Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.644.2017.2.KOM
z 4 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 grudnia 2017 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.644.2017.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 11 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę ziaren gorczycy i suszonej papryki w proszku (część pyt. nr 1) oraz dostawę cebuli i pietruszki (część pyt. nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT przypraw i mieszanek przypraw oferowanych przez Spółkę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką handlową z siedzibą w Holandii, wpisaną do rejestru prowadzonego przez tamtejszą Izbę Handlowo-Przemysłową. Spółka należy do międzynarodowej grupy (dalej: Grupa), działającej w branży FMCG. Grupa, w której działa Spółka jest globalnym liderem w dziedzinie produkcji i dystrybucji produktów codziennego użytku. Oferta grupy jest szeroka i obejmuje zarówno produkty żywnościowe, jak i środki higieny oraz artykuły chemii gospodarstwa domowego.

Globalny charakter działalności Grupy wymaga odpowiedniej koordynacji procesów związanych z produkcją i dystrybucją towarów. W ramach przyjętego przez Grupę modelu biznesowego Spółka odpowiada w szczególności za następujące obszary: zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zakupami, zarządzanie produkcją, dystrybucją.

Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności, Spółka planuje wprowadzić do swojej oferty przyprawy oraz mieszanki przypraw.

Wnioskodawca planuje sprzedaż następujących produktów:

  1. przyprawy:
    • ziele angielskie - towar będzie zakupiony w Meksyku w postaci ziaren. Będzie poddawany procesowi oczyszczania, suszenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: „Ziele angielskie”);
    • ziarna gorczycy - towar będzie zakupiony w Kanadzie w postaci ziaren. Będzie poddany procesom suszenia i oczyszczania, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 30 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: „Ziarna gorczycy”);
    • suszona papryka w proszku - towar będzie zakupiony w Hiszpanii w postaci owoców. Będzie poddawany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: „Papryka w proszku”);
    • chili - towar będzie zakupiony w Indiach w postaci owoców, będzie poddany procesowi oczyszczania, mielenia, suszenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: „Chili”);
    • suszone łamane liście majeranku - towar będzie zakupiony w Egipcie w postaci liści. Będzie poddany procesom oczyszczania, suszenia, łamania i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 8g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, (dalej: „Majeranek”);
    • suszone liście laurowe całe - towar zakupiony w Turcji w postaci liści. Będzie poddany procesowi suszenia, a następnie konfekcjonowania w torebki o pojemności 5g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, (dalej: „Liście laurowe”);
    • suszony kmin rzymski w proszku - towar będzie zakupiony w Indiach w postaci nasion. Poddany procesowi oczyszczania, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Kmin rzymski”);
    • kminek suszony w proszku - towar będzie zakupiony w Polsce w postaci nasion poddany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Kminek”);
    • suszony imbir w proszku - towar będzie zakupiony w Nigerii w postaci korzenia. Poddany będzie procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Suszony imbir w proszku”);
    • suszony cynamon w proszku - towar będzie zakupiony w Wietnamie w postaci kory poddany procesom oczyszczania, suszenia, łamania, traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Cynamon w proszku”);
    • suszona kurkuma w proszku - towar zakupiony w Indiach w postaci korzenia poddany procesom oczyszczania, suszenia, traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Kurkuma”);
    • suszona gałka muszkatołowa w proszku - towar będzie zakupiony w Indonezji w postaci owoców poddany procesom suszenia, mielenia i traktowanie parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Gałka muszkatołowa”);
    • suszone łamane listki rozmarynu - towar będzie zakupiony w Maroko w postaci owoców poddany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Rozmaryn”);
    • suszone łamane liście oregano - towar będzie zakupiony w Turcji w postaci liści poddany procesowi Oczyszczanie, suszenia, łamania i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Oregano”);
    • suszone łamane liście tymianku - towar będzie zakupiony w Polsce w postaci liści, poddany procesowi oczyszczania, suszenia, łamania i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Tymianek”);
    • goździki całe suszone - towar będzie zakupiony w Indonezji w postaci pąków poddany procesowi oczyszczania, suszenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Goździki”);
  2. w postaci mieszanek przypraw:
    • suszone curry w proszku – towar będzie kupowany w różnych miejscach (mieszanka). Składniki curry (nasiona kolendry, nasiona kuminu, kurkuma, pieprz czarny, anyż, cynamon, nasiona kopru włoskiego, imbir, korzeń lubczyka). Poddane procesom: suszenia, mielenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: „Curry”);
    • zioła prowansalskie suszone łamane liście - towar będzie kupowany w różnych miejscach (mieszanka). Składniki: zioła prowansalskie [rozmaryn (40%), bazylia (22%), majeranek, tymianek (7%), oregano (7%), cząber, koper włoski, lawenda, szałwia]. Poddany procesom: suszenia, łamania, i traktowanie parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, konfekcjonowany w torebki o pojemności 10 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.84.12.0, (dalej: „Zioła prowansalskie”);
  3. inne:
    • suszona cebula w małych kawałkach - towar zakupiony w USA w postaci owoców poddany procesowi obierania, oczyszczania, cięcia, suszenia, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0, (dalej: „Cebula”);
    • suszone łamane liście pietruszki - towar będzie kupiony w Polsce w postaci liści poddany procesom oczyszczania, suszenia, przesiewania, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 8 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0, (dalej: „Pietruszka”).


W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. suszona papryka oferowana do sprzedaży (sklasyfikowana do PKWiU 01.28.12.0) nie jest papryką słodką,
  2. suszona cebula w małych kawałkach oraz suszone łamane liście pietruszki (sklasyfikowane do PKWiU 10.39.13.0) nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.
  3. Odnośnie natomiast gorczycy oferowanej do sprzedaży to Wnioskodawca wskazał, że nie jest ona rośliną przyprawową i aromatyczną z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta i jednocześnie zmienił klasyfikację PKWiU dla tego produktu podając, że powinno to być 01.28.19.0, zamiast wcześniej błędnie wskazanego symbolu PKWiU 01.28.12.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:
    • Ziarna gorczycy,
    • Suszonej papryki w proszku?
  2. Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:
    • Cebuli,
    • Pietruszki?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże, w oparciu o par. 2 i 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którymi:

  • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się równolegle do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).


Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług. Przy czym w przypadku, gdy przepis nie odnosi się wprost do identyfikacji towarów i usług przy zastosowaniu konkretnego symbolu klasyfikacji, to wskazanie tej klasyfikacji nie jest niezbędne do określenia wysokości stawki na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

  • Ziarna gorczycy,
  • Suszonej papryki w proszku.

W pozycji 8 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 2008 - ex 01.28.12.0, tj. „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki”.


W załączniku nr 10 pod poz. 10 do ustawy o VAT również wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 2008 - ex 01.28.12.0, tj. „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki”.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru, czy danej usługi z danego grupowania.

Jednocześnie z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.


Uwzględniając uregulowania prawne w niniejszym zakresie i opisany we wniosku stan przyszły stwierdzić należy, iż sprzedaż:

  1. Suszonej papryki w proszku:
    sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 01.28.12.0 „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki”, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 10 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Natomiast sprzedaż ziaren gorczycy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.28.19.0, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy VAT. (Stanowisko odnośnie stawki podatku VAT dla sprzedaży ziaren gorczycy zostało ostatecznie sprecyzowane w nadesłanym uzupełnieniu).

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

  • Cebuli,
  • Pietruszki.

W pozycji 11 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 01.28.19.0, tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika nr 3 do ustawy o VAT znacznika „ex” przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W kwestii,

  • Cebuli,
  • Pietruszki,

jak zostało wskazane wyżej – Cebula będzie zakupiona w USA w postaci owoców. Poddawana będzie procesowi obierania, oczyszczania, cięcia, suszenia, mielenia, a następnie konfekcjonowana w torebki o pojemności 20 g. Pietruszka zaś kupiona w Polsce w postaci liści, poddana będzie procesom oczyszczania, suszenia, przesiewania, a następnie konfekcjonowania w torebki o pojemności 8 g.

Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa, że dane produkty mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0.


W pozycji 26 zał. nr 3 do ustawy o VAT wymieniono bowiem „Owoce i Warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że powyższe produkty będą mogły korzystać z preferencyjnej stawki 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT na dostawę ziaren gorczycy i suszonej papryki w proszku (część pyt. nr 1) oraz dostawę cebuli i pietruszki (część pyt. nr 2) jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowań PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Przy czym, jak wynika z § 2 i 3 powołanego rozporządzenia:

  • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się klasyfikację do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W myśl natomiast art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce, a głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności, Wnioskodawca planuje wprowadzić do swojej oferty przyprawy oraz mieszanki przypraw, w tym m.in. ziarna gorczycy (klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.28.19.0), suszoną paprykę w proszku (klasyfikowaną przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.28.12.0) oraz klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.39.13.0: suszoną cebulę i suszone łamane liście pietruszki.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT ww. produktów.


W poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.12.0, tj. „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki”.

Należy jednak wskazać, że zgodnie z pkt 1 objaśnienia do wymienionego załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, gdyż papryka suszona w postaci proszku sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 01.28.12.0 została ujęta także w załączniku nr 10 do ustawy o podatku VAT zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.


W poz. 10 rzeczonego załącznika nr 10 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.12.0, tj. „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki”.


Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku VAT, przez PKWiU „ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zatem, sprzedawana suszona papryka w proszku, która jak wskazał Wnioskodawca, nie jest papryka słodką, czyli podlegającą wyłączeniu, o którym mowa w ww. pozycjach załącznika do ustawy, sklasyfikowana wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.28.12.0., tj. „Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki” mieści się zarówno w poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 10 załącznika nr 10 do ustawy. W takiej sytuacji, z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku dla ww. produktu wynosi 5%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa suszonej papryki w proszku powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.


Odnośnie stawki podatku VAT na dostawę ziaren gorczycy należy wskazać, że w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 11 wymieniono PKWiU ex 01.28.19.0 – „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Także w załączniku nr 10 do ustawy pod poz. 13 wskazano: „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” – PKWiU ex 01.28.19.0.

Aby zatem stwierdzić, czy ziarna gorczycy oferowane przez Spółkę korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT wymienionej w tytule załącznika nr 3 lub nr 10 do ustawy należy zbadać, czy odpowiadają one warunkom określonym przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” tych pozycji załączników.

Zauważyć należy, że zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT, jak również w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy w rubryce „nazwa towaru/usługi” wymienione zostały „inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne”. Oznacza to, że ustawodawca przewiduje stosowanie preferencyjnych stawek podatku VAT tylko dla tych towarów sklasyfikowanych w PKWiU w grupie 01.28.19.0 spełniających powyższe warunki.

Wszelkie regulacje dotyczące preferencji podatkowych, w tym zwolnień od podatku bądź preferencyjnych stawek podatku, należy interpretować w sposób ścisły, gdyż stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z którą dostawa bądź świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%.

W konsekwencji zapis dokonany przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” odpowiadający poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy należy interpretować w ten sposób, że stawkami preferencyjnymi określonymi w tych załącznikach podlegają tylko nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, tj. wyłącznie koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa PWN (strona internetowa www.sjp.pwn.pl), przetwarzać oznacza:

  • przekształcić coś twórczo;
  • zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd;
  • opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.


Z wniosku Spółki wynika, że przed wprowadzeniem na polski rynek ww. produktu Spółka będzie gorczycę zakupioną w Kanadzie w postaci ziaren poddawać procesom suszenia i oczyszczania, a następnie konfekcjonować w torebki o pojemności 30 g.


Z uwagi zatem na powyższe rozważania, okoliczności przedstawione w niniejszej sprawie wskazują, że oferowanego przez Spółkę produktu poddanego wyżej wymienionym procesom nie można uznać za przetworzoną formę gorczycy, gdyż tak naprawdę gorczyca zmienia jedynie swój wygląd, ale nie zmienia kształtu, tj. nadal pozostaje ziarnem.

W konsekwencji oferowana przez Spółkę gorczyca w ziarnach będąca niewątpliwie rośliną przyprawową i aromatyczną może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT. Z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku dla ww. produktu wynosi 5%.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa ziaren gorczycy powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.


Odnośnie stawki podatku VAT na dostawę klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.39.13.0 pietruszki w postaci suszonych łamanych liści oraz cebuli w postaci suszonych małych kawałków należy wskazać, że w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 26 wymieniono „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, natomiast w załączniku nr 10 do ustawy nie zostały wymienione towary objęte ww. symbolem PKWiU.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca wprowadza na rynek suszoną cebulę w małych kawałkach zakupioną w USA w postaci owoców poddanych następnie procesowi obierania, oczyszczania, cięcia, suszenia, mielenia i konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g oraz suszone łamane liście pietruszki kupione w Polsce w postaci liści poddanych procesom oczyszczania, suszenia, przesiewania i konfekcjonowania w torebki o pojemności 8 g, które to produkty nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.

Mając na uwadze powyższy opis należy wskazać, że sprzedaż ww. produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0 powinna być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa produktów: suszona cebula w małych kawałkach i suszone łamane liście pietruszki powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku tego opisu. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo, Organ zauważa, że w zakresie opodatkowania odpowiednią stawką podatku VAT pozostałych produktów wymienionych w pyt. nr 1, 2 i 3 wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie, tj. interpretacja nr 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.1.KOM.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj