Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.778.2017.1.SR
z 19 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem VAT, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego.

Transakcje w sklepie internetowym są zawierane zgodnie z regulaminem zamieszczonym na stronie internetowej sklepu. Klient dokonując zakupu w sklepie internetowym przed zakupem potwierdza fakt zapoznania się z treścią regulaminu i akceptuje jego treść poprzez zaznaczenie odpowiednich pól na formularzu zamówienia.

Każdy zakup w sklepie internetowym dokumentowany jest fakturą bądź paragonem fiskalnym. Co do zasady faktury są wysyłane drogą elektroniczną (poczta e-mail), na co klienci sklepu wyrażają zgodę. Regulamin przewiduje też możliwość przesłania faktury w formie papierowej, co jednak wykorzystuje się bardzo rzadko.

Z uwagi na rodzaj i skalę działalności zdarzają się sytuacje, w których konieczne jest wystawienie faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania, jak również kwotę podatku, np. uznana reklamacja towaru, odstąpienie klienta od umowy, pomyłka w realizacji zamówienia itp.

We wskazanych powyżej przypadkach, klient zgłasza żądanie/zastrzeżenie w formie elektronicznej, za pośrednictwem infolinii, za pośrednictwem operatora pocztowego bądź osobiście w netpunkcie i dokonuje zwrotu towaru. W każdej z ww. sytuacji Wnioskodawca posiada dowody potwierdzające przyczyny zwrotu towaru – zapis elektroniczny, zapis audio albo dokument papierowy podpisany przez klienta.

Wnioskodawca wystawia i wysyła fakturę korygującą w takiej samej formie, w jakiej została wystawiona i wysłana faktura pierwotna, czyli w większości w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty email z prośbą do klienta o potwierdzenie otrzymania korespondencji.

Zdarza się, że klienci nie odsyłają potwierdzenia odbioru korespondencji, bądź też adresy e-mail wskazane do celów transakcji i czynne w dacie składania zamówienia są nieaktywne. Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 683) Wnioskodawca nie ma możliwości „zmuszenia” klienta do potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W sytuacji, kiedy Wnioskodawca nie otrzymał od klienta potwierdzenia odbioru korespondencji zawierającej fakturę korygującą, korespondencja ta jest wysyłana ponownie. Zdarza się, że i po drugiej próbie doręczenia klient nie potwierdza odbioru korespondencji.

Wnioskodawca posiada zatem następujące dowody potwierdzające okoliczności związane z dokonaniem korekty:

  1. dowody zawarcia umowy (z reguły forma elektroniczna, rzadko zapis audio),
  2. dowody wysłania faktury korygującej (z reguły forma elektroniczna, rzadko papierowa),
  3. dowody rozwiązania/odstąpienia od umowy (z reguły forma elektroniczna, rzadko zapis audio czy forma papierowa),
  4. dowody dokonania wpłaty przez klienta i wysłania zwrotu zapłaconych kwot (wyciągi bankowe),
  5. korespondencję z klientem bądź zapis audio rozmowy, w której są przedstawiane klientowi informacje dotyczące procedury zwrotu towaru, w tym w szczególności informacje o wystawieniu faktury korygującej i podstawowej treści i funkcji tego dokumentu,
  6. zapis elektroniczny dokumentujący doręczenie, bądź wysłanie korespondencji zawierającej fakturę korygującą na adres wskazany przez klienta. … Drukowane programem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia kwoty podatku należnego wynikających z dokonanej korekty, w dacie podjęcia drugiej próby doręczenia faktury korygującej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia kwoty podatku należnego wynikających z dokonanej korekty.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku „Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.”

W art. 29 a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że „W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano”.

Jednak, jak wynika z art. 29a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług „Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku: (...) 4) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.”

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, zdarza się, że klienci z różnych powodów nie potwierdzają otrzymania faktury korygującej, a Wnioskodawca nie ma żadnych uprawnień mogących klienta do takiego działania zmusić.

Ustawodawca przewidział takie sytuacje i w art. 29a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług postanowił, że obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej nie stosuje się, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie posiada potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta. Jednak dwukrotnie podejmował próbę doręczenia tej faktury na adres e-mail wskazany przez klienta i wykorzystywany w procesie realizacji transakcji.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego procedura zwrotu towaru przedstawiona jest w regulaminie sklepu, a każdy klient przed dokonaniem transakcji potwierdza zapoznanie się z jego treścią. Z powyższego wynika zatem, że klient wie, iż w sytuacji zwrotu towaru będzie wystawiona faktura korygująca opiewająca na równowartość zwracanego towaru. Oczywistym jest zatem, iż klient wie, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej.

Dodatkowo klient dokonuje fizycznego zwrotu towaru (wie zatem, że ostatecznie tego towaru nie nabył) oraz otrzymuje zwrot zapłaconej kwoty (wie zatem, że za zwrócony towar nie zapłacił).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy przyznać, że w analizowanym stanie faktycznym spełniono wszystkie przesłanki określone w ww. art. 29a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podobne stanowisko zaprezentowano w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2015 r. (IPPP1/4512-1097/15-2/RK), w której organ upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnych – Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w analogicznym stanie faktycznym stwierdził, że: „w sytuacjach, gdy Wnioskodawca nie uzyska potwierdzenia doręczenia faktury korygującej z serwerapocztowego nabywcy, zostanie wygenerowany raport informujący o odrzuceniu wiadomości pocztowej z załączoną korektą lub informujący że wiadomość z załączoną korektą nie została dostarczona (natomiast serwer poczty Wnioskodawcy będzie podejmował kolejne próby doręczenia) należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy. Wnioskodawca bowiem podjął próby doręczenia faktury korygującej, faktury korygujące są wystawiane w wyniku zwrotu towarów, a Spółka zwraca należność za te towary. Zatem z posiadanych dokumentów wynika, że nabywca wie, że transakcja nie została zrealizowana na warunkach wskazanych w fakturze pierwotnej i została skorygowana”.

W ocenie Wnioskodawcy, prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia kwoty podatku należnego przysługuje Wnioskodawcy w rozliczeniu za okres, w którym podjął druga próbę doręczenia poczty zawierającej fakturę korygującą. Oczywistym jest bowiem, że w tym czasie spełnione zostały wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 29a ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a dopiero podejmując drugą próbę doręczenia faktury korygującej, Wnioskodawca wie, że pierwsza próba była nieskuteczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym – art. 2 pkt 32 ustawy.

Na podstawie art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy – w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.


Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

–podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z art. 106j ust. 2 ustawy – faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego– odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej; w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Natomiast – na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy – podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Art. 106m ust. 2 stanowi, że przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (art. 106m ust. 3 ustawy).

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (art. 106m ust. 4 ustawy).


W myśl art. 106m ust. 5 ustawy – poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy – stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Podkreślić należy szczególną rangę wymogu, jaki ustawodawca stawia podatnikom poprzez treść art. 106m ust. 1 ustawy jest to, że to podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Wprawdzie prawodawca sprecyzował, co należy rozumieć przez autentyczność pochodzenia faktur oraz integralność ich treści, to jest to jednak katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie inne metody (procedury) wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, z tym zastrzeżeniem, że muszą one gwarantować autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem VAT, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego. Transakcje w sklepie internetowym są zawierane zgodnie z regulaminem zamieszczonym na stronie internetowej sklepu. Klient dokonując zakupu w sklepie internetowym przed zakupem potwierdza fakt zapoznania się z treścią regulaminu i akceptuje jego treść poprzez zaznaczenie odpowiednich pól na formularzu zamówienia. Każdy zakup w sklepie internetowym dokumentowany jest fakturą bądź paragonem fiskalnym. Co do zasady faktury są wysyłane drogą elektroniczną (poczta e-mail), na co klienci sklepu wyrażają zgodę. Regulamin przewiduje też możliwość przesłania faktury w formie papierowej, co jednak wykorzystuje się bardzo rzadko. Z uwagi na rodzaj i skalę działalności zdarzają się sytuacje, w których konieczne jest wystawienie faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania, jak również kwotę podatku, np. uznana reklamacja towaru, odstąpienie klienta od umowy, pomyłka w realizacji zamówienia itp. We wskazanych powyżej przypadkach, klient zgłasza żądanie/zastrzeżenie w formie elektronicznej, za pośrednictwem infolinii, za pośrednictwem operatora pocztowego bądź osobiście w netpunkcie i dokonuje zwrotu towaru. W każdej z ww. sytuacji Wnioskodawca posiada dowody potwierdzające przyczyny zwrotu towaru – zapis elektroniczny, zapis audio albo dokument papierowy podpisany przez klienta. Wnioskodawca wystawia i wysyła fakturę korygującą w takiej samej formie, w jakiej została wystawiona i wysłana faktura pierwotna, czyli w większości w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty email z prośbą do klienta o potwierdzenie otrzymania korespondencji. Zdarza się, że klienci nie odsyłają potwierdzenia odbioru korespondencji, bądź też adresy e-mail wskazane do celów transakcji i czynne w dacie składania zamówienia są nieaktywne. W sytuacji, kiedy Wnioskodawca nie otrzymał od klienta potwierdzenia odbioru korespondencji zawierającej fakturę korygującą, korespondencja ta jest wysyłana ponownie. Zdarza się, że i po drugiej próbie doręczenia klient nie potwierdza odbioru korespondencji. W przedstawionych okolicznościach niniejszej sprawy zdarza się, że klienci nie odsyłają potwierdzenia odbioru korespondencji, bądź też adresy e-mail wskazane do celów transakcji i czynne w dacie składania zamówienia są nieaktywne. Wnioskodawca wskazał, że posiada następujące dowody potwierdzające okoliczności związane z dokonaniem korekty:

  1. dowody zawarcia umowy (z reguły forma elektroniczna, rzadko zapis audio),
  2. dowody wysłania faktury korygującej (z reguły forma elektroniczna, rzadko papierowa),
  3. dowody rozwiązania/odstąpienia od umowy (z reguły forma elektroniczna, rzadko zapis audio czy forma papierowa),
  4. dowody dokonania wpłaty przez klienta i wysłania zwrotu zapłaconych kwot (wyciągi bankowe),
  5. korespondencję z klientem bądź zapis audio rozmowy, w której są przedstawiane klientowi informacje dotyczące procedury zwrotu towaru, w tym w szczególności informacje o wystawieniu faktury korygującej i podstawowej treści i funkcji tego dokumentu,
  6. zapis elektroniczny dokumentujący doręczenie, bądź wysłanie korespondencji zawierającej fakturę korygującą na adres wskazany przez klienta.

Kwestia obowiązku posiadania potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. przeciwko Ministrowi Finansów orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w przywołanym wyroku jest zatem warunkowe w tym znaczeniu, że Sąd ten uzależnił znaczenie uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury dla obniżenia podstawy opodatkowania od wystąpienia szczególnych okoliczności w postaci braku możliwości lub nadmiernych trudności w uzyskaniu przez podatnika tego potwierdzenia w rozsądnym terminie, dopuszczając w szczególnych przypadkach substytuty tego potwierdzenia.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Dopuszczalny więc może być każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, że kontrahent odebrał fakturę korygującą. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną.

Przy ocenie zgodności zapisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty e-faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma.

Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej uzasadniając tę rezygnację tym, że konsumenci niechętnie potwierdzają ich odbiór oraz, że w takich przypadkach musi ponownie przesyłać prośby o potwierdzenie odbioru korekty.

Podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności. Ciężar odpowiedzialności w zakresie wykazania ww. okoliczności uzasadniających obniżenie podatku należnego spoczywa na podatniku. Posiadane przez podatnika dokumenty i dowody mają potwierdzić określony stan faktyczny. Weryfikacja jednak zgodności informacji zgromadzonej dokumentacji, w tym dokumentów wymienionych przez Wnioskodawcę, potwierdzających spełnienie warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających obniżenie podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a zatem ocena dowodów przedłożonych w sprawie będzie dokonywana w ramach postępowania podatkowego i kontrolnego.

W świetle powyższych rozważań należy uznać, że przepisy podatkowe nie narzucają środków dowodowych dla wykazania określonej okoliczności faktycznej. Tym samym, jako dowód może służyć dokumentacja opisana przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca w przypadku braku uzyskania dokumentu potwierdzającego otrzymanie faktury korygującej przez klienta będzie dysponował dowodami dotyczącymi podjęcia próby doręczenia faktury korygującej oraz próby otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta, a także będzie w posiadaniu dokumentacji, z której będzie wynikało, że klient posiada wiedzę o tym, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w owej fakturze korygującej, spełniony zostanie wymóg określony art. 29a ust. 15 pkt 4 i ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług i Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres, w którym uzyska stosowną dokumentację.

Tym samym, jeżeli Wnioskodawca w dacie podjęcia drugiej próby doręczenia faktury korygującej będzie w posiadaniu ww. dokumentów, z których wynikać będzie próba doręczenia faktury korygującej oraz próba otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta oraz dokumentów wskazujących, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego wynikających z dokonanej korekty za ten okres rozliczeniowy.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj