Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP1.4512.149.2017.1.KM
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2017 r. (data wpływu 14 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wykonywanych usług pomocy społecznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wykonywanych usług pomocy społecznej.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


X. zwany dalej X.) prowadzi Dom im. Św. w X. (zwany dalej Domem). W Domu przebywają bezdomni z powiatu … oraz innych miejscowości województwa X. W związku z tym X. otrzymuje, między innymi, od Gminy Miasta P. (zwanej dalej GMP) oraz Gminy Miejskiej w G. (zwanej dalej GMG) pieniądze za pobyt osób z tychże gmin w Domu. GMP i GMG formalnie są nabywcami pomocy społecznej świadczonej przez X.. Odbiorcami bezpośrednimi tej pomocy są odpowiednio jednostki organizacyjne tych Gmin: Miejsko-Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w P. (zwany dalej MOPS w P.) oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w G. (zwany dalej MOPS w G.). X., w związku z otrzymaniem pieniędzy od GMP i GMG stanowiących zapłatę za pobyt bezdomnych w Domu, wystawiał noty księgowe. Kwota otrzymanych przez X. pieniędzy była uzależniona od ilości podopiecznych przebywających w Domu. Warto zauważyć, że Dom wykonuje następujące świadczenia na rzecz osób w nim przebywających (bezdomnych):


  1. umożliwia im przybywanie tam (w tym noclegi) przez 365 dni w roku przez całą dobę,
  2. podaje im posiłki, w tym jeden ciepły,
  3. umożliwia tym osobom kąpiel,
  4. umożliwia pranie rzeczy tych osób.


Wszystkie ww. świadczenia są kompleksowo świadczone przez Dom i za te świadczenia X. (a ściślej Dom) otrzymuje wsparcie finansowe od ww. podmiotów. Koniecznie warto podkreślić, iż działania Domu nie mają charakteru komercyjnego, gdyż nigdy kwota świadczeń otrzymanych od MOPS-ów nie pokrywa kosztów związanych z pomocą dla bezdomnych. Środki finansowe pozyskane przez X. (Dom) od MOPS-ów są wykorzystane na pokrycie kosztów zatrudnienia personelu niezbędnego do wykonania zadania oraz pokrycia kosztów mediów, pościeli, itd., oraz na koszty żywności dla osób przebywających w Domu. Nie ma więc tutaj kalkulacji żadnych zysków, bo takowe nigdy tutaj nie występują, co zresztą jest istotą działania X..

Pod koniec ubiegłego roku X. otrzymał od MOPS-u w P. i MOPS-u w G. (a także od innych MOPS-ów, dla których świadczy pomoc społeczną) pisma informujące o obowiązku wystawienia przez X. faktur w związku z otrzymanymi środkami finansowymi na utrzymanie bezdomnych w Domu.

Dom, na mocy art. 48a ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. Nr 930), zwanej dalej UP, jest wpisany przez wojewodę X. w rejestr placówek zapewniających miejsca noclegowe mające siedzibę na terenie województwa X. Wojewoda zgodnie z prawem jest organem zobowiązanym do prowadzenia takiego rejestru. Należy również podkreślić, że w wyniku nowelizacji UP z dnia 5 sierpnia 2015 roku (zwanej nowelą UP) ustawodawca wprowadził w art. 48a UP pojęcia noclegowni, schroniska i ogrzewalni.

Niezależnie od powyższego stwierdzić trzeba, że Dom jest wpisany w rejestrze ośrodków wsparcia w województwie X opublikowanym przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (źródło strona internetowa https://www.mpips.gov.pl/pomoc-spoleczna/bezdomnosc/wykaz-placowek-zapewniajacych-wsparcie-osobom-bezdomnym/ województwo/…). Według zapisów w tym rejestrze ostatnia aktualizacja była w październiku 2015 r. Dom jest także w prowadzonym przez wymienionego Ministra Rejestrze Schronisk i Noclegowni woj. X. (ostatnia aktualizacja 3 grudzień 2015 r.).

X. do tej pory nie był zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług, dlatego też nie wystawiał faktur VAT. X. po analizie stanu prawnego sprawy doszedł do wniosku, iż powinien zacząć wystawiać faktury VAT dla MOPS-ów za pobyty bezdomnych w Domu. Obowiązek wystawienia faktur przez X. dla MOPS-ów (vide wyżej) spowodował powstanie wątpliwości, które zaowocowały pytaniem zadanym w polu 81 niniejszego wniosku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy czynności opisane w stanie faktycznym, wykonywane przez X. dla MOPS-u w P. i dla MOPS-u w G. oraz MOPS-ów działających w innych gminach, są zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, że czynności wykonywane dla MOPS-u w P. i dla MOPS-u w G. oraz innych gmin, są zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT. Przepis ten ma następujące brzmienie:


„Zwalnia się od podatku:

usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:


  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:


    1. domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    2. placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,


  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;”


Na wstępie zauważyć trzeba, że jeżeli rozpatrywać czynności wykonywane przez Dom, „to tylko, jako czynności X.”, bo właśnie X. jest podmiotem praw i obowiązków, w tym także ewentualnym podatnikiem podatku VAT.


Chcąc prawidłowo zakwalifikować działania X. do którejś z ww. sytuacji regulowanych art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT należy dokonać analizy przepisów UP wraz z nowelą UP, ponieważ do tej ustawy odnosi się ustawa o VAT. X., jak wskazano powyżej w stanie faktycznym, otrzymuje pieniądze od MOPS-ów za pobyt bezdomnych w Domu. W związku z tym należy spróbować zakwalifikować omawianą sytuację do przepisów UP. W przedmiotowej sprawie regulacjami prawnymi obwiązującymi obecnie, w wyniku noweli UP, mającymi znaczenie dla omawianego przypadku są:


„Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.” - art. 2 ust. 1 UP

„Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.” - art. 2 ust. 2 UP

„Schronisko dla osób bezdomnych zapewnia osobom bezdomnym, które podpisały kontrakt socjalny, całodobowe, tymczasowe schronienie oraz usługi ukierunkowane na wzmacnianie aktywności społecznej, wyjście z bezdomności i uzyskanie samodzielności życiowej” - art. 48a ust. 2 UP

„Noclegownia zapewnia schronienie osobom bezdomnym, świadcząc tymczasową pomoc w postaci miejsca noclegowego, w ramach, której umożliwia spędzenie nocy w warunkach gwarantujących ochronę życia i zdrowia” - art. 48a ust. 3 UP

„Wojewoda prowadzi rejestr placówek udzielających tymczasowego schronienia.” - art. 48 ust. 11 UP


Analiza omawianych przepisów prowadzi do wniosku, że X. z całą pewnością prowadzi pomoc społeczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 UP. Biorąc pod uwagę z kolei to, że Dom jest otwarty cały dzień należy uznać, że spełnia on kryteria schroniska w rozumieniu art. 48a ust. 2 UP. Cechą odróżniającą Schroniska od Noclegowni, w rozumieniu art. 48a ust. 3 UP, jest to, że Schronisko poza faktem tymczasowej pomocy działa także w celu wzmocnienia aktywności osób tam przebywających. Innymi słowy, osoby przebywające w schronisku poza przyznaną im pomocą mają docelowo uzyskać samodzielność życiową. Z kolei noclegownie nakierowane są na pomoc doraźną. Ponadto Schronisko w odróżnieniu od Noclegowni musi być cały czas otwarte przez 24 godziny na dobę. No i oczywiście schronisko oferuje bezdomnym inne świadczenia opisane wyżej (np. wyżywienie). Przenosząc omawiane fakty na regulację z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT należy stwierdzić, że X. korzysta ze zwolnienia z VAT przewidzianego tym przepisem, ponieważ czynności, za które otrzymuje pieniądze od MOPS-ów, stanowią pomoc społeczną w rozumieniu UP, do której odwołuje się ww. przepis ustawy o VAT. Bez względu na fakt klasyfikacji omawianych czynności świadczonych przez Dom, jako schronisko, noclegownie czy też inny podmiot w rozumieniu UP, są one zwolnione z VAT. X. stoi na stanowisku, iż zgodnie z metodologią naukową Dom należy uznać, jako ośrodek wsparcia w rozumieniu UP. Taki wniosek wynika z podziału ośrodków wsparcia funkcjonującego w praktyce prawnej i naukowej. Zgodnie ze stanowiskiem dr hab. Ryszard Szarfenberg z Instytutu Polityki Społecznej wskazanym w rozprawie naukowej „Zadania jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (bez MOPS-ów i DPS-ów) Ośrodek wsparcia Ośrodek Interwencji Kryzysowej” ośrodki wsparcia dzielimy na schroniska, hostele, noclegownie, ogrzewalnie. Pojęcia te są tożsame z definicjami zawartymi w UP, ponieważ do tej ustawy odnosi się ww. osoba.

Tak więc, bez względu jak nazwiemy Dom prowadzony przez X. w rozumieniu UP (schronisko, noclegownia, ogrzewalnia) będzie on ośrodkiem wsparcia, co skutkuje zwolnieniem z VAT kwot otrzymanych od GMP i GMG na mocy art. 43 ust. pkt 22 lit. a) ustawy o VAT, w którym to przepisie określono ośrodki wparcia świadczące usługi pomocy społecznej, jako podmioty wykonujące usługi zwolnione z VAT.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest także wpis Domu do rejestru ośrodków wsparcia w województwie X. opublikowanego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (vide wyżej stan faktyczny).

Zdaniem X., w oparciu o ustawę o pomocy społecznej na mocy art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, który mówi, iż „Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi” oraz art. 7, który określa, komu jest ona udzielana oraz uściśla powód tej pomocy oraz w oparciu o ustawę o VAT, zgodnie z jej art. 43 ust. 1 pkt 22, realizacja zadań powierzonych Domowi przez MOPS-y polegająca na zapewnieniu noclegu bezdomnym (oczywiście także polegająca na przygotowywaniu i wydawaniu posiłków i innych czynności wymienionych wyżej) spełnia definicję pomocy społecznej i tym samym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT jest zwolniona z podatku VAT przy realizacji ww. opisanego zadania. Biorąc pod uwagę to, iż X. jest w strukturach Kościoła Katolickiego, to tym bardziej staje się oczywistym zasadność skorzystania z omawianego zwolnienia podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. zastosowania zwolnienia dla przedmiotowych usług, natomiast inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego dotyczące sposobu dokumentowania, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj