Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.532.2017.2.JK
z 19 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 14 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportem oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych, przepompowni ścieków do Spółki wraz gruntami, na których posadowione są te obiekty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportem oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych, przepompowni ścieków do Spółki wraz gruntami, na których posadowione są te obiekty. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu e-PUAP Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z póż.zm.), realizuje zadania własne, które obejmują między innymi sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W ramach prowadzonej inwestycji własnej w latach 2002-2003 wybudowała ze środków pomocowych oczyszczalnię ścieków (budynki, budowle), a tak powstałe środki trwałe zostały przyjęte na stan 30 kwietnia 2003 r.

Z dniem 1 września 2004 r. środki te zostały oddane w trwały zarząd do Miejskiej Oczyszczalni Ścieków (zakład budżetowy).

W latach następnych Gmina dalej rozbudowała sieci kanalizacyjne na terenie Miasta, które przejęła na stan środków trwałych, a następnie oddała je w dzierżawę do spółki: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

31 października 2010 r. Gmina przejmuje majątek po likwidacji Miejskiej Oczyszczalni Ścieków.

Z dniem 3 stycznia 2011 r. zawarto umowę dzierżawy z nowo powstałą spółką: Wodociągi i Kanalizacja na dzierżawę majątku:

  • stanowiącego wyposażenie oczyszczalni ścieków po likwidacji Miejskiej Oczyszczalni Ścieków;
  • będącego uprzednio dzierżawionego przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej;
  • grunty zabudowane pod oczyszczalnią, sieciami kanalizacyjnymi, przepompowniami, oraz działkę niezabudowaną pod rozbudowę oczyszczalni.

W latach następnych Gmina prowadziła rozbudowę sieci kanalizacyjnej na terenie miasta i wyodrębnionych wsi.

Od prowadzonych prac odliczany był podatek w 100%, a nowo powstałe środki trwałe są dzierżawione przez spółkę: Wodociągi i Kanalizacja i nie wejdą w skład aportu, pozostaną na stanie Gminy.

Na dzierżawę wystawiane są faktury z 23% podatkiem VAT.

Obecnie mając na celu podwyższenie kapitału zakładowego spółki, poprawy jej zdolności kredytowej, Gmina zamierza wnieść aportem część starych środków trwałych stanowiących kompleks budynków, budowli i urządzeń technicznych, sieci kanalizacyjne, wodociągowe, przepompownie, grunty/przyjęte na stan do 31 grudnia 2010 r. i które są dzierżawione przez Wodociągi i Kanalizacja Spółka z o.o.

Mienie to nie jest ani zorganizowanym przedsiębiorstwem, ani częścią przedsiębiorstwa, gdyż nie wypełniają dyspozycji art. 55 Kodeksu Cywilnego i jest użytkowane przez spółkę WiK poprzez dzierżawę tych środków trwałych od 1 stycznia 2011 r.

Spółka ponosi koszty bieżącej eksploatacji pobiera z tego tytułu pożytki w postaci opłat za dostawę wody i oczyszczanie ścieków od osób fizycznych i prawnych.

Gmina pobiera podatek od nieruchomości oraz czynsz za dzierżawione środki trwałe.

Ponadto w piśmie z dnia 14 grudnia 2017 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

Na pytanie:

  1. Czy zakres pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczy gruntów zabudowanych oczyszczalnią, sieciami kanalizacyjnymi, przepompowniami, tj. gruntów, na których posadowione są obiekty, o których mowa w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 1?
    Wnioskodawca odpowiedział:
    Wyjaśnienie do pytania 1:
    dotyczy gruntów zabudowanych oczyszczalnią, sieciami kanalizacyjnymi, przepompowniami, tj. gruntów na których posadowione są obiekty, o których mowa w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 1.
    Natomiast na pytania:
  2. Jakie dokładnie obiekty budowlane, mają być przedmiotem aportu do Spółki Wodociągi i Kanalizacja? W ramach tego pytania należy udzielić informacji o dokładnej ich lokalizacji oraz udzielić informacji, dzięki którym można dokonać zindywidualizowania obiektów, które mają być przedmiotem aportu.
  3. Czy obiekty budowlane, o których mowa powyżej, tj. oczyszczalnia ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków stanowią zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.) budynki/budowle? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy, budynek to taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
    Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy, budowlami są obiekty budowlane niebędące budynkami lub obiektami małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Zatem z przepisu tego wynika, że budowlami mogą być również niektóre urządzenia techniczne.
    W sytuacji, gdy wskazane obiekty nie spełniają ww. definicji, należy jednoznacznie określić, jak są one klasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.?
    Gmina udzieliła odpowiedzi:
    Wyjaśnienie do pytania 2, 3:
    obiekty, które będą przedmiotem aportu to środki trwałe przyjęte wg klasyfikacji środków trwałych: budynki (gr. 1), budowle (gr. 2), piec co (gr. 3), urządzenia (gr. 6), środki transportu (gr. 7), wyposażenie (gr. 8):
    1. blok biologicznego oczyszczania /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    2. zagęszczacz osadu /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    3. przepompownia lokalna /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    4. przepompownia osadów /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    5. komora na odpływie ścieków /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    6. komora na dopływie ścieków /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    7. osłona śmietnika /kśt 291/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    8. roboty odwodnieniowe /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras /kśt 211/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 /kśt 211/ teren miasta,
    11. przepompownia PS-5 /kśt 211/ teren miasta,
    12. przepompownia PS-8 /kśt 211/ teren miasta,
    13. przepompownia PS-3 /kśt 211/ teren miasta,
    14. przewody tłoczne do PS-3 /kśt 211/ teren miasta,
    15. przepompownia PS-4 /kśt 211/ teren miasta,
    16. przewody tłoczne do PS-4 /kśt 211/ teren miasta,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 /kśt 211/ teren miasta,
    18. ogrodzenie PS-8 /kśt 211/ teren miasta,
    19. przepompownia PS-6 /kśt 211/ teren miasta,
    20. przepompownia PS-7 /kśt 211/ teren miasta,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 /kśt 211/ teren miasta,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 /kśt 211/ teren miasta,
    23. oczyszczalnia T. /kśt 211/ teren Gminy,
    24. wodociąg C. /kśt 210/ teren Gminy,
    25. kolektor ściekowy ul. D. /kśt 211/ teren miasta,
    26. rurociąg dopływowy z DPS /kśt 211/ teren miasta,
    27. kolektor ściekowy ul. G. /kśt 211/ teren miasta,
    28. kolektor ściekowy ul. P. /kśt 211/ teren miasta,
    29. kolektor ściekowy ul. K. /kśt 211/ teren miasta,
    30. rów „F” wraz z kolektorem ściekowym /kśt 211/ teren miasta,
    31. kolektor ściekowy ul. S. /kśt 211/ teren miasta,
    32. wodociąg D. /kśt 210/ teren Gminy,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K. /kśt 211/ teren miasta,
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni /kśt 211/ teren miasta,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 /kśt 211/ teren miasta,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 /kśt 211/ teren miasta,
    37. wodociąg T. /kśt 210/ teren Gminy,
    38. wodociąg Z. /kśt 210/ teren Gminy,
    39. kolektor KO1 /kśt 211/ teren miasta,
    40. kolektor KO4 /kśt 211/ teren miasta,
    41. kolektor KO9 /kśt 211/ teren miasta,
    42. kolektor KO10 /kśt 211/ teren miasta,
    43. wodociąg R. /kśt 210/ teren Gminy,
    44. kanał grawitacyjny KO 23 /kśt 211/ teren miasta,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 /kśt 211/ teren miasta,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A /kśt 211/ teren miasta,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa /kśt 210/ teren miasta,
    48. sieć wodociągowa ul. K. /kśt 210/ teren miasta,
    49. sieć wodociągowa ul. W. /kśt 210/ teren miasta,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ teren miasta,
    51. siec kanalizacyjna ul. B. /kśt 211/ teren miasta,
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ teren miasta,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ teren miasta,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ teren miasta,
    55. sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S. /kśt 211/ teren miasta,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ teren miasta,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. /kśt 211/ teren miasta,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. /kśt 211/ teren miasta,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ teren miasta,
      przepompownie, sieci na strefie inwestycyjnej G.:
    60. przepompownia ścieków PS-2 /kśt 211/ teren Gminy,
    61. przepompownia ścieków PS-1 /kśt 211/ teren Gminy,
    62. przepompownia wód deszczowych /kśt 211/ teren Gminy,
    63. sieć kanalizacji deszczowej /kśt 211/ teren Gminy,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej /kśt 211/ teren Gminy,
    65. sieć wodociągowa /kśt 210/ teren Gminy,
      kotły, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co /kśt 310/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    67. system monitoringu /kśt 624/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    68. pompy do PS 8 /kśt 658/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    69. stacja transformatorowa /kśt 613/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    70. myjka ciśnieniowa /kśt 659/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    71. telefony przemysłowe /kśt 629/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    72. transformator PS8 /kśt 613/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    73. samochód /kśt 742/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    74. wyposażenie laboratorium /kśt 801/ teren wybudowanej oczyszczalni ścieków,
    75. budynek ul. T. /kśt 109/ teren miasta.
    Następnie na pytania:
  4. Czy w odniesieniu do budynków/budowli, doszło już do pierwszego zasiedlenia, tj. do pierwszego zajęcia budynku/budowli (oddania do używania)? Jeżeli tak, to kiedy? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
  5. Czy między pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy czy krótszy niż 2 lata? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Zainteresowany odpowiedział:
    wyjaśnienie do pytania 4, 5:
    Budynki, budowle zostały oddane do używania, tj. do pierwszego zajęcia budynku/budowli z dniem 1 stycznia 2011 r. (umowa dzierżawy z WiK Sp. z o.o.), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą okres jest dłuższy niż 2 lata:
    1. blok biologicznego oczyszczania /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    2. zagęszczacz osadu /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    3. przepompownia lokalna /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    4. przepompownia osadów /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    5. komora na odpływie ścieków /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    6. komora na dopływie ścieków /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    7. osłona śmietnika /kśt 291/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    8. roboty odwodnieniowe /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    11. przepompownia PS-5 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    12. przepompownia PS-8 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    13. przepompownia PS-3 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    14. przewody tłoczne do PS-3 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    15. przepompownia PS-4 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    16. przewody tłoczne do PS-4 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    18. ogrodzenie PS-8 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    19. przepompownia PS-6 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    20. przepompownia PS-7 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    23. oczyszczalnia T. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    24. wodociąg C. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    25. kolektor ściekowy ul. D. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    26. rurociąg dopływowy z DPS /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    27. kolektor ściekowy ul. G. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    28. kolektor ściekowy ul. P. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    29. kolektor ściekowy ul. K. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    30. rów „F” wraz z kolektorem ściekowym /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    31. kolektor ściekowy ul. S. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    32. wodociąg D. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K./kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    37. wodociąg T. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    38. wodociąg Z. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    39. kolektor KO1 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    40. kolektor KO4 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    41. kolektor KO9 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    42. kolektor KO10 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    43. wodociąg R. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.
    44. kanał grawitacyjny KO 23 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    48. sieć wodociągowa ul. K. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    49. sieć wodociągowa ul. W. /kśt 210/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    51. siec kanalizacyjna ul. B. / kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    55. 55 sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
      przepompownie, sieci na strefie Inwestycyjnej G.:
    60. przepompownia ścieków PS-2 /kśt 211/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
    61. przepompownia ścieków PS-1 /kśt 211/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
    62. przepompownia wód deszczowych /kśt 211/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
    63. sieć kanalizacji deszczowej /kśt 211/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej /kśt 211/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
    65. sieć wodociągowa /kśt 210/ dzierżawa od 1 lipca 2012 r.,
      kotły, urządzenia techniczne, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co /kśt 310/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    67. system monitoringu /kśt 624/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    68. pompy do PS 8 /kśt 658/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    69. stacja transformatorowa /kśt 613/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    70. myjka ciśnieniowa /kśt 659/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    71. telefony przemysłowe /kśt 629/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    72. transformator PS8 /kśt 613/ dzierżawa od 1 stycznia 2011 r.,
    73. budynek ul. T. /kśt 109/ dzierżawa od 1 marca 2012 r.
    Następnie na pytanie:
  6. Czy Wnioskodawcy przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem/wybudowaniem ww. obiektów? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Wnioskodawca odpowiedział:
    Wyjaśnienie do pytania 6:
    1. blok biologicznego oczyszczania budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    2. zagęszczacz osadu budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    3. przepompownia lokalna budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    4. przepompownia osadów budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    5. komora na odpływie ścieków budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    6. komora na dopływie ścieków budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    7. osłona śmietnika budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    8. roboty odwodnieniowe budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    11. przepompownia PS-5 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    12. przepompownia PS-8 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    13. przepompownia PS-3 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    14. przewody tłoczne do PS-3 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    15. przepompownia PS-4 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    16. przewody tłoczne do PS-4 nie odliczono VAT, w roku 2005,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    18. ogrodzenie PS-8 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2006,
    19. przepompownia PS-6 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    20. przepompownia PS-7 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    23. oczyszczalnia T. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2003 od ARR,
    24. wodociąg C. zwrot VAT z programu SAPARD,
    25. kolektor ściekowy ul. D. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    26. rurociąg dopływowy z DPS nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    27. kolektor ściekowy ul. G. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    28. kolektor ściekowy ul. P. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    29. kolektor ściekowy ul. K. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    30. rów „F” wraz z kolektorem ściekowym nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    31. kolektor ściekowy ul. S. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    32. wodociąg D. brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2004,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K., nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2004,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2005,
    37. wodociąg T. brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2005,
    38. wodociąg Z. brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2006,
    39. kolektor KO1 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    40. kolektor KO4 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    41. kolektor KO9 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    42. kolektor KO10 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2007,
    43. wodociąg R. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2008,
    44. kanał grawitacyjny KO 23 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2009,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2009,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2009,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    48. sieć wodociągowa ul. K. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    49. sieć wodociągowa ul. W. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    51. siec kanalizacyjna ul. B. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    55. sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S., nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. nie odliczono VAT, przyjęto w roku 2010,
      przepompownie, sieci na strefie inwestycyjnej G.:
    60. przepompownia ścieków PS-2 brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
    61. przepompownia ścieków PS-1 brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
    62. przepompownia wód deszczowych brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
    63. sieć kanalizacji deszczowej brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
    65. sieć wodociągowa brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2009,
      kotły, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2004,
    67. system monitoringu budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    68. pompy do PS 8 budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    69. stacja transformatorowa brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2004,
    70. myjka ciśnieniowa brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2006,
    71. telefony przemysłowe brak odliczenia VAT, przyjęto w roku 2005,
    72. transformator PS8 budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    73. samochód budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    74. wyposażenie laboratorium budowa z programu PHARE – zwrot VAT w roku 2003,
    75. budynek ul. T. brak odliczenia VAT otrzymano nieodpłatnie w roku 2012.
    Kolejno na pytania:
  7. W jaki sposób opisane we wniosku budynki/budowle są/były wykorzystywane przez Zainteresowanego od momentu wybudowania do momentu planowanego aportu? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
  8. Czy ww. budynki/budowle był udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych, np. najmu, dzierżawy, użyczenia lub innej umowy o podobnym charakterze? Jeśli tak, to czy w całości czy w części (jeśli w części, to w jakiej), w jakim okresie, i czy udostępnianie było odpłatne? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Gmina udzieliła odpowiedzi:
    Wyjaśnienie do pytania 7,8:
    1. blok biologicznego oczyszczania 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    2. zagęszczacz osadu 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    3. przepompownia lokalna 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    4. przepompownia osadów 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    5. komora na odpływie ścieków 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    6. komora na dopływie ścieków 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    7. osłona śmietnika 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    8. roboty odwodnieniowe 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    11. przepompownia PS-5 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    12. przepompownia PS-8 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    13. przepompownia PS-3 15 października 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    14. przewody tłoczne do PS-3 15 października 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    15. przepompownia PS-4 15 października 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    16. przewody tłoczne do PS-4 15 października 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 30 września 2006 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    18. ogrodzenie PS-8 30 czerwca 2007 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    19. przepompownia PS-6 30 czerwca 2007 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    20. przepompownia PS-7 30 czerwca 2007 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 30 czerwca 2007 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 30 czerwca 2007 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    23. oczyszczalnia T. 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    24. wodociąg C. 1 września 2004 r. dzierżawa PGKIM,
    25. kolektor ściekowy ul. D. 22 lipiec 2004 r. dzierżawa PGKIM,
    26. rurociąg dopływowy z DPS 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    27. kolektor ściekowy ul. G. 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    28. kolektor ściekowy ul. P. 22 lipca 2004 r. dzierżawa PGKIM,
    29. kolektor ściekowy ul. K. 22 lipca 2004 r. dzierżawa PGKIM,
    30. rów „F” wraz z kolektorem ściekowym 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    31. kolektor ściekowy ul. S. 22 lipca2004 r. dzierżawa PGKIM,
    32. wodociąg D. 22 lipca 2004 r. dzierżawa PGKIM,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K. 1 stycznia 2005r. dzierżawa PGKIM,
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ – 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 1 sierpnia 2005 r. dzierżawa PGKIM,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 1 sierpnia 2005 r. dzierżawa PGKIM,
    37. wodociąg T. 1 stycznia 2006 r. dzierżawa PGKIM,
    38. wodociąg Z. 1 stycznia 2007 r. dzierżawa PGKIM,
    39. kolektor KO11 kwietnia 2007 r. dzierżawa PGKIM,
    40. kolektor KO4 1 kwietnia 2007 r. dzierżawa PGKIM,
    41. kolektor KO9 1 kwietnia 2007 r. dzierżawa PGKIM,
    42. kolektor KO10 1 kwietnia 2007 r. dzierżawa PGKIM,
    43. wodociąg R. 1 listopada 2008 r. dzierżawa PGKIM,
    44. kanał grawitacyjny KO 23 2 stycznia 2009 r. na stanie Gminy,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 2 stycznia 2009 r. na stanie Gminy,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A 2 stycznia 2009 r. na stanie Gminy,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    48. sieć wodociągowa ul. K. /kśt 210/ 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    49. sieć wodociągowa ul. W. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    51. sieć kanalizacyjna ul. B. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    55. sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. 31 grudnia 2010 r. na stanie Gminy,
      przepompownie, sieci na strefie inwestycyjnej G.:
    60. przepompownia ścieków PS-2 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
    61. przepompownia ścieków PS-1 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
    62. przepompownia wód deszczowych 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
    63. sieć kanalizacji deszczowej 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
    65. sieć wodociągowa 31 grudnia 2009 r. na stanie Gminy,
      kotły, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    67. system monitoringu 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    68. pompy do PS 8 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    69. stacja transformatorowa 23 marca 2005 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    70. myjka ciśnieniowa 30 września 2006 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    71. telefony przemysłowe 30 września 2006 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    72. transformator PS8 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    73. samochód 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    74. wyposażenie laboratorium 1 września 2004 r. trwały zarząd MOŚ 31 grudnia 2010 r. zwrot do Gminy,
    75. budynek ul. T 16 stycznia 2012 r. otrzymano nieodpłatnie na stan Gminy – oddany w całości w dzierżawę do WiK Sp. z o.o. od 1 marca 2012 r.
    Środki trwałe od pozycji nr 1 do nr 59 oraz od nr 66 do nr 74 oddane w dzierżawę w całości dla WiK Sp. z o.o. od 1 stycznia 2011 r.
    Środki trwałe od pozycji nr 60 do nr 65 oddane w dzierżawę w całości dla WiK Sp. z o.o. od 1 lipca 2012 r.
    Na pytania:
  9. Czy w odniesieniu do budynków/budowli, były ponoszone wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeśli tak, to należy wskazać (należy odrębnie dla każdego obiektu):
    1. czy stanowiły one co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów?
    2. czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków?

  10. W przypadku, gdy ww. wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, należy wskazać, czy od ostatniego ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli lub ich części obiekty te zostały oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu? Kiedy miało to miejsce oraz czy od tego momentu minął okres krótszy, czy okres dłuższy niż 2 lata? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Wnioskodawca odpowiedział:
    wyjaśnienia do pytania 9, 10:
    1. blok biologicznego oczyszczania brak ulepszeń,
    2. zagęszczacz osadu brak ulepszeń,
    3. przepompownia lokalna brak ulepszeń,
    4. przepompownia osadów brak ulepszeń,
    5. komora na odpływie ścieków brak ulepszeń,
    6. komora na dopływie ścieków brak ulepszeń,
    7. osłona śmietnika brak ulepszeń,
    8. roboty odwodnieniowe brak ulepszeń,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras brak ulepszeń,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 brak ulepszeń,
    11. przepompownia PS-5 brak ulepszeń,
    12. przepompownia PS-8 brak ulepszeń,
    13. przepompownia PS-3 brak ulepszeń,
    14. przewody tłoczne do Ps-3 brak ulepszeń,
    15. przepompownia PS-4 brak ulepszeń,
    16. przewody tłoczne do PS-4 brak ulepszeń,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 brak ulepszeń,
    18. ogrodzenie PS-8 brak ulepszeń,
    19. przepompownia PS-6 brak ulepszeń,
    20. przepompownia PS-7 brak ulepszeń,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 brak ulepszeń,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 brak ulepszeń,
    23. oczyszczalnia T. brak ulepszeń,
    24. wodociąg C. brak ulepszeń,
    25. kolektor ściekowy ul. D. brak ulepszeń,
    26. rurociąg dopływowy z DPS brak ulepszeń,
    27. kolektor ściekowy ul. G. brak ulepszeń,
    28. kolektor ściekowy ul. P. brak ulepszeń,
    29. kolektor ściekowy ul. K. brak ulepszeń,
    30. rów „F° wraz z kolektorem ściekowym brak ulepszeń,
    31. kolektor ściekowy ul. S. brak ulepszeń,
    32. wodociąg D. brak ulepszeń,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K. brak ulepszeń,
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni brak ulepszeń,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 brak ulepszeń,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 brak ulepszeń,
    37. wodociąg T. brak ulepszeń,
    38. wodociąg Z.: 5 kwietnia 2007 r. zwiększenie wartości mniej niż 30%, nie ma zwrot VAT, dzierżawa PGKIM,
    39. kolektor KO1 brak ulepszeń,
    40. kolektor KO4 brak ulepszeń,
    41. kolektor KO9 brak ulepszeń,
    42. kolektor KO10 brak ulepszeń,
    43. wodociąg R. brak ulepszeń,
    44. kanał grawitacyjny KO 23 brak ulepszeń,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 brak ulepszeń,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A brak ulepszeń,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa brak ulepszeń,
    48. sieć wodociągowa ul. K. brak ulepszeń,
    49. sieć wodociągowa ul. W. brak ulepszeń,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. brak ulepszeń,
    51. siec kanalizacyjna ul. B. brak ulepszeń,
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. brak ulepszeń,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. brak ulepszeń,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. brak ulepszeń,
    55. sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S. brak ulepszeń,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. brak ulepszeń,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. brak ulepszeń,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. brak ulepszeń,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. /kśt 211/ brak ulepszeń,
      przepompownie, sieci na strefie Inwestycyjnej G.:
    60. przepompownia ścieków PS-2: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
    61. przepompownia ścieków PS-1: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
    62. przepompownia wód deszczowych: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
    63. sieć kanalizacji deszczowej: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
    65. sieć wodociągowa: rok 2010 zwiększenie wartości o mniej niż 30%, brak odliczenia VAT, brak dzierżawy,
      kotły, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co brak ulepszeń,
    67. system monitoringu brak ulepszeń,
    68. pompy do PS 8 brak ulepszeń,
    69. stacja transformatorowa brak ulepszeń,
    70. myjka ciśnieniowa brak ulepszeń,
    71. telefony przemysłowe brak ulepszeń,
    72. transformator PS8 brak ulepszeń,
    73. samochód brak ulepszeń,
    74. wyposażenie laboratorium brak ulepszeń,
    75. budynek ul. T. brak ulepszeń.
    Natomiast na pytanie:
  11. Czy w stanie ulepszonym ww. budynki/budowle były/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę, do czasu aportu, do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego obiektu.
    Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:
    wyjaśnienia do pytania 11:
    1. blok biologicznego oczyszczania od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    2. zagęszczacz osadu od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    3. przepompownia lokalna od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    4. przepompownia osadów od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    5. komora na odpływie ścieków od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    6. komora na dopływie ścieków od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    7. osłona śmietnika od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    8. roboty odwodnieniowe od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    9. doprowadzenie wody do budynku pras od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    10. rurociąg tłoczny PS-8 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    11. przepompownia PS-5 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    12. przepompownia PS-8 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    13. przepompownia PS-3 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    14. przewody tłoczne do PS-3 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    15. przepompownia PS-4 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    16. przewody tłoczne do PS-4 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    17. ogrodzenie PS-3, PS-4 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    18. ogrodzenie PS-8 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    19. przepompownia PS-6 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    20. przepompownia PS-7 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    21. rurociąg tłoczny do PS-6 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    22. rurociąg tłoczny do PS-7 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    23. oczyszczalnia T. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    24. wodociąg C. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    25. kolektor ściekowy ul. D. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    26. rurociąg dopływowy z DPS od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    27. kolektor ściekowy ul. G. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    28. kolektor Ściekowy ul. P. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    29. kolektor ściekowy ul. K. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    30. rów „F” wraz z kolektorem ściekowym od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    31. kolektor ściekowy ul. S. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    32. wodociąg D. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    33. kolektor grawitacyjny ul. K.: od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal
    34. przyłącze wodne do oczyszczalni od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    35. kanał grawitacyjny KO 32 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    36. kanał grawitacyjny KO 31 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    37. wodociąg T. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    38. wodociąg Z. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    39. kolektor KO1od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    40. kolektor KO4 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    41. kolektor KO9 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    42. kolektor KO10 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    43. wodociąg R. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    44. kanał grawitacyjny KO 23 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    45. kanał grawitacyjny KO 24 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    46. kanał grawitacyjny KO 26A od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
      stare sieci wod-kan ujawnione podczas prac inwentaryzacyjnych:
    47. sieć wodociągowa od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    48. sieć wodociągowa ul. K. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    49. sieć wodociągowa ul. W. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    50. sieć kanalizacyjna ul. X. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    51. siec kanalizacyjna ul. B. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    52. sieć kanalizacyjna ul. X. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    53. sieć kanalizacyjna ul. S. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    54. sieć kanalizacyjna ul. X. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    55. sieć kanalizacyjna ul. X., ul. S.: od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    56. sieć kanalizacyjna ul. S. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    57. sieć kanalizacyjna ul. N. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    58. sieć kanalizacyjna od Ż. do R. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    59. sieć kanalizacyjna ul. S. od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
      przepompownie, sieci na strefie Inwestycyjnej G:
    60. przepompownia ścieków PS-2 od 1 lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    61. przepompownia ścieków PS-1 od 1 lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    62. przepompownia wód deszczowych od 1 lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    63. sieć kanalizacji deszczowej od 1lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    64. sieć kanalizacji sanitarnej od 1 lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    65. sieć wodociągowa od 1 lipca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
      kotły, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, wyposażenia na terenie wybudowanej oczyszczalni:
    66. piec co od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    67. system monitoringu od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    68. pompy do PS8 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    69. stacja transformatorowa od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    70. myjka ciśnieniowa od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    71. telefony przemysłowe od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    72. transformator PS8 od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    73. samochód od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    74. wyposażenie laboratorium od 1 stycznia 2011 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal,
    75. budynek ul. T. od 1 marca 2012 r. umowa dzierżawy z WIK, nadal.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w podanym stanie faktycznym czynność wniesienia przez Gminę do spółki: Wodociągi i Kanalizacja aportu w postaci starych środków trwałych (obiekty budowlane oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków dzierżawione od 1 stycznia 2011 r. jest zwolniona od podatku VAT?
  2. Czy w podanym stanie faktycznych czynność wniesienia przez Gminę do spółki: Wodociągi i Kanalizacja aportu w postaci gruntów zabudowanych oczyszczalnią, sieciami kanalizacyjnymi, przepompowniami jest zwolniona od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w piśmie z dnia 14 grudnia 2017 r.):

Ad. 1, 2

Zdaniem Gminy, wniesienie przez nią aportu do Spółki: Wodociągi i Kanalizacja w postaci starych środków trwałych (obiekty budowlane oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, grunty zabudowane), będzie stanowić czynność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aport ten nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, nie następuje także w okresie krótszym niż dwa lata od daty pierwszego zasiedlenia.

Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie wartości początkowej budynków, budowli w wysokości powyżej 30% wartości początkowej tych obiektów, które są dzierżawione przez spółkę: Wodociągi i Kanalizacja od 1 stycznia 2011 r. i będą przedmiotem aportu do ww. Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wyjaśnić należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W tym miejscu wskazać należy, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie wkładu wiąże się z przeniesieniem na spółkę wszelkich praw do przedmiotu wkładu, a więc także prawa własności, jeżeli przysługuje ono wspólnikowi.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W tym miejscu należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki spełnia definicję dostawy towarów – nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem, aport nieruchomości tj. oczyszczalnie ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków, które jak wynika z opisu sprawy stanowią budowle, do Spółki będzie traktowany na równi z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w analizowanej sytuacji będzie Gmina.

Zatem, wniesienie aportu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czyli czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów lub usług wnoszonych aportem lub z zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

W tym miejscu zaznaczyć trzeba, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że wniesienie aportem nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), dla czynności tej Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle przepisów ustawy jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

W konsekwencji należy wskazać, że wniesienie przez Wnioskodawcę aportem do Spółki nieruchomości, tj. oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych, przepompowni ścieków, które jak wynika z opisu sprawy stanowią budowle będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, a Gmina w tej sytuacji nie będzie korzystała z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, lecz wystąpi jako podatnik zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej inwestycji własnej w latach 2002-2003 Gmina wybudowała ze środków pomocowych oczyszczalnię ścieków (budynki, budowle), a tak powstałe środki trwałe zostały przyjęte na stan 30 kwietnia 2003 r.

Z dniem 1 września 2004 r. środki te zostały oddane w trwały zarząd do Miejskiej Oczyszczalni Ścieków (zakład budżetowy).

W latach następnych Gmina dalej rozbudowuje sieci kanalizacyjne na terenie Miasta, które przyjmujemy na stan środków trwałych, a następnie oddaje je w dzierżawę do Spółki Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

31 października 2010 r. Gmina przejmuje majątek po likwidacji Miejskiej Oczyszczalni Ścieków.

Z dniem 3 stycznia 2011 r. zawarto umowę dzierżawy z nowo powstałą Spółką Wodociągi i Kanalizacja na dzierżawę majątku:

  • stanowiącego wyposażenie oczyszczalni ścieków po likwidacji Miejskiej Oczyszczalni Ścieków;
  • będącego uprzednio dzierżawionego przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej;
  • grunty zabudowane pod oczyszczalnią, sieciami kanalizacyjnymi, przepompowniami, oraz działkę niezabudowaną pod rozbudowę oczyszczalni.

W latach następnych Gmina prowadziła rozbudowę sieci kanalizacyjnej na terenie miasta i wyodrębnionych wsi.

Od prowadzonych prac odliczany był podatek w 100%, a nowo powstałe środki trwałe są dzierżawione przez Spółkę Wodociągi i Kanalizacja i nie wejdą w skład aportu, pozostaną na stanie Gminy.

Na dzierżawę wystawiane są faktury z 23% podatkiem VAT.

Obecnie mając na celu podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, poprawy jej zdolności kredytowej, Gmina zamierza wnieść aportem część starych środków trwałych stanowiących kompleks budynków, budowli i urządzeń technicznych, sieci kanalizacyjne, wodociągowe, przepompownie, grunty/przyjęte na stan do 31 grudnia 2010 r. i które są dzierżawione przez Wodociągi i Kanalizacja Spółka z o.o.

Mienie to nie jest ani zorganizowanym przedsiębiorstwem, ani częścią przedsiębiorstwa, gdyż nie wypełniają dyspozycji art. 55 Kodeksu Cywilnego i jest użytkowane przez Spółkę WiK poprzez dzierżawę tych środków trwałych od 1 stycznia 2011 r.

Spółka ponosi koszty bieżącej eksploatacji, pobiera z tego tytułu pożytki w postaci opłat za dostawę wody i oczyszczanie ścieków od osób fizycznych i prawnych.

Gmina pobiera podatek od nieruchomości oraz czynsz za dzierżawione środki trwałe.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy czynność wniesienia przez Gminę do Spółki aportu w postaci starych środków trwałych (obiekty budowlane oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków dzierżawione od 1 stycznia 2011 r. jest zwolniona od podatku VAT, oraz czy czynność wniesienia przez Gminę do Spółki aportu w postaci gruntów zabudowanych obiektami, o których mowa powyżej również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że sposób opodatkowania wnoszonego aportu (właściwa stawka podatku VAT) zależy od tego, co jest przedmiotem aportu. Przedmiotem aportu w niniejszych okolicznościach będą – jak wskazała Gmina– obiekty budowlane oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków dzierżawione od 1 stycznia 2011 r., które jak wynika z opisu sprawy stanowią budowle. Konieczne jest więc, dokonanie oceny czy aport ten, pomimo, że stanowi odpłatną dostawę towarów będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.), pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 tej ustawy, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3a ustawy Prawo budowlane, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

W rozpatrywanej sprawie z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem aportu, którego dotyczy zadane przez Wnioskodawcę pytanie nr 1 będą środki trwałe przyjęte wg klasyfikacji środków trwałych, jako budowle (gr. 2), które dzierżawione były przez Wnioskodawcę od dnia 1 stycznia 2011 r. wymienione w uzupełnieniu do wniosku w poz. od 1 do 59.

Zatem w celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowych budowli będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należy odwołać się do regulacji dotyczących dostawy budowli.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Wskazać należy, że w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy – ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko, jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku „w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu”. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem, a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej, albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego, „pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli (po ich wybudowaniu) należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku (budowli), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Ponadto w przypadku towarów (do których zaliczają się również nieruchomości) może znaleźć zastosowanie inne zwolnienie przewidziane w art. 43 ustawy, o ile zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Obydwa warunki muszą być spełnione jednocześnie.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Analizując informacje zawarte we wniosku w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia – w rozumieniu nadanym przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz orzecznictwa TSUE – należy stwierdzić, że planowany aport przez Wnioskodawcę środków trwałych przyjętych wg klasyfikacji środków trwałych, jako budowle (gr. 2) wymienionych w uzupełnieniu do wniosku w poz. od 1 do 59 nie zostanie dokonanych w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wskazał Zainteresowany – obiekty te od dnia 1 stycznia 2011 r. są przedmiotem umowy dzierżawy przez Wodociągi i Kanalizacja Spółka z o.o. Zatem aport tych obiektów korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy ww. obiektów budowlanych upłynie okres dłuższy niż dwa lata, a Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych budowli, które przekraczałyby 30% ich wartości początkowej. W konsekwencji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – aport gruntów, na których są posadowione przedmiotowe budowle, również będzie korzystał ze zwolnienia od podatku.

Ad. 1 i 2

Podsumowując, w podanym stanie sprawy czynność wniesienia przez Gminę do Spółki Wodociągi i Kanalizacja aportu w postaci starych środków trwałych (obiekty budowlane oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacyjne, deszczowe, wodociągowe, przepompownie ścieków) dzierżawione od 1 stycznia 2011 r. będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, w podanym stanie sprawy czynność wniesienia przez Gminę do Spółki Wodociągi i Kanalizacja aportu w postaci gruntów zabudowanych ww. budowlami będzie również zwolniona od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku wniesienia aportem do Spółki budynku, który był dzierżawione od dnia 1 marca 2012 r. oraz budowli, które były dzierżawione od dnia 1 lipca 2012 r., jak również zwolnienia od podatku wniesienia aportem do Spółki pozostałych środków trwałych, które nie są obiektami budowlanymi (budowlami).

Zaznacza się także, że – zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj