego następnie przez Stronę przy wykonaniu zleconych usług zostały wystawione na Wnioskodawcę. Zakupiony przez Stronę beton jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawca dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie betonu.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zauważyć, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas gdy spełnione są przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Zainteresowany wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od dostawców beton, który jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie rozładowywany na placu budowy oraz beton, który jest dostarczany przez sprzedawcę na plac budowy w betoniarkach, a następnie w ramach zlecenia i za dodatkowym wynagrodzeniem w ramach dodatkowej usługi jest dostarczany przez sprzedawcę za pośrednictwem pompy do betonu na miejsce wskazane przez Wnioskodawcę. Ponadto Zainteresowany wskazał, że świadczenia będące przedmiotem wniosku są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane przez Zainteresowanego świadczenia będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych, w przypadku bowiem gdy przedmiotem nabycia będą usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwróconego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i art. 17 ust. 1h ustawy), to podstawą dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

Kwestia odwróconego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj