Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.605.2017.1.MGO
z 2 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności polegających na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły i organizowaniu ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności polegających na wydawaniu posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły oraz organizowaniu ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Liceum w N. jest publiczną szkołą artystyczną o czteroletnim cyklu kształcenia, pracującą w oparciu o statut szkoły. Placówka jest jednostką budżetową i podlega Centrum Edukacji Artystycznej w W. jako dysponent III-go stopnia.

Od 1 sierpnia 2017 r. szkoła posiada status podatnika zwolnionego z VAT w związku z nieprzekroczeniem w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. kwoty 200 000 zł i złożeniem w dniu 28 lipca 2017 roku zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R.

Szkoła w oparciu o § 7 statutu szkoły realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych. Szkoła umożliwia uczniom przede wszystkim zdobywanie wiedzy i umiejętności, kształtowania postawy patriotyzmu, tolerancji, poczucia obowiązku, rozwijania u młodzieży przekonania o konieczności poszerzania dziedzictwa kulturowego.

Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi również stołówkę szkolną mieszczącą się przy szkolnym internacie Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły.

Stołówka jest prowadzona samodzielnie, przez własnych pracowników, posiłki są wydawane na terenie internatu. Z przygotowanych posiłków do dnia 31 lipca 2017 roku korzystali uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy tj. nauczyciele, pracownicy działu administracji szkoły i internatu oraz pracownicy obsługi szkoły i internatu. Od dnia 1 sierpnia 2017 roku w związku ze skorzystaniem przez tut. liceum ze zwolnienia podmiotowego z VAT, osobami uprawnionymi do korzystania z posiłków są jedynie uczniowie i nauczyciele szkoły i internatu.

Cena za jeden obiad kalkuluje się następująco:

  1. Cena obiadu dla ucznia obejmuje koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła”
  2. Cena obiadu dla nauczyciela obejmuje:
    • koszt zakupionego surowca tzw. „wsad do kotła” oraz
    • koszt wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków i utrzymania stołówki.


Stołówka szkolna jest zamknięta dla osób z zewnątrz, nie świadczy usług ogólnodostępnych, tylko jest przeznaczona dla uczniów i nauczycieli szkoły. Szkoła przez cały czas swojej działalności edukacyjnej nie ma na celu osiągania dochodów ze sprzedaży posiłków, tylko ma na celu zapewnienie wyżywienia uczniom i nauczycielom.

Ponadto szkoła zgodnie z § 8 Statutu organizuje ogólnopolskie plenery, seminaria adresowane do uczniów i nauczycieli szkół artystycznych. Plenery ceramiczne, fotograficzne oraz seminaria są to imprezy cykliczne, organizowane zazwyczaj co dwa lata, wpisane w kalendarz imprez CEA. Głównymi celami organizowanych imprez są m.in:

  • stworzenie możliwości spotkania i konfrontacji umiejętności fotograficznych uzdolnionych uczniów szkół plastycznych z całego kraju oraz stworzenie warunków nauczycielom do wzbogacenia warsztatu i wymiany doświadczeń,
  • stwarzanie możliwości spotkania się nauczycieli ceramiki i rzeźby oraz przedmiotów pokrewnych pracujących w szkołach w różnych regionach Polski w celu wymiany doświadczeń i opinii szeroko związanych z dydaktyką i metodyką nauczania.

Kosztami związanymi z uczestnictwem w plenerach i seminariach są koszty związane z zakupem materiałów.

Zgodnie z przeprowadzoną analizą zeszłorocznej sprzedaży oraz prognozowaną sprzedażą za rok 2017 łączna wartość sprzedaży z tytułu każdej działalności tj. zakwaterowania dla uczniów szkoły, wyżywienia dla uczniów i nauczycieli szkoły, seminariów i plenerów nie spowoduje przekroczenia limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na nie wliczanie do łącznej wartości sprzedaży usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit a cyt. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego w Polsce, wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły nie będzie powodować obowiązku powrotu przez placówkę do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego w Polsce, organizowanie ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych nie będzie powodować obowiązku powrotu przez placówkę do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły nie spowoduje obowiązku powrotu przez szkołę do statusu podatnika czynnego VAT w przypadku nie przekroczenia łącznej wartości sprzedaży w roku podatkowym o kwotę ustaloną w art. 113 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Organizowanie ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych nie spowoduje obowiązku powrotu przez szkołę do statusu podatnika czynnego VAT w przypadku nie przekroczenia łącznej wartości sprzedaży w roku podatkowym o kwotę ustaloną w art. 113 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych (…).
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z treści art. 113 ust. 4 ustawy o VAT wynika, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 11 powołanej ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Jak wynika z ww. art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt,a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że - co do zasady - o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wydawanie posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły nie będzie powodować obowiązku powrotu przez placówkę do statusu podatnika VAT czynnego w przypadku, gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty ustalonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną szkołą artystyczną. Od 1 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca posiada status podatnika zwolnionego z VAT w związku z nieprzekroczeniem w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. kwoty 200 000 zł i złożeniem w dniu 28 lipca 2017 roku zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R. Wnioskodawca w oparciu o § 7 statutu szkoły realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych. Jako jednostka oświatowa, w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi również stołówkę szkolną mieszczącą się przy szkolnym internacie Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Stołówka i internat są integralną częścią szkoły. Stołówka jest prowadzona samodzielnie, przez własnych pracowników, posiłki są wydawane na terenie internatu. Z przygotowanych posiłków do dnia 31 lipca 2017 roku korzystali uczniowie szkoły oraz zatrudnieni pracownicy tj. nauczyciele, pracownicy działu administracji szkoły i internatu oraz pracownicy obsługi szkoły i internatu. Od dnia 1 sierpnia 2017 roku w związku ze skorzystaniem przez liceum ze zwolnienia podmiotowego z VAT, osobami uprawnionymi do korzystania z posiłków są jedynie uczniowie i nauczyciele szkoły i internatu. Ponadto szkoła zgodnie z § 8 Statutu organizuje ogólnopolskie plenery, seminaria adresowane do uczniów i nauczycieli szkół artystycznych.

Zgodnie z przeprowadzoną analizą zeszłorocznej sprzedaży oraz prognozowaną sprzedażą za rok 2017 łączna wartość sprzedaży z tytułu każdej działalności tj. zakwaterowania dla uczniów szkoły, wyżywienia dla uczniów i nauczycieli szkoły, seminariów i plenerów nie spowoduje przekroczenia limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na nie wliczanie do łącznej wartości sprzedaży usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit. a cyt. ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że z treści wniosku nie wynika, że Wnioskodawca świadczy którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z wydawaniem posiłków w stołówce szkolnej dla pracowników administracji i obsługi szkoły Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT tj. 200 000 zł, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia, czy organizowanie ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych nie spowoduje obowiązku powrotu przez szkołę do statusu podatnika czynnego VAT w przypadku nie przekroczenia łącznej wartości sprzedaży w roku podatkowym o kwotę ustaloną w art. 113 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z organizowaniem ogólnopolskich plenerów, seminariów adresowanych do uczniów i nauczycieli artystycznych Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, w przypadku gdy łączna wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT tj. 200 000 zł, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Reasumując analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że skoro Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do wartości sprzedaży, której przekroczenie powoduje utratę zwolnienia tj. 200 000 zł wlicza się wyłącznie usługi, które nie mogą korzystać z żadnego zwolnienia od podatku. Usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 30 lit. a korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w związku z tym nie podlegają wliczeniu do wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust.1 ustawy. W niniejszej sytuacji gdy wartość sprzedaży przy zachowaniu wyłączeń o których mowa w art. 113 ust. 2 nie przekroczy łącznie kwoty 200 000 zł zwolnienie od podatku zostanie zachowane.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe. Organ wydający interpretację nie przeprowadza postępowania dowodowego lecz opiera się wyłącznie na opisie wskazanym przez Wnioskodawcę w treści wniosku. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a oraz art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj