Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-831/11-7/AW
z 16 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-831/11-7/AW
Data
2012.03.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
faktura zaliczkowa
miejsce świadczenia
targi


Istota interpretacji
Obowiązek podatkowy powstanie, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi.



Wniosek ORD-IN 701 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego, sposobu wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku świadczenia kompleksowej usługi organizacji stoiska targowego na rzecz polskiego podatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego, sposobu wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku świadczenia kompleksowej usługi organizacji stoiska targowego na rzecz polskiego podatnika oraz zagranicznego podatnika, jak również w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu importu usługi związanej z targami.

Pismem z dnia 1 marca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, pełnomocnictwo i brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Działalność Wnioskodawcy obejmuje między innymi usługi organizacji targów i wystaw. Usługi te są świadczone na rzecz podatników polskich jak i zagranicznych, zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w miesiącu maju 2012 r. będzie organizatorem targów. Prace przygotowawcze trwają kilka miesięcy. W toku tego procesu, Spółka pozyskuje od kontrahentów obowiązkowe zaliczki tytułem wynajmu powierzchni wystawienniczej, czasem i innych usług targowych. Wnioskodawca będzie świadczył kompleksowe usługi obejmujące: udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z zabudową lub bez niej, w zależności od potrzeb klienta, obsługę techniczną doprowadzenia mediów, obsługę hostess, udostępnianie wyposażenia stoisk, ochronę fizyczną, wpis do katalogu wydawanego przez organizatora targów, reklamę w katalogu targowym, opłatę rejestracyjną pobieraną za udział w targach (jej uiszczenie warunkuje otrzymanie przepustki umożliwiającej wstęp na teren targów), dodatkowe usługi techniczne. W zależności od okoliczności, przedsiębiorcy nabywać będą od Wnioskodawcy wszystkie ww. usługi, lub tylko niektóre z nich.

W ofercie sprzedaży Wnioskodawca posiadać będzie różne pakiety, które obejmować będą związane z targami i zestawione w różnych konfiguracjach usługi. Sprzedaż biletów zostanie zlecona firmie czeskiej. Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w postaci prowizji, które będzie skalkulowane w odpowiedniej proporcji od przychodów uzyskanych przez czeską firmę. Na kwotę prowizji Organizator – polski podatnik – wystawi fakturę NP., przenosząc tym samym obowiązek podatkowy z tytułu VAT na podatnika. W związku z realizacją organizacji targów Wnioskodawca dokona jako podatnik VAT-UE zakupu od podatnika VAT-UE powierzchni wystawienniczej na czas trwania wystawy. Zakupy będą stanowiły import usług z obowiązkiem samoobliczenia VAT (podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu) zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 1 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Powierzchnia wystawiennicza będzie nabyta przez Wnioskodawcę od podmiotu, który nie ma siedziby działalności kraju i nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jak opodatkować kompleksową usługę organizacji stoiska targowego dla polskiego podatnika, która świadczona będzie częściowo na terytorium Polski (organizacyjne przygotowania), a częściowo na terytorium (na czas trwania targów)...

  1. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy dla ww. usług...
  2. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy dla wpłaconych zaliczek dotyczących części ceny za ww. usługi...
  3. Jak należy wystawiać fakturę zaliczkową dotyczącą ww. usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniami ust. 2-4 oraz art. 28e, 28f ust. 1 art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j, 28n. Jeśli polski przedsiębiorca nabywa wszystkie wymienione w stanie faktycznym usługi, mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym. Poszczególne usługi służą wykonaniu czynności głównej, a ich realizacja prowadzi do jednego celu, jakim jest udział w targach. Usługi te podlegają zatem opodatkowaniu na terytorium kraju i według przepisów dotyczących transakcji krajowych.

Ad. a.

Obowiązek podatkowy dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika polskiego powstanie z chwilą wystawienia faktury zgodnie z art. 19 ust. 4, nie później niż 7 dni licząc od dnia wykonania usługi.

Ad. b.

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności w postaci np. zaliczki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ad. c.

Zgodnie z paragrafem 10 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności. Faktura powinna zawierać co najmniej stawkę podatku. Jeżeli faktury zaliczkowe nie obejmują całej ceny brutto, po wykonaniu usługi wystawia się fakturę końcową, z tym że sumę wartości usługi pomniejsza się o wartość części otrzymanych należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca – czynny podatnik podatku od towarów i usług – prowadzi działalność obejmującą organizację targów i wystaw. Usługi te są świadczone między innymi na rzecz podatników polskich. W miesiącu maju 2012 r. będzie organizatorem targów. Prace przygotowawcze trwają kilka miesięcy. W toku tego procesu, Wnioskodawca pozyskuje od kontrahentów obowiązkowe zaliczki tytułem wynajmu powierzchni wystawienniczej, czasem i innych usług targowych. Wnioskodawca będzie świadczył kompleksowe usługi obejmujące: udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z zabudową lub bez niej, w zależności od potrzeb klienta, obsługę techniczną doprowadzenia mediów, obsługę hostess, udostępnianie wyposażenia stoisk, ochronę fizyczną, wpis do katalogu wydawanego przez organizatora targów, reklamę w katalogu targowym, opłatę rejestracyjną pobieraną za udział w targach (jej uiszczenie warunkuje otrzymanie przepustki umożliwiającej wstęp na teren targów), dodatkowe usługi techniczne. W zależności od okoliczności przedsiębiorcy nabywać będą od Wnioskodawcy wszystkie ww. usługi, lub tylko niektóre z nich.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi miejsce świadczenia kompleksowej usługi organizacji stoiska targowego na rzecz polskiego podatnika, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu jej wykonania oraz otrzymania zaliczki na poczet ceny tej usługi, jak również sposób wystawienia faktury zaliczkowej.

Odnosząc się do kwestii miejsca świadczenia przedmiotowej usługi należy przeanalizować przepisy ustawy Działu V, Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników wyrażona została w art. 28b ust. 1 ustawy.

I tak w myśl art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Zgodnie z 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia – jak wskazał Wnioskodawca – z kompleksową usługą organizacji stoiska targowego.

Planowana natomiast kompleksowa usługa organizacji stoiska targowego nie jest wymieniona w wyjątkach od zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, a zatem miejscem świadczenia tej usługi będzie terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę, czyli w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia będzie terytorium Polski.

Odnosząc się zaś do pozostałych wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż w myśl zasady ogólnej zawartej w art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ten stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy).

Szczegółowe zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ), dalej zwanego rozporządzeniem.

Należy wskazać, iż w myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 - 12.

Natomiast, w świetle § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Na mocy § 10 ust. 3 rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

W myśl § 10 ust. 4 rozporządzenia – faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  3. datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” lub „FAKTURA VAT-MP”, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;
  4. stawkę podatku;
  5. kwotę podatku, wyliczoną według wzoru: KP =( ZB x SP ) / ( 100 + SP ) gdzie: KP - oznacza kwotę podatku, ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, SP - oznacza stawkę podatku;
  6. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;
  7. datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1 - 3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Z treści § 10 ust. 5 rozporządzenia wynika, że jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 - 3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7 - 9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast, w myśl § 10 ust. 6 rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 - 3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

W świetle powołanego wyżej § 10 ust. 5 rozporządzenia faktura końcowa, zamykająca transakcję sprzedaży wystawiana jest na zasadach określonych w § 5 i 7 - 9 rozporządzenia.

Mając na względzie opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstanie, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi.

W sytuacji natomiast, kiedy Wnioskodawca na poczet świadczenia tej usługi otrzyma przedpłatę, zaliczkę bądź zadatek, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w tej części.

Otrzymanie części należności (zaliczki) przez wykonaniem usługi Wnioskodawca winien udokumentować fakturą zaliczkową nie później niż siódmego dnia od dnia otrzymania części należności od nabywcy. Natomiast w odniesieniu do pozostałej części należnej kwoty, którą Wnioskodawca otrzyma po wykonaniu usługi, winna być wystawiona faktura końcowa na zasadach określonych w § 5 i 7 -9 rozporządzenia, nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi. Faktura ta, winna być wystawiona na pozostającą do zapłaty kwotę wynagrodzenia za usługę oraz zawierać informację o otrzymanej wcześniej zaliczce i kwocie należnego od niej podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie które nie zostały objęte przedmiotowymi pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego, sposobu wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku świadczenia kompleksowej usługi organizacji stoiska targowego na rzecz polskiego podatnika. Natomiast w kwestiach dotyczących określenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego, sposobu wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku świadczenia usług organizacji stoiska targowego na rzecz zagranicznego podatnika, jak również ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu importu usługi związanej z targami zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Końcowo należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) utraciło moc z dniem 1 kwietnia 2011 r. Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj