Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-166/11/ES
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-166/11/ES
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu 27 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-166/11/ES; IBPP1/443-167/11/ES; IBPBI/2/423-340/11/SD.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą (jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń i innych organizacji członkowskich a do Rejestru Przedsiębiorców KRS został wpisany w 2002r., a faktycznie działalność gospodarczą rozpoczął w październiku 2004r.) i w tym względzie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi jest działalnością opodatkowaną VAT - prowadzenie ośrodka narciarskiego.

W roku bieżącym Wnioskodawca pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą „B", w ramach którego miałby otrzymać, w części (85%), zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu – tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa, ogrzewana pompą ciepła wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy) służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego, zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.

Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Dofinansowaniu podlegać będzie także organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów, będą głównie omawiane postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkanie u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 20 kwietnia 2011r. Wnioskodawca dodaje, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Świadczone usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego.

Usługi nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednak usługi świadczone w czasie trwania projektu będą dofinansowane co najmniej w 70% ze środków UE a usługi świadczone po zakończeniu projektu nie będą miały już takiego dofinansowania.

Będą to szkolenia dla dzieci i młodzieży uczącej się z zakresu wiedzy ogólnoprzyrodniczej. Nie będą więc na nie kierować pracodawcy, a Towarzystwo nie będzie mogło nadawać żadnych uprawnień przeszkolonym uczestnikom, tak więc nie będą mogli oni wykorzystywać żadnych uprawnień w pracy zawodowej.

Szkolenia nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć nie będą też powodowały uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia te skierowane będą głównie do dzieci i młodzieży oraz turystów. Nie będą to szkolenia specjalistyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie miał prawo świadczyć usługi edukacyjne, szkoleniowe zwolnione z VAT... Jeśli nie to z jaką stawką powinien wystawiać faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa świadczyć usług edukacyjnych, zwolnionych z VAT, nie spełnia bowiem warunków art. 43 ust. 1 pkt 26-29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest jednostką oświatową ani nie posiada stosownej akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W związku z tym powinien opodatkować swoje usługi podstawową stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s.1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r. art. 43 ust. 17a, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku:

  1. usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  2. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą i jest podatnikiem czynnym VAT.

Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi jest działalnością opodatkowaną VAT - prowadzenie ośrodka narciarskiego.

W roku bieżącym Wnioskodawca pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą „B ", w ramach którego miałby otrzymać, w części (85%), zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu – tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa, ogrzewana pompą ciepła wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy) służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego, zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.

Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Dofinansowaniu podlegać będzie także organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów, będą głównie omawiane postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkanie u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej.

Wnioskodawca dodaje, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Świadczone usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego.

Usługi nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednak usługi świadczone w czasie trwania projektu będą dofinansowane co najmniej w 70% ze środków UE, a usługi świadczone po zakończeniu projektu nie będą miały już takiego dofinansowania.

Będą to szkolenia dla dzieci i młodzieży uczącej się z zakresu wiedzy ogólnoprzyrodniczej, na które nie będą uczestników kierować pracodawcy, a Wnioskodawca nie będzie nadawać żadnych uprawnień przeszkolonym uczestnikom, które mogliby wykorzystywać w pracy zawodowej.

Szkolenia nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć nie będą też powodowały uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia te skierowane będą głównie do dzieci i młodzieży oraz turystów. Nie będą to szkolenia specjalistyczne.

Analizując przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenie nie będzie nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia oraz nie będzie to nauczanie mające na celu dla niektórych uczestników uzyskanie, a dla niektórych uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadcząc usługi edukacyjne nie będzie spełniać warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT, winien zatem świadczone usługi edukacyjne zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkować 23% stawką VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż winien opodatkować swoje usługi podstawową stawką VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj