Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.121.2017.2.ISZ
z 23 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 czerwca 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz od zakupionego wyposażenia ratowniczo-gaśniczego zamontowanego i niezamontowanego na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz od zakupionego wyposażenia ratowniczo-gaśniczego zamontowanego i niezamontowanego na stałe dla dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Wniosek uzupełniony został w dniu 14 czerwca 2017 r., (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 6 czerwca 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów najmu, dzierżawy, odprowadzania ścieków i dostarczania wody. W dniu 30 listopada 2016 r. Gmina złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego informację, że począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina będzie rozliczać podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, które podała w załączeniu. W dniu 29 maja 2016 r. Gmina złożyła wniosek do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Niniejsza inwestycja będzie polegała na zakupie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej od 2008 roku jest wpisana do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego.

Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zgodnie z art. 7, ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), należy do zadań własnych gminy jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r. poz.191 ze zm.) koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

W konsekwencji wniosku złożonego w dniu 29 maja 2016 r. do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych o dofinansowanie ww. samochodu ratowniczo-gaśniczego Gminie zostało przyznane dofinansowanie w kwocie 342.628,64 zł zgodnie z umową z dnia 13 stycznia 2017 r. o dofinansowanie Projektu pn „Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej V „Gospodarka przyjazna środowisku” Działanie 5.1 „Dostosowanie do zmian klimatu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Całkowity planowany koszt zakupu ww. samochodu wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym i niezamontowanym na stałe wynosi 858.718,41 zł, a jego zakup planowany jest w IV kwartale 2017 roku.


Ponadto Gmina złożyła w dniu 1 marca 2017 r. wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o przyznanie dotacji i pożyczki Gminie na zakup ww. samochodu, który na dzień sporządzania niniejszego wniosku nie został jeszcze rozpatrzony.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina po dokonaniu zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych będzie miała prawo do odzyskania podatku od towarów i usług zarówno od zakupionego samochodu ratowniczo-gaśniczego jak i od zakupionego wyposażenia ratowniczo-gaśniczego zamontowanego i niezamontowanego na stałe, którego zakup będzie sfinansowany częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej V „Gospodarka przyjazna środowisku” Działanie 5.1. „Dostosowanie do zmian klimatu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT od wyżej wymienionego przedsięwzięcia, ponieważ zakup ww. samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe i niezamontowanym na stałe, nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca, tj. Gmina, będzie wykorzystywać średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe i niezamontowanym na stałe zakupionym dla Ochotniczej Straży Pożarnej do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ realizacja ww. zadania nie będzie miała związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, skoro zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe i niezamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym Gminie z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 29 maja 2016 r. Gmina złożyła wniosek do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, na zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej od 2008 roku jest wpisana do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Zakupu ww. samochodu wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym i niezamontowanym na stałe planowany jest w IV kwartale 2017 roku.

Wnioskodawca we wniosku wyraźnie wskazał, że ww. zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym zamontowanym na stałe i niezamontowanym na stałe dla Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż należy do zadań własnych gminy jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.) koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Gmina po dokonaniu zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym będzie miała prawo do odzyskania podatku od towarów i usług zarówno od zakupionego samochodu ratowniczo-gaśniczego jak i od zakupionego wyposażenia ratowniczo-gaśniczego zamontowanego i niezamontowanego na stałe, którego zakup będzie sfinansowany częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej V „Gospodarka przyjazna środowisku” Działanie 5.1. „Dostosowanie do zmian klimatu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020”.

Z powołanych przepisów ustawy o VAT wynika, że odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast w omawianym zdarzeniu, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy jak i wyposażenie ratowniczo-gaśnicze zamontowane i niezamontowane na stałe do ww. samochodu, nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej. Zakupy te posłużą Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Gmina po dokonaniu zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz ze sprzętem ratowniczo-gaśniczym w okolicznościach wskazanych we wniosku, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zarówno od zakupionego samochodu ratowniczo-gaśniczego jak i od zakupionego wyposażenia ratowniczo-gaśniczego zamontowanego i niezamontowanego na stałe, którego zakup będzie sfinansowany częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej V „Gospodarka przyjazna środowisku” Działanie 5.1. „Dostosowanie do zmian klimatu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020”.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Tym samym w zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj