Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.740.2017.2.AJ
z 22 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości zabudowanej (działki nr …) – jest prawidłowe.
  • zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości niezabudowanej (działki nr …) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 grudnia 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina P… w dniu 1 kwietnia 2005 r. w trybie przetargu nieograniczonego wydzierżawiła dzierżawcom na okres od dnia 1 kwietnia 2005 r. do dnia 1 kwietnia 2015 r. nieruchomość składającą się z części działek nr … i … o pow. łącznej 5.760 m2 położonych w P… przy … .

Dzierżawcy zostali zobowiązani do zagospodarowania przedmiotu dzierżawy w sposób polegający na: budowie obiektu gastronomicznego oraz obiektów małej architektury, zadaszonych wiat z ewentualnymi pomieszczeniami służącymi obsłudze przystani, oświetleniu terenu, urządzeniu zieleni i ciągów pieszych spacerowych oraz budowie przystani dla małych jednostek pływających (około 15 sztuk).

Inwestycja prowadzona była w strefie ochrony konserwatorskiej w związku z czym na wykopy głębokie, dzierżawcy zobowiązani byli uzyskać zgodę Kierownika Delegatury w … Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w ... .

Po zakończeniu umowy dzierżawy, dzierżawcy zobowiązani byli zwrócić przedmiot dzierżawy w terminie 14 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy dzierżawy w stanie niepogorszonym i uporządkowanym.

Strony uzgodniły, że wszelkie poniesione przez dzierżawców nakłady na terenie będącym przedmiotem dzierżawy, po zakończeniu umowy dzierżawy przechodzą na rzecz wydzierżawiającego (Gminy P…) nieodpłatnie.

Dzierżawcy zrealizowali na dzierżawionej nieruchomości cześć inwestycji, do której byli zobowiązani umową. Wykonali również zagospodarowanie terenu polegające na wykonaniu ciągów pieszych, nasadzeniu zieleni oraz ustawieniu obiektów małej architektury.

W dniu 14 marca 2017 r. dzierżawcy zwrócili wydzierżawiającemu (Gminie P…) przedmiot dzierżawy wraz z wyżej opisanymi naniesieniami zgodnie z warunkami dzierżawy.

Gmina P… zamierza przeznaczyć nieruchomość będącą przedmiotem dzierżawy do sprzedaży wraz z budynkami wzniesionymi przez dzierżawców.


Ponadto precyzując stan faktyczny wskazano:


  1. przedmiotem planowanej sprzedaży nie będzie cała powierzchnia działek nr … i … a jedynie jej część,
  2. przedmiotem sprzedaży będą działki nr … i … o łącznej powierzchni 4.079 m2, jest to powierzchnia wchodząca w zakres dzierżawionej powierzchni ale nie stanowi jej całości, gdyż przedmiotem dzierżawy był grunt o powierzchni 5.760 m2,
  3. na potrzeby sprzedaży z działek … i … zostały wydzielone inne działki w sumie jest ich sześć, natomiast część która była objęta umową dzierżawy i teraz będzie przedmiotem sprzedaży została podzielona na cztery działki, z których dwie będą przedmiotem zbycia,
  4. na działce nr … znajdują się dwa budynki usługowe i dwie budowle (altana i zagospodarowanie terenu – utwardzenia, oczka wodne, kładki drewniane, ozdobne), natomiast druga działka o nr … jest niezabudowana,
  5. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P…


    1. decyzją z dnia 16 grudnia 2005 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie zadaszonej wiaty z grillem o pow. zabudowy – 126,80 m2, powierzchni użytkowej 112.80 m2, kubaturze 420 m3 wraz z całą infrastrukturą techniczną (budowlami) zlokalizowanej na działkach nr … i …,
    2. decyzją z dnia 2 sierpnia 2007 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie części (parter) budynku gastronomicznego o powierzchni zabudowy – 408,20 m2, powierzchni użytkowej – 348,30 m2 i kubaturze – 2.360 m3.


      Z dodatkowych wyjaśnień uzyskanych ze Starostwa Powiatowego w P… jak i Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wynika, że udzielenie pozwolenia na część budynku tj. parter zostało użyte błędnie, gdyż zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę … z dnia 30 maja 2005 r. budynek gastronomiczny posiada jedną kondygnację tj. przyziemie o powierzchni użytkowej 348,30 m2 bez poddasza użytkowego plus stromy dach.


  6. z posiadanych informacji otrzymanych ze Starostwa Powiatowego w P… wynika, że na budynku objętym decyzją pozwolenia na budowę … z dnia 30 maja 2005 r. nie były wydawane kolejne pozwolenia na budowę ani nie były dokonywane zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania, jednak podczas wizji na nieruchomości ujawniono prace adaptacyjne w części budynku (poddasze), która zgodnie z dokumentacją projektową była nieużytkowa. W związku z faktem, że prace były prowadzone bez niezbędnej dokumentacji, nie ma możliwości ustalenia okresu kiedy zostały wykonane ani zakresu w jakim były prowadzone.

    W związku z tym nie ma możliwości ustalenia ponad wszelką wątpliwość ich wartości, jednak z dużym prawdopodobieństwem można uznać, iż nie przewyższały 30% wartości budynku. W pozostałych budynkach i budowlach brak jest śladów przeprowadzonych ulepszeń.


W uzupełnieniu wniosku dodatkowo doprecyzowano, jak niżej.

Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w P… z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego śródmieścia miasta P… ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa … z 2013r. poz. … i …, działka o nr geodezyjnym … położona w obrębie …, znajduje się w obszarze oznaczonym symbolem XX.XX – stanowiącym tereny wód powierzchniowych /basen przystani śródlądowej/.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w P… z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego śródmieścia miasta P…, który obowiązywał od dnia 4 listopada 2006 r., działka nr …, obręb …, położona była w konturze o symbolu XXX – stanowiącym teren basenu przystani śródlądowej, zasilanej wodami rzeki P… . Plan ten został zmieniony ww. Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w P… z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego śródmieścia miasta P… .

W dniu 19 sierpnia 2004 r. Burmistrz P…, na wniosek Gminy P… wydał Decyzję Nr … o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na zagospodarowaniu części działki nr … i części działki nr …, położonych w P… przy ul. P… . Rodzaj inwestycji w ww. Decyzji został określony jako: modernizacja parkingu, budowa obiektów małej architektury, zadaszonych wiat z ewentualnymi pomieszczeniami służącymi obsłudze przystani i parkingu, budowa przystani dla małych jednostek pływających /około 15 szt./, oświetlenie terenu, urządzenie ciągów pieszych i spacerowych oraz urządzenie zieleni. Obecna działka nr … stanowiła wcześniej teren części działek nr … i nr … . Decyzją z dnia 18 lipca 2005 r. Burmistrz P… przeniósł ww. Decyzję Nr … o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i wszystkie warunki w niej zawarte na Panów X i Y, którzy w dniu 30 maja 2005 r. złożyli do Burmistrza P… wniosek o przeniesienie na Nich przedmiotowej Decyzji.


Na działce nr … znajdują się dwa budynki: budynek zadaszonej wiaty z grillem oraz budynek gastronomiczny.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P…:


  • decyzją z dnia 16 grudnia 2005 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie zadaszonej wiaty z grillem o pow. zabudowy – 126,80 m2, powierzchni użytkowej 112,80 m2, kubaturze 420 m3 wraz z całą infrastrukturą techniczną,
  • decyzją z dnia 2 sierpnia 2007 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie części (parter) budynku gastronomicznego o powierzchni zabudowy – 408,20 m2, powierzchni użytkowej – 348,30 m2 i kubaturze – 2.360 m3. Zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym załączonym do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę budynku gastronomicznego, budowla stanowiąca zagospodarowanie terenu – utwardzenia, oczka wodne, kładki drewniane była realizowana łącznie z budynkiem w ramach tego samego pozwolenia na budowę i łącznie z budynkiem gastronomicznym została oddana do użytkowania.


Natomiast z informacji uzyskanych ze Starostwa Powiatowego w P…, na budowę altany nie ma pozwolenia na budowę, ani nie dokonano zgłoszenia takiej budowli.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy Gmina P. powinna do ceny sprzedaży nieruchomości doliczyć 23% podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) zwolniona jest z podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:


  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości zabudowanej (działki nr …),
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku planowanej dostawy nieruchomości niezabudowanej (działki nr …).



Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy).

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w przywołanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanych, spełniających określone w przepisach warunki.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu, w powiązaniu z art. 43 ust. 7a ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a).


Natomiast na podstawie art. 43 ust 10 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z uregulowania zawartego w powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10 wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:


  • dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  • dostawa terenu budowlanego.


Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym, państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej, albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego, „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Z kolei, kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość co do kwestii zwolnienia od podatku planowanej transakcji zbycia opisanych nieruchomości nr … i … .

W tym miejscu należy w pierwszej kolejności podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 dotyczy dostawy budynków, budowli lub ich części. Zatem, tylko do tych działek, na których znajdują się ww. zabudowania mają zastosowanie ww. przepisy.

Jak wynika z wniosku, przedmiotem planowanej sprzedaży mają być działki o nr … oraz … . Wnioskodawca wskazał, że na działce … znajdują się dwa budynki: budynek zadaszonej wiaty z grillem – oddany do użytkowania decyzją z dnia 16 grudnia 2005 r. oraz oddany do użytkowania decyzją z dnia 2 sierpnia 2007 r. budynek gastronomiczny wraz z budowlą stanowiąca zagospodarowanie terenu – utwardzenia, oczka wodne, kładki drewniane.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć „budynku, budowli lub ich części”. Zatem w celu dokonania interpretacji przedmiotowej kwestii, należy odwołać się do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.), zwanej dalej prawem budowlanym, które szczegółowo normuje znaczenie tych pojęć.

I tak, na mocy art. 3 pkt 2 prawa budowlanego, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowle – stosownie do art. 3 pkt 3 prawa budowlanego – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy na gruncie powołanych przepisów należy wskazać, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem – w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy – a planowaną dostawą zabudowanej nieruchomości nr … upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto z wniosku nie wynika, aby budynki posadowione na nieruchomości oznaczonej działką nr … podlegały ulepszeniom, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej.

W świetle powyższego, tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że planowana transakcja będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Stosownie bowiem do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 z uwzględnieniem art. 29a ust. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, planowana transakcja sprzedaży opisanej nieruchomości zabudowanej nr … będzie objęta zwolnieniem, o ile strony nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do kwestii planowanej sprzedaży działki nr … należy wskazać, co następuje.


Jak wynika z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9, zwolnienie od podatku przysługuje w przypadku dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Tym samym, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są dostawy nieruchomości spełniające łącznie dwa warunki, tj.:


  • przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany;
  • teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.


Ze złożonego wniosku wynika, że działka nr … jest niezabudowana, znajduje się w obszarze oznaczonym symbolem XX.XX – stanowiącym tereny wód powierzchniowych /basen przystani śródlądowej/. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w P… z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego śródmieścia miasta P…, który obowiązywał od dnia 4 listopada 2006 r., działka nr …, obręb …, położona była w konturze o symbolu XXX, stanowiącym teren basenu przystani śródlądowej, zasilanej wodami rzeki P… . Plan ten został zmieniony ww. Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w P… z dnia 30 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego śródmieścia miasta P… . W dniu 19 sierpnia 2004 r. Burmistrz P…, na wniosek Gminy P… wydał Decyzję Nr … o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji, polegającej na zagospodarowaniu części działki nr … i części działki nr …, położonych w P… przy ul. P… . Rodzaj inwestycji w ww. Decyzji został określony jako: modernizacja parkingu, budowa obiektów małej architektury, zadaszonych wiat z ewentualnymi pomieszczeniami służącymi obsłudze przystani i parkingu, budowa przystani dla małych jednostek pływających /około 15 szt./, oświetlenie terenu, urządzenie ciągów pieszych i spacerowych oraz urządzenie zieleni. Obecna działka nr … stanowiła wcześniej teren części działek nr … i nr … .

Mając powyższe na względzie, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że do dostawy działki nr … należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Należy bowiem zauważyć, że wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji wywołuje taki sam skutek w zakresie dotyczącym zmiany przeznaczenia nieruchomości, jak wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wobec tego, skoro w odniesieniu do mającej być przedmiotem sprzedaży nieruchomości oznaczonej działką nr …, która wcześniej – przed wydzieleniem – stanowiła teren części działek … i …, została wydana decyzja Nr … o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji określonej jako: modernizacja parkingu, budowa obiektów małej architektury, zadaszonych wiat z ewentualnymi pomieszczeniami służącymi obsłudze przystani i parkingu, budowa przystani dla małych jednostek pływających /około 15 szt./, oświetlenie terenu, urządzenie ciągów pieszych i spacerowych oraz urządzenie zieleni, to przedmiotowa działka (nr …) nie stanowi terenu niezabudowanego, innego niż teren budowlany.

W świetle powyższego, na tle tak przedstawionego opisu sprawy, na gruncie powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mająca być przedmiotem planowanej dostawy działka nr … nie może być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a tym samym stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej podatku, tj. 23%.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Końcowo należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj